Mitt verste mareritt

Fredags kveld opplevde jeg enhver mamma og pappas største mareritt – jeg trodde barnet mitt døde rett forran øynene mine.

Jeg husker ikke så mye, men det jeg husker er at det var litt vanskelig å få kontakt med Sienna, som hadde vært slapp hele ettermiddagen. Hun hadde fått feber, så jeg ringte til Ahus for å komme inn der med henne, etter beskjed fra fastlegen min som vi hadde vært hos tidligere på dagen. De ba meg flere ganger ringe tilbake senere gjentatte ganger, og jeg ble mer og mer frustrert.

Plutselig oppdager jeg at hun er blå. VELDIG blå. Det jeg husker er at jeg på dette tidspunktet pratet med akuttmottaket, og fikk panikk. Jeg ringte 113, mens jeg hylte og gråt. Sienna var blå, og jeg fikk ikke kontakt med henne i det hele tatt. Selv etter instrukser fra 113 fikk jeg ikke kontakt. Minuttene fra jeg ringte til ambulansen kom var helt uutholdelige og virket mer som flere år.

Jeg trodde Sienna døde. Rett forran øynene mine. Og det var ikke noe jeg kunne gjøre. Det er det mest grusomme jeg noen gang har vært i gjennom. Se for deg at du oppriktig tror barnet ditt dør i armene dine. Ja, akkurat den følelsen jeg hadde fredags kveld.

Vi er nå innlagt på isolat på Ahus, og min lille frøken er veldig, veldig syk. Hun har fått RS virus. Noe som er helt ufarlig for oss voksne, og barn over 2 år. Men svært alvorlig for babyer, spesielt de under 6 uker. Hvordan legen vi var hos på torsdag kunne sende Sienna hjem og si at hun var helt frisk, stiller jeg meg fortsatt spørrende til. Forsåvidt sendte samme dama meg hjem uten noe resepter og sa at jeg hadde en forkjølelse og at jeg skulle dea hjem å bruke litt nesespray (jeg vet nå at jeg har kraftig ørebetennelse og bihulebetennelse……)

Frøkna har både pustehjelp (highflow med oksygen) og sonde som hun får morsmelk som jeg pumper i. Jeg har nettopp fått beskjed om at de skal koble fra highflowen i morgen, for å se om det går bra. Jeg vet ikke nøyaktig når vi får reise hjem, men at det hvertfall ikke blir før onsdag. Og jeg kan ikke VENTE med å bli kvitt alt av slanger og ledninger som er koblet til frøkna. Det er så vondt å se på, men heldigvis er hun på bedringens vei. Det tar bare litt tid. Og vi blir her så lenge vi må. RS virus og babyer går nemlig dårlig hand i hand.

67 kommentarer
    1. Værste mareritt er å se barna sine så syke. Håper alt går bra med vesle sienna. Go bedring. Du er sterk så dette klarer du.

    2. For en grusom opplevelse! Kan ikke tenke meg hvordan det må ha vært. Høres ut som du klarte å tenke riktig i en kritisk situasjon ihvertfall. Hvis det var fastlegen som tok tingene så lite seriøst, ville jeg nok byttet fastlege. Ihvertfall når vurderingene har vært dårlige både med deg og datteren din. Masse god bedring til dere, håper hun blir frisk og rask fort!

    3. Å herregud for en opplevelse! Det er jommen bra at lille Sienna har en beintøff mor som klarer å holde hodet (noenlunde) kaldt i en slik situasjon!
      Masse, masse, masse lykke til dere begge. Og håper Sienna blir frisk snart.

    4. Stakkars lille Sienna. God bedring til dere begge. Og den legen som ikke tok dere på alvor burde du virkelig klage på.

    5. å kjære deg, nå fikk eg vondt i mammahjertet mitt! ønsker dere all god bedring, og lykke til. forstår at dette må ha vært skremmende, men jeg håper du får god hjelp nå.

    6. huff stakkars dere, ønsker dere begge god bedring å måtte dere komme dere fort til hektene igjen, klem

    7. Legen kan hevde dette for på tidspunktet dere var hos legen så var hun tilsynelatende frisk og rask akkurat da, men husk at dette er biologi – situasjoner og tilstander kan plutselig endre seg veldig raskt og veldig dramatisk. Dette skjer hele tiden fordi den tiden da pasienten blir sjekket er pasienten helt OK, klinisk og prøver er fine, men så plutselig så blir alt endret. Dette er noe som skjer hele tiden, og hvis man hadde lagt inn alle som er litt syke for å ha de til observasjon “fordi atte om atte pasienten muligens blir dårligere” hadde nok ikke helsevesenet hatt ressurser nok til å ha alle, både hva det gjelder plass, personell og penger. Håper du skjønner, du som skal bli fremtidig sykepleier og jordmor. 🙂
      Uansett veldig skummelt når sånt skjer, setter virkelig en stuck i en! God bedring til lillejenta. Håper dere blir tatt godt vare på, på ahus. Du er en supermamma:)

    8. Nei,huff. Stakkars liten😔 Og stakkars deg,helt forferdelig å se barnet sitt sånn,men nå er dere hvertfall i trygge hender 😃Håper dere snart er på bedringens vei begge to. Masse god bedring <3

    9. Fy faen det høres utenkelig fælt ut ! Håper lille sterke sienna blir frisk raskt !<3 jeg måtte la tårene komme når jeg leste dette ... Ingen mor og ban fortjener oppøeve noe så skremmende

    10. Fysøren, det høres helt jævlig ut! Godt at ambulansen rakk frem. Mange klemmer til fantastiske deg som står på og gjør alt du kan for barna dine! ♥ super mamma

    11. Å kjære du, det er helt forferdelig å skulle oppleve noe sånt!
      Det samme skjedde med samboeren min da han var liten, sendt hjem fra legen og full pakke. Han er i dag en frisk 21 åring. Det sier jo helt sikkert legene til deg at hun blir også, men tenkte det kanskje var greit å høre at flere har blitt det 🙂

    12. Huffda!! Dere burde GI henne kolodosialt sølv vann I morsmelken ,vetikke om henne er for ung for dette. Men dette ga jeg til min sønn på 4 mnd da han var syk. Forkjøla han ble frisk.. Les om dette på nett ranveig, til nestegang du begynner bli syk.. Naturlig antibiotica ,hvis du drikker det kan de vere de går I morsmelken vetikke jeg men er sterk oppbyggende for imunforsvaret !! Kan drikkes selv og 🙂 Bra dere blir fulgt opp på sykehuset..:)

    13. Mange gode tanker til dere💖 kan bare forestille meg hvor skremmende dette må ha vært, tårene bare renner… Så glad det gikk bra med lille prinsessa!!!😘

    14. Du eller ungen blir syke.men blir du syk er de mer sjanse da dette smitter så prøv og drikke de selv I 1 omgang. Jeg ammet ikke da jeg han var 4 mnd. Derfor jeg måtte tilsette det I melken 😮 bare et råd til senere ganger:)

    15. Måtte virkelig ta en runde med meg selv for å holde tilbake tårene her! Værste som finnes er å se barna ha det vondt, jeg kan ikke engang tenke meg til følelsen av hjelpeløshet du har følt.. godt det gikk bra <3

    16. Det er nok ikke sikkert legen gjorde feil vurdering av hverken deg eller Sienna. Det snur fort. De aller aller fleste ørebet og bihulebet skal IKKE ha ab, så det er en riktig vurdering. Det er heldigvis veldig ofte slik at foreldre opplever ungene som dårligere enn vi som helsepersonell gjør når vi får dem inn. Ser jo heldigvis ut som hun har sluppet unna det verste og slapp å legges på respirator. Nå går det nok rette veien. Anbefaler deg å gå ett førstehjelpskurs slik at du står bedre rustet i slike situasjoner. God bedring til dere begge.

    17. Ang at du ble sendt hjem uten resepter … du trenger faktisk ikke å dra til legen for å få antibiotika for bihulebetennelse, som regel vil kroppen ta seg av det sjøl. Overdreven bruk gjør at bakteriene blir residente og anitbiotika ikke vil hjelpe. Noe leger frykter vil skje i fremtiden.. Så slutt og syt, skyll nesa di og snyt ut snørret. Og om du sliter ofte med det ( håper ikke du gråter og ber om antibiotika hver gang da allefall) så anbefaler jeg deg å kontakte fastlegen som kan hendvende deg til en ørenesehals spesialist.

    18. “Så slutt og syt, skyll nesa di og snyt ut snørret.”
      Hva i all verden er dette for en kommentar? Har du ingen for for empati der du sitter i din egen boble her i verden. Du burde skamme deg. Foreldrene dine er sikkert kjempestolt over å ha skapt deg, uten noe form for medfølelse og varm.
      God bedring Rannveig og Sienna. Jeg forstår veldig godt at dette må ha vært en veldig vond situasjon å stå i. Godt dere kom på sykehus og blir tatt vare på.

    19. Synd S er syk,men med alle barseltreff,trilleturer på kjøpesenter og et nyfødt barn inn og ut i kulden,samt inn og ut av barnehagen,storesøsken som stryker på og driver med hendene hennes i RS SESONGEN,så er sannsynligheten for å bli syk stor. Jenta her er 3 måneder og har fortsatt ikke vært med på noe sosialt.

    20. Du over her.. Unnskyld meg, men slutt og syt?.. Kan du fortelle meg hvordan i helvete du får en person til og ikke syte om man har en opplevelse som dette selv?.. Om du har barn eller ikke, vet jeg ingenting om.. Fordi du tør jo selvsagt ikke stå for hvem du er.. Men jeg håper ikke du har det.. Selv jeg som ikke har barn enda kan forstå frustrasjonen og hvor knust man blir av en situasjon for dette her! Jeg hadde syti til de grader selv om jeg trodde ungen min skulle dø Forran meg, så skjerp deg! Seriøst! Hvis du skal være så tragisk og uttale deg på denne måten kan du vell bare la vær og si noe som helst! Selvfølgelig gråter hun når barnet hennes er i fare.. Kjenner jeg syns synd på deg som er så kald som dette og ikke klarer og vise et snev av medlidenhet!
      God bedring Ranveig! Håper virkelig det ordner seg og jeg syns du er en fantastisk mamma som tar Tak i dette, du har ikke gjort noe feil! Og beklager, men jeg klarte rett og slett ikke la vær og svare den personen over her da jeg syns det er bedritent gjort og holde på sånn mot andre mennesker som er i en trist situasjon, uavhengig om det blir skrevet på blogg eller ikke! <3

    21. Stakkars deg og Sienna!! Ønsker dere riktig god bedring og sender dere mange gode tanker.
      Hilsen mormor og mor til 3

    22. God bedring til lille jenta di, har opplevd det samme m gutten min da han var to uker gammel. I følge fagpersoner går det veldig fort når disse små blir syke, så den første legen gjorde nok ikke feil, men skjønner at det er en skremmende opplevelse. Håper inderlig at du har noen som kan støtte/avlaste deg i denne perioden. Mammaen din har vel rett på omsorgspermisjon ( veit om folk som har fått det)

    23. Mia: hvis det er meg du referer til, så mener jeg såklart ikke at ho syte om ungen sin, les konteksten. ho klager over at ho ikke får resept på bihulebetennelse, og det er faktisk syt fordi man ikke trenger antibiotika til dette. har ikke nevnt nokka om sienna, selvfølgelig er det trist og jeg føler med henne, men akkurat når det gjelder bihulebetennelse så er det jævlig ja, men ikke noe å syte for at legen gjorde alt riktig :))

    24. Uff da, stakkars lille vakre Sienna <3, godt hun er på sykhus og får hjelp <3. håper du begynner og bli bedre og. Vet hvordan det er og tro barnet sitt dør, sønnen min har astma og hadde sitt første anfall 8mnd, vi skjønte ikke hva det var, og det var svært skremmende, han har hatt 3 til nå, og er forsatt skremmende,men vi vet hva vi skal, og vet hva som skjer, så er tryggere på det nå.
      Og du over unnskyld meg,du som har en unge på 3mnd, som ikke har vert ute blant folk, er heller det som er unormalt, min var det fra han var ca 1 mnd, aldri blitt syk av det.

    25. Stakkars deg!!! Begge mine har hatt og har det, men de er 2,5 og 1. For spedbarn er det livsfarlig! Håper det går bra med den lille, og at alt går bra med deg. Mentalt tungt med alvorlig syke barn.

    26. Håper alt går bra med deg og lille søte frøkna❤️ Må være helt grusomt å oppleve noe sånt. Stå på, dette her skal gå bra! Sienna virker som en sterk jente, slik sin mor er 😊 Sender gode tanker deres vei 😊

    27. T.o.m på slike saker som dette klarer folk å vri til noe negativt om deg og hva du gjør! Er det mulig??
      Du anonyme som kritiserer at hun tar babyen med på barselstreff og lar søskene stryke på lille Sienna,spar deg. Rannveig har tre barn så hun er nok klar over hva hun gjør. Ha heller litt medfølelse for hva hun går igjennom. Det samme gjelder personen som mener hun syter pga bihulebetennelsen. Er virkelig DET du mente var det vikigste å kommentere?
      Dette kommer til å gå bra Rannveig! Sienna er i gode hender <3

    28. Kjære deg. Ja, det er en mors verste mareritt, å tro at barnet ditt dør i armene dine. Vi opplevde noe av det samme, men det gikk heldigvis bra etter god hjelp fra helsevesenet. Men en slik opplevelse setter dype spor, og jeg har ennå ikke fått tryggheten helt tilbake selv om dette nå er flere måneder siden. Håper du har noen der som tar vare på deg. Du er en super mamma. Sender dere mange gode tanker <3

    29. Skjønner veldig godt hvordan du følte det. Bare at min baby faktisk døde i armene mine… Det er en mors værste mareritt…

    30. Å nei, for en grusom opplevelse!! 🙁 <3
      Og for en elendig lege dere har hatt. Jeg håper dere bytter lege, for så dårlig dømmekraft kunne kostet livet! Jeg mener, tenk om dere hadde ligget og sovet. Hun burde klages inn og i tillegg få noen ord om seg på legelisten.no eller hva det nå heter (der man skriver anmeldelse av legen sin).
      Så lei for at det ikke går bra med henne og at du også er syk. Må være hardt nå. Snart blir dere friske igjen, heldigvis.
      Du er sterk og en skikkelig god mamma. Husk på det når det røyner på.

    31. Birgitte: Jeg har 4 barn. Ett av dem døde i armene mine,2 måneder gammelt. Så ja,jeg vet hva jeg snakker om. Så,spar deg. Jeg har i aller høyeste grad sympati,og synes det er fælt at Sienna har blitt syk,men tenker også at man som mor bør klare å tenke at dette KAN skje på vinteren. Sier ikke at det er Rannveig sin skyld,men at det er lov å forebygge.

    32. Huff så skummelt! Kjente det godt i mammahjertet nå! 🙁 Så fælt at du måtte oppleve det.Håper hun kommer seg fort 🙂

    33. Nei men stakkars liten! Fikk helt vondt inni meg nå, så grusomt at dere måtte oppleve dette! 🙁 Håper virkelig hun blir fort frisk! Klem til deg.

    34. Du med babyen på 3 mnd som ikke har vært med på noe sosialt:
      Jeg regner med at du ikke har planer om søsken til barnet ditt? For du vet at når man får fler barn, så må man la barna sine omgås hverandre i hverdagen? Eller har du planer om å innrede huset i soner? Man må levere/hente i bhg, ta med babyen i butikken fordi eldste må faktisk ha middag og mat hver dag. Tenke seg til! Det er lov å åpne skylappene litt, og sette seg inn i andres situasjon.
      Rannveig: God bedring! Det må være et sant mareritt å oppleve det du akkurat har opplevd. Hilsen tobarnsmor

    35. Ja når man har flere barn er det vel ingen vei utenom å ta m den nyfødte ved henting/levering. Har opplevd det samme med min lille på to uker (RS), gikk heldigvis bra, men ikke noe hyggelig opplevelse. Hadde verdens verste samvittighet men alt av helsepersonell sa at det måtte jeg absolutt ikke ha. Så slutt å komme m nedlatende kommentarer til rannveig. Masse god bedring til den lille

    36. Stakkars lille ❤ Skjønner at du må ha blitt sykt redd. Trøsteklem. Har selv en liten gutt på snart 4 mnd.

    37. Du med babyen på 3 mnd som ikke har vært med på noe sosialt:
      E du seriøs?!!! PRØV å være alenemor til 3, så skal du faen mæ få et anna syn på d, d kan æ GARANTERE dæ ! Babya skal vell ikje skjermes fra søsken å frisk luft, e du idiot? Kjenne æ slit som pokkern me å holde mæ saklig her, for du har jo ikje peiling !
      Å du som sei ho skal ta førstehjelpskurs for å være bedre rusta neste gang; æ trur ikje man kunne reagert på nåkka bedre måte enn å ta ungen til legen, for så å ringe 113 når ho ble så dårlig som ho ble. Riktig nok e førstehjelpskurs aldri feil, men d e heller ingenting feil me måten ho Rannveig håndterte d her på.
      Må ha vært en forferdelig følelse Rannveig, får klump i halsen bare av tanken 🙁 Håpe d fort går mye bedre me lille nydelige Sienna, masse god bedring til dåkker begge to <3

    38. Slutt å skyld på legen. De har mye høyere kompetanse enn dere til å ta slike avgjørelser, og som andre sier her, så endrer tilstanden hos barn seg utrolig raskt. Legen har ikke gjort noe galt, så slutt å skyld på vedkommende. Man kan heller ikkemfå antibiotika hver gang man er litt syk, det er sånn det blir resistente bakterier.
      Uansett er dette fælt for Rannveig og jeg håper lille Sienna blir frisk snart 🙂

    39. god bedring til jenta di, det er vondt å oppleve slike ting. Godt hun blir tatt vare på.
      Sånn ellers blir jeg bare trist av å lese hva folk får seg til å skrive. Skremmende hvis disse menneskene har barn.

    40. Syns det er fantastisk hva folk får seg til å skrive. Klarer man ikke å la være å si noe stygt/negativt/kritiserende ÉN gang, når ho har opplevd noe sånn som dette??
      Og det styggeste jeg så var “sier ikke at det er rannveig sin skyld, men er lov å forebygge”. FOREBYGGE DØDEN? ER DU SERIØS?! Ho var livredd for at ungen skulle DØ! Nei makan. Kjenner jeg er utrolig glad og takknemlig for at jeg hadde en slik god mor og far som oppdro meg til å være et bedre menneske enn å sitte og si sånne ting til andre mennesker.
      Dette er første (og siste håper jeg) gangen jeg kommenterer på en blogg. Men ærlig talt ass, SKJERP dere! Flotte damer der ute som skriver sånne ting a. Fysj!
      God bedring til dere begge to, rannveig!:)
      Hilsen JENTE 23, HAR IKKE BARN, men skjønner da for FAEN hvor jævlig dette må ha vært!

    41. Kjære deg! Vet nøyaktig hvordan du hadde det! Nøyaktig den samme opplevelsen skjedde meg med minsten for 10 måneder siden, da var han 2 uker! Han var blå og jeg trodde han døde i armene mine! Han klarte seg heldigvis, var RS-virus.
      Ser det går fint med Sienna, er såå glad for det. Stå på Rannveig! Du er flink!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg