Da melkesprengen meldte sin ankomst..

Det er helt utrolig hvor fort hjernen vår glemmer. Litt sånn som en gullfisk, kanskje? Som for eksempel, så hadde det visst gått helt og holdent i glemmeboka hvor vondt det faktisk gjør i det melka setter inn for fulle bøtter (bokstavelig talt, desverre…) Og ikke minst…. hvor mye søl det faktisk er.

I dag startet dagen med tannlegetime til storebror klokka åtte. Deretter bar det rett til Gardermoen for å hente min gode, snille mamma og bestemor til mine skjønne små, som skal feire jul her med oss. Veldig herlig å se henne igjen både for store og små, og ikke minst, vise fram minste og helt ferske snuppa til henne! Vi tok en lunch på Gardermoen, og reiste videre til Strømmen storsenter.

Der hadde jeg blandt annet på agendaen å skaffe meg noen nye ammebh’er, ettersom frontpartiet tidobler cupsize i løpet av natta etter en fødsel.  Skulle nesten tro jeg hadde løpt innom operasjonsklinikken en kjapp tur, så ille er det. Og la meg bare forklare… dette er hverken behagelig, eller spesielt vakkert for den saks skyld.. Faktisk, svært smertefullt og et mindre pent syn. Med mindre man liker sprengte pupper, selvsagt. 

I prøverommet med et antall ammebh’er, innså jeg raskt at dette kommer ikke til å gå. For å si det sånn. Jeg forlot prøverommet med beskjed til de ansatte om å vaske gulvet, ettersom de to millisekundene jeg brukte fra å overføre ammeinnleggene mine  fra min egen bh til den jeg prøvde, var nok til å resultere i en dam av melk under meg. Det er sånne ting jeg bare hadde glemt helt av, men som plutselig dukker opp, og får meg til å huske hvor vanvittig mas denne ammingen kan være. Melk OVERalt. Bytte laken på sengen hver dag. Bytte klær flere ganger daglig. Sove med 15 ammeinnlegg utenpå hverandre. Visst er det enkelt og sunt med amming, men det har sin pris det også. Jeg kom i hvertfall ut av situasjonen med tre nye ammebh’er i størrelse ku (evt flodhest?)

Nå ligger snuppa fredfult og sover i babynestet sitt, mine to andre søte små skatter i sine senger, og jeg har nettopp brukt en halvtime av mitt liv i et fortvilt, men faktisk vellykket forsøk på å få ut melk i vasken på badet, ettersom det kjennes ut som puppene mine er på vei til å sprenge hvert sekund, og brystpumpen min har mistet den ene lille mikroskopiske gummidelen som gjør at hele pumpa blir ufunksjonell. En del ingen butikker har, og som må spesialbestilles fra Phillips Avent. Fantastisk, ikkesant? Tipper leveringstiden er kjempekort i disse juletider. Jeg er veldig glad for at jeg kan amme altså, men dette kunne jeg fint vært foruten. 

For uten om det, har vi hatt en aldeles strålende dag, og i morgen står det fireårsbursdagsmekking på planen, ettersom verdens beste storebror fyller fire på lørdag og han har bursdagsfest nummer en (bursdagsfest nummer to for barnehagevennene kommer i janurar..) .

Velkommen til livet som trebarnsmor. Ikke et halvt sekund på latsiden! 

Bildet hentet fra Instagram. Følg meg gjerne HER

Blogges

54 kommentarer
    1. Dro du virkelig med den nyfødde på storsenter? Det gjør man jo bare ikke, mtp bakterier og sykdommer.

    2. Hahah for en tåpelig komentar ovenfor! Om man ikke kan ta me barne noe stedet ødelegger man for seg selv, ungene blir lettere syke om de aldri har vært borti “bakterier”. Tenk deg den dagen de plutselig får kjent på det? Pang kjempe syk! Rannveig: duu er vanvittig flink!! All ære til deg!

    3. Man kan fint ta med nyfødte så lenge alt er bra. Har man barn fra før må man også ta de med for å levere og hente i barnehage, hvor det iallefall er mye basselusker

    4. Du ser super bra ut. Blir spennende å følge deg videre. Varm dusj kombinert med håndmelking er effektivt.

    5. Tips: meld deg inn som medlem hos apotek 1, så får du 50% på en valgfri vare. Kjøp en ny pumpe i mellomtiden. Trenger jo ikke å kjøpe den dyreste mens du venter. De har et billig alterativ også, som kommer helt ned i rundt 250 kr 🙂 er manuell da, men bedre enn ingenting?! Brystpumpe er jo svindyrt til vanlig..

    6. Haha! Det er ting som dette som sitter klistret på netthinnen min! Ingen ammeinnlegg var bra nok, selv ikke med 15 stk oppå hverandre…. Kun håndduk hjalp, og selv den var søkkvåt etter bare noen minutter. Steinharde pupper (bokstavelig talt) er vondt og smertefullt og ikke spesielt sexy som du sier 😉 Å skulle dra på prøverom var en meget fjern tanke.. Melken kunne jo sprute over en meter, så hadde ikke bare vært melk på gulvet altså.. så lykkelig når han ikke ville ha mer når han var 1 år!! Halleluja:D Var faktisk sprengt stort sett hele ammeperioden.. Kunne hatt tvillinger og det likevel hadde vært nok melk til en til :’)
      Kos deg med familien din, ditt nyeste tilskudd er adeles nydelig ♡ God jul!

    7. Hei. Siden du ser ut som å ha mye melk. Kunne du tenke deg å levere melk til nyfødt avd på sykehuset.. De trenger morsmelk til nyfødte som av div grunder ikke kan få fra mor..

    8. Anbefaler å håndmelke. Det funket veldig bra hos meg. Da slipper du uønsket økt melkeproduksjon også, ettersom at en pumpe får deg til å produsere mer (på lik måte som at man produserer mer jo oftere man ammer) så var det hvertfall bare håndmelking som fikk tømt mine ved siden av ammingen. da kan man jo få øvd litt på flaske innimellom også hvis man ønsker det👍🏻😊

    9. Barn blir født på sykehus, et sted som florerer av syke mennesker og basselusker. Hvis et nyfødt friskt barn ikke kunne eksponeres for noe slikt, måtte fødeavdelingen vært en avsperret avdeling hvor alle som kom og gikk hadde smittevernsfrakker og munnbind på seg. Uansett er det strengt tatt Rannveigs barn, og hun har to andre som har overlevd spedbarnsperioden, så det går nok bra uten at besserwissere som deg her oppe skal blande seg. Rannveig, du er heldig som har melk! Jeg hadde ikke nok og det ble nan på lillemann. Men han er en frisk og fin gutt i dag 🙂

    10. Hei du!
      All ære til deg; jeg er SÅ imponert!
      Melkespreng er noe herk, og helt fantastisk når det går over og puppene igjen kan innta en relativt normal form 🙂
      Er det den lille gummirundingen med et slags stjernemønster du har mistet? Let me know, så kan jeg se om vi har kastet vår eller ikke etter sistemann. Er den fortsatt i hus er den din, hvis du ikke har kjøpt ny eller fått tak i delen på annet vis.

    11. Er så imponert over deg! Sjekker bloggen din ofte 😀Jeg har ikke instagram, så ønsker meg til jul at du kan opprette snap til oss 👍Gratulerer så mye med den nye prinsessa 👍

    12. Kanskje pumpe deg ja :)) Den der kommentaren ja…hahaha hvis man ikke skal kunne ta ungene med ut, bl.a til kjøpesenter, da er man jo hysterisk. De må bygge opp immunforsvaret, og det gjør de ikke ved og bare ligge hjemme i senga si…. Flott Rannveig….du har gjort det riktig to ganger før, så du klarer det fint denne gangen og <3 <3 <3

    13. Skjønner at det er effektiv supermamma stilen du går for nå, men trenger det å gå utover butikkansatte? Ville aldri latt andre tørke opp mine kroppsvæsker, eller prøvd klær i det hele tatt, to dager etter fødsel.. Litt respektløst synes nå jeg.

    14. Respektløst å prøve klær like etter fødsel? Det er det dummeste jeg har hørt på lenge.
      En venninne av meg begynte en gang og fossblø neseblod i et prøverom, men det er da virkelig ikke noe hun kunne styrt, akkurat som rannveig sitt problem her også -ustyrelig. Man er da bare mennesker hele gjengen! Slutt og finn småting og kritiser henne for og gå heller inn i dere selv! Ikke minst hold det negative for dere selv. Barna har det supert, Rannveig er lykkelig og det er det viktigste her.

    15. pass på å få med litt klaging. Viktig. Ikke så nøye hva det klages på, bare det er et eller annet. Rannveigbloggen er ikke den samme uten værtfall!

    16. Hei.
      Har en manuell håndpumpe fra avent (brukt litt i knappe 2 uker) du kan få av meg. Den er sterilisert mellom hver bruk og den lille hvite delen er der. Send meg en Mail hvis du er interessert.

    17. Hei!
      Jeg tror mange som følger bloggen din, lurer på om du har hørt fra barnefaren til Sienna? Eller hans familie? Klem til deg,

    18. Anbefaler deg og la det “ene” brystet henge fritt å dryppe melk mens du ammer på det andre brystet. Hold en klut eller papir under. Da får du ut det verste slik at du ikke får spreng. Stå på! 🙂

    19. Har du prøvd brystskjold? Jeg brukte Medela sine skjold og vil sterkt anbefale dem. De samler opp melken og så er det bare å tømme, ikke er de vonde å gå med heller. Jeg lakk mye selv, men med de på så slapp jeg styret med våte ammeinnlegg.

    20. Ser mange reagerer på kommentaren om å ha med baby på senter. De første ukene skal man faktisk ikke det, fikk selv beskjed om det da jeg lå på barsel. De små er så utsatt for sykdommer, og det med å bygge opp immunforsvaret skal ikke gjøres på den måten såpass tidlig. Det er farlig for de å bli smittet med så lite som bare en forkjølelse.
      Snakker om egen erfaring, da lillejenta mi ble innlagt etter nettopp en liten forkjølelse som ble for mye for kroppen hennes. Da var det lillestorebror som varsmitte kilden.
      Det står også i alle brosjyrer og bøker, sånne plasser holder en seg unna i starten!

    21. Hei! Anbefaler som hun ovenfor at du donerer melk til melkebanken på sykehuset! Nyfødt intensiv-avdelingene er helt avhengige av det. Ved mange sykehus får man betalt for det, og i tillegg får man låne en kjempegod og kjempedyr sykehuspumpe!
      Hilsen mamma til prematurbarn, som er supertakknemlig for at andre hadde donert melk slik at min lille fikk morsmelk når jeg ikke hadde selv 🙂

    22. Tenk å være så smellvakker etter fødsel! Gratulerer så mye med en nydelig datter, Rannveig! Så utrolig flink og god du er, det står det stor respekt av❤ lykke til videre

    23. uff det er vondt,men da har du i alle fall nok mat 🙂 jeg fikk bare amme i 6 uker da var jeg tom 🙁 han fikk både nan og morsmelk fra starten,men fikk en tøff start på livet,så han orket ikke og suge, og når han først kom til seg selv så var det 1 uke senere og da var allerede mye ødelagt 🙁 ville gjerne ha ammet til han var ca 1 år,men sånn gikk det ikke,men han har blitt en flott gutt for det 🙂

    24. Huff, husker følelsen. Når jeg på natterstid satt alene i sofaen, trøtt og jævlig, og skulle amme ungen og melka spruta ut fra puppen jeg ikke ammet på. Også byttet jeg pupp, og da spurta melken ut av andre puppen. Tilslutt sprutet tårene i takt med melka. Men jeg syns det er litt komisk når jeg tenker tilbake på det, selv om det ikke var noe morsomt der og da 😉
      Du ser forresten superflott ut! 🙂

    25. Hva er galt med kjøpesenter? Babyen ligger jo i vogna. Mye mer bakterier og kontakt med potensielle smittekilder når man leverer og henter eldre søsken i barnehagen.. Noe ganske mange er nødt til.

    26. Kommenterer aldri på blogger men leser noe fast, bla din, men her så jeg så mye av meg selv at jeg bare må!
      Min hverdag ble reddet av sånne små lummevarmer når jeg hadde melkespreng. Min lille gutt er bare blitt 5uker og melken er nettopp stabilisert seg! 🙂
      Men ja lummevarmer letter på de værste smertene og gjør også det å håndmelke/pumpe litt mindre vondt! Du kan få tak i slike på Nille til 20kr, og de kan brukes om og om igjen! Lykke til og masse god bedring 🙂

    27. Hei 🙂 hadde samme problemet som dunig fikk beskjed om å pumpe tomt det ene brystet og la barnet die ifra det andre. Ikke tøm litt å litt med pumpe elr håndmelking, det vil kun øke produksjonen og ha en kortvarig effekt på sprengen.

    28. Nyfiken på vad du fick tag i för amningsbh, vilket märke? Har själv svårt att hitta i stor storlek!

    29. Gratulerer så mye med lillemor! Men jeg må spørre deg, hvor har du fått tak i det fine skjørtet? Det var helt nydelig! Håper på raskt svar! 😀

    30. Uff, den ammingen! Ja, det er i grunnen godt at man glemmer sånt til neste runde, hehe;) Du skriver innmari bra, satt og smilte og koste meg med dette innlegget. God helg, og god jul!

    31. Å nei…..alenemor igjen!!!! Det er vel for faen ingen som gidder å være sammen med deg et sekund lenger enn de er nødt til etter å ha pult deg .Ta deg sammen .

    32. Ingen krise å gå på senter, levere i Bhg eller ha eldre søsken. Nyfødte er godt beskyttet med antistoffer fra mor både fra morsmelk og fra å ha ligget i magen. Eldstemann her var syk bortimot konstant da lillesøster ble født (rs virus, gjentatte bakterielle luftveisinfeksjoner) fikk beskjed om å slappe av da sjangsen for at lillesøster ble smittet var veldig liten;)
      gratulerer så mye med Sienna:)

    33. Hei! Gratulere for det første. Håndmelk og massasjer puppene dem blir mykere. Jeg har to barn, og fikk mega pupper trodde dem skulle snart sprenge. Melk over alt. Jeg ble anbefalt å massasjere puppene. Det hjalp veldig. Du trenger ikke pumpe ut så mye melk hvis du massasjerer. Lykke til med ammingen!
      All dritt kommentarer hvorfor bare ikke la hendene deres hvile i julen i det minste hvorfor trykke så hardt på tastaturet? Slapp av litt det er jo ferie og høytid. Nyt heller julen!
      God jul til alle sammen 🎄🎅

    34. Snart mamma igjen: lær deg å skrive før du kritiserer utseendet på en liten baby!!! DE hakkene, ikke di! Boka di, de hakkene. Det er småskolelærdom! Dessuten tror jeg DE hakkene kun eksisterer i ditt hode. Jeg ser ikke noe unormalt på henne.

    35. Du annonyme over her kl 03.34 Jeg lurer veldi på din oppdragelse.Synes dine foreldre har sviktet totalt,stakkars deg,du kan umulig ha det godt med deg selv.

    36. Anonym 12:02 👆
      I videoen R la ut på instagram og Facebook, ser man tydelige “hakk” på siden av hodet. Ikke ment som kritikk, men et spørsmål.

    37. Synes virkelig du fortjener en klapp på skulderen, Rannveig, og gratulerer så utrolig mye med en nydelig nr 3! Du ser helt strålende ut, hvor er skjørtet fra? Likte det utrolig godt 🙂

    38. Dere som kommenterer “hakk i hodet”, dette er vanlig hos nyfødte og kommer av at hodeskallen ikke består av “ett helt stykke”.
      Hodeskallen består av tre bevegelige plater, og gror gradvis sammen når babyen blir eldre. Grunnen til dette er fordi at barnet skal kunne presses gjennom fødselskanalen.
      Hos noen babyer er disse “hakkene” mer tydelige enn andre, pga. underhudsfett.

    39. Jeg vet om fontanellen som ska gro sammen og de to øvre spaltene i skallen dom bl.a presses sammen når barnet passerer fødselskanalen. Dåg aldri sett disse spaltene over ørene. Men regner fult med at det har sammenheng med det ulrikke skriver

    40. Herlig blogg, er en fast leser! Er det noen som vil lese bloggen til meg og 3andre venniner av meg? Vi har akkurat startet, og skal blogge om vår tid fram mot russe tiden vår og hverdagen vår. Håper noen titter innom.
      Klemz <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg