Det gikk over all forventning

Det er vel ikke til å legge skjul på at mange har sett på meg med stor mage, to små med aleneansvar, ristet på hodet og tenkt på det som en togkrasj i saktefilm. At jeg aldri i livet kommer til å klare det. Og for å være helt ærlig, jeg har selv til tider tvilt på meg selv mens jeg enda gikk gravid. Da ting var som tyngst. Går det virkelig an å være alenemor til tre? 

Svaret er definitivt ja.Viljestyrke er en fin ting, og jeg er så heldig å være godt utstyrt med akkurat den egenskapen. Nå er snuppa tre uker og to dager gammel. Og vet dere hva? Ting går over all forventning! Det går bedre enn jeg noen gang kunne tenkt meg! Javisst er ting hektisk. Helt vanvittig hektisk! Hektisk er faktisk ikke et dekkende ord for situasjonen engang. Men det går veldig bra. To storesøsken som omtrent krangler om å “passe på” lillesøsteren sin, og som mer enn gjerne hjelper til (kanskje litt for ivrig til tider) med å hente smokk, kluter og hva enn hun måtte trenge. Så fort hun gråter, før jeg rekker å reagere selv, er det to storesøsken som roper for full hals at lillesøster gråter. 

Jeg tror det kommer litt an på hva man innstiller seg på. Fra jeg innså at jeg faktisk skulle bli mamma på nytt (og det tok sin tid) har jeg sakte men sikkert forberedt meg selv mentalt på at ting kommer til å bli vanvittig tungt. Hver eneste dag. Hadde jeg forberedt meg på at det skulle bli en enkel oppgave, hadde jeg kanskje ikke stått så sterkt i dag som jeg gjør. For det er virkelig ikke til å sette under en stol… å være alenemamma til tre krever sin kvinne! Eventuelt mann. I tillegg til en hel haug av bein i nesa, som jeg også er så heldig å¨ha.  

Det er lite søvn, det er såvidt tid til noe som helst annet enn barn, og noe så enkelt som middagslaging kan bli vanskelig om jeg ikke har planlagt hver minste lille detalj på forhånd. Det er ikke noe fritid, hverken dag eller natt. Alt må koordineres, og planlegges. Helt til fingerspissene. Derfor er det veldig godt at snuppa begynner å komme inn i en slags rutine nå. Mye våken på dagtid ,og sover godt om natta med to-tre spisepauser. Veldig deilig! 

I dag var jeg og minstesnuppa en tur på Strømmen storsenter for å gjøre unna noen ærender, og kjøpte en ny bok som skal være veldig bra for å få ungene til å sovne. De to største sliter litt med sovingen til tider siden de deler soverom, og det er selvsagt mye gøyere å tulle med hverandre enn å sove. Så vi kjøpte en bok som visstnok skal hjelpe barn å sovne inn. Så vi får se,da! De likte den hvertfall veldig godt. Og bittelillesøster er selvfølgelig med på lesestunden, til storesøster og storebrors store glede.

Herregud, så heldig jeg er! 

Nå er matpakker laget, og ungene er klare for andre dag i barnehagen etter ferien. Pleier egentlig å lage matpakkene deres ved kveldsmaten, siden maten først er ute. Men i dag ble det noe hektisk. Hektisk er det vel forsåvidt hele tiden, egentlig. 

Ønsker dere en god natt! 

Blogges♥

34 kommentarer
    1. En ting skal du ha,Heitmann… Du er fryktelig,innmari,knallgod til å skryte av deg selv. Selvros er du god på ja. Men,det er vel også stortsett det eneste. Og nei,du er ikke den eneste kvinnen i verden som er ALENEMAMMA til TRE SMÅ,-som du selv poengterer i hvert eneste innlegg.

    2. Sååå imponert! Synes det er hektisk bare med ett barn og husarbeid. Du har ikke bare tre barn men også husarbeid som sikkert er mer mtp tre barn, trippelt så mye klær og oppvask så en stoooor klapp på skulderen til deg!!:):)Det er helt fantastisk:D og enda er du positiv, nei jeg har ikke ord! jo ett ord har jeg! WOW:D stå på videre, ikke bry deg om alle negative. Du er rå flink:) utrolig skjønne barn har du også <3 herlig at de er så flinke å hjelpe til med den lille<3 <3

    3. Hei Rannveig, du har lov til å være stolt av deg selv. De som slenger ut negative kommentarer her må være noen som ikke har det helt bra med seg selv. Voksne ansvarsbevisste mennesker har ikke behov for å tråkke ned på andre. Hvis de ikke liker hva du blogger om så hvorfor i alle dager skal de inn å lese og enda værre, hvorfor ta seg tid til å skrive dritt.
      I disse dager så har alle sett hva mobbing kan gjøre mot et menneske. Kjære alle sammen, tenk en gang til før du trykker send. En dag sitter du kanskje der og angrer og tenker, hva har jeg gjort og hvorfor ?
      Masse masse lykke til med jobben som mamma til 3 små Rannveig. Du er kjempeflink med barna dine. Vil bare gi deg et lite råd. Hvis du har mulighet så ikke vêr redd for å be venner om litt hjelp en gang i blandt. Hadde jeg bodd i nærheten så skulle jeg mer en gjerne vært en reserve mormor til dine små.

    4. Hei,
      Du skriver matpakker i dette innlegget, men før har du skrevet lunch, så ikke sikkert at dette stemmer, men; hvorfor smører du det ikke på morgenen når du har maten ute i forbindelse med frokost. Jeg har prøvd meg på det samme, men matpakkeproduksjon som har ligget i kjøleskapet i 15 timer blir fort kjedelige. Du leverer koblingene forholdsvis seint i barnehagen, så det må derfor bli en del timer. Regner med at kveldsmaten spises senest rundt barneTV tid?

    5. Jeg kjenner deg ikke, men har jo ført med på bloggen din siden da du startet. Du var jo gravid med din første når jeg også var gravid. Så jeg har fulgt med på bloggen din siden dag en. Jeg har sett at du har klart deg, og ut i fra bloggen så virker du som en utrolig flink mamma. Så jeg regnet med at du ville klare deg med å bli alene mamma til tre barn. Moren min har også vært alenemor til 5, så jeg vet det er mulig. Selvfølgelig så er det vanskelig, men hvis man må så må man. Du må jo bare gjøre det beste ut av det, og det ser jeg at du gjør, så du kommer nok alltid til å klare deg fint hvis du er innstilt på det. Stå på;)

    6. Folk som skal pelle å pirke på allt altså..
      “Venninna mi har 4 og i 100% jobb”
      Javel så vis æ hadde 9 barn aleina kunne æ ikke sagt d va tungt fordi noen andre hadde 10?? E d en konkurannse om kem som burde være mest slitn?
      “Voksne” i komentarfeltan dine gjør mæ dårlig
      Å æ håpe aldri mine barn møte på dokkers barn, for vis dem tar etter dokker som ska pelle på alt, trekke alle ned, overkjøre og overgå alle så FYSJ FAEN ALTSÅ
      Men rannveig, æ håpe mine barn møte på dine 🙂 for dem e nåkk snill og god, samtidig som dem e sterk ! For d har dem fra deg

    7. Hei Rannveig! Jeg har ikke alltid vært fast leser nei før i juni, har jeg lest bloggen din hver dag! Jeg er 19 år og er 36+5 uker idag! Du skal vite at din blogg og det du skriver inspirerer meg så sinnsykt mye! Har hjulpet meg masse de siste månedene og jeg ler litt av de tragiske kommentarene som noen folk skriver her! Ingenting å bry seg om! Du er helt rå! Og du har helt nydelige barn ❤

    8. Til 01:26: syns du virkelig ikke at rannveig har grunn til å være stolt av seg selv?? Hvor borte er du egentlig? Rannveig jobber som en heltinne for barna sine hver dag, og hun gjør det helt alene! Alle som gjør slikt har all grunn til å skryte av seg selv! Håper nesten at du selv blir aleneforelder en dag. Kryp tilbake under den steinen du kommer fra, ditt nettroll!

    9. Hei:)
      Ikke misforstå denne kommentaren, den er utelukkende positiv!!!
      Men hvorfor tar du ikke flere bilder som det du har i innlegget her, istedenfor “iscenesatte”? Har sett at mange kommenterer at ungene lager mye grimaser på bildene, men dette bildet var jo rett og slett bare nydelig:):):)
      Og det lyser søskenkjærlighet lang vei, og folk kan si hva de vil, men når man ser hvor blide og fornøyde barna er så er det ingen tvil om hvor god jobb du gjør:)
      Og vet du hva? Det er lov å skryte av seg selv, uten at folk skal bry seg med det. Alle mødre gjør det, den eneste forskjellen er at du gjør det skriftlig.
      Keep up the good work rannveig:)

    10. Skjønner godt at hun skryter av seg selv.
      Det er hardt å være alene, å klart man er stolt av seg selv når man har 3 små. Stå på. Du er FLINK 🙂

    11. Hei! Det er faktisk veldig sjeldent jeg tar meg tid til å kommentere på blogger, men nå hadde jeg veldig lyst til å legge igjen en kommentar. Jeg har aldri vært en fast leser av bloggen din før de siste månedene nå. Jeg så deg for første gang på charterfeber, men tenkte egentlig ikke noe mer over det før jeg kom over bloggen din. Så fikk jeg vite at du var gravid med ditt tredje barn og at du var alenemor og ingen av barna hadde samme fedre. Og jeg skal være dønn ærlig. Først tenkte jeg “Er det mulig å være så dum?!”. Men jeg angrer faktisk!
      Jeg begynte å ta meg tid til å lese bloggen din og bli bedre kjent med deg og jeg er så glad jeg gjorde det! Jeg støtter og heier på deg hele tiden. Du er SÅ sterk og det er faktisk veldig inspirerende og motiverende å se hvordan du klarer dette med glans! At det går an å være så fordomsfulle, tenker jeg. Det er så trist! Jeg har blitt fast leser av bloggen din og selv om jeg ikke kjenner deg, føler jeg meg faktisk stolt over hvordan du er som person og hvordan du takler mammarollen så bra når du er alene med barna stort sett hele tiden.
      Stå på! Ikke la andre dra deg ned – det ser ikke ut som du har tenkt til å gjøre det heller! Håper folk kan slutte å være så fordomsfulle, jeg har hvert fall lært meg at jeg skal slutte å forhåndsdømme – det kommer jo ikke noe godt ut av det uansett 🙂

    12. For noen nydelige barn du har ,dem har du grunn til å være stolt av.Klart det er mye arbeide å være alene med tre barn , men det virker på meg at dine tre små har ei mor som står på for dem. Du gjør en flott jobb,heier på deg.:)

    13. Klart det går an! Kjenner ei som har vært alenemor til tre, den ene med downs syndrom. Fantastisk mor og generelt ei fantastisk dame.

    14. Du er kjempeflink som klarer å være alenemamma til 3, men må du i de meste av innleggene si at du er alenemamma og sånt? Ikke noe hate, men det begynner å bli kjedelig å lese det, for tror de fleste vet det fordi du har sagt og sier det ennå. Du kan selvfølgelig skrive det, men kanskje ikke så ofte? Kanskje skrive om noe litt annet?😀 Mente ikke dette som hate, du et kjempeflink da!❤️

    15. Din blogg leses av mange i ulike livs situasjoner. Alle er vi ulike og man har ulike liv, familier og oppvekst. Følelsen av kvalitet på sitt liv er noe som skapes inni seg selv. Det finnes ingen fasit på hvem som har det “best” og hvem som er mest “sliten”. Synes det du skriver er flott og kan være til hjelp for andre. Fortsett med å skrive tankene dine og gjør den fantastiske gode jobben med de tre små. Og ikke bry deg om pirk fra her&der. Noen vil bare aldri forstå hva du gjør og hvordan du har det. Fortsett med verdens viktigste jobb, nemlig å oppdra dine tre små (som fort blir stor) 🙂

    16. Du må gjerne skrive litt om soveboka etterhvert 🙂 Har vennlig ei på 2,5 år som ikke er så veldig god på å sove hele natta. Han på 3 mnd derimot, sover rundt, han! :p

    17. Tre barn med tre forskjellige. So what ? Hvem er det som setter malen for den perfekte familien?! Perfekt er akkurat det du selv skaper! Slutt å døm!

    18. synes du klarer deg utrolig bra 🙂 <3. du er kjempe flink mamma og veldig sterk, tror jeg selv hadde knekt sammen av og være alene med 3.
      Utrolig nydelig bilde av barna <3

    19. Du er mitt nye forbilde! Helt sykt bra alt det du har fått til. Kunne nesten ønske du var min mamma, haha. Du gir virkelig alt og prioriterer barna først i en alder av 23 (?) – virkelig godt gjort! Stå på 🙂 ting ordner seg.

    20. Takk for fin og koselig mammablogg. Heier på deg rannveig!! Har inntrykk av at du gjør en fantastisk jobb for dine tre små:-) ble veldig nysgjerrig på hvilken bok du prater om?
      Hilsen fast leser.

    21. Du er rå. Jeg er selv i den situasjonen å være gravid, fant det ut i dag. Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er i et forhold men det er ganske nytt og det passer veldig dårlig med et barn akkuratt nå for begge. Jeg er ferdig med master og klar for å begynne å jobbe, endelig, og så skjer dette… Er uten fast jobb så jeg vet ikke helt hvordan det skal gå.
      Men du er en inspirasjon for meg, du viser at man kan klare mye hvis man står på. Og jeg tror jeg skal klare det jeg også. Jeg har faktisk tatt abort, for noen år siden. Jeg angrer ikke på det, men jeg tror ikke jeg klarer å gå igjennom den forferdelige prosessen igjen. Det å se hvor lykkelig du er med barnet du absolutt ikke ønsket i utgangspunktet overbeviser meg om at jeg også kan klare å glede meg til det som ikke sto på planen på minst 2 år.

    22. Så nydelig bilde av barna dine 🙂 stå på og jeg lover deg ting blir lettere etterhvert. Husk du har en fersk baby og forsatt to ganske små barn ennå så du er i den mest krevende fasen av barnas år. Men så godt att du ser positivt på det 🙂

    23. Imponert over deg og hva du får til med dine tre nydelige små!
      Takk for at du deler , vel vitende om at folk vil slenge med leppa og være ufine !
      Tenk på alle de som leser bloggen din og ser på den som støtte og inspirasjon !!
      Klem

    24. Syns du er flink jeg, Rannveig. Jeg har en liten datter og vet at det er mye arbeid med små barn, og så er jeg ikke alene om ansvaret for henne heller. Men tre små alene? Nei, det står det respekt av! Her er så mange flinke der ute og alenemødre imponerer meg.
      Nå er det sånn at for oss mammaer blir barna livet vårt. Det er dem vi kjemper for – og gleden ser vi i øya deres 🙂 Da er alt verdt det!!
      Fremdeles god helg :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg