Takk!

Jeg føler på en stor takknemlighet ovenfor menneskene som passer på min dyrebare datter. Som overvåker henne tjuefire timer i døgnet, på alle mulige måter. Som jobber for å sørge for at min datter skal få mange, mange flere fine dager sammen med meg. Med oss, familien hennes. Med sine to stolte storesøsken. Hadde det ikke vært for disse menneskene, hadde kanskje ikke min datter vært her med meg i dag.

Takk til Ahus. Og til de flotte menneskene som jobber her. Jeg har vært innlagt på Ahus fire ganger. Da jeg fødte Emma, da Emma falt ned en trapp for litt over ett år siden. Jeg var innlagt da jeg fødte lillesøster, og nå, når lillesøster er innlagt med RS virus.

Jeg har også blitt behandlet utrolig godt samtlige fire ganger! Jeg har hatt to fantastiske fødsler, fantastiske jordmødre, og fantastiske sykepleiere som har passet godt på mine små engler når jeg selv har vært utrolig redd, akkurat som jeg har vært nå.

Samtidig som jeg sitter igjen med utelukkende gode opplevelser med Ahus, blir de kritisert og dømt nord og ned. Hvor er solskinnshistoriene? De blir ikke fortalt. Bare de mørkesvarte historiene med død eller alvorlig utfall, blir fortalt og delt.

Jeg kan ærlig innrømme at jeg var livredd for å føde på Ahus da Emma lå i magen min. Utelukkende på grunn av overnevnte historier om død og elendighet. Om grusomme leger og sykepleiere som var årsaken til at barn døde under fødsler.

Vel, kjære alle sammen. Jeg har født to velskapte barn her, og jeg har senere vært innlagt her med de begge. De har blitt behandlet med den største medmenneskelighet, og enda litt til. Sykepleiere som gjør mye mer enn de må for at vi skal ha det bra. Ahus er et flott sykehus! Babyer, barn og mennesker generelt dør. På ALLE sykehus. I hele Norge. I hele verden. Desverre er det av og til sykehusets feil, men i de aller fleste tilfeller, ville dette blitt utfallet uansett hvilket sykehus det gjaldt.

Med alle de mørke, mørke svarte historiene vil jeg bare komme med mine solskinnshistorier. Om et sykehus, og om mennesker, som har gjort alt i sin makt for at jeg og mine skal få noe positivt ut av sykdom,redselen og alle bekymringene.

Tusen, tusen takk til Ahus, fødeavdelingen, og barne og undomssvdelingen! Dere gjør en fantastisk jobb, hver dag.

42 kommentarer
    1. Så utrolig fint innlegg! Det er så lett å klage offentlig, men de gode historiene fortjener også å komme fram!! 🙂

    2. Hei. Først må jeg bare få si god bedring til vakre Sienna. Jeg fødte også på Ahus. Og var i likhet med deg redd for å føde der pga negativ omtale etc. Men hadde verdens beste jordmor, og fikk all den hjelp jeg ville.
      Så alt i alt, Ahus er veldig bra.

    3. For et flott innlegg😀 Det er viktig at solskinnshistoriene kommer frem. Ønsker din datter god bedring. Håper dere snart kommer dere hjem til søster og bror.

    4. Go bedring til sienna 🙂 og barnefaren til s bryr seg forsatt en dritt om hennes datter som er sykehuset?

    5. Har faren til sienna brydd seg om at hun er innlagt og syk? Har han i det hele tatt sett henne etter hun er født?

    6. Vil bare sende deg en klem og si at jeg tenker på dere alle. Kan ikke forestille meg hvordan dette har vært for deg. Ta vare på deg selv også opp i alt dette <3

    7. klem til deg og din lille familie,har selv ei datter som har hatt rs.viruset,skummelt,men det gikk bra med hun…..til anonym hva har du med om hun har eller ikke har kontakt med barnefaren,hun trenger da ikke å opplyse om det,,dette er rannveig sin blogg…jeg leser den hver dag og synes den er kjempefin på tross av folk som hele tiden vil ha oppmerksomhet og skriver bare dritt om ho og klager,..det er ingen som tvinger dere til å lese den…så slutt å la rannveig få ha bloggen sin i fred…med hilsen fra en irritert 4 barns mor…

    8. Haha nina, hva slag angrep er det du kommer med? Skrev overhode ikke dritt eller klaget. Bare lurte på om barnefaren har brydd seg. Regner med det er ganske tungt både fysisk og psykisk å ha et spedbarn innlagt på sykehus og måtte være der selv, i tillegg til å ha to andre små man også skal ta seg av! hadde nok vært fint med litt støtte når ting blir slik!! I tillegg må det være utrolig trist å se dersom en far faktisk bare kan drite i sin egen datter, noe jeg syns er veldig synd hvis det er tilfellet. Så bare ro deg helt ned du.

    9. anonym..vet du hva..jeg er ei godt voksen dame og bryr meg ikke om anonyme angrep,det jeg snakket om var at du kommeterte angående barnefaren,resten skrev jeg om de andre som skrev dritt om rannveig…voks opp å les hva voksne folk skriver før du kommenterer..svar nok fra meg,mere oppmerksomhet får du ikke…

    10. <3 <3 <3
      Team Rannveig. Det er så gøy å se at du har vokst og blitt så reflektert. Du skriver kjempe bra, og er modig og tøff. Jeg tipper mer enn halvparten av oss hadde sluttet å blogge om vi hadde fått like mye hets, dritt og ufortjent kritikk som det du får.
      God bedring Sienna! :)

    11. God bedring til bittelillesøster!
      Jeg har også utrolig god erfaring fra A-hus. Når jeg fødte min yngste, ønsket en pleier å sjekke henne før jeg reagerte på at hun var pjusk selv. Hun var syk, og ble lagt på nyfødt avdeling straks med intravenøst antibiotika og pustehjelp. I løpet av natten ble hun vesentlig verre og var ikke våken/tilstede det neste døgnet.
      Men det gikk bra, takket være a-hus som reagerte raskt og tok godt vare på oss.

    12. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er overrasket over at datteren din ble syk. Du utsatte spedbarnet veldig for smitte. Spedbarn skal ha ro og hvile hjemme de første ukene og helst ikke bli så eksponert for smitte som din datter har blitt.. I tillegg har du to små til som kan gå rundt å bære på all slags sykdom som sikker tafset og koser mye på henne…… Håper du er nøye med at de skal vaske hender osv før de tar på barnet.
      God bedring til Sienna. Stakkars liten..

    13. Vet du hva, anonym? Det er det dummeste jeg har hørt. Barn blir syke. Barn med storesøsken blir ofte mer syke. Spedbarn klarer seg bra på farten, de, bare de har mamma og et sted å sove. Jeg har også ligget på sykehuset med et barn med RS-virus og det er ikke moro, men heldigvis går det som regel bra. Det å gi en mamma mer dårlig samvittighet er utrolig dårlig gjort og helt feil.
      God bedring til Sienna, Rannveig. Ikke les de anonyme slemme kommentarene. De er ikke konstruktive, og kan bare gjøre deg lei deg!

    14. Fy deg anonym! Hva skal hun gjøre da? Sende eldste barna på kostleir og leve av vann i springen?
      Selvom det er kommet et nytt barn i søskenflokken betyr ikke det at mor må sitte hjemme i isolat. Hun har 2 andre barn som skal føle seg fortsatt like mye inkludert og elsket som før lillesøster kom og de trenger også mat, og evt annet utstyr som følger med å ha barn. Og det betyr at Rannveig MÅ bevege seg ut av dørene MED lillesøster.
      Du kan virkelig ikke ha barn selv..
      Ønsker virkelig lille Sienna god bedring 💛

    15. Første hun gjorde da hun kom ut fra sykehuset var å dra på kjøpesenteret med det nyfødte barnet. Barnet har blitt eksponert for bakterier fra første dag og jeg vil påstå at det ikke er rart at den nyfødte blir syk da.
      Er ikke snakk om å isolere seg fra omverdenen, men de første ukene er det faktisk sånn at man burde være hjemme med spedbarnet. Selvsagt må man levere barn i barnehagen og handle mat, men kjøpesenter, dra ut i kulda på bondegård, pyjamasparty med venner o.l egner seg faktisk ikke til et barn som nettopp har sett dagens lys.
      Og at de eldre barna som går i barnehagen skal ha god håndhygiene burde egentlig vært en selvfølge med en nyfødt i hus.

    16. Slutt å tull. For det første så er RS-virus et virus og ikke en bakterie. For deg er det en forkjølelse. For det andre er det ikke sånn at man burde være hjemme.
      http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/nyfodt-barn-sjekkliste-17214.html
      “Husk å ta av tepper og lignende hvis barnet er vinterkledd, og dere for eksempel går inn på et varmt kjøpesenter.
      Det er helt greit å ta med et nyfødt barn ut på tur. Men ikke dersom det er under 10 minusgrader eller sterk vind.”
      Jeg har vært med å feire et helt nyfødt barn i USA med tur på restaurant – samme kveld det ble født, du får ikke ligge så lenge på sykehuset der. De vokser opp der også.
      Jeg er sikker på at håndhygienen til Rannveigs store barn er god nok til å kunne ta på lillesøsteren uten å behøve hånddesinfeksjon. Sienna bor i det samme huset som dem og er utsatt for de samme virusene/bakteriene som de er.
      Jeg kjenner ikke Rannveig, men det gjør vel ikke du heller. Jeg kan ikke se noen grunn til å kritisere henne for ting du ikke vet noe om eller har noe med, og ihvertfall ikke i en situasjon hvor hun helt sikkert er bekymret, sliten og lei seg. La henne få være i fred og venne seg til den nye situasjonen sin uten å gjør ting verre for henne!

    17. Jeg tror mange som kommenterer her inne er unge jenter uten erfaring, eller veldig umodne kvinner. Som voksen mamma er det latterlig å sitte og lese hva enkelte lirer av seg, denne gangen jfr. kommentarene i det siste om at det ikke er rart at Sienna ble syk fordi hun har vært utendørs og hatt hudkontakt med andre barn siden hun ble født. Man må jo være ung og umoden for å tro noe sånt, eller man skriver det bare for å såre og være slem. Det første kan man tilgi, det andre ikke. Rannveig er en ung, men erfaren mamma. Håper de bak enkelte kommentarer her inne får seg et foreldrekurs før de blir foreldre selv. Jeg var også en ung mamma, leste masse bøker da jeg var gravid, anbefales til dere som kommenterer men ikke har helt peiling…. 😉

    18. Til Line over her
      Dette er kopiert fra et apotek om hvordan viruset smitter:
      Hvordan smitter RS-virus?
      RS-viruset smitter via dråper i luften fra personer som hoster/nyser og ved direkte kontakt (for eksempel med snørr). Det tar ca. 3-6 dager fra man er smittet til man blir syk, og man er smittsom opptil 2 uker etter de første symptomene. Man er mest smittsom i tidlig stadium av sykdommen. Det er også vanlig med reinfeksjon.
      Dette er ikke for å gi Rannveig skyldfølelse. Hun har det tøfft nok fra før.
      Det er for å vise at en ikke skal være så kjepphøy og tro at en vet bedre enn “de andre”…
      Det er helt klart at en blir mer utsatt med to barnehagebarn og uten mulighet for å få andre til å hente og bringe. Dessuten er det vanskelig å passe på håndhygienen til to små storesøsken som gjerne vil kose med babyen. Langt mindre passe på hvor de nyser…
      Nå får vi bare håpe at lille Sienna blir frisk og at Rannveig får hjelp og støtte.

    19. Kvinner som hater kvinner er det første som slår meg. Tenk å faktisk få seg til å kritiserte en nybakt mor, og prøve å få henne til å få dårlig samvittighet!! Jeg blir kvalm. Man er så sårbar i denne fasen. Det er direkte slemt å bebreide en mor for at barnet desverre ble sykt. Denne babyen er ikke den eneste som har fått rs virus. Hva med alle de andre babyene som har blitt rammet av dette viruset opp igjennom årene? Er det også mødrene dems sin feil? Det er patetisk å komme med slike anklagelser. Skam dere!

    20. Rannveig er en erfaren 3 barnsmor folkens! Det er så mange som snakker som at de vet akkurat hva hun burde gjøre/skulle ha gjort men sanheten er at alt er ulikt fra familie til familie og ikke minst er alle barn ulike ulike ting av sine foreldre. Rannveig er den som vet best hva som er best for sine barn, det er jeg ikke i tvil om! Og det at hun bl annet ikke skulle ha dratt på bondegård… Hun er alenemamma til 3 og har veldig lite med familie i nærheten til å hjelpe seg.. skal hun KUN kjøre og hente unger i barnehagen , kjøpe mat og ellers bare holde alle 3 ungene innendørs til det har gått noen uker? Jeg vil påstå at hun hadde vært en dårligere mor for de to andre da , hvis hun hadde gjort det. Poenget mitt er at Rannveig gjør en utrolig god jobb!

    21. Til dere som må slenge dritt. Hva feiler det dere? Alle skriker hele tiden “misunnelig på Rannveig, aldri livet”, men hva er det da?? Kan ikke se at dette handler om noe annet enn misunnelse eller en eller annen alvorlig psykisk lidelse, for deres skyld håper jeg det er det første! Søk hjelp, hvis du konstant må rakke ned på andre så trenger du profesjonell hjelp, du kan ødelegge deg selv, foreldrene dine, vennene dine, barna dine, ja listen er lang. Fiks det før det går for langt! Dere er syke!

    22. Utrolig bra innlegget Rannveig! Det er så godt å lese innlegg om det bra helsepersonellet gjør!
      Jeg har født to ganger på KK i Bergen, og gruet meg skikkelig til det, nettopp pga all den negative oppmerksomheten de har fått. Men, jeg kjente meg ikke igjen i det som ble skrevet i det hele tatt! Skrev selv ett innlegg om det etter første fødsel, men stengte bloggen litt senere da jeg ikke ønsket å legge ut bilder etc. om barna på nett..

    23. Her har du akkurat kommet hjem fra sykehuset med ei jente innlagt for RS- og det første du gjørver å dra på barseltreff??? For det første, hva med de andre barna, og det andre, hva med å faktisk skåne henne litt til hun kommer seg helt? Jeg fikk beskjed om å holde henne hjemme i to uker etter vi kom hjem fra barneavdelingen på samme grunnlag som deg. For de kan bli så fort dårlige igjen. Nå ble jeg virkelig fortvilet her. Kom igjen!

    24. Jeg ble også fortvilet da jeg leste at hun hadde vært på babytreff. Lite ansvarsfull akkurat der må jeg si. Ikke mange dager siden den lille måtte ha pustehjelp på sykehuset. Nå kan hun ha smittet andre småbarn. Det er bare trist at enkelte tenker på seg selv først.

    25. Helt utrolig å ta ut en så liten baby på barseltreff rett etter å ha kommet hjem fra sykehus… Er sjokkert.. Hilsen trebarnsmamma

    26. Har jeg oversett noe , hvor står det om barseltreff? Herremin hvis det er tilfellet.
      Jeg er nyfødt sykepleier og jobber med akkurat disse barna. Noen er dårlige i lengre tid og trenger mer ventilasjonsstøtte – cpap. I de verste tilfeller respirator. Det er veldig energitappende for nyfødte å være syke og de har ikke de samme lagrene som voksne mennesker. De trenger ro og hvile, minst mulig stimuli utenom nærkontakt med mor/far. Rikelig med næring – morsmelk / erstatning om man ikke har tilstrekkelig.
      God håndhygiene er så viktig for å forbygge smitte og infeksjoner.
      Jeg mener ikke at man skal sterilisere hjemmet, men sunn fornuft.
      Kan skrive i det uendelige om hvordan man skal håndtere disse små, men jeg stopper med dette.
      Det er viktig å se barnets behov og ikke egne. De andre mødrene i gruppa synes nok ikke det var så stas med mulig smitte for sine egne barn.
      Dette er ikke noe å spøke med.
      God bedring til Sienna.

    27. Du ovenfor; hun la det ut på instagram. Helt sjokkert her jeg sitter, nå må jo noen gjøre noe. Hun kan ikke drasse rundt på denne jenta på slike sammenkomster etter noe så alvorlig. Det er jo livsfarlig! Jenta mi hadde RS selv og fikk høre at minst to uker skulle vi holde henne innendørs, med tanke på smitte og hennes egen helse. Dette er ikke god dømmekraft i det hele tatt! Så klart kan man gjøre feil, men ikke sånne som dette her, det har en ikke råd til. Hun må jo ha fått høre det før de forlot sykehuset vel?

    28. Fra apotek: “Man kan smitte andre i opptil 2 uker etter at man har blitt syk”…
      Videre står det at det fort blir svært alvorlig for barn under 3 mnd.
      Utrolig dårlig vurdering å sette egen datter og andre barn i fare for å dekke egne behov.
      Vitner om dårlig dømmekraft… Men god bedring til lille uskyldige Sienna ❤️

    29. stå på rannveig…dere som kommenterer her om rs.viruset,har selv hatt en datter med rs,viruset..hun kunne også gå ut når hun kom hjem,å lese om viruset er en ting, men å forstå er noe annet,det er forskjellig fra sykehus te sykehus om når du kan gå ut,så tenk litt på det dere som kommentere..og de sa også til meg at viruset ikke smittet lengre…du har en flott familie rannveig…

    30. Utrolig godt å høre at lille Sienna er blitt frisk igjen <3
      Skjønner ikke at folk kan lire ut av seg ting som at tur på kjøpesenter, helsestasjon og eldre søsken er skylden i at Sienna ble syk. Det er rett og slett kun uheldig at hun ble smittet med RS virus, for alt dere vet, kan det ha kommet fra en voksen person som har vært på barselbesøk hjemme hos Rannveig. At det er eldre søsken i hus som går i barnehagen kan også være godt for immunforsvaret til babyen, å jeg er ganske sikker på at Rannveig ammer ( hun skriver jo at Sieanna får brystmelk) å da er jo hun også utsatt for bakterier å kan da igjen beskytte Sienna mot disse igjennom brystmelken.
      Jeg var forresten også meget rastløs etter jeg fikk mitt andre barn, iløpet av den første uken hadde vi både vært i dyrebutikk, matbutikk og shoppingsenter, å det barnet er nå 3,5år å er nesten aldri syk! Var heller ikke syk sitt første leveår. Gud så kjedelig det må være for dem som tror man må sitte inne med babyen hele tiden di første mnd.

    31. Fulgt bloggen i i noen år, aldri kommentert. Men må si du gjør en god jobb utfra den situasjonen du er i 🙂 Virkelig imponert over langt du har kommet i din personlige utvikling disse årene også. Blir helt kvalm av å lese at noen indirekte sier at det er din feil at Sienna fikk RS-virus. Så utrolig lavmål.. Jeg har også gode erfaringer med Ahus, virkelig blitt ivaretatt der de gangene jeg har vært syk. Lykke til videre 🙂

    32. Fikk RS viruset på KK i Bergen…. Burde vært fornuftig å valgt ett sted å føde uten slike ulumskheter…… Er nok ansvarsløs jeg også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg