Hvor er mine åtte armer?

Siden jeg ble trebarnsmamma, har mitt største ønske vært å få åtte armer, og et døgn med minst 48 timer.

Ettersom ingen av delene mest sannsynlig aldri kommer til å skje, får jeg nøye meg med heftig multitasking enn så lenge. “Å løpe i dusjen” har fått en helt ny betydning. Jeg løper bokstavelig talt i dusjen, og står der omtrent i ett minutt, for så å febrilsk forsøke å bli tørr nok til å sitte i sofaen å gi mat fra den kjente og mye brukte matstasjonen. Veldig populær matstasjon. Faktisk er hele meg en vandrende matstasjon om dagen!

Forresten, føtter er sterkt undervurdert! Jeg bruker de ofte som min tredje og fjerde hand jeg aldri fikk, når de andre to er opptatt (noe de som regel alltid er) Jeg har lært meg å gjøre det meste med en hand, og kan nå både lage middag, gjøre husarbeid, kle av/på storesøsken, pusse tennene til hele familien, og de fleste hverdagslige gjøremål… Alt MED baby på armen!

Jeg sover gjennomsnittlig to timer i døgnet, ettersom det er tusen millioner andre ting som må gjøres når alle barna endelig sover. Dette innebærer mye natt-våkentid for meg, og påfølgende heftige poser under øynene.

Jeg synes faktisk jeg burde begynne å syte litt mer. Jeg tror hvem som helst kunne stryket med etter en dag i mine sko. Godt jeg er ung!

Neida.. Men joda. Det er HEFTIG. Mildt beskrevet. Men heldigvis også veldig, veldig koselig!

Jeg har meldt begge ungene på dansing, så i ettermiddag skal de på prøvetime. Det tror jeg blir veldig bra! De gleder seg veldig, tilogmed planlagt hva de skal ha på seg! Emma sier hun skal ha på seg prinsessekjole, og Nathaniel skal ha på seg fotballskjorte. Selvfølgelig! Det er hvertfall ikke tvil om at de er søte, haha!

Ellers får dere ha en fin natt/morgen videre. Her er jeg oppe for å være en av mine mange fulltidsjobber; matstasjonen igjen. Har et vagt håp om muligens hvertfall en times søvn til, men som jeg har lært og til tider smertelig erfart; aldri forvent deg mye søvn som alenemamma!

Blogges

41 kommentarer
    1. har du prøvd noe bæretøy? Det er livredderen her! Baby på magen samtidig som du får gjort alt du må!
      Du kan til og med amme i de når du bare har fått roen på det 😉
      Anbefaler Norsk bæregruppe på fb for tips og triks 🙂

    2. Jeg bøyer meg i støvet for deg Rannveig!!
      Jeg har bare en liten også er de to andre 8 og 11, de klarer jo masse selv 😛
      Men bæretøy har hjulpet her, bære sjal, mei tai eller sele. Alle er supre 🙂
      Ha en fin uke og husk å pass litt på deg selv også <3

    3. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke får lov til å klage litt…Rannveig klarer seg utrulig bra med barna. All ære! Husker tida før man fikk barn, der man også var sliten og ikke orket noe etter en dags arbeid. Nå har man fått to barn, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man klagde at dagen ikke gikk opp i opp, før man fikk dem. Men man har forskjellige stadier i livet man skal igjennom, alle har sitt. Jeg klager også, forskjellen er at man ikke har en offentlig forum man kan utrykke sine følelser på. Vi klager ikke pga at vi har fått barn. Vi bare utrykker hvor slitsomt det noen gang kan være. Når man setter barna som første prioritet, så blir man sliten. Så ikke sitt der å døm. La Rannveig få utrykke sine følelser, på godt og vondt. Sånn er det å være mamma. Akkurat sånn som hun skriver! Kjenner meg veldig godt igjen jeg. Man kan ikke være super mamma hele tiden, selv om man skulle ønske det. Måtte du ha en fin dag, Rannveig. Ønsker deg og barna dine alt godt. Klem!

    4. Du må innimellom Prøve å sove litt når ungen sover ellers blir du utbrendt. Det gagner ingen at du blir liggende. Noen ganger kan man ikke ha det perfekt rundt seg.

    5. Er mange som gjør samme jobb som deg,du er ikke et unikt tilfelle,men på den måten du skriver ,så virker det som du er den eneste i verden med barn. Du har maaaange år igjen som småbarns mor og du sliter allerede nå,hva når sienna krever enda mer,sånn når hun begynner å krabbe, gå,og lignende,trur det blir mer travelt da,ingen skam å be om avlastning ,gagner både deg og ungene

    6. En ting er å klage LITT, en annen ting er å klage i hvert eneste innlegg 😉 begynner å bli lei av å lese all sytinga hele tiden. Min mor var også alene med 3 små, aldri hørt henne klage så mye som deg, selv om hun hadde det veldig trangt økonomisk og ingen hjelp rundt seg. Skriver ikke dette for å være slem..skjønner det kan være tungt til tider, men blir litt leit om alle innlegg skal bestå av at du er alenemamma og klaging hele tiden..blir litt ensformig. Vi har skjønte at du var alenemamma for tre små både første, andre og hundrede gang du har skrevet det. Takk for meg!

    7. Synes du er veldig flink jeg! 😊 Jeg har en liten en på 3 mnd. Og selvom barnefaren er hjemme etter jobb og i helger, er det allikevel vanskelig å få gjort alt man har tenkt og ønsker! 😳 Kjenner til det med å være matstasjon, for å si det sånn! Stå på videre 😊

    8. Begynne å bli rimelig lei av de “stakkars meg som er alenemor til tre” innleggene dine. Hvert bidige innlegg du poster omhandler hvor sliten du er, og at du er alenemor. Er det så ille som du sier så flytt hjem til Alta så du muligens får litt avlastning! Som flere over her sier gagner det overhodet ikke barna dersom du fortsetter slik, det blir kun tyngre. Å dessuten; dersom du til vanlig tenker slik som du formulerer deg på bloggen så bør du endre tankesettet ditt. Tenker man negative tanker blir ting vanskelig. Prøv heller å ha et positivt fokus.

    9. Tøffa! 🙂 Det er nok strevsomt nok med tre småtasser rundt omkring om man har partner, kan tenke meg for et leven det er når man er alene med dem 🙂 Synes du er kjempeflink jeg, for meg virker du som en veldig god mor, hvor dine små har alt de trenger 🙂 når det gjelder dere forbanna haters… åh, kan virke som om at dere bare venter på at Rannveig skal legge ut innlegg slik at dere kan skrive et eller annet nedlatende.. Ser for eks at noen kommenterer; Du er ikke den eneste i verden med tre barn,eller hater du livet ditt? Regner med dere er 14iser med veldig lite å gjøre om dagene.. kan ikke tenke meg til at voksne mennesker synker så lavt at de gjemmer seg bak skjermen og pøser ut slikt til andre… *erremulig!

    10. Har lest bloggen din en god stund. Men sir mæ enig med dem oppfor, du klager i hvert eneste innlegg. Skjønner at du e aleina mamma til tre å at det e tungt. Men om du vil fortsette å ha bloggen som inntektskilde så burde du slutte å klage så mye å skrive mer variert. Folk gidder ikke fortsette å lese hvis det e sånn det ska være.

    11. Æ har læst bloggen til ho rannveig av å på i nån år no, å har hatt vældi mange meninger om ting ho har gjort å skrevve..
      Men æ bruke det æ lærte hjæmme hos mine foreldra, å faktisk la vær å si nåkka når æ ikke har nåkka pent å si..
      Nei, ho e ikke aleina me å være aleina me 1, 2, 3 eller flere førr den saks skyld…
      Men ho må få klage førr at ho e sliten, å visst vi blir lei av å læse om klaging på at ho e sliten så kan vi la vær å trøkke åss inn på bloggen hennes 🙂
      Æ syns du e flink Rannveig! STÅ PÅ! 🙂
      Hilsen ett barnsmor til en på 9 mnd som avogtil har vært så sliten at æ har trua med en fin stæmme at æ vil sende han i ei eska til bæstemora visst han ikke roe ned 😉

    12. To timer søvnhver natt, hvor lenge vil du klare å holde det gående tror du før smellen kommer? Du bør tenke avlastning, man ser mellom det du prøver å vinkle til noe morsomt at dette er for tøft for deg. Og hvorfor skulle det ikke være det? To småbarn og en baby alene – det ER hardt! Det er ingen skam å spørre om hjelp. Barna dine trenger deg i mange, mange år til.

    13. Det er helt ufattelig hvor mye dritt Rannveig må tåle på sin egen blogg, der hun forteller det meste til oss lesere. Det er ingen blogger som får så mye hets som henne. Gjør hun en ting er det galt…gjør hun det motsatte er det galt. Og absolutt ALT i mellom er galt….for de samme personene. Pussig!
      Fatter ikke at du orker dette, jeg, Heitmann. Du må være umenneskelig sterk!
      Ønsker deg og dine en fin uke. ☺

    14. Karin:
      Hun skal selvfølgelig få lov til å fortsette å klage dersom hun vil det. Men det hun da risikerer er jo at folk blir lei, og dermed slutter å klikke seg inn på bloggen hennes. Tviler på blogginntekten kvalifiserer til å få penger utbetalt i permisjonen, så dermed ligger hun særdeles dårlig andre dersom folk ikke orker å klikke seg inn her lenger. Ingen som orker å kun lese negative innlegg. Dermed blir det lite inntekt. Det passer vel relativt dårlig med tre små som sikkert skal i barnehag alle sammen om et års tid. Det er sikkert over 5-6 tusen i mnd kun i barnehage, bolig i området der er sikkert ikke rimelig heller. Tviler på at stønaden strekker til uten inntekten hun får herifra.

    15. Synes du er heeeelt rå jeg! Drit i de som ikke eier forståelse over her, de kan tross alt bare la være å lese bloggen og bør heller se på seg selv i og med at de tolker alt som klaging 😉
      Ja det er mange alenemødre der ute og ja det er garantert slitsomt, og JA det er fullt forståelig at du skriver om dette nå når du tross alt er ganske fersk trebarnsmor. Synes du skriver på en god måte med er smil og humor som viser at det IKKE er klaging. Kun en litt artig skildring av det tøffe alenemammalivet. STÅ PÅ VIDERE! Du er er et forbilde for hvordan man kan se det humoristiske og koselige når stormen blåser som verst!

    16. Synes du framstiller hverdagen så morsomt , men samtidig koselig og selvfølgerlig slitsom da!
      At folk sier du syter? Ser faktisk mere humor i det jeg. Å d tror jeg du også gjør litt?
      Du forteller om det slitsomme på en morsom måte, d gjør meg glad
      Stå på <3

    17. All ære til deg! Jeg har bare to barn og er i tillegg gift, så kan bare forestille meg hvor slitsomt der er å være alenemor til tre. Husk å ta vare på deg selv, det gagner absolutt ingen om du går på en smell. Jeg gjorde det selv, pga for lite søvn og stress, og to år senere henger det fortsatt i. La rot være rot og prioriter hvile og søvn en stund fremover, det er mitt beste råd. Ingen dør av et par hybelkaniner eller en brødskive til middag innimellom 🙂

    18. Jeg har en på 1 år og venter en til til sommeren. Etter jeg ble mamma har jeg begynt å prioritere det som er viktigst. Jeg har sluttet å bry meg om det er noen hybelkaniner her og der. Tar heller ett skikkelig tak innimellom enn å slite meg ut med å ha ett støvfritt og perfekt hjem 🙂

    19. Bu hu så synd i deg altså. Alenemamma til 3 og sover så lite? Huff. Du må ha det bra rødt altså. Klage klage klage..dagen lang.
      Gå og legg deg istedet for å bruke energi på et blogginnlegg.

    20. Tenkt på å skaffe bæresjal? Det er gull altså! 🙂
      Håper du ikke sliter deg helt ut, og lar rot være rot noen dager, slik at du prioriterer å sove/slappe av istedet for å løpe rundt som en tornado til alle døgnets tider 🙂 Dette er jo bare en fase, kan du trøste deg med!

    21. Synst de blir veldig mye klage innlegg ja..
      Du har tross alt valgt å få 3 onga og da må du takle slite og resten av tinga som følger med i mammarollen!

    22. Hei!
      Sitter såklart ikke med noe fasit på hva du burde gjøre, men synes det høres ut som du kunne hatt godt av litt avlastning, – og å gi en lang masj i husarbeid! Ser jo strøkent ut på alle bildene:) kanskje du føler at det må se fint ut fordi det “forventes”..? Jeg gjorde det også før, og slet meg ut på det. Nå driter jeg i det, og føler meg myye bedre 😀 eneste jeg er nøye med, er klærne er reine ute blant folk;)
      Og hvis du fortsetter å bo så langt borte fra familie og venner som kan stille som barnevakt, vil jeg foreslå å søke om avlastning innimellom 😊 det er ingen skam! Alle trenger å lade batteriene sine litt, og du er en god mor!

    23. Forstår godt du er sliten, og er lov det. Tror jeg alle hadde vært! Men som mange sier ovenfor her, det er det eneste innleggene handler om for tiden. Sikkert greit å heller prøve å fokusere på det positive, få deg søv da jeg regner ned babyen sover når de andre barna er i barnehagen. Og om du synes det er travelt nå, så skal jeg love deg at det blir ikke mindre travelt når barna blir større. De skal være med på aktiviteter etter skolen til ulike tider, hentes/bringes, ha med venner hjem hele tiden, og ikke minst lekser som skal gjøres med trøtte og slitne unger. Snakker av erfaring, småbarnsfasen mener jeg er den roligste tiden! Nå når de er på skolen er hverdagen mye mer hektisk! Kos deg med de små, og nyt tiden de er barnehagebarn.

    24. Bla bla bla sliten bla bla bla trebarnsmamma bla bla bla alene bla bla søvnløs bla bla bla matstasjon bla bla trebarnsmamma bla bla bla.
      Her, et utkast til fremtidige innlegg helt gratis. Bytt bare ut bla bla med “i dag” og lignende fyllord så har du innlegg for mange år.

    25. Dere over her som er så negativ, hvorfor gidder dere? Blir deres bitre, sure dag litt bedre når dere har fått slengt litt dritt fra dritthjernen gjennom drittfingrene deres? Skjønner godt at livet deres er bedritent, det må jo lukte dritt av dere på lang lei.
      Rannveig, du er beintøff. Nei, du klager ikke, ser ironien her jeg. Mulig fordi jeg er nordlending og vant med den direkte måten å være på. Vi går tvers gjennom grøten, ikke rundt den. Smeller fra oss, derfor med saken, mens andre kan surke i månedsvis, til slutt vet de ikke hva du surke for…
      Ta i mot rådet over her, og fra meg; sov når lillemor sover, det er ingen som kommer og tar rotet ditt, du får ha det helt i fred til du tar det selv. Ingen har dødd av litt rot. Det er bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete.
      Støtteklem fra nord.

    26. Imponerende!! Ungene dine er heldige som har en mor som er så flink til å ta vare på dem. Dere finner på mye, og det vokser ungene mye på. Dere spiller Lotto, utvikler ordforråd og begrepsforståelse, fremmer idrett! Flott! Fortsett slik, og husk å ta vare på deg selv også ☺️

    27. Er jo bare konstruktiv kritikk som skrives,at hun burde få avlastning .dere som mener at det er haters å gi dama råd kanumulig ha barn selv. De fleste vet at unger krever en god del og de krever mer jo større de blir,så at hun sier at hun er så slitn n indikerer at hun bør søke hjelp. At hun er en go mor er det ingen som har sagyt noe negativt om,men å få hjelp er et velment råd og ikke for å kritisere.hun visste på forhånd at 3 barn alene ville by på utfordringer,så valget må hun leve med,valget er tatt og hun skal fungere som mor i mange år til

    28. ikke bry deg noe om de sure folkene, de kan jo gå et annet sted hvis de ikke tåler det.
      Skjønner du er sliten og klager,det har du all rett til 🙂 synes du er utrolig flink jeg 🙂

    29. Du har selv valgt å gå gravid , 3 ganger! Når du er alene. Du har lov til å klage, men du bruker mye tid på å skrive om det. Tenk hvor flink du er ! 🙂 prøv å vær positiv 🙂 ta deg en pause fra blogginga !:) bruk bæresele, spør faren til Emma om han kan passe henne mer.
      Samtidig så er det greit å huske at det blir bedre efterhvert 🙂

    30. Du gjør en vanvittig god jobb, Rannveig! For noen heldige barn du har, som har en mor som tar ansvar, jobber på, alene, lager hjemmelaget og næringsrik mat og som attpåtil lar barna være med på idrett/aktiviteter. Men, kjære deg, Rannveig; du er nødt til å ta vare på deg selv! <3 Dette kommer fra et sykepleierhjerte; du er nødt til å sove mer enn 2 timer i døgnet! Et menneske kan ikke fortsette i ditt tempo med så lite søvn over lengre tid, det strider mot menneskers grunnleggende behov. Jeg råder deg til å prioritere søvn, og heller nedprioritere overdådig vasking, baking og rydding. Eller at du ber kommunen om avlastning noen timer en gang i uken. Du må ikke se på det som et nederlag, for det er det absolutt ikke. Å få hjelp til husvask er et eksempel på hva avlastningen kan innebærer, ikke at du behøver hjelp til å se til barna dine. MEN at du får overskudd til å være den gode mammaen du er!<3

    31. Ikke det at jeg MÅ være negativ, men.. Har lest bloggen til Rannveig en stund, og én ting er at Rannveig har tre barn og at det er hektisk, og tungt. MEN, jeg tror Rannveig vet veldig godt at dere lesere blir provosert av å lese og se at hun skriver ting som at hun er sliten. Og dermed tror jeg hun bevisst skriver dette i hvert innlegg. Så hvorfor MÅ du nevne det Rannveig? Du ødelegger for deg selv.. Jeg kjenner at jeg av prinsippet blir irritert og synes det er unødvendig. Og jeg har bestemt meg for å ikke lese bloggen din mer, Rannveig, så nå har du mistet en trofast leser. Skjønner ikke at du må provosere slik, du MÅ ikke nevne det i hvert innlegg, men du vet hvilken storm det får blant leserne dine, og du liker det tydeligvis… Så takk for meg Rannveig, jeg ønsker ikke å bli provosert flere ganger nå av en slik unødvendig fille ting…..

    32. Du e knalltøff! Æ vet at æ aldri hadde klart å stå i dine sko, som syns hverdagen som alenemor til 1 e tøff! Du e kjempeflink, bare å drite i de negative kommentaran! Regne ikke med de kommentaran kommer fra noen med barn 😉

    33. Altså folkens, bare fordi hun beskriver detaljert om hvordan dagene hennes er med tre barn, og ikke sensurerer det til “perfekte” dager- så betyr ikke det at hun klager!

    34. Dere må da skjønne at hun ikke sover 2 t i døgnet. Det er det ingen som kan leve med. Og hvis du tror det er travelt nå, så er det mange mange år til det blir bedre. Skal love deg at hverdagen med 4 barn på barneskolen, lekser og 2 fritidsaktiviteter på hvert barn PR uke, samt 2 voksne i full jobb i turnus ikke er noe roligere😉. Men jeg har jo selv satt meg i den situasjonen og det har jo du og. Men alle mine 4 var planlagte da og ikke bare slurv med prevensjon. Så da må man bare takle det.

    35. Hvis ho hadde fremstilt hverdagen som alenemor til 3 som en dans på roser, dager fylt av rolige barn å bare harmoni i heimen, 8 timers netter osv osv så hadde d vært galt i dåkkers øya d åsså. D blir liksom aldri bra nok førr enkelte! Istede for å trekke folk ned, ka me å løfte dem opp? For ingen med litt vett i haue trur at å være aleina me 3 stk e enkelt å bare fint å flott. Ho skriv jo en blogg der ho gir oss innblikk i sin hverdag, ho e ærlig, ka i faen mer forlange dåkker? Nei stå på Rannveig, du e jo en maskin ! En mamma maskin 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg