Vi møttes bare litt tidligere..

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg blir alltid litt satt ut når mennesker jeg ikke kjenner ser jeg har tre barn, og spør meg hvor gammel jeg er. Akkurat som at jeg vet med meg selv at svaret mitt vil få de til å dømme meg. Øyeblikkelig. Selv om noen selvsagt aldri innrømmer det. For det er jo absolutt ikke vanlig, det å ha tre barn i en alder av 22 år. Men hvem har egentlig sagt at vanlig er synonymt med best? 

Da jeg var 18 og fikk førstemann, var jeg det man kan kalle en ung mamma. På det tidspunktet brydde jeg meg virkelig ikke om andres meninger rundt det, men jeg merker at jeg er litt mer tilbakeholden nå enn da, når noen spør meg, og jeg må svare. Ja, jeg er 22 år, har tre barn, og er ikke sammen med noen av fedrene deres. Det skal ikke være sånn, at man føler seg utilpass, men jeg vet veldig godt jeg blir dømt for det. Jeg synes selv det er veldig ubehagelig, fordi jeg vet at mine unger har det like bra som barn av eldre mødre, eller barn som har samme pappa. 

Nå kan jeg faktisk skryte på meg enda et år. Og det føles utrolig godt! Jeg føler meg ikke som en typisk “ung” mamma lengre, en som ses ned på. Om noen timer, for nøyaktig 23 år siden, kom jeg nemlig til denne verdenen, tidlig på morgenen. Jupp, jeg blir 23 år i dag. Men det føles likevel som hvilken som helst annen dag av årets 365 dager.

De fleste 23 åringer feirer med en tur på byen med venner. Jeg feirer at det nærmeste jeg har kommet en fest det siste året er et kvart glass rødvin, som ble inntatt nå i påskeferien, hjemme i stua i Alta. Jeg er virkelig så sliten at tanken på å ta en fest nå er helt uoverkommelig. Jeg grøsser av tanken på å våkne opp dårlig og skulle ta meg av tre barn. I min situasjon er det helt essensielt å være i så bra form som jeg kan være. Jeg merker bare hvor tungt det er de gangene jeg er syk, for eksempel. Spise riktig, og få så mye søvn jeg kan få, er helt grunnleggende for å kunne gjøre det jeg gjør, og ikke bare gjøre det, men å gjøre det så bra som overhodet mulig. 

Det er litt rart å tenke på hvordan livet mitt har blitt. Jeg hadde virkelig ingen anelse om at jeg kom til å være trebarnsmor i en alder av 22 år. Hvem kunne vel vite det? Men på mange måter er jeg glad for det. Jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg hadde vært om jeg ikke hadde fått Nathaniel da jeg var 18. Jeg var veldig vill, alkohol var bestevennen min,og jeg var vel mest opptatt av å være drita full fredag og lørdag hver eneste bidige helg. Jeg har hatt slike venner også etter at jeg ble mamma, men ser veldig annerledes på det nå. Jeg ser virkelig ikke poenget med det. Da jeg en gang hadde et liv (det har jeg ikke nå) og var ute på byen en gang i blandt, husker jeg det var helt vanvittig godt å komme hjem igjen og være med ungene. Det er det livet jeg elsker, og jeg er så glad jeg har tatt de valgene jeg har tatt, til tross for at det har gitt meg en mye vanskeligere vei å gå enn om jeg hadde valgt annerledes. Valgt et liv uten familien min. Herregud, det virker så absurd når jeg skriver det ned her nå. Men virkelig. Hadde jeg hørt på alle andre, hadde jeg ikke sittet her med mine tre, utrolig herlige, søte små. 

Å være så ung og ha tre små, og ikke minst, å være alene, byr på mange utfordringer man muligens slipper om man venter. Samtidig. Hva er det som til slutt egentlig betyr noe? Jeg vet hvertfall hva som betyr alt for meg. At jeg får tilbringe så mange år som mulig med mine tre vakre barn. Selvfølgelig vet man aldri hva som skjer, og jeg kan dø i morgen, om jeg er riktig uheldig. Men sannsynligheten for at de kommer til å ha mammaen sin her i mange, mange, mange år er overveiende stor. Og det er egentlig ganske fint å tenke på, synes jeg.

Jeg har fått så vanvittig mye tyn for å få tre barn i en så ung alder. Og jeg forstår at folk ikke forstår. Er vel bare å ta abort? Vel, for meg var det ikke så enkelt. Ikke de to siste gangene. Men vet dere hva? Jeg elsker hver og en av de av hele mitt hjerte, og det er plass til de alle sammen, selv om vi ikke har hverken verdens største, fineste leilighet, eller verdens beste økonomi. De har alt det de trenger. Mat på bordet, klær, leker, og det viktigste av alt, en mamma som er tilstede for de, både fysisk og emosjonelt. Jeg har gjort mye rart, også etter jeg ble mamma. Men det er viktig å huske at jeg enda måtte “vokse opp” etter å ha fått Nathaniel siden jeg var veldig ung. Jeg har feiliet, vokst, lært, erfart, ofte på den harde måten desverre. I dag anser jeg meg selv som veldig reflektert. Jeg vet alt om hvor tungt livet kan være, jeg har måttet tatt noen utrolig kjipe valg og stå alene i det. Jeg har til tider måtte snu på krona for å få busjettet til å gå opp i opp. Slik som det er nå, er det ingenting her i verden som kan bryte meg ned. Jeg skriver sjeldent om så veldig private ting offentlig, og det med god grunn. Det har vært en hel haug av bratte nedoverbakker, der kanskje mange ville falt rett ned i gjørma og forblitt der. Heldigvis har det også vært mange av de herlige oppoverbakkene. Det er slikt som gjør en sterk!

Vi møttes bare litt tidligere.. <3 

39 kommentarer
    1. Gratulerer såå masse med dagen, skjønne deg!!! Er så imponert over den voksne, flotte dama det har blitt av deg! Håper du får en super dag med dine fine små. Du er heldig 💖

    2. Gratulerer så mye med dagen din Rannveg. Håper du får en in bursdag sammen med de flotte barna dine!

    3. Kjære deg, gratulerer med dagen. Jeg kjenner deg ikke. har alltid tenkt at det er nå mye man kan si om deg rannveig, men en dårlig mor kan ingen kalle deg. Du fortjener å få høre fra fremmede å kjente hvor fantastisk du steller for dine barn. Du bruker helgene deres til familie tid å du virker som en utrolig tøff jente med bein i nesen! Ungene dine er heldig! De får ha mamman sine mye lengre pga at du er ung! De vil også beundre deg for alt du gjør for dem. Å når de blir voksene kommer de til å ha sin bestevenn i sin mamma. Tenk så heldig ❤️

    4. Gratulerer med dagen!
      Du har rett,du er reflektert,men du vet dessverre ikke hvor tungt ting KAN være. Dette vet du først ved alvorlig sykdom,tap eller mussdannelser hos ett av barna dine. Da kan du komme å fortelle meg at du vet.
      Ellers er du veldig flink med barna dine. ❤️ Nyt dagen din.

    5. Hei. Første gang jeg kommenterer hos deg ☺ Jeg var 23 år når jeg hadde 4 barn. 2 barn per pappa her. Altså to fedre å forholde seg til. Jeg øver meg på å elske mer, le mer og gi mer faan. Det er virkelig oppskriften på lykke. Håper du får en fantastisk dag. Klem

    6. Gratulerer med dagen! Håper du får en fin dag og at du får koset deg litt ekstra med dine søte små. De største gavene livet kan gi har du jo allerede så alt annet blir jo bare en bonus i tillegg!

    7. Gratulerer med dagen! Jeg heier på deg! Og husk at de på 35+ som bor i de fine nyoppussede husene på facebook sannsynligvis ikke er noe flinkere foreldre eller lykkeligere mennesker av den grunn 😉 De stresser og jobber og sliter de som resten av oss. Livet altså 😉

    8. Hipp hurra for flotteste rannveig ❤ bak ei god kake til deg selv , å kos dere skikkelig idag . Jeg beundrer deg for din selvstendighet , å syntes du er utrolig flink.
      Jeg tror virkelig rannveig har erfart hvor hardt livet kan være … all ærend til deg som står stødig I all dritten uten å falle. Du har sikkert vært nære, mn kommer opp igjen….. heier på deg fine gode rannveig 😉

    9. Gratulerer så mye med dagen! Du virker å være en fantastisk mamma. Du imponerer meg stort og det er jo ingenting mer fantastisk enn den kjærligheten man føler for sine barn. Jeg sender deg gode tanker for det fortjener du!

    10. Gratulerer så mye med dagen Rannveig!
      Håper virkelig noen trår til i dag for at du skal få en fin dag og ikke sitte alene!

    11. En av de fantastiske tingene med å være ung mamma må være all tiden du får oppleve med dine barn, og ikke minst at dine eventuelle fremtidige barnebarn får en ung og sprek mormor. Du er kjempe flink Rannveig, husk på det 🙂

    12. Gratulerer med dagen! Du imponerer og imponerer. Jeg har lest bloggen din til og fra, og du har utviklet deg masse. Først og fremst har du vist integritet og styrke med de valgene du har tatt. Du er et forbilde som ikke velger den letteste vei, men den riktige vei. Flere burde lære av deg.

    13. Gratulerer med dagen!
      Æ synes du e beintøff som klarer det dær, æ blir helt skutt etter barnebursdag med niesan mine under 5 år 😛 du e en god mamma, du viser mye kjærlighet, det hær e jo barneskirenn, bare vent til dæm til 12 – 14 år gammel 😉

    14. gratulere med dagen,,du er ei kjempeflink mamma…ungene dine ser glade og lykkelige ut og det er det viktigste..

    15. Såg noen linke til dette innlegget på facebook, så ble nysgjerrig og måtte inn å lese. Jeg må ærlig talt innrømme at da jeg så seg på de programmene på tv syns jeg du virket veldig “blond” og “dumt”, men etter å ha lest dette innlegget ditt har jeg fått et helt annet syn på deg. For det første skriver du utrolig bra og velformulert. Du har veldig dybde i det du skriver og det utstråler ærlighet. Syns du er utrolig tøff som har ene ansvar for 3 barn i så ung alder, og du virker som at du er en super god mor!! Stå på å masse masse lykke til videre

    16. Gratulerer med dagen:)
      Jeg fikk første barn da jeg var 20, og siste femten år etterpå. Jeg har derfor vært både ung mor og gammel mor.
      Jeg må nok ærlig si at jeg foretrekker det første. Jeg hadde taklet hverdagen min, som nok er nokså lik din, mye mer på strak arm om jeg var minst ti år yngre.
      Jeg anbefaler mine barn å få egne barn tidlig, så sant forholdene ligger til rette for det.
      Stå på , livet blir bedre for hver dag som går, det finnes lys i tunnelen 🙂

    17. Gratulerer med dagen! 🙂 🎈
      Til noen sarte sjeler over her;
      Logg av og ta en timeout. Bitterhet er tøft å komme utav og kan ta lang tid, men så utrolig verd det det er når man endelig kommer seg utav offerrollen, lar fortiden segle sin egen sjø og endelig kan fokusere på nåtiden. Da kanskje man også ser bort fra at andres lykke/ulykke ikke angår deg som person. Tilslutt blir man kanskje mindre snar med å dømme noen man kun får en brøkdel innblikk av livet til.
      Pust og la gå.
      —-
      Stå på videre, Rannveig!

    18. Så mange ganger det siste året har jeg hatt lyst til å kommentere på bloggen din, og bare berømme deg for hvor utrolig flink du er! Jeg har fulgt deg siden du var ung og umoden, og må si jeg blir oppriktig glad av å se deg vokse og bli så reflektert og ansvarsfull. Se fremover med rak rygg, så vil du nok ta de små og store valgene som vil gi deg og barna dine et best mulig liv. Og gratulerer så mye med dagen! 🙂
      Det trenger ikke være perfekt, for å være fantastisk! 🙂

    19. Flott innlegg fra deg!
      Gratulerer så mye med gårsdagen, håper du fikk en finfin dag sammen med de fine ungene dine 🙂 <3

    20. Gratulerer så mye med dagen!! 😊
      Utrolig bra skrevet. Du er virkelig flott må jeg si. Ikke la de negative ordene rive deg ned, ha tro på deg selv. Jeg heier på deg!!😊😊

    21. Dette var et genuint innlegg! Du viser det som har skinnet gjennom den siste tiden, hvilken utvikling du har hatt. Fortsett å gjøre ditt beste for deg og barna dine, det er godt nok! Håper du har hatt en fin bursdag!

    22. Syns du virker som en utrolig flink mor, det må jeg bare si <3 Ikke lett å ha 3 barn alene, og selvfølgelig med litt logistikkproblemer ( 3 pappaer). stå på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg