ALLE har råd til ekte bunad!

Den siste tiden har det vært en del snakk om dette såkalte "bunadpresset", hvor konfirmanter som ikke eier en bunad til 20-80 000 blir sett ned på.

Vi snakker her om fjortenåringer(!), altså barn, hvis foreldre går til innkjøp av plagg som brukes omtrent en gang i året, til den nette sum av rett under hundretusenlappen. Direkte galskap, eller glade vanvidd? Litt av begge deler kanskje.

Bunad anses ikke lengre bare som et selskapsplagg. Nå anses det som status! Som penger! For alle har vel råd til bunad, eller hva?! Får litt sånn assosiasjoner til denne skoleball-debatten, som har mange likhetstrekk. De begge grunner i at foreldre skal punge ut både her og der. Ikke for å glede, men fordi de føler de må, på grunn av status.

Jeg kan jo først og fremst snakke for meg selv. Jeg har bunad, Gudbrandsdalsdrakt. Men med mindre jeg vinner i Lotto eller gifter meg med en rik mann før mine to jenter blir konfirmanter, nekter jeg å bruke en slik sum på et plagg som etter all sannsynlighet vil være for lite allerede neste år. Fjortenåringer er barn! Ja, kjære foreldre. Vit deres rolle! Og vær konsekvent. Jeg er helt og holdent enig i forbrukerøkonom Silje Sandmæls uttalelse; skal de ha bunad, er det selvfølgelig helt greit, men da må de være med på å spare til det selv. På den måten lærer de å forstå at penger ikke vokser på trær. Heller ikke dyre bunader. Vår rolle er tross alt foreldre, ikke pengegris. Eller hva?

Over til et lignende, men langt billigere alternativ. I dag har vi prøvekjørt ungenes 17 mai outfits. Som er festdrakter av omtrent billigste sort, festdrakter fra Name-it! (Kan kjøpes hos Knerten og Karoline for halv pris)

56 kommentarer
    1. Bunader koster i snitt 30-50 000,- Du overdriver veldig når du skriver hundre tusen! Men; jeg forstår hva du vil frem til, og jeg er enig i at dette enten er noe man selv sparer til (eller arver) Små barn i voksestadie trenger ikke bunad 😉

    2. Bunader er veldig forskjellig i pris, og det kommer an på hvor mye sølv og hvor mye selve bunaden koster. Men finnes nok også bunader som er opp i 60 000- 70 000 kr når man har alt tilbehøret, om man gjør det. Men så skal det sies at ved en konfirmasjon så ville jeg tro at man kun går det mest nødvendige som mansjettknapper, søljer og ørepynt, samt beltelåser.
      Bunad er uansett veldig dyrt, men et flott plagg. Jeg synes det er synd at folk blir sett ned på dersom de ikke har en bunad. Det finnes jo mange fine plagg, man må jo ikke ha bunad.
      Jeg fikk bunad til konfirmasjonen med det mest nødvendige og mamma broderte og sydde bunaden til meg, bunaden til datteren min er strikket av mammaen min. Før konfirmasjonen min, så lånte jeg bunaden til mamma 🙂 men før jeg ble myndig så spilte jeg i korps, så da brukte jeg uniform, så da løste det seg jo selv, selv om jeg heller skulle ønske jeg hadde på meg bunad enn uniform 😉
      Synes det var et viktig tema du tok opp nå. Datteren min er 2 1/2 år nå, og når hun evt står til konfirmasjon så er det ikke sikkert vi har råd til en bunad, men det kan også hende at andre ting står på ønskelista.
      Ønsker deg uansett en fin dag, og beklager den lange kommentaren fra meg her 🙂

    3. Bunader har aldri vært så dyre som du påstår i innlegget her. Jeg er 16 år og kjenner meg absolutt ikke igjen i at bunad er status. Og man vokser jo ikke så veldig mye etter konfirmasjonen, er jo en grunn til at det er akkurat da det er normalt å få den. Min kan legger ut utrolig mye, men har aldri hatt bruk for det bortsett fra at jeg selv la den ut 10 cm over brystet i fjord, kostet ingenting!
      De fleste av mine venner har bunad men få av dem bruker den på 17.mai fordi det er for tungt å gå med en hel dag. Jeg har aldri tenkt over at de som ikke har bunad har mindre status enn hva de som har. Og dessuten er jo bunaden som oftest konfirmasjonsgave fra foreldrene og sølvet konfirmasjonsgave fra besteforeldre, og absolutt ikke så dyrt som du mener.

      1. Jeg er uenig. Bunader kan faktisk være forferdelig dyre, til og med dyrere enn det hun har nevnt i dette innlegget. Jeg synes at det er helt forferdelig at folk tar det som en selvfølge at alle har råd til bunad, for det har de ikke. Jeg husker at som barn hadde jeg aldri noen ekte bunad, og jeg var utrolig misunnelig på de andre jentene i klassen, som hadde bunad. Til slutt fikk jeg en hverdagsbunad, da var jeg utrolig fornøyd. Fram til det hadde jeg en drakt fra Sparkjøp. Bunad er ikke en status, det er et tradisjonelt festplagg som er ment til å brukes ved store begivenheter. Og det finnes ikke egentlig “ekte” bunader, og igjen, bunad er IKKE en status, og de som ikke har en “ekte” bunad, skal ikke sees ned på pga. en kjole. Så, her har du min mening.

    4. Men et tips til den tid kommer: Om jentene dine ønsker seg bunad men du ikke synes du har råd til det så kan du låne dem din på konfirmasjonsdagen dems. 🙂
      Og veldig mange ønsker seg penger i stede for bunad i konfirmasjonsgave

    5. Vet måten du skriver på er kun for å provosere, og jeg pleiet ikke å kommentere. Men nå kunne jeg ikke dy meg. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen min, sydd av mormor og mamma, og er i dag noe av det kjæreste jeg har! Det er helt riktig at den ikke alltid brukes mange gangene i løpet av ett år, men jeg har alltid ett pent antrekk til 17.mai, dåp, konfirmasjon, bryllup og sjalet kam snus og brukes i begravelser. Skal man kjøpe nye antrekk til sånne begivelser hvert år har man fort “spart” inn prisen på bunaden. For meg har det ingenting med status og gjøre, men ett flott plagg jeg er utrolig stolt over og bære å vise hvor jeg er fra. Skjønner at det er dyrt og at ikke alle har råd til å gi dette til konfirmasjon. Men med litt planlegging tror jeg de som VIL gi bunad kan det. (Jeg fikk min av hele familien) jeg vet også om fler som begynner tidlig å spare så de har penger når det begynner å nærme seg konfirmasjon. Tenk hvor mye du kunne spart til en eventuel bunad til dine jenter vist du hadde droppet alle dyre merkeklær til de? Noe å tenke på;)

    6. Et godt tips er å ønske seg sølvet til bunaden til jul/bursdager en tid i forveien. Plutselig er ikke bunaden SÅ dyr likevel 🙂 Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen min (som var for 7 år siden) og jeg har ikke trengt å sy den ut, til tross for både barn og brystforstørrelse.

    7. Veldig enig 🙂 Barn kan ha festdrakter som ligner bunad. Å ta vare på tradisjon er fint, slik at det ikke blir en “vanlig” kjole på 17. mai. For øvrig fikk jeg min Vestfoldbunad til konfirmasjonen, men delene til den var spleiset på av familien så det var konfirmasjonsgaven min. Bedre løsning enn at foreldre betaler både dyr bunad og fest 🙂

    8. I min familie bruker vi bunader fra vi er ganske små. Familien har vært flinke å ta vare på de og de arves/lånes av alle om de passer (og ungene vil ha på bunad)
      Tjelmeland bunaden min broderte mamma og monterte mormor. Sølvet er samlet opp over noen år akkurat som med sølv bestikket mitt. Så eg går gladelig med den selv om den ikkje er det letteste plagget p bære på. Dattera mi på 4 har i år min gamle hardanger bunad og guttungen på 2 har passer i år inn i pappan sin (men vi har noen gutte bunader også å arve/låne i familien)

    9. Jeg kommenterer aldri innlegg til folks blogger. Men nå kjente jeg at jeg måtte forsvare den norske bunaden litt.
      Ja bunad er dyrt. Men det går ann å sy dem inn og ut MYE. Jeg var 50kg når jeg konfirmerte meg. I dag er jeg 20 kg tyngere men har fortsatt mye stoff å gå på før den er for liten.
      Mine barn har ekte bunad.
      Jente 6 år. Str. 2 i bunad har fortsatt mye å sy den ut.
      Denne har hun brukt 2 ganger i året i 4 år. Om jeg skulle kjøpt en ny fantasibunad hver gang hadde dette blitt kostende omtrent det samme. Da bunaden koster 5000kr.
      Men selvfølgelig er dette ditt valg. Men du må ikkje tro at fordi jeg har ekte bunad til mine barn at jeg ser ned på de som ikke har det.

    10. Helt enig med Rannveig. Det er ikke alle som kan låne, sy/brodere selv. Og setter man det bort koster det penger. Her hvor jeg kommer fra koster komplett bunad et sted mellom 50-70 tusen.(da er ikke alt sølvet inkl.) Der er et press på at alle konfirmanter skal ha bunad, det er unntaket å ikke ha. Og det er da mange familier som føler sterkt på dette presset.Hilsen ei som har hatt to konfirmanter og som har opplevd det selv.

    11. Kan ikke tro at du ikke vet bedre. Alle klare spare til bunad, hvis man går inn for det fra barnet er født. Man kan også få en sydd i Kina. Til under halve prisen.
      Alle jeg kjenner har fått bunad til konfirmasjons og hatt den resten av livet. Bunaden kan taes inn og ut i alle retninger.
      Skal peke i deg om 14 år, for å se om ikke dine barn også har det.

    12. Dette er jo et tradisjons-plagg og kvalitet som varer flere generasjoner og gå i arv. Og brukes hele livet av damer og menn som festantrekk (dekker de fleste kleskoder). Legge inn stoff for å justere størrelser. Jeg sparer til bunad istedenfor å bruke penger på negler, hår og vipper for min del. Bunad til konfirmasjon er en tradisjon i min familie og den skal jeg føre videre hvis barna ønsker det!

    13. WORDS!! fantastisk innlegg. Jeg er så drittlei av alt presset som er i samfunnet. Så sinnssykt glad for at jeg og ungene bor i Spania på dager som dette!!
      Ha en fin 17.mai feiring! 🙂

    14. Mine foreldre sparte fra jeg var liten, og jeg har også arva mye av sølvet, så det er ikke alt til bunaden som trenger å være nytt. Jeg har ikke opplevd noe av bunadspresset, og har aldri gjort det heller. Man MÅ ikke ha bunad, og det er ingen som ser stygt på deg om du ikke har det!:) festdrakt kan være veldig fint det også!
      Ha en god 17. Mai!:)

    15. Jeg syns dette var et godt innlegg! Bunad som status er vel noe som er blitt brennhett i år! Men bunad generelt har blitt mer og mer populært de siste årene.
      Selv har jeg Rogalandsbunad, gammel Jelsa broderi. Jeg har vært så heldig at det er min farmor som har sydd , brodert og satt sammen hele bunaden, mens det er min gode farfar som har betalt for stoff og sølv. Bunad for meg er ikke status! For meg er bunad gøy, det er identitet, det er det kjæreste jeg eier, men nettopp fordi den har så mye sentimental-verdi!
      I 10. klasse avslutningen min, hadde alle jentene bunad, unntatt ei venninne av meg. Jeg valgte den gangen å stå uten sammen med henne…Dette er noen år siden nå, 7 år. Og det var vel den gangen det slo meg hvor dyrt det er med bunad… at dette ikke nødvendigvis er noe alle har!
      Så jeg håper ikke at bunad som status er en trend som tar av! Jeg vil aldri dømme noen, ut i fra en bunad!

    16. Veldig enig i det du skriver. Je hadde ikke bunad før je hadde fylt 18, ferdig utvokst ( iallefall i lengden, haha), og denne kjøpte je for egne sparepenger. En god følelse å vite at foreldrene mine ikke ble raka fant på grunn av et plagg.
      Hands up for Gudbrandsdals festdrakt forresten, hihi 😀

    17. For et latterlig innlegg. Om barna er oppdratt riktig vil de ikke se ned på andre som ikke har bunad. Både jeg og søsteren min fikk bunad av foreldrene våre da vi sto til konfirmasjon. Med alt av sølv, hårpynt, skjorte osv ble det litt under hundretusen for hver. Og hver eneste gang vi bruker bunadene, til 17.mai, konfirmasjon, dåp og lignende, sier de at det var verdt det. Vi elsker bunadene våre og jeg føler meg aldri så fin som når jeg bruker bunaden min.
      Det er helt greit at ikke alle har bunad, og jeg har aldri sett ned på eller tenkt stygt om de som ikke har. Ikke alle vil ha bunad, og det er helt greit. Det som ikke er greit er å rakke ned på foreldre som kjøper det til ungene sine. Ikke gjør opp for din dårlige samvittighet ved å rakke ned på de som har penger til det. Ingen i min familie kan sy eller brodere, og vi måtte derfor kjøpe den på heimen i Oslo. Dette var et dyrt alternativ, og jeg vet at mange andre får den sydd av mødre/bestemødre. Det er mange måter å spare inn penger, om man virkelig vil ha bunad.
      Det er helt greit at ikke alle har råd til en bunad, men det er også greit at andre har råd.

    18. Ja, ja bunad er dyrt!
      Jeg hadde samme bunad fra jeg var 3/4 og til jeg var tolv år! Fordi det går ann å gjøre noe med det! Den gangen hadde jeg oldemor og mormor som fikset på bunaden min!
      Fikk bunad av mormor til konfirmasjonen min, samme med de andre 5 jentene, som er barnebarna hennes! Men min bror fikk dress, og resterende penger, så det skulle bli lik sum! Men vi 6 jentene fikk skjorta av mødrene våres, søljer av andre i familien og mansjettknapper og veskelås av andre i familien! Så det går ann å spleise på den, kjøpe stoff og få den sydd privat går også ann, litt billigere blir det også! Nå er jeg vokst opp i en bunadfamilie, og jeg elsker bunaden min! Selv to uker før min konfirmasjon måtte den sys inn 12cm, fordi jeg hadde gått ned, og ja, den har blitt sydd ut igjen, og inn igjen! Så bunader man får til konfirmasjon er det såpass mye stoff på at den skal kunne legges ut og inn, og den skal holde resten av livet! Så det den koster, er lite når du har den resten av livet!!

    19. Jeg kommenterer aldri her, men må vil jeg.
      Jeg har bunad, håndlaget av min mormor. To av mine kusiner og min mor og tante har også fått dette. Det var i mange år en tradisjon, og jeg syns det er helt topp. Min bunad er langt over 10 år gammel, jeg fikk den til min konfirmasjon, som 15 åring.
      Min bunad er verdt ca 50-60.000. Jeg skal bruke den i morgen, og jeg har brukt den kanskje 5-6 ganger.
      Jeg er utrolig glad for at jeg har denne muligheten. Jeg anser det ikke som status, jeg anser meg selv som heldig. Jeg trenger ikke å være “annerledes” på 17. Mai. Jeg har et antrekk som passer helt ypperlig på denne dagen, jeg ser vanlig ut. Det er fullstendig vanlig å eie en bunad. Det er ikke status for noen. Det burde være helt vanlig å ha et antrekk der man ikke skiller seg ut på den viktigste dagen i året, og har et antrekk som man kan ha i andres konfirmasjoner resten av livet. Jeg er veldig stolt av å bære bunaden min.
      Jeg syns det er trist at ingen av dine døtre skal få noe av deg og din familie som alle andre har, eller burde ha.

    20. Jeg vil egentlig skrive en kommentar til mange av kommentarene her, jeg. For når noen her skriver at bunad absolutt ikke er så dyrt som det nevnes her – er det feil. Bunad er dyrt, og IKKE et plagg alle har råd til. Noen koster “bare” 25k, i mens andre koster nærmere 100k med alt av sølv og tilbehør – hvis man skal ha ALT. Det skal ikke være en selvfølge at alle har bunad, og jeg tror det er det hun mener med innlegget. Hun sier heller ingenting om at det ikke er et nydelig plass som man kan være stolt av. Og selv om ikke alle her mener at det assosieres med at man ikke har penger om man ikke eier en, er det slik i mange tilfeller, og mange ser ned på de som ikke har bunad. Men mest av alt tror jeg det er de som ikke har bunad som føler mest på det – noe jeg gjorde helt frem til jeg arvet min for 3-4 år siden.
      Bunad er vakkert og noe man har i alle år. Og du som kommenter over her for eksempel, du er med på å skape det presset. “Bunad er noe alle bør ha”. Virkelig? Nei, det er faktisk ikke det, det er noe man KAN ha, hvis man har lyst og RÅD. Hadde ikke jeg arvet min, hadde jeg aldri i verden hatt råd ril å eie en bunad – fordi det er dyrt!
      Og en annen ting jeg ser er at flere sier det ikke er dyrt fordi man likevel handler inn nye klær hver gang 17. Mai kommer. Men kjære der, kan dere ikke innse at ikke alle har alle de pengene på bok på en og samme tid slik at de kan kjøpe bunaden? Jeg fikk ikke nok penger til halve bunaden til konfirmasjonen min en gang (noe som ikke gjorde meg noen verdens ting, bare så det er sagt), så det funker ikke å spleise for alle heller.
      I morgen skal jeg bære min bunad med stolthet, men jeg skal IKKE tenke at de som ikke har det “burde hatt det”. Alle er like fine, enten med eller uten bunad. PUNKTUM!

    21. Det handler jo kun om prioriteringer. Nye pupper *2 koster jo fort 100000, filling i lepper, botox, vipper og alt annet fjas du bruker penger på kunne jo fint blitt bunad til alle 3. Så jo, bunad er noe nesten alle har råd til bare man prioriterer lurt. Og hvor ble det av regelen din om å bare bruke merkeklær til ungene? Funnet ut at det ikke var lurt? For nå virker det som om du bare bruker billigmerker. Og det er absolutt ikke noe galt i det, men du var jo så fast bestemt på at kun det beste var godt nok…. Ikke alltid lurt å uttale seg før man tenker. God 17 mai.

    22. Men kjære deg. Det er da ingen konfirmanter som får en bunad til flerfoldige tusen kroner som de vokser i fra på 1 år!! Jeg var tynn og flatbrystet når jeg var 15, og bunader blir sydd med den hensikt å kunne legge de ut etterhvert som man vokser til. Den bunaden man får til konfirmasjon skal jo vare hele livet! (Så fremt man ikke legger på seg 30 kilo selvsalgt) Min bunad ble sydd ut et par år etter og jeg bruker den selvfølgelig i alle anledninger jeg kan. Slipper å tenke på “what to wear”, og i tillegg har den stor affeksjonsverdi for meg siden mormor sydde den til meg. Et plagg som også kan gå i arv i generasjoner.

    23. Du vet ikke hva du snakker om, som vanlig. Man får bunad til konfirmasjonen for å ha den resten av livet. Barnebunader går ofte i arv. Så ja, bunad er status, men en annen form for status enn det som er vanlig i din verden. Arv fra besteforeldre, stolthet over tilhørighet til et hjemsted, tradisjon… jeg har arvet en festdrakt fra min bestemor, sydd under krigen, og jeg er stoltere av den enn jeg ville vært av en ny ekte bunad. Det handler om helt andre ting enn penger og å flashe vellykkethet. (for de fleste da..)

    24. Forstår meg ikke på gnålet til alle dere forbanna nasjonalister!!!!!!!
      En bunad er ett klesplagg, som alle andre klesplagg! En MÅ ikke ha bunad for å få bli med i samfunnet!
      Veldig bra innlegg Heitmann!

    25. Jeg har arvet bunad fra min kjære oldemor som jeg fikk i konfirmasjonsgave i går. Den er det kjæreste jeg eier, men hos meg er det ikke fordi den er dyr, men fordi den betyr så mye for meg. Dette vet jeg gjelder mange andre. Har ivertfall aldri følt et slags press rundt dette med bunader. Nå har jeg jo ikke følt dette “kjolepresset” du drar opp heller. Så det er vel litt både og.

    26. Du er ein fin en du , du kjøper merke klær til dine barn men bunad nekter du og kjøpe?. for NÅ har du blitt bevist på økonomi ! Spar deg kjære ! Alle de pengene du har brukt på merkeklær som dem vokser ut av og alle pengene du bruker på ditt utsende kunne du ha spart og kanskje kjøpt bunad til dem.

    27. Jeg passer nå enda bunaden jeg fikk i konfirmasjonsgave. Har ikke vokst en cm siden den gang – og de i mitt kull har også enda sin konfirmasjonsbunad de bruker, og det er 10 år siden vi ble konfirmert 😊

    28. Altså hæ?
      Du vet det er vanlig å legge opp mye stoff i bunaden sånn at den passer om noen år?
      Jeg har selv bunad jeg fikk som 14 åring til konfirmasjonen min. Nå, seks år og ett barn senere passer den enda perfekt! Har ikke gjort noe med den.

    29. Du kan ikke kjøpe bunad til ungene dine fordi det er så dyrt? Men bruke 30000kr på pupper, det kan du?! Hahahahah

    30. Bunaden min kostet 17 500kr, og det har ingenting med status å gjøre at jeg ønsket meg den til konfirmasjonen, men heller at det er et slags nasjonalsymbol. Jeg gleder meg til 17. mai, dåp, konfirmasjon og bryllup fordi jeg vet at jeg kan finne frem bunaden igjen. Den er tung å bære, men samtidig er den utrolig fin, og jeg slipper å kjøpe et nytt fint antrekk minst en gang i året… med tanke på hvor mye penger folk bruker på 17. mai-kjoler og andre penantrekk i året, er faktisk bunaden en veldig god investering.
      En annen fin ting med bunader er at de kan syns ut, og bunader som blir laget til konfirmanter lages alltid med ekstra stoff så det er mulig å gjøre nettopp dette. Jeg har foreløpig ikke trengt å sy ut min bunad, så ikke kom og fortell at det er idiotisk å kjøpe bunad til 14-åringer!
      Jeg er enig i at man kan være med å spare til bunad selv, men jeg er også glad for at foreldrene mine faktisk investerte i en bunad til min konfirmasjon. Jeg pleier ikke få noen store fine gaver ellers, så bunaden kommer jeg alltid til å huske som den fineste og mest verdifulle gaven jeg noen gang har fått!

    31. Bunader kan lages for å syes inn og ut. Jeg fikk bunad da jeg var 6 år, den hadde jeg helt frem til jeg var konfirmant og da fikk jeg ny som fortsatt passer. Kofta fikk jeg noen år etter for den er ikke så enkel å sy om så det anbefaltes at jeg ventet til puppestellet var ferdig utviklet 🙂 Jeg kunne bruke søljer som jeg brukte som barn, og fikk de som manglet i gaver på forhånd (mange julegaver/bursdagsgaver/konfirmasjonsgaver slått sammen). Mine jenter fikk sine første søljer til dåpen og de har fått litt til jul etc. De har også arvet søljer fra slekt. Nå bor vi i utlandet, så det er lenge siden jeg har fått brukt bunaden min. Jeg savner den og det er det kjæreste jeg eier. Den ble brodert av min bestemor, mamma vevde belte og sydde den sammen. Tante broderte skjorta. Jeg er evig takknemlig for at mine foreldre hadde spinket og spart (og spredt utgiftene over flere år).

    32. Min familie var aldri rik eller hadde høy status, men bunader skulle vi jammen ha når vi ble konfrimert. Dermed fikk vi den i konfirmasjonsgave med det nødvendige sølv. Resten har vi fått til jul og bursdager etterhvert og kjøpt selv. Mye bedre å ha ett plagg som går til alle anledninger, er trendy og anstendig enn å skulle kjøpe ny kjole/sko/tilbehør til hver happening. Da flyr tusenlappene raskt og vips er bunaden spart inn. Dessuten legges det inn mye ekstra stoff så man vokser ikke fra bunaden med det første. Denne må du lengre ut på landet med!

    33. Jeg kommer fra en velstående familie. Jeg fikk ikke bunad til konfirmasjon fordidet var mye penger å bruke på et plagg man bruker 2 ganger i året.
      Ikke alle får bunad. For meg høres det ut som en gjeng med bortskjemte ungdommer over her. Det er ikke noe man MÅ ha.

    34. Kjenner jeg blir provosert….men det var vel meningen. ALLE HAR råd til bunad til sin konfirmant! Dere har ca 15 år til å ordne det. Spleis med familien og kjøp sølvet i jule- og bursdagsgave gjennom barndommen, de fleste barn har nok leker uansett. Og bunaden kan du sy selv og spare masse penger. Allier deg med en annen mamma, eller pappa, og start broderingen mens ungene er små og legger seg tidlig, og dere voksne kan møtes til broderingskvelder. Legg tilside alle pengene du sparer på å ikke røyke, drikke eller feste, så kan du kjøpe ferdig klippet stoffdeler i stor str. Bunader klippes alltid for store og syes inn. Så den kommer til å passe, uansett hvor stor konfirmanten blir…og hvor mye de vokser etter konfirmasjonsdagen. Så når broderinga er ferdig legger du det bort, og begynner å brodere til nestemann i flokken, eller til tantebarnet, eller ungen til en mindre fingernem nabo. For bunadfolk hjelper hverandre!! Ett år før konfirmasjonen finner du så frem broderier, smykker og alle delene du har fått samlet i årenes løp, og ser om du mangler noe. Det gjør du IKKE dersom du har vært bittelitt lur og krysset av på listen gjennom årene og gitt besteforeldre og tanter lista over manglende deler. Da har du alt som må til, du mangler bare å få det satt sammen. Det er da DU og konfirmanten skal kose dere SAMMEN gjennom konfirmasjonsåret med å LÆRE OM BUNAD, lese bøker, sjekke nettet, bli medlem av bunadgruppe på Facebook, og kjøpe deg synål ev symaskin til 500 kr på Europris…spleis ev med naboen. Sett dere så ned noen kvelder i måneden, du og konfirmanten, gjerne sammen med en annen konfirmant og dennes mamma, ev pappa…og SY. Dere klarer det HELT SIKKERT. Spør om å få låne en bunad av noen som har, så ser du hvordan den er sydd sammen. SPØR på Facebook, Husfliden, eller naboen, det er HELT SIKKERT noen rundt deg som kan hjelpe til!! Resultatet er en feiende FLOTT og STOLT konfirmant I BUNAD på konfirmasjonsdagen. Og en like stolt og glad mamma og/eller pappa, som har gitt konfirmanten, og seg selv, et minne for livet. Og ikke minst, denne bunaden har vært et prosjekt over tid, som gjør at konfirmanten kommer til å bruke den ved enhver anledning og aldri finne på å selge den. Og konfirmanten kommer til å bringe både bunaden og tradisjonen med seg til neste generasjon. Lykke til!

    35. Jeg fikk bunad til konfirmasjonen min. I seinere tid har det kommet fram at den ene av mine besteforeldre var samisk, så jeg har nå i en alder av 23 bestilt meg kofte som jeg betaler hver kr for selv. Sølvet er mye større til den enn til bunad, så det må jeg spare penger til og kjøpe over tid.
      Jeg elsker at bunader og kofter kan vise hvor man har sine røtter fra. Det handler om prioriteringer. Jeg har valgt å ikke ha bil og å ikke gå på kino eller til frisør osv, så har jeg spart opp penger.
      Det er vel de som ikke har bunad som er sjalu og kommet på tullet om at det kun handler om status, og at derfor er det teit å ha det.
      Det er kun èi jeg kjenner som ser på det som status, men hun kjøper alt mulig for å “se rik ut” også.

    36. Fra blogg 2014; Det blir selvsagt bunad, siden jeg er veldig opptatt av tradisjoner, og bunad er en utrolig fin tradisjon!
      Hva har endret seg siden den gangen?

    37. Innlegget, eller bloggposten, i seg selv skapte ikke skrivekløe hos meg. Kommentarene derimot, gjorde det. Til dere som bastant mener at alle har råd til bunad: Er du helt sikker på det? Ta for eksempel alenemoren med et barn med matintoleranse. Eller den unge familien hvor foreldrene er studenter. Eller familien der den ene forelderen er syk. Ikke si at “Jammen, de har mange år på å spare”. Hva med familien der både mor og far mistet jobben? Om du plutselig sitter med liten inntekt av en eller annen grunn, tror du sikkert at man helt sikkert bare kan søke hjelp på nav. Vel – før du får hjelp der, må du bruke av alle oppsparte midler, og/eller selge ting du strengt tatt ikke har bruk for, sånn som bil, for å brødfø familien. Så hvis du har en bil verdt mer enn vrakpant kan den omsettes i mat. Det samme med oppsparte midler til bunad til egne unger. Noen har også blitt bedt om å selge bunaden før de får hjelp av nav.
      Dette er ikke kritikk av nav, men et svar til påstanden om at Alle har råd til bunad!
      Min bunad koster kr 55.000 ny + sølv og tilbehør. Fordelt på 14 år blir det, med det nødvendigste sølvet, kr 79.800:14= 5700 pr år = 475 pr mnd.
      Da jeg hadde små barn, levde vi på kr 2100 til mat og annet, når de faste utgiftene var betalt. Jeg kan med hånden på hjertet fortelle at nei, ALLE har faktisk ikke råd til bunad, og ALLE har ikke foreldre eller besteforeldre som har råd. Jeg selv har nå passert de 40 og har voksne unger. Først nå har jeg råd til egen bunad. For nå syr jeg de selv. Nå først kan jeg gi mine barn bunad, for nå syr jeg selv. Som syk alenemor til 2 barn med diverse sykdommer/diagnoser hadde jeg IKKE råd til bunad, verken til meg selv eller mine barn. Verden gikk ikke under av den grunn, vi hadde det helt supert vi – sammen. I arvede klær og sko, med ekstremt lite penger, hadde vi alltid TID til hverandre og lærte å sette pris på det lille vi hadde. I dag er jeg og mine barn takknemlige for at vi hadde lite, for det gjør at vi er glade for lite og deler gjerne med de som ikke har så mye.
      Så, du på 16 år som tror du ikke vil forandre deg – jeg håper du tar feil. Jeg håper du etterhvert vil innse at når man er 16 år er man heldigvis ung og naiv enda – akkurat sånn det skal være.
      Og til deg som mener at alle med bunad er nasjonalister, med negativt fortegn. Er det så ille å være stolt av anene sine og landet sitt da? Hva med å være stolt av seg selv, og sitt eget liv? Kan man få lov til å bære bunad da? Jeg har ingen foreldre eller besteforeldre, verken til meg selv eller mine barn. Når jeg tar på meg bunaden min, gjør jeg det medærefrykt, og med ikke så rent lite stolthet. Jeg er STOLT av meg selv og min familie, jeg er STOLT av mine foreldre, jeg er STOLT av mine besteforeldre og alle generasjonene før meg. Jeg er STOLT av landet vårt, og jeg er STOLT av bunaden min. For meg handler det ikke om penger eller status. For meg handler det om stolthet og respekt for hvem jeg er, hvor jeg kommer fra og ikke minst respekt for familien min og det flotte landet jeg er så heldig å være født og oppvokst i.
      God 17.mai.

    38. Enig med deg i det du skriver her Rannveig. Emma er kjempesøt i sin bunad. Hun ligner både deg og pappaen sin, nydelig jente <3

    39. Jeg helt enig med deg, at å legge så mye penger i et antrekk fordi man føler seg presset til det er galskap. Sånn burde det ikke være. Men du sier at bunad ikke passer lenge, og det er bare tull. For det første kan man sy ut en bunad, både i lengen og bredden. For det andre så er det 10 år siden jeg konfirmerte meg og fikk bunad, og den brukte jeg i dag. Den er verken sydd ut eller inn på de 10 årene jeg har hatt den. Sikker som er skudd, og det etter å ha født 2 barn. 10 år vil jeg si er relativt lenge, og jeg vil tro jeg kan bruke den i minst 10 år til 🙂

    40. Hallo, Heitmann.
      Blander meg ikke borti bunadsdebatten.
      Men ønsker å si at bildene av Emma smelter meg. ☺ Så fin hun er i drakten sin. 😀
      Og man ser godt, spesielt på siste bildet, at hun syns hun er fin. Og at hun er stolt av drakten sin. 😀
      Håper du og dine har hatt en flott najonaldagsfeiring.

    41. det går ann å kjøpe pakker hvor du broderer selv og få den montert på husfliden da vil bunaden i seg selv koste deg fra 12000 til 15000 etter hvilken du ønsker og da kjøper man sølvegt man føler er nødvendig

    42. Jeg har brukt min bunad siden jeg var 15 år gammel 🙂
      Høyde og kg har ikke hatt mye å si, da bunadene kan legges ut ekstremt mye 🙂 Bruker min så ofte jeg kan i dåp, bryllup, komfer, 17 mai osv.. Elsker den og ville spart til min egen om jeg ikke fikk til komfen 🙂

    43. Når man får bunad som 15 åring, syes bunader gjerne så de kan legges ut en del! Det er ikke som du mener at jenter vokser ut av en bunad året etter, haha herlighet…Ikke koster en bunad 100.000 kr heller, det ER dyrt med bunad, men mange jenter har faktisk designer vesker som koster like mye!

    44. Ser ut som du har ramt en nerve her😄. Min datter fik valget men valgte å følge dansk skik fordi hun fandt en flot kjole på salg i Danmark.(jeg er dansk ,pappa Norsk) jeg synes bunad er nydelig, men når det handler om prioteringer så synes jeg at det er noget folk må gjøre individelt. Konfirmasjon er dyrt for mange. har ingen at arve fra, hverken penge eller sølv. Alle trenger ikke være like, alle trenger ikke følge ledersauen….

    45. Enig! Har ikke bunad jeg heller men skulle gjerne hatt men foreldrene mine hadde ikke råd og jeg har ikke råd nå hsr to barn å forsørge også så Oo

    46. Om du dropper botox, silikon, vipper, selvbruning, bleking av tenner , falske negler og extensions, har du bunad til alle ungene i løpet av 5 år. Du har jo skrevet selv at bunad er viktig for deg, pga tradisjoner?

    47. Så bra skrevet! Selv leide vi bunad til meg når jeg konfirmerte meg, og mamma og pappa har aldri i verden hatt råd til å kjøpe bunad til med verken til konfirmasjon eller senere. Jeg har bunad, men jeg har både betalt og lagd den selv! Og det kostet penger.. Men den dag i dag var det verdt det men da har jeg selv betalt og vet hvor mye det koster. Jeg elsker bunaden min for det den er verdt og jeg synes jo det er veldig urettferdig at lillesøster nå skal få arve mormors bunad (mormor kjøpte seg bunad i 2012) når jeg selv har betalt hele min og faktisk kunne hatt muligheten til å arve en, men hadde jeg ikke hatt mulighet til å lage selv eller arve så hadde jeg aldri verden hatt råd til bunad.

    48. Jeg fikk bunad da jeg var 14! Og den kan jeg sy ut og inn så mye jeg vil.. Både i bredde og lengde 🙂 ikke noe problem 🙂

    49. Du bruke jo flere tusen på en body tel babyen din som blir utvokst etter et par mnd. En bunad vare jo faktisk livet ut for noen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg