De ordene vi aldri glemmer..

Man hører mange ting i løpet av en dag, i løpet av en uke, i løpet av en måned, og i løpet av et år. Det meste av informasjon vi mottar går inn, og så ut igjen. Vi glemmer det rett og slett. Med mindre det er noe vi trenger å huske, selvsagt. Tilogmed sånt kan man glemme. Jeg gjør. 

Andre ting, derimot. De sitter. De sitter så godt, at de blir altoppslukende. Så altoppslukende, at det rett og slett gjør vondt å tenke på det, også lenge etterpå.. Etter å ha hørt at jeg ikke “var der for datteren min“, noe som egentlig er mange dager siden,  har jeg virkelig ikke hatt det noe bra. Truth being told. På lørdag fikk jeg min datters farmor til å komme å hente henne, ettersom jeg sitter med null familie her nede, og virkelig trengte at noen andre steppet inn. Jeg klarte bare ikke mer.Og jeg tenkte at hun rett og slett ikke fortjener å se at mammaen sin er så lei seg.

Likevel må man faktisk bare opp å stå igjen. Jeg har jo ingen valg. Det tar bare litt lengre tid nå enn til vanlig. Og slik får det bare bli. I dag har jeg ikke gjort noen ting egentlig. Faktisk, ingen ting annet enn å stirre tomt i veggen Og det igjen, gir meg dårlig samvittighet. Fordi det har seg slik, at jo mer jeg jobber og står på med denne bloggen, jo bedre lever vi neste måned. Jeg sitter med full disposisjon til når og hvor mye jeg skal jobbe. Det gjør også at om jeg ikke jobber, og “bare går hjemme hele dagen” slik mange fortsatt mener jeg gjør, så sliter vi neste måned for å si det sånn. Jeg sitter litt med følelsen av håpløshet. Følelsen av å ikke strekke til. Blandet med følelsen av at jeg faktisk talt er alene. HELT alene. Jeg vil så gjerne, jeg bare klarer det ikke. 

Jeg sitter å vurderer å bestille flybillett til meg og ungene på første fly hjem og bli der i noen uker. Følelsen av at du er helt alene, er til vanligvis helt grei å sitte med, en følelse jeg etttersom tiden har gått har blitt veldig vant med. Men akkurat nå, føles det så vannvitig tungt. Og jeg vet at dette kanskje hadde gått lett unna om jeg ikke hadde vært gravid. Jeg hadde nok børstet det av meg, sånn som jeg har gjort med så mye rart i løpet av disse snart fem årene jeg har blogget. 

Men… det har seg jo slik at jeg sitter her, offisielt høygravid fra i dag av, faktisk. Jeg er supersensitiv, og en slik liten kommentar kan virkelig ta knekken på meg nå som jeg er så sårbar som jeg er. Noe det også har gjort. Da er det bare å reise seg igjen og håpe på det beste! Nå i tiden framover er det utrolig viktig for meg å fokusere på det positive. Jeg skal gjennom en fødsel om en måneds tid, jeg skal være en oppegående og glad, lykkelig mamma for tre søte små. Og … jeg GLEDER meg til å være ferdig å være gravid! Dette svangerskapet har vært så utrolig tøft for meg mentalt. Mest av alt i begynnelsen, de første månedene. Men også nå… hvor jeg faktisk snart sitter som trebarns alenemor. Det hele er så virkelig. Og så skremmende på samme tid. 

Men. Som vi alle vet. Man klarer det man vil! Jeg er innstilt på en tøff tid, med null søvn, mye barn, og ingen tid til meg selv. Det er nemlig slik det er å være alenemamma til ETT nyfødt barn. Så kan man tenke seg til hvordan det er å være alenemamma til et nyfødt barn, i tillegg til to storesøsken som krever sitt. Det blir slitsomt, herregud.. men kjærligheten de kommer til å ha seg i mellom, og det tette og gode søskenforholdet jeg ser mine to søte små har. Det er så verdt det! 

Blogges

43 kommentarer
    1. Supert at du alltid har noen som kan ta barna når du trenger det. Ikke alle som har det. 🙁 Slapp av fram til fødselen nå og benytt deg av den barnefrien du kan. E er vel borte nesten hver helg, så da rekker du å hente deg inn. Litt enklere med N som ikke krever så mye

    2. S: Seriøst? Hva er problemet ditt?

      Jeg har ALDRI barnefri. Emma er ikke hos pappaen sin hver helg, men annenhver. Du kan virkelig spare deg for spydige kommentarer som “er ment bra”

      Nathaniel krever like mye som Emma, på helt forskjellige måter. Hvem i alle dager er du?!

      Ellers, ha en super dag videre!

    3. I ditt sted ville jeg flyttet tilbake til Alta, hvor du har familie som kan hjelpe. Du har tidligere sagt at du ikke vil ta Emma bort fra en far som ønsker å ta ansvar, men det samme gjelder vel for N? Det er vel ikke noe verre å ta med Emma til nordnorge enn å ta med N til sør Norge 🙂

    4. Skjønner at det er leit å få høre sånne ting, men du er søren meg ei tøff dame! Så dette klarer du fint 🙂 ikke gidd å bry deg med sånne intetanende menneskers kommentarer. Fortsett og stå på som du gjør. Heier på deg!

    5. Jeg er i en enklere situasjon enn deg, 2 barn og mann. Dog 2 barn med to foskjellige menn, antagelig er vi to i samme slut klubb som de “perfekte” plaserer oss i;) haha! og uansett hvor perfekt man kan ha det, så har en mor alltid dårlig samvittighet! Og det er visst bare helt naturlig. Drit i alle dritt kommentarer, det er de som sliter mer enn deg som kommer med slike stikk! Hver stolt av deg selv, sug til deg all kjærligheten barna gir deg og fortsett å være den gode mammaen du tydelig er! Hvem er andre til å dømme! Dritt folk. Og angående barnehagen, pedagoger og bedrevitere hører vi på med et halvt øre! Kos deg med graviditeten og barna dine, du er god nok!

    6. Oldemoren min var høygravid da oldefar ble drept under krigen. Fra før hadde hun 11 barn, og greide å oppfostre alle disse helt alene i påfølgende år, uten fysisk eller økonomisk hjelp fra mannen. I stor sorg må hun også ha vært over å miste mannen sin på den måten. Ikke hadde hun vaskemaskin, komfyr eller oppvaskmaskin, tenk på all matlagingen (fra scratch), oppvasken, klesvasken for hånd osv, i tillegg til andre huslige plikter og oppfølging av sine 12 barn! Tenk hvor sliten hun må ha vært! Men klagde hun? Nei aldri, ifølge min mormor. DET står det respekt av!

    7. Ærlig talt. Til deg med kommentaren om oldemor. Det er lavmål og sparke noen som ligger nede. Og tidene forandrer seg. Heldigvis. Og heldigvis har det blitt lettere å faktisk kunne være ærlig og innrømme når det butter mot. At du lirer av deg slikt tøv er kritikkverdig.
      Rannveig: lykke til framover. Jeg kunne ønske jeg kunne gi deg en klem, for jeg trur du trenger en akkurat nå. Du klarer dette. Du er en kjærlig mor som er opptatt av å gi barna en god oppvekst. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bryte ned andre på den måten som skjer i kommentarfeltet i denne bloggen. Du burde vurdere å stenge kommentarfeltet. Når det gjelder den bhgansatte som slang med leppa til deg, bør du ta det opp med styrer. Sånn sier man ikke. Om man har noen tanker om sånt, tar man det i form av en foreldresamtale, og i en god dialog.
      Ole Brum sier noe slikt som at “du er sterkere enn du vet, modigere enn du trur, og klokere enn du tenker.” Husk det!
      Klem fra meg

    8. Det var på ingen måte meningen å sparke noen som ligger nede, hvis vinklingen ble litt krass beklager jeg det. Meningen var en “oppmuntring” om at det kunne vært verre, eller at hun kan tenke seg hvor stress det hadde vært om hun hadde 10 unger til, og heller tenke hvor heldig hun er som har det slik som hun har det 🙂

    9. Uff, har stor forståelse for at du er sliten nå. Høygravid med to barn alene, fy søren så tøff du er! Håper du reiser hjem til mammaen din en liten stund for å samle overskudd! Masse lykke til fremover! Jeg heier på deg jeg :-). Stor klem!

    10. Skjønner at du er sliten. Har du tenkt på om du skulle få et barn med spesielle behov? Behov som ikke sees på ultralyd? Hjertefeil,epilepsi,autisme,adhd eller lignende? Hva ville skjedd med barna om det hadde skjedd deg noe under fødselen? Bare undrer,og det er IKKE spydig eller vondt ment. Bare lurer på om du har tenkt tanken,siden du er alene med snart 3 under 5 år..

    11. Du over meg er bare ond! Fy faen hva er du lagd av? Oppsøk hjelp, tenk å si noe sånt til en høygravid!

    12. Hei! At det ikke går an at folk er greie med hverandre! Kan ikke de som ikke kan være grei heller holde kjeft, så hadde verden vært et mye bedre sted!!
      Tenker at veldig få av de som slenger dritt her hadde klart en hel uke i dine sko, det krever sin dame – jeg hadde iallefall slitt😀 Du er tøff som står for dine valg og tar deg av dine – reis nordover en tur å få litt omsorg, så kommer du sterkere tilbake!! Jeg heier på deg!!

    13. Kjære deg! Det er ingen skam å vende nesa nordover og hjem til familien din. Uansett hvordan du vrir og vender på det så vil du trenge hjelp fremover. Det er tydelig at du er sliten nå. Og til syvende og sist så kommer det til å gå utover barna. Emma kan besøke faren sin hvis dere skulle finne på å flytte. Hun vil evt ikke være det eneste barnet i Norge som bor på en annen kant av landet enn faren.
      Ønsker deg lykke til med valgene og fremtiden. Klem fra meg.

    14. Fikk helt vondt inni meg av dette og forrige innlegg. Fy faen for ei frekk barnehagetante! (Jepp, jeg kaller det barnehagetante og ser ikke problemet med det) Rett og slett ondt av henne å si noe sånt! Men prøv å hev deg over det, hun er ikke verdt tårene dine! Alle med vett i skolten vet at du stiller opp for barna dine og er en god mor. Stå på, Rannveig, du er supertøff! Klem til deg.

    15. Fyyyyysøren!!! Det er den styggeste komentaren til deg som skrev, tenk om du får barn med spesielle behov!!! Stå på Rannveig!!! Kanskje du skal vurdere å flytte til Alta….. Ikke lett når E har pappaen sin der. Håper du finner en bra løsning. Du er sterk! Syns du er råflink!! Hilsen en tobarns mamma på 22 år.

    16. Det var ikke det jeg skrev,eller mente,men om R har tenkt tanken noen gang? Sier ikke at jeg hverken tror eller håper det,men om hun er forbredt på at det kan skje? Siden hun har så liten familie der hun nå er bosatt osv.. Ikke alt må taes i negativ retning. Var ikke noe vondt ment i det hele tatt,og det tror jeg R skjønner,for hun er en oppegående dame!

    17. Noen ganger… Så vil man bare si: Hang in there. You’ll get there. Fy så slemme disse nettrolla er. Det er en fattig trøst, men de fleste oppegående mennesker ønsker deg gode ting og LYKKE TIL og respekt for det du gjør. For det er det som er normalt når en sliten og gravid småbarnsmor er lei seg, sliten og utmattet. Så det så. Klem

    18. Fine unger du har og du står på etter beste evne. Men jeg tror smertegrensen din er nådd. For guds skyld gjør noe så du ikke får laget enda flere barn. Du skal tross alt følge opp tre små mennesker som skal forberedes på en verden med ekstremt mange utfordringer. Lykke til.

    19. Kjære Rannveig. Får helt vondt av deg som må ta imot så mye dumme og umodne kommentarer. Jeg håper du klarer å se alt det gode du gjør for barna dine, og at du forstår hvor mange som heier på deg og synes du strekker til nok-og masse mer.
      Jeg håper i allefall at du klarer å le av de teiteste kommentarene, de som sier mye frekt og avslutter med “ikke vondt ment altså.” Stå på, gråt ut og ta vare på deg selv. HEIER PÅ DEG!

    20. Hvordan i all verden får mange av leserne her inne seg til å spy ut så mye dritt? Jeg blir sjokkert og lurer på om det virkelig er mulig! Må si jeg blir mer bekymret for de sine barn som vokser opp med slikt som forbilde, enn Rannveigs barn. Hallo hvor er folkeskikken, medmenneskligheten og empatien i samfunnet i dag?
      Jeg har selv fire barn, fire fedre hvor tre er i bildet. Og vet dere jeg har klart meg utmerket! Til og med en solid utdannelseog i full jobb – tiltross for at jeg var alene frem til minstemann kom. Rannveig er en oppegående jente og ett sundt forbilde for sine små. Hun kommer til å klare seg utmerket. Tiltross for all dritten hun får her. Hun har eksponert seg til tider slik man vanligvis ikke gjør, men hvem har ikke det? Alle har vel eksponert seg på ett eller annet vis man noen år etterpå sku ønske ugjort? Nei folkens hopp ned fra den høye hesten dere sitter på, stapp fingern i jorda og gå litt inn i dere selv. Dere har garantert kommet for sent, lagt ut ett uheldig bilde,uheldig kommentar etc dere sku ønske ugjort i ettertid.
      Rannveig fortjener søren meg ikke dette her, ikke barna hennes heller at mamman blir snakket til og rakkey ned på slik.
      Rannveig: stå på. Du er en fantastisk mamma. La all dritten og lavmål prelle av deg. Det er kun misunnelse ene og alene. Svært få hadde taklet være i dine sko. Du er sterkere enn de aller fleste! Stoooor klem til deg <3

    21. Stå på! Synes du har modnet og blitt veldig mye mer reflektert siste mnd, det er kjekt å se 🙂 Jeg heier på deg 🙂 <3

    22. At du ikke stenger komentar feltet en stund! Så mange ekle komentarer! Stå på!! Har aldri hørt om en som har ansvaret helt alene den dag i dag. Somregel har de hjelp av moren sin hele tiden eller bor rett i nærheten av hjelp å har kun en kid.
      Stå på heier på deg! Du burde gå med heva hode å være stolt av deg selv.

    23. du er kjempe bra 🙂 drit i hva andre mener, folk her inne som kommer med dritt tør ikke stå frem med navn engang, hev deg over dem 🙂

    24. Ta deg en pause du nå Rannveig! Alle trenger pusterom en gang i livet. Nå er du høygravid og naturlig nok sliten. Om begge barna dine kan få litt barnevakt frem mot fødselen nå, slik at du får litt tid til deg selv og få tilbake noe energi, og kun tenke på deg selv, er nok bare sunt. Du skal snart ha enda et barn, og da er det deilig og kunne få lov å slappe litt av før det begynner.
      Håper virkelig du tar imot rådet, og tar vare på deg selv! Husk at du også har rett til å ha det bra. Hadde jeg vært barnet ditt hadde jeg bare vært stolt av at du holdt ut så lenge uten barnevakt, og syntes du haddde fortjent ro rundt deg i den situasjoneen du er i nå!
      Stor klem til deg, og håper du forstår at du er en utrolig god mamma. Jeg hadde vært så utrolig heldig og stolt hvis du var min mor!
      DU FORTJENER Å HVILE LITT NÅ RANNVEIG!!!!

    25. Du kan klare dette! Du er sterkere enn du tror og du har så mye som bor i deg. Alle blir slitne, alle kan bli knekt. Men du har den fine egenskapen at du er seig og reiser deg igjen. 🙂
      Heier på deg. Skulle ønske -virkelig ønske -at jeg hadde hatt mulighet til å hjelpe deg på noe vis.
      Har du vurdert dagmamma eller noe sånt? Ikke fordi du ikke vil være sammen med barna, men som en avlastning innimellom? 🙂
      Ps: sjekk ut rødhette i oslo. 🙂

    26. Men har du ikke venninner der du bor som kan hjelpe deg med barna? Trenger da ikke ha utdannelse eller ha egne barn for å sitte barnevakt, så jeg håper noen kan stille opp for R spesielt de nærmeste månedene!

    27. Men har du ikke venninner der du bor som kan hjelpe deg med barna? Trenger da ikke ha utdannelse eller ha egne barn for å sitte barnevakt, så jeg håper noen kan stille opp for R spesielt de nærmeste månedene!

    28. Jeg er ganske sikker på at det går an og søke om besøkshjem for barna. Dette kan være bra for både mor og barn. Mor får litt fri og barna får større nettverk. Ikke la stoltheten stoppe deg fra å forsøke. Dette er ikke et nederlag. Lykke til 😊

    29. i dag leveret jeg barn og kake til barnehagen for FN dag. Da jeg gikk kom den ene voksne etter meg og spurte helt diskret uten at barnet hørte det om jeg planla å komme på arrangementet og når jeg eventuelt da ville dukke opp. Dette syns jeg var veldig fin mate å gjøre det på. De har da full kontroll på hvem som ikke har foreldre som stiller opp og hvem de må ta ekstra hensyn til. Hadde du gitt samme beskjed, at du muligens kom seint siden du drev med hobbyer, så hadde de kunnet planlegge dette I forhold til E på en bedre mate.

    30. Fine, gode rannveig ❤ sender deg en god klem å håper du kommer over det fort . Jeg vet, at du vet, at du er er fantastisk mamma ❤❤ ❤

    31. Ta en tur til nord og få hjelp 🙂 det er ikke noe nederlag. Mye verre nederlag å være en utslitt alenemor etter fødsel…slikt kan man gjerne utvikle fødselsdepresjon av. Vær obs! Å få hjelp med omsorgsoppgaver i en periode er greit når man er på bristepunktet. Alle skjønner det. Bestill den billetten du! God tur.

    32. For de som ikke skjønner det!!!! Å lage dukkehus er ikke bare en hobby! Hun begynte med ideen for å glede datteren sin. Men når hun først har nevnt det på bloggen, så fanger hun lesere og lesere begynner å vente på det ferdige produktet, kanskhe til og med glede seg til å se det ferdige produktet. Det betyr at Ramnveig har på en måte en tidsfrist på seg. Hvis hun lar lesere vente for lenge uten å vise noen bilder av huset så vil hun skuffe lesere og kanskje miste noen lesere.
      Dermed er ikke huset bare en hobby! Det lille dukkehuset får penger inn på konto. Hadde dere hakket ned på en lærer som må jobbe helt til kl 1630 fordi hun har et møte. Hun må jo tjene inn peng for å mate familien.

    33. Ikke les de stygge kommentarene du får, bare dårlig gjort og sparke noen som ligger nede!
      Jeg synes du burde ta deg en pause og dra hjem til mammaen din i Alta. Redd for at du skal få fødselsdepresjoner, virker som st du allerede har svangerskapsdepresjoner.. Ikke bra for hverken deg eller barna dine..
      Jeg håper alt ordner seg for deg Rannveig, og at du og barna dine får et flott liv sammen <3

    34. Synes du er flink jeg 🙂 Det er lov å være sliten, og det er lov å be om hjelp. All respekt til deg, som er alenemamma til to, snart tre barn. Stå på, og masse lykke til med siste innspurt av svangerskapet. Du ser flott ut!

    35. Du er ei tøff jente! Og du klarer dette kjempe bra, som alle de andre også skriver 🙂 Drit i de ekle kommentarene, noen mennesker lever av å snakke nedlatende til andre. Det er de det er noe galt med, ikke deg! 🙂 Stå på, du er super flink <3

    36. Du er meldt inn i Ammegruppen på facebook 🙂 Hvis du ikke er godkjent bør du sjekke innboks eller under “annet” (den finner du kanskje bare via pc eller nettleser) 🙂 Kjempebra gruppe som du garantert kan bidra masse i og kanskje lære noe nytt 🙂

    37. Flytt hjem for en periode, ett år feks …få barnehageplass til ungene her Alta..mange supre barnehager her. Få hjelp , avlastning og støtte fra familien din og nettverket ditt her i nord. Gi Alta en sjans til 😉 Er jo fantastisk å bo her, nærheten til naturen, masse flotte kultur og fritidstilbud…og bare 1 time og 50 minutters flytur unna Oslo 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg