Når mamma er pappa

Dette livet var ikke helt som jeg hadde sett for meg. Livet som guttmamma. Aleneguttemamma, for å være presis. Faktisk veldig, veldig annerledes. Som fungerende pappa, er jeg nemlig pent nødt til å være allsidig. Jeg kan ikke bare være mamma å gjøre mammagreier jeg interesserer meg for. Jeg må faktisk litt ut av min egen interessesone for å treffe min sønns aller største interesser. 

Som 18 åring og nybakt mamma, tenkte jeg svært lite over hvordan livet ville være som guttemamma, når min søte, lille baby som bare lå å lagde søte, små babylyder, skulle gå fra liten baby, til en 110 cm lang gutt som hopper rundt og fekter vilt rundt seg mens han roper ” Hooooh! HAH! , hiiiiiiyyyaaaah”  “TAAA Deeeeeen!!!” 

Det dukker stadig opp aktiviteter, ting og leker som jeg virkelig aldri har vært det gram interessert i, men som jeg nå bare er nødt til å leke med. Det er nemlig ganske interessant dette med kjønn, og hva vi foretrekker å leke med. Jeg har aldri, aldri aldri vært interessert i noe actiongreier, men satt stuck på rommet mitt og lekte helst med Barbie, Scala (var det det det heter?!) og dukker ellers. Jeg var frelst! Rosa og barbie var tingen, og da jeg fikk Barbiehus i julegave som åtteåring nådde gleden nye høyder. Jeg fikk ikke sengehimmel, så det lagde jeg selv. Jeg har alltid vært det man kaller en jente-jente. 

Her i huset er Spiderman den store guden. For storebror, i alle fall. Helst skal alt være i “Spidermanstil”. Leker, film, og tilogmed sengetøyet er Spiderman! På en god nr.2 kommer Kaptein Sabeltann.  Lille(snart store)søster, derimot. Hun er absolutt ikke interessert i slikt. Det er matlaging på kjøkkenet deres, Barbiedukker, dukker, rosa, smykker, “sminke”, og neglelakk. 

 

 

I dag dro jeg, Nathaniel og sparegrisen hans på lekebutikken. Vi har det nemlig slik at han får pante flasker, og så får han pengene til å putte i sparegrisen slik at han kan spare til ting han ønsker seg. Og la meg bare fortelle dere, at han er særdeles dedikert og utrolig flink til å pante flasker! Miljøvennlig, OG samtidig lærer han seg litt om økonomi og at man må spare til noe man ønsker seg. 

 

Siden sist han sparte opp til noe og kjøpte det, hadde han fått nøyaktig 183 kroner (men jeg innrømmer å ha hjelpet bittelitt…) og gleden var STOR da han hadde råd til den Spidermandukken han ønsket seg! 

I skrivende øyeblikk ligger min sønn og sover søtt i sengen sin.  Med Spiderman, selvfølgelig.  Han var også med i dusjen før leggetid, samt med å bygge lego tidligere i dag.  

 

8 kommentarer
    1. Hei og hopp!
      Jeg har to gutter selv på snart 4 og 7 år, gift med barnefaren. Jeg leker med biler , bygger lego til den store gullmedaljen, kler meg ut som Batman og går inn i rollen som Sabeltann.
      DET ER SÅNN DET ER Å HA GUTTER .

    2. Aw, dette var koselig å lese, og bildene var fine også. Jeg syns du er en VELDIG flink mamma! Selv om du noen ganger fokuserer unødvendig mye på negative kommentarer. Jeg liker best når du ikke nevner det for da blir innleggene mye koseligere og varmere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg