Anna Rasmussen er lett på tråden!

Det ble store oppslag i media da Anna Rasmussen gikk ut og sa hun venter sitt tredje barn, med barnefar nummer tre. Jeg måtte selv skrive et ganske langt innlegg i et facebook-forum, der medlemmer rett og slett mobbet jenta på det groveste og gjorde narr av henne. Tre barn… tre barnefedre. Gud så morsomt! 

Hvorfor er det slik? Hvor gikk det egentlig galt? Hadde Kari Olsen borti gata fått tre barn med tre forskjellige fedre, er det ingen som hadde sagt noe eller i det hele tatt brydd seg. Men når en kjent blogger gjør det, er hun ikke bare dum og lett på tråden, men det er plutselig fritt frem for å dømme henne nord og ned.

Jeg må jo bare si det at å ha tre barn virkelig er tøft. Det er en knallhard jobb, både natt og dag. Men dette er jeg helt sikker på at Anna har tenkt gjennom grundig før de gikk inn for å få barn nummer tre. Vil hun ha et barn til, og det gjør henne og familien hennes lykkelig, hvorfor ikke? Hvem er alle disse nettrollene til å vurdere hvor mange barn hun skal ha, med hvor mange menn? Om hun vil ha barn med femten forskjellige fedre, bra for henne! Hvorfor måler man dumskap opp mot hvor mange menn man har barn med? Noe er jo fryktelig galt når vi har slike holdninger ute å går i dagens morderne samfunn. Det er vel ingen andre enn nettopp den det gjelder som skal bedømme hva som er riktig og ikke riktig. Så kan alle andre smile pent og holde kjeft, og i stedet prøve å glede seg på deres vegner. Helt ærlig tror jeg dette kommer av ren og skjær sjalusi. For ja, vi er heldige. Vanvittig heldige! 

Dessuten. Slik som jeg ser det nå, angrer jeg ikke et sekund på at jeg har fått mine barn i en veldig ung alder. Jeg har hatt tre komplikasjonsfrie svangerskap, tre lette fødsler. Lette, men naturligvis langt fra smertefrie. Jeg har tre hundre prosent friske barn. Jeg er utrolig heldig, og det tenker jeg på hver dag! Men dette har faktisk også mye med alder å gjøre. Jo eldre kvinnen er i et svangerskap, dess større risiko for komplikasjoner, sykdommer og alvorlige syndromer. 

For å ikke glemme at kroppen har mye lettere for å komme seg etter et svangerskap i tjueårene, VS i tredveårene. Jeg er 22 år, har gjennomgått tre svangerskap på veldig kort tid, og jeg har ikke et eneste strekkmerke. Magen min har trekt seg fint inn etter hvert svangerskap. Jeg har ingen problemer med noe, selv om det er vanlig etter et svangerskap. Igjen, alder. La meg bare presisere; Jeg har overhodet ikke noe i mot mennesker som av forskellige årsaker velger å få barn sent. Men jeg kjenner jeg reagerer kraftig på de som skal latterligjøre og se ned på unge mødre med flere barn. Uavhengig av hvor mange barnefedre! 

Men så er det jo også verdt å vie en tanke til at langt fra alle faktisk kan bli gravide om de venter. 

Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende i Oslo er for eksempel 30 år.  De fleste tenker at man blir gravid med en gang drømmeutdanningen, drømmejobben og drømmehuset er i boks.  Helst etter å ha reist jorda rundt et par ganger også. Men det er faktisk ikke slik de faktiske forhold er. Jo lengre man venter med å få barn, jo vanskeligere blir det, i tillegg til at, som nevnt over, risikoen for å få et sykt barn øker veldig. Kvinners fruktbarhet synker gradvis etter fylte 20 år, og synker drastisk fra 35 årsalder. Det er absolutt noe å tenke på før man er så rask med å dømme unge mødre, og hvor mange barn de eventuelt måtte ha før de har nådd en viss alder. Jeg har allerede det største jeg noen gang kommer til å oppleve her i livet, og drømmejobben har jeg hele livet mitt på å fange. Jeg har helle livet på å bygge et fantastisk hus med basseng. om jeg skulle ønske det. Man har derimot langt i fra hele livet på seg til å stife familie. 

Poenget mitt med dette er rett og slett at ingen har rett til å dømme noen for hvor mange barn de får eller ikke får. Hva med å bry oss litt mer om vårt eget liv, og litt mindre om alle andres. Selv om Anna er en kjent blogger, så må hun da få lov til å følge sine egne drømmer. Og om det er å få en stor familie, så fint for henne! Det å få barn er en gave, som blandt annet både jeg og Anna har vært så heldige å få oppleve!

 

70 kommentarer
    1. Flott innlegg. Men du glemmer den viktigste faktoren gjennom resonnementet ditt, barna! Hvordan blir det å vokse opp med brødre/søstre som alle har forskjellige fedre? Du er der en helg, den andre et annet sted og sannsynligvis har ikke den siste en far. Lille venn, snittalderen er 30 for mødre i Oslo siden de velger å bli voksen før de blir mor. At det innebærer jobb og ferier er irrelevant.

    2. Nicco:
      Jeg vokste opp i en dine/mine/våre familie allerede på 80 tallet. Det at noen er her og noen der er ikke det som oppleves problematisk for barna.
      Det som har alt å si, er foreldrenes holdninger. Greier de å ha en god tone å ikke dømme hverandre mens barna er tilstede, så går det fint.
      Min personlige erfaring da, jeg kan jo ta feil…

    3. Jeg syns man vert fall ikke skal være i lag med barnefar på grunnlag av at man har barn. Man har ulike faser i livet og kan elske flere ganger..det er mer og mer normalt med mine,dine og våre barn. Viktigste er at foreldrene til barna har en god dialog, anna er dyktig med barna sine av det lille jeg har sett og på grunnlag av hva jrg ser på tv, blogg kan jeg vert fall ikke dømme henne!

    4. Må bære få presisere at strekkmerka å kor fort magen trekk seg sammen har ikke nødvendigvis nåkka me alder å jær, fikk mi første når eg va 22 å eg har merka…

    5. Veldig enig i det du skriver 🙂 Lenge siden jeg har vært på bloggen din og må bare få si at du er veldig flink til å skrive nå! Stå på:)
      Jeg syns det er merkelig at folk henger seg SÅ opp i det med forskjellige fedre.. som en annen sier her så er det meste avhengig av foreldrenes holdninger og hvordan foreldrene lærer barna å takle diverse ting 🙂
      Og jeg håper Anna virkelig klarer å lære barna å takle den påkjenningen det er å vite at de for eks har blitt misbrukt på nettet 🙁 får vondt bare av å skrive det, for ingen barn fortjener noe sånt. Og selv om moren på en måte har bidratt kan man si ved å legge ut bikini og nakenbilder og få flest mulig folk inn på bloggen, så er det INGEN mor som ønsker noe sånt på barna sine. Håper barna får hjelp den dagen de tingene kommer frem.
      Min konklusjon er at barnas beste er viktig at alle bryr seg om, men hvorvidt fedrene er forskjellig eller like har ingen direkte betydning, det er mange viktigere ting å tenke på! Prøver å komme med litt perspektiv bare.

    6. Ingen grunn til å mobbe andre fordi de har 3 barn med 3 ulike fedre. Skjønner ikke helt poenget jeg, for hvorfor føler andre folk at de har noe med det i det hele tatt og hvorfor reagerer de så sterkt på dette? Men jeg er ganske sikker på at hvem som helst hadde fått kjent på mobbing og drittslenging om de får 3 barn med 3 ulike fedre, spesielt i så ung alder. Det finnes mange drittfolk her i verden. Jeg vet i alle fall at om dette hadde skjedd med noen i byen jeg vokste opp i, så hadde det vært en haug med folk som hadde kommet med drittslenging og baksnakking. Forskjellen er bare at som toppblogger når du ut til hele Norge, og dermed også flere sånne drittfolk. Så sa virker det mer voldsomt enn om man ikke er kjent.

    7. Denne teorien din burde du studere nøyere! Skjønner du har tatt den teorien din ut ifra Rannveig teorien, men den Rannveig teorien vet vi ikke funker som den skal!

    8. Hei. Var kun en ting jeg reagerte på. Jeg fikk en sønn da jeg var 18. Men jeg veide 48 kg og gikk opp til 72 kg pga jævlig mye vann i kroppen. Så jeg fikk strekkmerker. Gener har faktisk mer og si enn alder. Jeg var 30 nå når jeg fikk nr 2. 0 strekkmerker 0 problemer. Så gener ikke alder

    9. Sånn i utgangspunktet helt enig med deg. La folk leve sine egne liv og har du ikke noe hyggelig å si så hold kjeft. Når det er sagt lever hun av å blogge så tilbakemeldinger bør hun tåle. hun sensurerer en hver kommentar som ikke er utelukkende positiv. Jeg er innom bloggen med jevne mellomrom, men må si jeg syns det er lite spennende innhold i den, den handler om hennes lille boble og hun ser ikke særlig mye lenger enn til sin egen navle. Da må jeg si at jeg syns din er mer spennende, du både engasjerer deg i samfunnet og lar leserne få komme med innspill. Også bare et lite ps til alt du skriver om fordelene med å være gravid som ung, lest dagens innlegg? Måtte smile litt da, 13 uker på vei og bekkenplager. Ikke at jeg unner henne det, men det viser jo at man kan få plager uavhengig av alder 😉 Jeg hadde et ukomplisert svangerskap som 25åring og har nå kommet 6mnd ut i svangerskap nr.2 uten nevneverdige plager. Krysser fingrene for at jeg slipper unna selv om jeg er 31år 😉

    10. Jeg er helt enig i at man IKKE kan kalle opp noen med stygge ord, hatmeldinger, fornedrende utsagt på bakgrunn av hvor mange barn man har og hvilken alder man ønsker å få det i. Det er INGEN unnskyldning for dette! Men likevel.. Jeg skulle på en måte ønske at dere la dere litt flate mtp at barna vokser opp med flere hjem/halvsøsken/stesøsken/steforeldre etc. Det er IKKE lett for alle å vokse opp slik. Jeg har gjort det selv og har slitt veldig med det, til tross for at moren min var en helt fantastisk mor. Det er ikke alle som sliter med det og det er ikke sikkert at deres barn kommer til å gjøre det, men håper likevel at dere tenker over det og reflekterer rundt det, selv om det er blitt “normalt”. For normalt eller ei, det kan være veldig vanskelig!

    11. Du glemte å skrive noe om at kvinner som skaffer seg utdanning/jobb før de får barn, eller kvinner som ikke får barn (men jobber) gir et viktig økonomisk bidrag til unge mødre som lever på offentlige stønader.

    12. Jeg forstår at du beskytter Anna. Ingen av dere har gjort noe gale og er fantastiske mødre.
      Men jeg blir irritert. Irritert av hvor mye du skal trøkke ned de som har valgt å vente. Hvor gøy er det for folk som nærmer seg tredve, som gleder seg til å få barn en dag, og lese dette som du skriver? Jeg ble litt skremt, hvor kommer disse faktaene fra? Det høres jo ut som barnet skal bli født med sykdom, kroppen kommer til å se helt jævlig ut, hvis vi i det hele tatt klarer å få barn fordi vi er så “gammel”?
      Alle kropper er forskjellige, du har vært utrolig heldig med din, som mange andre. Det har med gener, livsstil osv osv. Ikke alder.
      Ellers får du tretti tomler opp av meg for den gode mammaen du er 🙂 ha en fin helg!

    13. Fint innlegg. MEN, må bare si at det med strekkmerker kan variere fra menneske til menneske. Fødte min første gutt 22 år gammel og strekkmerkene kom de siste ukene før fødselen, og de er der enda 😉

    14. Er ikke antall barn som er LÆTTIS her! Er at med en gang man blir forelska, så skal Anna få barn.” Åååh deg er jeg forelska i, la oss lage barn! Da får jeg flere klikk på bloggen og mer penger!”
      Nei jeg er ikke særlig sjalu. Er 23 år, gravid med nr 2 med samme barnefar som sist <3 takk Gud for at jeg finner andre måter å bevise min "kjærlighet" til menn enn å lage barn med dem. Skriver heller kjærlighetsbrev som man kan pakke bort når ting tar slutt. Så får jeg barn med den ene jeg skal dele livet litt lenger enn et par måneder med. Men det er nå bare min smak, hehe.
      Men det sier jo litt om dere, når dere ikke fatter hvorfor folk ler av dere. Hvor mange barn og fedre skal dere til slutt ende opp med liksom??

    15. Dette er ditt desidert beste blogginnlegg jeg har lest! Du har så rett på alle mulige måter. Jeg skjønner ikke hvorfor folk dømmer bare fordi man er en kjent person.

    16. Du fokuserer bare på de fysiske godene ved å få barn, men ingenting om modenhet. Å oppdra et barn sånn jeg ser det at mentalt sett så tror jeg en voksen mor har mye større forutsetninger for å oppdra et barn. Et barn skal ha så mye mer en ren bleie, mat, morsmelk. Takker Gud for at moren min ikke var en tenåring når hun fikk meg! Det er helt misforstått at en eldre mor har så mye mindre energi enn yngre mor. Det er tross alt viktigere ting som avgjør om man er en “god” mor!

    17. Typisk blogger- bruker andres nyheter eller hendelser for å selv få flere klikk, dette handler jo egentlig ikke noe om mamma til michell men mer om DEG og DIN kropp!

    18. Støtter hun over her,du fokuserer på den fysiske delen,
      Hva med modenhet/livserfaring?
      Det er det som teller,det andre,det er bare en kropp det!
      Jeg fikk nr 1 & 2 som 19 & 23 år,masse strekkmerker,
      Å nærmest handicapet av Bekkenløsning,
      Værst da jeg var 19.år.
      Fikk mitt 3 barn tre mnd før jeg fylte 41 år,
      Ingen” extra” strekkmerker,ingen Bekkenløsning,
      Kvalme eller andre plager,”letteste”svangerskapet
      & fødsel!
      Så dette du argumenterer med er jo kun for
      For å “forsvare”dine egne “handlinger”,
      Å ikke noe annet!
      Dette handler om gener,ikke alder!
      Vil bare avslutningsvis nevne at jeg har 3 fedre til
      Mine 3 barn!

    19. Kjempe fint innlegg, Rannveig!
      Vil bare føye til at det faktisk er 1 av 7 par som prøver å få barn sliter skikkelig. Så det er dumt å vente for lenge. Selv har jeg vær gift i 2,5 år og samboer i 6 år. Vi prøvde aktivt i 1,5 år før vi søkte hjelp. Jeg er “bare” 24 men likevel slitt med å bli gravid lenge. Løsningen ble prøverør og jeg er nå endelig gravid!:)
      Jammen glad vi ikke ventet lengre med å begynne prøvingen enn vi gjorde.

    20. Trur du må sjekke fakta Heitmann. Istedefor å unnskylde det faktumet at du er litt for glad i å Nave.

    21. Og så er det jo en ny far annenhvert år, som tyder på at dere ikke klarer å holde dere i faste forhold særlig lenge av gangen. “Dum” blir kanskje feil ord, men løs eller umoden, ev egoistisk passer kanskje bedre. Kom ikke her og si at det er bra for barna dine å ha en dødssliten mor som stresser dem opp kl 6 om morgenen for å ta fly til motsatt kant av landet for å møte opp i retten. Du gjør en fantastisk jobb, men ikke døm dem som vil gi barna sine trygge rammer og en forutsigbar hverdag med to foreldre som er glad i hverandre.

    22. Du snakker om at det er så mange som snakker ned om unge mødre og hvor kjipt det er, så hvorfor må du dra ned kvinner som velger å vente til de er eldre med å få barn for å dra deg selv opp? Burde ikke du heve deg over å dra andre ned og heller fokusere på det positive i å være gravid i alle aldre? Hvis du vil bevise at det å være gravid som ung ikke bare er negativt, så bevis det med andre ting enn å trekke fram negative ting om å bli gravid i sen alder. Ikke fall på samme nivå som de som hakker ned på deg for å være ung mor 🙂

    23. Kjære rannveig. Her glemmer du det viktigste. Nemlig barna. Det er forsket på at barn som fødes av kvinner i 30 åra klarer seg bedre i livet enn barn født av yngre mødre. Dette kommer av flere ting, økonomi, stabilitet og miljø. Se bare på deg selv, hvor mange ganger har du flyttet med barna? Hvordan skal dere livnære dere? Og hva slags nettverk har du rundt deg? Det må være lov å være kritisk til at ei 20 år gammel jente velger å få 3 barn med 3 ulike fedre uten at det kalles mobbing.

    24. Du er fortsatt supermamma i mine øyne. Jeg har to barn med to forskjellige menn. Vært alene mamma i 11 år. Ja jeg fikk både den første og den siste helt alene. Folk vet ikke en dritt! Folk aner ikke hva som ligger bak. Men du ANER ikke hvor mange rare frekke spm jeg får og hvor degradert jeg blir i samfunnet og hvor mange fugleblikk jeg får når jeg går der med en blond jente og en brun! Alene…………..Trenger ikke være kjent for å få de blikkene. Samfunnet er kvalmende når det kommer til slike saker. Den skryten jeg får av folk som kan oppdragelse er prisløst. Det er få mødre som de hardnakka hardtjobbende UNGE alene mødrene! Barna er eksemplariske OG lykkelige på en å samme tid! Ta den bollen å spis alle nettmammatroll som tror dere er så mye bedre! Rannveig er alle menns drøm på ALLE måter, det er bare ikke alle uptighte dumme pappagutter og mammmatroll som ser det! Anna er supermom hun også! Ta dere en bolle alle sammen som tror og mener noe annet!!

    25. Alle vet at du hopper og driter i Anna!!! Du bruker bare navnet hennes, i ett forsøk på og klatre deg lengre opp på lista! Du starter innlegget om Anna, for så og vri deg over til deg, med bilder- av deg! Patetisk og bruke hennes fulle navn i overskriften. Du kunne ikke brydd deg mindre om Anna og livet hennes!

    26. Jo, hadde naboen borti gata her fått tre barn med tre forskjellige hadde jeg tenkt to ting. 1. Mindre begavet (som ikke skjønner hvordan prevensjon fungerer) og 2. Løs! Ligger med alt og alle, horer seg rundt. Tragiske skjebner.

    27. Hvordan kan du si at du hadde komplikasjonsfrie svangerskap når du søyt og klaga over bekkenet fra første stund? Det er i høyeste grad en komplikasjon

    28. Du sier at andre med mange barn er løse hva er DU da?? Plutselig er det jo ny på ny unge hos deg også så kanskje tenke litt på deg selv før du skriver om andre ?

    29. Det er ikke barn, men kilder til inntekt, markedsføringskroner. Burde vært ulovlig og legge ut offentlige bilder av sine egne barn som om de skulle være en eiendel.

    30. jeg syns det er helt forferdelig hvordan enkelte kan lire av seg mye dritt ,virker som det er en del 13-16 åringer som leser og skriver dritt,nettroll…..ikke bry deg om de ,de behøver oppdragelse..syns du gjør en kjempe fin jobb som mamma,barn med 3 forskjellige menn og hva så,æ har 4 med 2 forskjellige menn..livet er ikke enkelt,og det får nok enkelte lære når de blir tørr bak øran..ha en kjempefin påske med dine og nyt de fridagene du kan få..

    31. Du hadde jo mange innlegg om hvor handicappet du var fordi bekkenet ditt var så plagsomt? At det var dager hvor det svartnet for deg av smerte, at du nesten ikke klarte reise deg fra seng/sofa osv? Er det virkelig ikke en plage under svangerskapet? Du klaget jo livet av deg om akkurat det, har du glemt det nå, eller? Tviler absolutt ikke at ungene dine får det de trenger, du tjener nok et par tusen på bloggen i mnd, så har du jo sikkert en hel del i forskjellige stønader fra tre fedre. Du er klart glad i dem, og jeg sier ikke at de lider på noen måte, med unntak av at du har flyttet en god del. Nå blir det Alta om en stund, skjønner jeg? Lykke til der, du har jo også uttalt hvor ille den plassen er, at alle som bor der er hjerneskada osv. Får håpe du finner noe stimuli der da 🙂

    32. Alder har IKKE noe og si vis barne har syndrom!! Hilsrn en ung mor med et barn med sjeldent syndrom.. så den var rett å slett tåpelig av deg og skrive!!

    33. Noah:
      for your information så er det ikke all prevensjon som er like god på den ene jenta som den andre 😉 Jeg vet om flerne som har blitt gravid på p-piller å tatt de slik de skal,men har blitt gravid.jeg vet også om noen som har blitt gravid på hormon spiral,kobber spiral etc 😉

    34. Jeg fikk selv barn som 17 åring, veide 45kg da jeg ble gravid og 60kg på det meste. MEN, jeg fikk utrolig mye strekkmerker. Magen min trakk seg tilbake med en gang og man kunne ikke se at jeg hadde vært gravid allerede dagen etterpå. Fikk 3 barn på rappen 11 år senere og kroppen trakk seg ikke like lett tilbake…strekkmerkene hadde jeg allerede så jeg fikk ingen nye. Men følte meg mer klar for barn og oppgavene de besto av da jeg var 29 kontra da jeg var 17… Følte egentlig selv jeg var altfor ung til å bli mor som 17 åring selv om jeg aldri har angret på at jeg fikk han da.

    35. Linn-Merete
      Det er utrolig sjelden prevensjon svikter gang på gang slik at man får 3 uplanlagte barn. Så sorry, noen må ha slurvet…,

    36. Jeg har selv ingen helsøsken. Tok virkelig ingen skade av det. Synes det var fint å få litt fri fra søskene sine en gang i blandt! 🙂

    37. Fint og flott altså! Ikke noe med det, leste ikke hele innlegget heller for så vidt, bare stussa litt på avsnittet om Kari Olsen borti gata, om at ingen hadde brydd seg hadde det vært henne. Der tror jeg du tar feil. Folk dømmes jo nord og ned om sånne ting skjer, men det er bare ikke like mange som vet om Kari Olsen borti gata. Men i omgangskretsen hennes og samfunnet rundt henne sies det nok litt av hvert, bare ikke på internett.

    38. Ikke helt korrekt det du skriver, en del av det stemmer, men nå er det faktisk sånn at den aller mest fruktbare og “perfekte” alderen for å få sitt FØRSTE barn er når man er 23 år. Så dere har vært litt kjappe på avtrekkeren begge to. Ikke at det plager meg, men faktafeil gjør. 🙂

    39. Så lenge forelder/foreldre evner å ta vare på barna, og gi dem den kjærlighet og omsorg som skal til så ser jeg ikke noe galt med at det er flere fedre. Et pluss til anna er dessuten at hun har en pliktoppfyllende støttende kjæreste som også funker som far til de to hun har fra før 😉

    40. Man kan ikke spå framtiden så man vet ikke om man vil bli singel mor igjen.jeg er alene mamma til en unge så hvis jeg blir alene mamma til 2 da hadde jeg ikke turt og fått flere barn etter det! Hadde aldri i verden klart å være alene med 3 eller 4 unger !!! Dere er sterke damer !

    41. bra skrevet, kroppen er helt klart i best stand til å bære fram barn når man er i tidlig tyveårene, faktisk har jeg hørt at 16-19 åringer har den beste kroppen for å bære fram barn. Men i Norge er vi så opptatt av å “leve livet” med festing, sex og reiser at kvinner venter til de er i 30-40 årene for så og poppe ut et par barn i slengen, også kaller de de yngre mødrene uforsiktige og ansvarsløse. Når de faktisk tar ansvar, og ofte er de beste mødrene for barna sine. Respekt for alle unge mødre som setter barna sine først og tar ansvar! akurat som både du og Anna har gjort.

    42. He. Jeg er uenig i at du skriver at unge mødre ikke får strekkmerker. Fikk nr 1 som 20 åring, og masse strekkmerker, det er genetisk ikke alder. Det er mange positive ting med å være ung mor, men selvom man blir mor når man er over 30 så trenger jo ikke det var galt hellEr? Folk må få velge selv når de vil få barn så lenge det er innnenfor rimelighetens grenser….

    43. Skremmandes at du prøver å rosemale det å få barn i ung alder og trykker ned dei som vil vente.
      Eg er enig i at dei som vil skal få leve livet slik dei vil og ikkje bli mobba eller hetsa på nettet for valga sine.
      At du har heile livet ditt til å få utdanning/bygge hus og reise jorda rundt er vell sant, men alt blir tyngre dersom ein har barn frå før.
      Det er bedre å vente på den rette å få barn med framfor å haste seg til graviditet når ein er ung. Sjølvsagt skjer uhell og då er det bra att folk tek ansvar.
      Ser du sammenligner 20 og 30 åringer. Det er vell sant at når ein nermer seg 40 eller er over er sjangsen for downsyndrom større. Men 30 år er ikkje so stor forskjell på 20 år.
      Strekkmerker og alder? Tull! Kjenner fleire unge mødre med masse strekkmerker.
      Synst du virker som ei god mor, men ikkje anbefal andre å droppe utdanning og reising og istaden bli gravid i ung alder “sidan det kan bli for seint”.

    44. Jippi, endelig fikk dere noe å spy ut eder og gallen deres over. Må bare spørre om dere har forstoppelse siden all dritten kommer ut gjennom munnen (hodet/fingrene)? Ble dagen deres litt bedre nå? Dere er noen små stakkarer som ikke tør si noe til noen ansikt til ansikt, da er det vel flott å kunne ta det ut anonymt, det hever dere ett hakk opp på listen – ja, altså over mobbere… S K A M D E R E !!!! Om dere eier en smule av den sorten, mulig dere er barn av slarvere som ikke har gjort annet enn å snakke stygt og nedsettende om andre, så da har dere vel blitt oppdratt sånn, skal det er de dumme, smålige foreldrene deres som skal skamme seg? Som i sin iver over å skjule egne svin på skogen har måttet snakke stygt om andre? De koster fortvilt foran andres dører, egne dører er så skitne at de vil aldri blir rene.
      Flott innlegg Rannveig, ikke enig i alt du skriver, men du skal selvsagt få lov å ha din mening, du som alle oss andre.
      Og så tenker jeg at ingen kaller en mann som har barn med 5-6 forskjellige kvinner for løs (hva nå enn det er), men en kvinne som får barn med ulike menn er det???
      Den største forskjellen på kvinner og menn som får barn med ulike partnere er at mødrene (nesten) alltid tar seg av og er der for barnet, noe man ikke alltid kan si om menn.
      Rannveig og Anna, vær stolt av dere og at dere fint klarer med barna deres.
      Ikke bry dere med de negative og ekle, men ta lærdom av dem. Oppdra barna til å bli tolerante mennesker med respekt for alle. Det er ikke disse taperne oppdratt til, de har hatt særdeles dårlige foreldre.

    45. Fint innlegg.fikk mitt første barn som 19 åring ,2.som 25 åring og tredje nå som 33 åring ,de har alle forskjellige fedre .det er masse jobb,å jg føler mg nok mer komfortabel som 33 år gammel mor enn 19 år gammel mor,men jeg tror ikke mine barn “lider” selv om de er halvsøsken .holde sammen pga barna er ikke for barnas beste ,barn trenger foreldre som har det bra å kan gi av seg selv .å i motsetning til hva mange mener ,så jobber jg for pengene mine ,barna er ikke min inntektskilde ,de er min stolthet å det jeg setter høyest her i verden ,derfor ville jg aldri utsette dem for foreldre som ikke har det bra sammen .vi bør ha fakta på bordet før vi dømmer .

    46. Synnes ikke noen har “spydd” ut særlig mye her, annet enn deg over her… kanskje det heller er du som burde gå litt i deg selv? Det er forskjell på å være uenig og å være nettroll, sånn til opplysning.
      Jeg er også veldig uenig i inlegget, fikk selv barn tidlig og fikk både strekkmerker, dårlig økonomi, uansvarlig ung barnefar som var vanskelig å samarbeide med, mistet venner fordi vi fikk helt forskjellige liv, og fikk aldri tatt den utdannelsen jeg ville fordi det innebar å flytte langt unna familie og avlastning… selvfølgelig var barna verdt det, og jeg ville ikke ha byttet, men jeg er helt klart mer klar for barn nå i tredveårene enn som tjueåring.
      Sånn, det var min menig om saken, ikke eder og galle og mobbing, men et innlegg i en debatt som rannveig så ofte liker å starte med sine provoserende innlegg… synnes heller ikke noe om overskriften, stakkars anna hvis hun ser den uten å orke å lese innlegget….

    47. Du glemte å skrive noe om at kvinner som skaffer seg utdanning/jobb før de får barn, eller kvinner som ikke får barn (men jobber) gir et viktig økonomisk bidrag til unge mødre som lever på offentlige stønader.
      AMEN

    48. Har en følelse av at når minsten nærmer seg 3 år og overgangsstønaden tar slutt så blir du gravid igjen 🙂 Blir interessant å se hvor voksen og modent du oppfører deg den dagen NAV krever du skal på tiltak for å få utbetalt sosialhjelp eller hva du får av stønader.

    49. tenk at du levnet en liten baby alene med to andre små barn! Rannveig du burde vite bedre enn som så! Super flaks att det gikk bra. god bedring til den lille, nokk en gang..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg