De rette verdiene..

Etter å ha lest kommentarene fra forrige innlegg, sitter jeg igjen med ganske mange tanker, og trangen til å uttale meg er virkelig stor! 

Jeg kjenner faktisk på følelsen av irritasjon. Irritasjon fordi jeg blir dømt nord og ned fordi jeg unner mine barn å våkne opp til noe jeg VET de blir utrolig glad for, første Desember. Rekk opp handen de som har seilet gjennom livet og opplevd alt her i verden som rettferdig? Satt du deg utenfor naboen din sitt hus og gråt og ropte om hvor urettferdig livet er den dagen han kjøpte seg Tesla, og du satt der med den gamle møkkabilen din? Vi bør lære barna våre det først som sist – Verden er urettferdig. Skikkelig, grådig, og inderlig grusomt urettferdig til tider. Det styrker de, mer enn noe annet. 

Jeg kjenner jo på det selv. Stort sett alle av mine venner/bekjente eier egne leiligheter/hus. Jeg sitter i en rådyr, liten leilighet, som jeg for ordens skyld leier for i overkant av 14 tusenlapper månedlig.  Gråter jeg? Nei. Jeg gjør ikke det. Jeg har nemlig blitt lært opp til at alt her i verden går i faser. En gang er det min tur. Men det er ikke enda. Jeg er utrolig, uendelig takknemlig for det jeg har. Jeg har snart tre, vakre velskapte barn, som jeg får den største gleden av. Hver eneste dag. 

Og jeg er takknemlig for at jeg vet hvilke verdier jeg ønsker å lære bort til barna mine. Jeg ønsker å ha muligheten til å gi de fine og flotte ting, ting de ønsker seg. Samtidig som jeg lærer de at det ikke er tingene vi eier, eller matrealistiske goder, som utgjør hvem vi er. Hvor bra vi er. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg får høre fra min snart fire år gamle sønn at han skulle ønske vi hadde sånn og sånn hus med kule trapper og mange etasjer, akkurat som den og den i barnehagen har.  

Jeg vet derimot at han blir overøst med kjærlighet, omsorg og glede hver eneste dag. På lik linje med de som eier Tesla, villa, hus, fritidsbolig, hytte, og båt. Og når alt kommer til alt ,så er det det, som virkelig betyr noe her i livet. 

Det er alltid kjekt med en storebror! Kjærligheten mellom disse to er så stor.Her hjelper storebror lillesøster med å bygge sin kinderegg-figur!

Det var stor stas med dagens kalenderpakker, og ungene gleder seg stort til morgendagens pakker nissen har lagt igjen. Der gjemmer det seg en liten sjokolade og såpebobler i hver pakke, også noe jeg vet ungene kommer til å sette stoooor pris på. Riktignok til en billigere prislapp enn dagens kalenderpakker. Variasjon er nok nøkkelen, til så mye her i livet 🙂 

Blogges ♥

32 kommentarer
    1. Skjønner meg ikke på alle de som skal klage hele tiden..
      Har selv brukt litt over 1500 kr på adventskalenderen til lille som er 2 år å ikke forstår så mye, men dette flrdi det gleder meg å fordi jeg har for det meste kjøpt ting barnet trenger, eks lue, votter, tannbørste, tannkrem, strømpebukse å en del leker og snop 🙂 er jeg en dårlig mor for det?
      Nei jeg syns du gjør en strålende jobb med barna! Å masse masse lykke til med fødselen! Å glederlig førjulstid!
      Btw, kan du legge ut bilde av det de får hver dag frem til jul? Er spennende å se 😀

    2. Jeg har fulgt bloggen din siden du var gravid med førstemann, og må rett og slett bare få lov å skryte litt av deg, Rannveig.
      Det ser virkelig ut som du tar deg svært godt av barna dine, du tar bloggen seriøst, og jammen tar du deg bra ut også. Ikke verst til å være en ung, høygravid alenemamma med lite familie rundt seg. Jeg skjønner jo at du har hatt noen tøffe runder, men det ser virkelig ut som om du har modnet mye på det også.
      Jeg håper du går ut i verden med hevet hode og rak rygg, for det har du all grunn til. Jeg ønsker deg all mulig lykke nå når du venter minstegullet hvilken dag som helst. Nyt den verdifulle førstetiden med bebisen din, la de to store gå i bhg, og gi litt f…i oppvask og støvsuging. For det kommer til å gå bra, Rannveig. Så senk skuldrene og nyt disse vidunderlige barna du har. Stor klem 🙂

    3. Du, Heitmann.
      Du framstår som en fantastisk mor. Alltid gjort det. Et par ting du har bomma på i fortiden har absolutt ingen innvirkning på dette. Ser hele tiden hvor elsket, lykkelige, fornøyde og glade barna dine er. Og hvor bildene av dem er hverdagslige…ikke oppstilt som modeller for et eller annet, med påtatte smil og tomme øyne. Dine stråler EKTE livsglede og lykke. ❤😀

    4. Nå har ikke jeg lest kommentarene i forrige innlegg men jeg har nå sett nok av hva folk lirer av seg av oppgulp så jeg kan jo tenke meg till det.. Nei ikke la sånne mennesker tråkke deg ned. Det finnes mange her som også vill deg vel og det er det du skal fokusere på. Mine barn har ikke noe annet enn en helt vanlig sjokolade kalender i år, jeg hadde nok hatt råd til mere. Men mine barn blir så mettet av og åpne 24 gaver før jul, att når julaften kommer er det ikke like stas lengre.

    5. Folk skal klage på alt. Her får min på 8 måneder pakkekalender 😉 Greit at jula er sår for noen, men jeg kan ikke ta hensyn til hver og enkel! Sånn er det bare og kommer alltid til å være.
      Jeg hjelper til på andre måter, men at jeg vil videreføre kalendergaver til min jente er noe jeg selvfølgelig gjør.

    6. Heisann 🙂
      Jeg er mor selv og unner sønnen min ting han ønsker seg! Synes du fremstår som en god mor som står for det hun mener. Det synes jeg er veldig fint! Stå på videre! Masse lykke til med fødsel og kos dere i julen <3

    7. Kjære flotte deg!
      Jeg syntes du gjør en fantastisk jobb og jeg liker deg bare mer og mer! Vær så snill å ikke bry deg om alle de sårede kommentarene, de kan da virkelig ikke være noe annet enn sjalu?
      Du er tobarnsmamma, høygravid og vet du hva? Du stråler! Du tar alt på strak arm og klarer deg utmerket godt! Tenk på deg selv og dine og hva som er best for dere!
      Kjøp akkurat hva du vil til deg og dine barn, de fortjener det helt sikkert! Selv om det er andre som kanskje ikke har råd, så skal ikke det stoppe alle andre fra å kjøpe noe til seg og sine?! Jeg unner dere alt, det er tross alt du som har tjent til livets opphold og burde bruke pengene på det som gleder deg!
      Jeg ønsker deg lykke til med fødsel og håper du får en fantastisk bra uke!
      klem fra meg <3

    8. Bare et tips (kan godt hende du vet om det allerede altså), men i Husbanken kan man få lån med mindre egenkapital og lengre nedbetalingstid, kontra vanlige banker som DNB, Sparebank 1 o.l. Med tanke på at du betaler 14.000 i mnd, må det være muligheter for deg å få kjøpt deg noe.
      14.000 kr dekker låneutgifter for i hvert fall 2 millioner kroner. Så du har god betalingsevne, sjekk det ut 🙂

    9. Hahahah !
      Det er så morsomt å lese noen av kommentarene ang str og innhold på pakkekalenderen … At noen faktisk gidder å legge seg oppi andre og hva dem gjør .. LER HØYT !
      Stå på Rannveig ! Ikke bry deg – mange som liker og provosere også … Huff, stakkars nett troll…
      Det er jo så koselig med pakke kalender ! Jeg og samboer fikk en av svigermor, er jo så gøy og magisk med jul 😀 Samma hva alderen er … La alle få gjøre det dem vil ! GOD JUL 🙂
      Morsomt å se de små når dem åpner opp, la dem ha den gleden 🙂
      OG Rannveig du har nydelige barn, er sikker på de kommer til å få en god jul sammen med mammaen sin og snart Lille Sienna 🙂 Gleder meg til og se bilder av henne om du kommer til og blogge om henne 🙂 Ha en strålende uke og helg Rannveig 🙂

    10. bra innlegg 🙂 veldig bra skrevet 🙂 jeg tror det er mye sjalusi ute og går også.
      N og E er jo bare helskjønne 🙂

    11. Jeg syntes dette begynner å ta av! Skal man ikke unne barna sine en pakkekalender pga att noen familier ikke har råd til å gjøre det samme? Om dette er prinsippet vi skal begynne å leve etter er det relativt lite vi får unne oss fremover.
      Nei, gi barna pakkekalender med god samvittighet!

    12. Tror de fleste ikke mente at pakkens størrelse var feil, men heller prislappen. Jeg reagerte hvertfall på at du, som flere ganger har klaget på at du ikke har penger til egenkapital, kjøper så mye unødvendig til ungene dine. Da mener jeg ikke spesifikk denne pakkekalenderen, men mer sånn pynt til hus, dill og dall til ungene og annet som er nokså unødvendig. Når det blir kommentert er det, i de fleste tilfeller, for å poengtere at det er steder de fleste sparer inn for å ha råd til egenkapital. De færreste er født med nok penger til å kunne kjøpe leilighet/hus. De aller fleste må spare over lengere tid. Og da er det de overnevnte punktene de ofte sparer inn på (kommer selvsagt an på livssituasjonen osv), men en fattig student ville f.eks aldri brukt flere hundre kroner på duftlys og “Home”-skilt.
      Jeg mener ikke dette som kritikk, men for å vise mer hva noen, hvertfall meg selv, tenker. De fleste som leser denne bloggen er ikke nettroll, og mener ikke noe ondt med kommentarene sine. Mange vil bare komme med tips for å hjelpe deg!

    13. Jeg er sikker på at halvparten av ungene i Norge har pakkekalender med varierende innhold. Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Det har min datter også. Og hun er tydeligvis så bortskjemt at hun ble SUR(!) for gaven hun fikk i dag.
      Resten av kalenderen går rett i søpla for det er ikke greit. Så lenge ungene setter pris på det de får, så tenker jeg at det er helt greit å skjemme de litt bort i desember 😉

    14. Rannveig, vet du ka eg synes du skal slutte å kjøpr mat til barna dine fordi ikke alle barn får mat hver dag. Jeg synes også du skal legge dem på gulvet hver kvell siden ikke alle barn har rn seng å sove i. Uff det blir for dumt å legge seg opp i hva andre gjør og mener. Man velger selv hva som er best for sin egen familie !

    15. Modige nett-troll som sitter anonyme bak ett tastatur og spyr ut det ene etter det andre! Har man virkelig så lite å bry seg om? Har de ikke sitt eget liv å konsentrere seg om? De kan leve det perfekte livet de påstår de lever og la andre være i fred!
      Du gjør en super jobb, og det er kun DU som har noe med hva du velger å bruke på kalender til barna.
      Stå på Rannveig <3

    16. Vet du hva Rannveig? Jeg elsker bloggen din mer og mer. Nå er det så givende å lese den, selv for en gammel dame som meg. Den er full av positivet og glede, selv om du har tunge dager innimellom og det lyser virkelig gjennom bildene dine hvor god mor du er for barna dine.
      De kommer til å ha det supert som storesøsken.
      Det er bare en ting som jeg vil nevne. Du har gjort litt “dumme” valg tidliger, men dette skal du glømme og bare se fremover og nå får du jo en liten jente som gave. Folk som hele tiden minner deg på fortiden din, skal du bare snu ryggen til. Du retter ryggen og kommer deg videre i livet og det er absolutt det viktigste både for deg og barna.
      Ønsker deg en kjempefin juletid. Masse klemmer fra en bergenser

    17. folk skal bry seg med alt, bare det å gi pakkekalender til barna er for mange fy-fy. Jeg er selv oppvokst med pakkekalender, og husker spenningen og gleden ved å pakke opp kalendergave hver morgen i desember frem til julaften. Og den forventningsgleden og spenningen ønsker jeg og videreformidle til mitt barn og derfor får hun også pakkekalender. Med varierende innhold, og med ulik pris. Enste som er viktig for meg angående pakkekalender er at hun ikke får ting som blir ødelagt/glemt med en gang, for det er for meg bortkasta penger. Så jeg legger også litt penger i skikkelige ting fremfor å kjøpe billigst mulige ting bare for å kunne fylle en kalender. Men for all del, folk får gjøre som de selv vil.

    18. Dere som sier at hun heller burde spare. Kanskje hun gjør det og? Du virker som en superengasjert og kjærlig mor. Både du og barna dine stråler. Lykke til med innspurten!

    19. Lager folk styr fordi du gir barna dine pakkekalender?! Hva i alle dager er det som er galt med enkelte? Gi de pakkekalender med god samvittighet du, Rannveig! De kommer til å sitte igjen med gode minner fra barndommen, å hvem vil ikke det for barna sine? Å så lenge man har mulighet til å gjøre det, så hvorfor ikke! Husker selv fra jeg var liten hvor spennende og moro det var å våkne hver dag fram til julaften å åpne en liten pakke! Mine barn får også pakkekalender, å det gir jeg de med GOD samvittighet. Stå på, du er flink!

    20. Hei . Så koselig for barna dine at du har tatt deg tid og ork til å lage en julekalender. Det er små og store minner de tar med seg videre i livet. Beundrer jobben du gjør som alene mamma, heier på deg og håper du tar til deg alle positivt kommentarer du får. De fleste som kommenterer negativt er gjerne personer som ikke har d så bra med seg selv; så hev deg over det og vær stolt av deg selv og familien din.

    21. hør med husbanken om du får lån der, eventuelt startlån. Tror du får det med tanke på at du blir alene med tre barn. Syns du har utviklet deg mye den siste tiden og blitt veldig godtil å skrive gode innlegg, tror du kommer til å takle livet som trebarnsmamma kjempebra 🙂 lykke til videre 🙂

    22. Vokste opp med pakkekalender i flere år.. Skal sies at jeg en gang kastet trusa, om det var det jeg fikk, i veggen av sinne, for var ikke det jeg ville ha. Barn i barnehage- og skolealder er jo å mange måter i en salgs “trass”-alder og vet ikke nødnvendigvis hva som er det beste for dem. Poenget mitt er, at jeg ikke har tatt NOE skade av disse pakkekalenderne i senere tid, og vet om flere som alltid har fått enda mer enn meg, enda jeg er enebarn! Det er som du sier.. hva man lærer dem ellers om kjærlighet og verdier, så klarer de etterhvert å forstå selv at materialstiske ting ikke fører til spesielt langvarig lykke!
      Stå på Ranveig 🙂

    23. Det er fremdeles lov til å mene noe her i dette landet. Vi har alle lov til og ytre sine meninger og oftest blir dette tatt som kritikk! Er sikker på att de som var “i mot” dette med kalenderen til unga dine også ikke mente det som kritikk men ville si sin mening om det!
      Og du forteller at du gir blanke faan i hva andre mener, det kommer vell ikke akkurat frem her IGJEN! Du henger deg jo stadig mere opp i hva andre mener og syntes om ting en det du noen gang har gjort før!
      Og til de andre som mener jeg gjemmer meg bak dette, Realist navnet. Nei jeg gjør ikke det, men hva har mitt navn her inne og gjøre. Jeg kan fortelle så mye at jeg bor i Horten. Mitt navn er ikke hemmelig. Men det du/dere ikke tenker på er at om jeg skulle ha skrivi, Kåre, så gjemmer jeg meg fremdeles bak ett “anonymnt” navn!

    24. Hei! Desember skrives med liten d. Akkurat som alle andre mnd. skrives med liten forbokstav. Bare et lite tips fra meg! 🙂 🙂

    25. Hei 🙂 jeg synes du er kjempeflink, og det virker som om du gjør en kjempeflott jobb med barna dine!, Heia deg,og lykke til med fødselen!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg