Uke 39 – Hval, hvalere, hvalest

Om hval var et adjektiv, ville jeg definitivt blitt beskrevet som hvalest. Ja, virkelig.. Jeg kan faktisk ikke tro at jeg er inne i min 39 svangerskapsuke! Stappet pølse, elefant, hval… kall det hva dere vil. Jeg er sprekkferdig! 

Jeg mener… jeg var bombesikker på at jeg aldri i livet kom til å gå noe lengre i dette svangerskapet enn til uke 34, både med tanke på mitt aktivitetsnivå, og også mitt stressnivå som når type nivå hjerteinfarkt omtrent daglig.  Jeg er likevel kommet lengre enn lengst, og er snart ved veis ende.  Jeg føler meg mer og mer handicappet for hver eneste dag som går, og når helgen er ferdig synes jeg faktisk denne lille tøtta bare kan melde sin ankomst. Vedkomne som sa man må nyte svangerskapet, har nok aldri prøvd seg som tobarns alenemor og høygravid, det er hvertfall sikkert og visst!

Kroppen min er tydeligvis en usedvanlig god rugemaskin, og holder på babyer veldig godt til tross for at blodtrykket mitt når høyder man ikke klarer å se for seg, ved jevne mellomrom. Til tross for at jeg løper, spretter, og hopper rundt. . Det er jo i og for seg positivt, men nå er det slik at jeg gjerne ønsker å avslutte dette svangerskapet, og for all framtid for resten av mitt liv lukke alt som har med graviditet å gjøre. Nå er jeg lei. På ordentlig. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det  (fordi det gjør vanvittig vondt!!) men NÅ vil jeg føde! 

Snuppa ligger klar, med hodet langt nede, og ifølge jordmor på forrige kontroll, tilogmed festet. Så vi håper at fødselen inntreffer snarest! 


.

Uke 39♥

 Termin:  6 desember

 På vei:  38 fullgåtte uker og tre dager (38+3)

Igjen til termin:  14 dager.. to uker!

Kjønn:  Vakre lillesøster Sienna L 

Baby’s størrelse: Denne uken veier hun ca 3200 gr, og er hele 48 cm lang.

Neste kontroll:  Kontroll hos jordmor i neste uke.

Ukas baby-new in: En nydelig, deilig og myk nyfødtlue som blir med på sykehuset. 

Bevegelser: Det er omtrent konstant liv, og siden hodet ligger så langt nede og presser på blæra, så går jeg med en konstant følelse av å måtte tisse. 

Vektøkning: 14 kilo opp på forrige kontroll, men regner med jeg har gått opp noen kg siden det. 

Melk  i brystene:  Jupp

Hodet ned: Har ligget med hodet ned siden uke 28 omtrent, og ligger enda ned og blir liggende til fødselen. 

TungtNå kjenner jeg det meste er tungt, og ser fram til å få min normale kropp tilbake. 

Kynnere: Kynnere er det blitt mye av, men de har også endret seg i karakter, og blitt mer rie-lignende (også kjent som modningsrier, som man kan ha lenge fød fødselen inntreffer) 

Forventninger til fødsel/tiden etter fødsel:  Alt i alt gleder jeg meg til å være ferdig å være gravid, og til å få møte denne lille snuppelura som gjemmer seg der inne.   Jeg gleder meg mer enn noe annet til å se mine tre, søte små sammen og hvor stolte Emma og Nathaniel kommer til å være ♥

Vi leser også storebror/storesøsterbøker for harde livet, og Nathaniel gleder seg veldig til å hjelpe til med babyen. Han sier han skal hjelpe å mate babyen, leke med babyen i badekaret, og hjelpe til å bytte bleier. Vi snakker også veldig mye om at Lillesøster i magen er kjempeliten, og at vi må være veldig forsiktige med henne når hun kommer ut. De er så herlige, og kommer tnok til å bli verdens fineste storebror og storesøster!

 

38 uker gravid

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Bruker ikke å kommentere, men måtte fortelle at jeg synes du er utrolig flink!! Å nei, alle nyter ikke svangerskap. Selv har jeg hatt akutt svangerskapsforgiftning og et svangerskap med ekstrem kvalme. Barna er friske og fine! Lykke til med fødsel! ☺

    2. Ser ut til at magen din har sunket en god del nå!:) er selv i uke 34, og tiden går skremmende fort! Har en sterk magefølelse på at bebisen min kommer i desember og ikke i januar!

    3. Ser at magen din har sunket veldig, så nå er det nok ikke mange dagene igjen til din lille prinsesse vil hilse på mammaen sin og den store verden! 😀
      Masse lykke til i tiden som kommer! 🙂
      Syns du er superflink som takker dette her alene, det skal du virkelig ha!
      Alle nettrollene som mener noe annet er nok bare stappet med sjalusi 😉
      Ha en fin dag <3

    4. Du ser strålende ut …. Men jeg vet akkurat hvordan du har det. Det er skikkelig tungt å være gravid. Men alene med to små? Du er bare helt rå spør du meg. Så all ære til deg, vær super stolt:-) å all lykke før fødselen, dette klarer du med storm❤️

    5. Nå er vel hval streng tatt et substantiv men jeg ser poenget ditt.
      lykke til med av-hvalifiseringen 😄

    6. Flott mage, følger spent med på bloggen hver dag i tilfelle det har kommet en liten prinsesse 🙂 men jeg er litt forvirra.. det virker som du alltid er èn uke i forkant? Jeg er gravid med mitt andre barn, uke 32 i morgen. Men i følge din beregning, er jeg da i uke 33? Følger alltid utviklingen på babyverden.no, og når jeg fks leser på Uke 32, står det “uke 32-32+6”. Det er jo så mye så skjer fra uke til uke, ift vekt og lengde osv, så det har jo endel å si om jeg er i uke 32 eller 33 liksom. Forstår at man er i den 33. uken i svangerskapet, men man regner ikke at man er i uke 33 når man er 32+0? Dette ble langt og innviklet, men du og dere andre skjønner hvor jeg vil?
      Ellers vil jeg ønske deg lykke til med fødselen, gleder meg til å se nurket 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg