Jeg er så lei

I dag er en trist dag. Mennesker som har mistet livet sitt, og mennesker som har mistet sine nære og kjære. Det er en trist dag, først og fremst på grunn av tragedien som utspiltle seg i Paris i går kveld, hvor 128 mennesker mistet livet sitt og flere hundre er alvorlig og kritisk skadet. 

Det er også en trist dag, fordi det i kjølvannet av slike handlinger kommer en flom av fordommer. Et hav av hat. Oppgulp og hatske ytringer som ikke hører hjemme noen plasser. Det er så trist. Mest av alt fordi muslimer verden over, som praktiserer sin tro i fred og ro, må forsvare seg selv ovenfor disse grusomme handlingene som utføres av ekstremister, terrorister, som også praktiserer samme tro, men på en helt annen, ytterligående og ekstrem måte. Jeg føler med dere. 

La oss snu mynten. Se for deg dette. Norge blir kapret av en gruppe bestående av flere tusen Anders Behring Breivik’er.  Terrorister, ekstremister. Ikke akkurat som mann i gata, eller hva? Ikke akkurat han vi sammenligner oss med? Vi lever ikke lengre trygt i vårt en gang så trygge,  lille land, og må flykte. Vi lever hver dag i frykt for å dø, for å møte på en selvmordsbomber. For at våre barn plutselig skal ligge i grava, og ikke i vårt fang.  Hverdagsproblemer som at brødet er oppskjært eller ikke virker plutselig revnende likegyldig, og totalt meningsløst. Vi må rømme fra alt vi har.  Hjem, venner,alt vi noen gang har vært kjent med, og tilogmed etterlate enkelte familiemedlemmer for å berge et annet. Panikk. 

Vi gjennomgår en reise der vi risikerer livet vårt. Risikerer det, for et lite håp om å redde livet etter å ha gamblet med det. Et lite håp om at vi kan få det bedre i et annet land. At familien vår kan leve trygt uten å frykte for livet sitt hver eneste dag.  Vi må likevel leve med det faktum at vi blir møtt med hat,  stygge blikk, og grusomme fordommer. Ikke kom til vårt land å tro dere er noe! Dere er alle som Anders Behring Breivik!  Kom dere ut av landet! Steng grensene! Få krypene ut av landet! Dere er terrorister hele gjengen!  Vær takknemlig for at dere har tak over hodet, og absolutt ikke forvent noe mer enn det!!

Jeg er så lei. Virkelig. LEI. Hvordan går det an å være så trangsynt. Så inderlig og direkte ond? Ha så lite empati og omtanke for sine medmennesker? Hvordan kan man sammenligne den vanlige muslimske mannen i gata, mot ytterligående ekstremister, sammenligne de med den Islamske Stat?  Dette er mennesker som lever etter helt egne lover og regler, noe som ikke har noe som helst å gjøre med vanlig, muslimsk tro. Det er terrorister. 

 

Alle mine tanker går til de omkomne og etterlatte etter gårsdagens ufattelige tragedie, men også til dere som til daglig må forsvare dere selv, og stå til ansvar for andre menneskers handlinger. Jeg blir lei meg fordi det finnes så stygge fordommer, det er rett og slett flaut.  Jeg kan si dette, blandt annet fordi jeg selv, som sekstenåring ble forsøkt voldtatt på ferie i Tyrkia. Av en muslim. Jeg har derimot ingen forutsetninger for å hate absolutt alle av samme tro. Kall meg gjerne NAIV, kall meg gjerne DUM, men jeg har i alle fall verdiene plassert på riktig sted og mener alle mennesker fortjener å bli behandlet med respekt, og ikke fordommer. Det er nemlig et ganske fint og kjent ordtak, som lyder som så; 

“Man skal ikke dra alle under samme kam” 

 

#frankrike #paris #terror #IS #islamskstat #fordommer #hat #muslim #tro #livssyn #religion

38 kommentarer
    1. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til deg som blogger da du startet opp denne bloggen, men med årene har du virkelig utviklet deg og blitt en av de bloggene jeg virkelig nyter å lese! Er helt enig med det du har skrevet i dette innlegget, alle disse fordommene gir en vond bismak i munnen.
      Jeg tar også anledningen til å rose deg for alt du gjør, både på bloggen og for dine barn. Jeg vet du får mye unødvendig hat, men jeg håper du tar med deg de gode tilbakemeldingene du får, fordi du er en superkvinne og du burde applauderes for din innsats på alle arenaer – og fordi du alltid tør å skrive det du mener, uavhengig av responsen. Du viser livet sånn som det er – og i mine øyne burde flere bloggere vært slik. Kudos, og stå på!

    2. Fantastisk bra innlegg. Folk tenker ofte ikke lengre enn nesetippen og har problem med å sette seg inn i andre menneskers situasjon.
      Bloggen din er forresten blitt nydelig

    3. Veldig bra skrevet, Rannveig. Skal si du har utviklet deg i positiv retning bare det siste året!
      Fryktelig trist det som har skjedd, ja. Helt uvirkelig. Religion er roten til alt ondt og burde forbys!

    4. Godt skrevet og er så enig med deg! Så fornuftig du virker når du skriver om noe annet enn vippe-extensions og klær! Dette var virkelig god lesing, og flott at du bruker din rolle til å ta opp et viktig tema. God helg 🙂

    5. Herlighet ,må folk kommentere sånne små bagateller 🙁 dere skjønner vel hva Rannveig mener.det kommer vel ann på hvor i landet man kommer fra.Blir flau av enkelte som må henge seg opp i bagateller.

    6. Et idiom skrives ikke ulikt avhengig av hvor i landet man kommer fra. Hvis man skal bruke slike idiomer, må man i det minste bruke dem riktig.

    7. Kjære deg, jeg er uenig.
      Det handler IKKE om å dra alle under en kam (gir meg blanke faen i om det er under/gre/over), det handler om å åpne øynene.
      Det ER grunn til å bli skeptisk og få et fremmedhat! Ikke bare det at man tenker at de kommer fra et krigsland, for det er virkelig IKKE det som gjør meg skeptisk. Det som bekymrer meg er hvor blir det av alle barn og kvinner? Hvorfor kommer det bare menn? Når de kommer hit, passerer de MYE andre trygge land som er åpne for å hjelpe med tak over hodet og mat og evnt. klær, men de velger Norge. Hvorfor? Jo for her får de opp mot 20 000kr i mnd nesten, i Sverige/Danmark får de bare 4 000. De har hørt om vår gode økonomi (merkelig at vi ikke har råd til kreft medisin da? jeg undrer).
      Familier og gamle blir kastet ut av hjemmene sine fordi Hero skal leie og betaler mer, HALLO !!?! Ok, så skal vi ikke hjelpe våre egne først? Hva med mødre som får 900kr i mnd, unge som blir ufør. Har en bror som er 30 og ufør, tror du han får like mye penger? Nope, så vidt han klarer seg i måneden.
      Er HELT for å hjelpe de som trenger det, men nå har Norge VIRKELIG tatt seg vann over hodet. Dette må stoppe, NÅ. Barneskoler sender skriv med barna hjem og informerer at de ikke kan ha nisselue og juleting i desember for det støter de som ikke er norsk. WHAT THE FUCK. Du er en av de 10% som kanskje ikke har åpnet øynene helt.
      For JA, det er grunn til å få fremmedhat. Mange flyktninger som kommer hit overfører pengene sine til krigere i Syria, hallo igjen!!?
      Nei, steng grensen og få dette ordnet NÅ, FØR det rammer flere byer enn Paris. Og det blir å skje, Norge er også et mål. Inn med mat kuponger, et tak over hodet og klær om de trenger. Kutt pengene og hjelp våre egne først!!!!!!!!!

    8. Folk har blitt drept ?og folk sitter å kommenterer hvordan man egentlig skriver et utrykk? Helt utrolig flaut. Empatiløse drittsekker.

    9. Veldig bra skrevet. Helt enig med deg. Fått et helt annet og positivt inntrykk av deg. Stå på ❤️

    10. Helt fantastisk imponerende innlegg, jeg kunne ikke blitt mer enig.
      Til dere som kommenterer usaklige ting om det så er å gre,kjemme, eller dra denne kammen; skjerp dere. Folk har mistet livet, og dere velger virkelig å pirke på slike usakligheter? Jeg skjemmes.

    11. Er jo enig med deg. Men tror ikke en dose fremmedskepsis ( ikke frykt) er feil heller. Ingen overfallsvoldtekter i Norge er gjort av etniske nordmenn de seneste årene. Jeg jobber i akuttmedisin, har aldri blitt truet av etniske nordmenn kun innvandrere. Dette gjelder både på skadested, hjemme hos de og på sykehuset. Så ja- jeg har en sunn skepsis til all innvandringen til Norge. Mine barn får feks ikke spise halalmat og da har jeg blitt kalt rasist, rasismekortet blir brukt i tide og utide, så jeg kan forstå at folk blir lei. Og det er ingen tvil om at de som er tilhenger av islam begår de aller, aller fleste terrorhandlinger. Så ja, jeg er skeptisk.

    12. Blir bekymret når en som jobber i akuttmedisin har et slikt menneskesyn! Er forskjell på muslim og terrorist!

    13. Og hva slags menneskesyn er det? At jeg er litt mer skeptisk til innvandrere fordi det er de jeg er blitt truet av. Hallo. Selv om jeg holder meg litt unna fordi jeg er blitt slått før, er det da ikke dermed sagt at pasientene merker det. Du er kanskje ikke så gammel og har ikke så mye livserfaring? Ja det er stor forskjell på muslim og terrorist, men de aller aller fleste terrorister er muslimer ( og ja jeg har hørt om ABB) . Leser du litt forskning er det ingen tvil om det!

    14. Nå må jeg bare spørre hva halalmat har å gjøre med at du er skeptisk til utlendinger? At dine barn ikke får spise det er jo helt latterlig.

    15. Er helt enig med hun over her. Ungene mine får heller ikke spise mat som er besudlet med en annen Gud enn det vi tror på.

    16. Det er ikke ofte jeg gidder å kommentere ett innlegg, men dette var flott skrevet, tusen takk! 🙂
      Jeg har også lest noen av kommentarene over og MÅ bare kommentere at en gjennomsnittlig flyktning får rundt 900 kroner i til overs. De gode historiene om flyktninger overveger de dårlige, kriminaliteten i norge har ikke vært så lav som det den er nå på over 20 år. Les statistikken fremfor overskrifter folkens!

    17. Jeg blei veldig nysgjerrig når jeg leste en av kommentarene her som var veldig lang. Spesielt to setninger som jeg la merke til.
      “Det som bekymrer meg er hvor blir det av alle barn og kvinner? Hvorfor kommer det bare menn?”
      Hvor har du fått det fra? At det kommer bare menn? Jeg har sett flere reportasjer på nyhetene, og artikler med bilder fra diverse mottak hvor det er MANGE kvinner og barn med familie som kommer! Det kommer også MANGE barn mutters aleine over grensa! Barn under myndighetsalder, uten noe som helst annet enn klærne de har på seg.
      Så HVOR har du det fra at det kommer bare menn??
      Tilbake til det jeg egentlig burde kommentere på – takk for et flott innlegg, Rannveig 🙂 !

    18. Veldig bra skrevet! Må ærlig innrømme jeg ikke har verdt noe leser, verdt innom før og da syns jeg det sto en del unødvendig på bloggen din, overkant rosa og en del drama. Men nå har du flere gode og ærlige innlegg:) forsett med det:) lykke til som 3 barns mamma

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg