Snart ett år siden..

Nå begynner det å nærme seg ett år siden jeg satt å gråt av fortvilelse, helt for meg selv. På doen, Med en positiv graviditetstest i handen. At det “bare” er et år siden, virker på en måte litt rart. Jeg føler jeg har vært gjennom livets verste berg-og-dalbane siden da, og høyst sannsynlig har det gjort meg en god del sterkere. Nå er det ingenting jeg ikke kan klare!

Jeg klarte å bevise for meg selv, og andre, at man faktisk klarer det man vil, bare man vil det nok. Jeg ville klare det, og jeg klarte det. Men det har virkelig vært en tøff tid. De tolv første ukene var aller verst. Ikke fordi jeg var så vanvittig dårlig, rent fysisk sett. Men jeg hadde det absolutt ikke bra. Abort, ikke abort… abort, ikke abort?  Jeg gikk rundt med en rimelig tung bagasje, som jeg ikke følte jeg kunne dele med noen, ikke engang min nærmeste familie eller mine nærmeste venner. 

Noe som skal være en lykkelig tid, ble i stedet mitt personlige mareritt. Og det synes jeg er trist, på en måte. For det er vel ikke akkurat til å unngå å innrømme at jeg føler meg snytt for et svangerskap. Et svangerskap er en koselig tid. Skal være, hvertfall. For meg var det ikke det, denne gangen. Jeg har hele tiden visst at barnefaren ikke kom til å stille opp, og det slo jeg meg til ro med ganske fort.

Det er utrolig trist å gå gjennom et svangerskap uten å kunne dele de små lykkelige øyeblikkene som oppstår. Når hun sparket første gang, var det bare jeg som var der. Når jeg kjente en hand eller fot som stakk ut, var det bare jeg som var der. Når hun kom til verden, hadde jeg med meg venninnen min og søsteren min. 

En annen ting er fordommer, noe jeg ikke kunne unngått i min situasjon. Og jeg har fått gjennomgå, både i form av blikk og folk som snakker bak ryggen min. For hvem klarer vel å få tre barn med tre fedre? Jeg må jo virkelig være løs på tråden!  Eller? La meg bare fortelle dere. Å bli gravid kan skje oss alle. Enten man vil det eller absolutt ikke vil det. I mitt tilfelle så gikk jeg på prevensjon. Ja, abort er en mulighet, og for noen er det sikkert rett. Og selv om jeg, hver eneste dag etter jeg fant ut at jeg var gravid, tenkte på det, klarte jeg aldri å gjennomføre det. Og jeg er i dag sinnsykt glad for at jeg fulgte hjertet mitt, og ikke hva alle andre vile kommet til å synes jeg skulle gjøre. For det var nok rimelig glade galskap, i de flestes øyne. For meg var det bare tungt, og enda tyngre hver gang jeg ble påminnet om at dette kom jeg mest sannsynlig ikke til å takle. Ingen kan vel være alenemor for tre barn! 

Enkelte tok seg tilogmed friheten til å foreslå adopsjon. At jeg skulle levere vekk min ufødte datter så fort hun var født. Jeg hadde ALRDRI (med undertrek på aldri…) klart å gi vekk noen av mine barn til noen andre bare fordi jeg selv ville få det lettere og det ville vært til det “beste”.

Jeg har hele veien fulgt mitt eget hjerte, og gjort det som føltes rett. Og sitter i dag med verdens nydeligste lille Sienna på fanget mitt. En liten solstråle av en prinsesse som snart fyller hele tre måneder! Om jeg hadde fulgt “velmente råd” hadde ikke Sienna vært her nå. Til tross for slitsomme, hektiske dager, tunge tak, og relativt lite søvn, føler jeg meg utrolig heldig som har fått oppleve å bli mamma igjen. Jeg har gått gjennom et helt svangerskap og alle dets utfordringer, opp og nedturer, med to små barn å ta vare på i tillegg. Helt alene. Og vet dere hva? Jeg klarte det. Jeg klarte det med glans! Og jeg har lært at det som ikke dreper oss, gjør oss detifinitivt sterkere. 

La aldri noen fortelle deg hva du kan klare og ikke. Og la aldri noen fortelle deg hvordan DU skal leve ditt liv.  A4 livet med hus, mann, 9-4 jobb, og to barn er ikke for alle, og mitt liv kommer aldri til å se slik ut. At jeg etterhvert vil få en mann og et hus ser jeg ikke bort i fra, men slik som det er nå er vi akkurat like lykkelige uten begge deler. Alt til sin tid! 

 

25 kommentarer
    1. Hun er helt nydelig din lille pike. Stå på videre. Mange som heier på deg, og de som er negative bryr vi oss faktisk ikke om 🙂

    2. Tenk at noen mener at det å adoptere bort barnet ditt gjør deg til en bedre person og mor for de to eldste, enn å beholde det for å ta vare på henne selv. Virkelig??
      Er det virkelig så vanskelig for enkelte å forstå at det å ha sex er det eneste som skal til for å få et barn? Vedder MYE på at det er mange som har hatt mer sex enn du noen gang har hatt. Forskjellen er at de aldri har kommet ut av do etter å ha tisset for deretter å ha fått beskjed om at de skal bli mor..
      Husk bare på at du aldri var alene under svangerskapet. Du hadde to nydelige barn som var sammen med deg hver eneste dag, som i likhet med deg gledet seg over en voksende mage og at dagen for å hilse på stadig kom nærmere.
      Du er en fantastisk mamma, la aldri noen fortelle deg noe annet 💕

    3. Du imponerer meg. Jeg synes du er skikkelig flink. Men to små selv vet jeg hvor slitsomt det er (og vi er to stk om det). Ønsker deg og dine det beste i årene som kommer.

    4. Dette klarer du fint. 🙂
      Såklart er det tungt,men småbarnstiden er uansett det.
      Nyt dagene med lille vakre. 🙂

    5. Så nydelig hun er! Og de andre barna like vel! Hvor mye forstår egentlig Nathaniel og Emma om jobben din nå? Skjønner de at mamma er blogger og hva det betyr? Jeg syns barna dine er flinke til å stille opp for bilder også. Jeg husker da jeg var liten at jeg var utrolig kamerasky! Gleder meg til å lese mer 🙂

    6. Så nydelig hun er 🙂 <3 Du er en super mor til dine barn og du skal ikke trenge å høre på hva andre sier for du skal bare følge magefølelsen din og finne ut hva som er best for deg å gjøre 😉 Ha en fin kveld vidre ;)<3

    7. Skjønner at ting ikke alltid har vært like lett for deg, men du er vanvittig heldig der du sitter idag med 3 friske og fine barn! Jeg har prøvd lenge å bli gravid uten hell, og jeg skal love deg at det er både vondt og frustrerende når man så gjerne ønsker seg barn, at man ikke klarer å bli gravid!

    8. Gratulerer med 3 flotte barn!
      Fikk ikke du hjelp av Home start tidligere, Rannveig? Kanskje det kan være bra nå også at få litt støtte I hverdagen.
      Synes du er flink som skriver akkurat som du har det nå I hverdagen.

    9. Du har all grunn til å være stolt 💞
      Vinteren har vært tøff, men våren og lysere tider er rundt hjørnet.Fortsett og gjør sånn du gjør- så vil du se at alt vil bli så bra 🍀

    10. Du ser ut til å klare deg bra.
      Det jeg synes er så rart, et at du tilsynelatende tror at du er den eneste som noen gang har vært alene med tre barn. Vel, det er du ikke. Det finnes tusenvis alenemødre. De har både 1,2,3,4,5,6,7…..,,barn som de er alene med. Og vet du hva? De klarer seg bra, de også:) Om de ikke gjør det, så har det ikke noe med antall barn de har.
      Pris deg lykkelig for de skjønne barna dine og for at du er ung og sterk.

    11. En aldri så liten støtteerklæring fra oss mammaer i Isabella Hair. Til alle mødre, stemødre, fostermødre, blivende mødre og de som ønsker å bli mødre!
      Du gjør en flott jobb Rannveig!

    12. Du er rå! Stå på! Barna dine er nydelige og jeg er så imponert av alt du får til 🙂 *Bøyer meg i støvet* Hilsen fra Julia 🙂

    13. Fy søren, du er flink. Det skal du ha. Jeg har en jente på snart fire år, og det er hardt nok til tider. Nå har vi vært igjennom usedvanlig mye, så jeg vet hva du snakker om. Alle ære til deg.

    14. Du er utrolig sterk- og du må ha et hjerte som utelukkende banker for dine tre vakre små!
      Du er inspirerende og du skal være utrolig stolt av deg selv. Jeg håper virkelig du ser det selv, og gir deg selv mange klapp på ryggen når du svetter og strever som mest.
      Selv er jeg mamma til en på snart to år, med en far som er delvis fraværende, og kjenner veldig på hvor lite tid det er til “selvet” og egoet.
      Men jeg skal bruke deg som motivasjon. Takk for at du er en inspirerende dame, Rannveig! Jeg heier på deg og dine tre små mirakler!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg