Gå å spis lunchen din på dasslokket, er du snill!

Det finnes en god del ting her i livet jeg absolutt ikke bryr meg om i det hele tatt, og så finnes det saker jeg virkelig brenner for. Som for eksempel retten til å mate sitt eget barn hvor enn det måtte være.

 

Debatten om offentlig amming, eller retten til å mate barnet sitt, er oppe for fullt igjen.  Da jeg tok min daglige runde på forskjellige nettaviser, leste jeg en artikkel som virkelig provoserte meg. En mor med sitt syv uker gamle barn ble bortvist og bedt om å i stedet amme på toalettet på en restaurant på Aker brygge. Vel, kjære dere som synes et par pupper er så ufattelig støtende, la meg fortelle dere en liten koselig historie.

La oss gå helt tilbake til urtiden. Siden da har vi kvinner vært utstyrt med bryster av èn enkel årsak. Nemlig at vi skal kunne mate våre barn! Noen som ikke fikk det med seg? Om vi skal gå “back to basics”, så finnes det faktisk ikke noe seksuelt over pupper. For meg er puppene mine matfatet til datteren min, og egentig ikke så mye mer enn det enn så lenge.

Vi lever likevel heldigvis ikke i oldtiden lengre, og det finnes selvfølgelig alternativer til amming for de som ikke kan eller har muligheten til å amme. Men hvilken ammende mor tar egentlig med seg morsmelkerstatning når man skal ut en tur? Bare for å skåne mennesker som aldri har sett et par pupper før? Vel, hvertfall ikke jeg. Og jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om hva andre måtte mene om det.

Men siden vi er inne på temaet om å spise mat på do. Hvorfor kan ikke denne sjarmerende servitøren gå å spise sin egen jævla lunch på do? Dasslokket kan brukes som bord! Om babyer skal spise maten sin på do, da bør det virkelig ikke være et problem for servitøren å gjøre det samme. tenker jeg.

Jeg har heldigvis aldri blitt bedt om å slutte eller blitt forsøkt bortvist når jeg har ammet i offentlighet. Og jeg kan virkelig ikke komme på en eneste plass jeg ikke har gjort det i løpet av mine tre ammeperioder på noen år til sammen. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre om hva andre mennesker måtte mene om at jeg gir mitt sultne barn mat der det passer oss, der vi er når mitt barn er sultent. Om man synes det er så forbanna støtende med et par pupper, så bør man kanskje heller holde seg hjemme og muligens oppsøke hjelp ettersom man ser på amming som noe seksuelt.

Hadde det vært meg på den restauranten der, og vedkomne hadde kommet bort til meg og henvist meg til toalettet med min lille frøken, så hadde jeg virkelig fyrt på alle pluggene og kommet med et saftig tilsvar. Makan til respektløs rasshølloppførsel og frekkhet skal man virkelig lete langt og lenge etter!


Så, kjære damer, mødre, og medsøstre. De av dere som dessverre, på grunn av mennesker av overnevnte sort, er redde for å amme offentlig (og jeg vet det gjelder mange av dere)

Jeg vil gjerne komme med en liten oppfordring! Dere burde ikke ofre det eneste tanke engang. Det er det virkelig ikke verdt. Det finnes ingen som bestemmer hvor vi kan amme. Vi lever heldigvis i et så fritt land at ingen kan kreve at vi skal mate barna våre der andre folk sitter og driter. Og takk gud for det!

 

 

22 kommentarer
    1. Er så enig!! Ammet ikke førstemann så veldig lenge, kun ett par uker. Men datteren min var totalt avhengig, så hun ammet jeg til over året. I løpet av det året fikk jeg høre det, én gang, men én gang for mye.
      Satt på en resturant her jeg bor, da en mann kom bort til meg å sa jeg kunne ta med babyen og amme på toalettet. (Skal sies at hun var veldig liten på dette tidspunktet og jeg var veldig “sjenert” og dekte meg godt til, ingen bryst var synlig. Så var rett og slett selve ammingen) Ble så irritert at jeg sa at om det plaget han så fælt, så kunne han godt ta med sin mat, å spise den på toalettet. Stille ble det, og takk Gud for det! 😤

    2. Du skriver veldig bra:-) og jeg kunne ikke ha vært mer enig med deg. Vær så snill, ikke hør på trolla her.. dem kan ikke ha det noe godt med seg selv!

    3. Tippa at du som kommenterte at dette va et teit innlegg enten e en gutt som e redd for å få bennern hvis du ser en pupp offentlig eller ei mor som aldri fikk til ammingen å skal straff alle andre for det. Sjeldent eg gidd å kommenter inne på blogginnlegg, har veld aldri gjort det faktisk, men dette va bra. Eg kunne ikke gitt meir faen i ka andre syns om at eg amma babyen min der det passa oss.

    4. Jeg ser ikke på amming som noe seksuelt i det hele tatt, men jeg synes det er veldig ekkelt. Og det vet jeg mange andre gjør, kanskje menn for det meste og kvinner som ikke har født selv. Å snakke om hvordan ting var i urtiden og å bruke det som er argument for at ting ikke kan være støtende er et svakt argument – vi gikk også nakne i urtiden, noe de fleste av oss ville funnet støtende nå. Amming er naturlig, men ikke alt som er naturlig er noe man ønsker å se. Så jeg mener at hvis man har mulighet så kan man gå på stellerommet eller litt vekk fra andre mennesker, og hvis ikke så klarer man å planlegge at man pumper på forhånd. 🙂

    5. Ja.. Bare pumpe på forhånd..?! Du har ikke barn skjønner jeg.
      I den omtalte saken var barnet bare 7 uker. Man ønsker ikke å gi flaske så tidlig fordi det kan oppstå forvirring for babyen ifh til sugeteknikk. Når det er sagt så er det ikke alle barn som tar flaske. Skal de bare holde seg hjemme det første halve året?

    6. Veldig bra innlegg. Jeg for min del har absolutt ikke noe i mot at folk ammer offentlig. Mest naturlige som finnes mellom mor og barn ( for dem som ønsker og kan). Min første ammet jeg i to uker, fikk ikke til mer rett og slett. Min andre i 7 mnd ved starten klarte jeg ikke når andre mennesker var rundt, unntatt familien da. Etterhvert brydde jeg meg ikke om det. Skulle noen kommet til meg å sagt noe skulle jeg sagt akkurat hva jeg mente om den saken ja.

    7. Haha, så mange rare kommentarer over her. Sammenligner amming (mat) med det å gå naken eller gå på do foran andre..?! Tror ikke dere har barn for å si det sånn.. Blir litt som å si til folk at “du spiser så ekkelt – kan ikke du gå på toalettet og spise ferdig der så jeg slipper å se på deg?” liksom. Folk gjør da ikke sånt?! 🙄

    8. Helt enig! Jeg har ammet begge mine offentlig . Den siste ble født 9 uker for tidlig å var helt avhengig av min morsmelk! Man skal ikke trenge å pumpe seg for å forlate huset, det er bare tull (hadde ikke vært aktuelt for meg uansett, for jenta mi nektet å ta flaske). De som sier at man bare kan gi flaske, skjønner tydeligvis ikke at det er ulike sugeteknikker. Og er det så utolig ekkelt for noen å se et lite barn få melk av moren sin så kan man vel bare se en annen vei eller gå. Det er jo de som har problemer med det!

    9. Å se ett barn få mat av mammaen sin er det vakreste som finnes! Det er jo ikke bare maten der og da som er viktig, men den utrolige nærheten mellom mor og barn <3 amming er ett vakkert syn. Og er man litt oppmerksom så ser man hvor avslappet både mor og barn blir - i sin egen lille boblekstra overfylt av kjærlighet og nærhet. Vakkert syn! Skulle vært straffbart å bortvist ammende møde- uansett hvor man ammer. Stå på Rannveig! Bloggingen begynner bli super - blitt fast leser jeg nå. Du er fantastisk mamma! Stå på og HEIA DEG!

    10. Supert att dette er oppe til debatt igjen! Skulle bare ønsket meg en fagperson som kunne gå ut offentlig å skrive/snakke saklig om temaet for å opplyse folk om hva amming egentlig er, og hvorfor det er nødvendig! De færreste vet noe om det om de ikke har barn selv, og tenker att det er noe som går av seg selv både med pupp og flaske. Hadde folket vert mer opplyst om de ulike utfordringer en ammende mor møter, tror jeg ikke dette hadde vert like tabu.
      At noen mener amming er ekkelt er helt greit. Jeg synes f.eks det å se voksne spise med åpen munn er ekkelt. Vi kan ikke forlange att andre spiser maten sin på do fordi noe er ubehagelig å se på?! og hvorfor skal man sitte å strirre på andre som spiser egentlig, burde man ikke heller være konsentrert om seg selv og sitt?
      En ammende mor er som oftest kledd for det, og allt som visest fram er jo barnets bakhode. Om en føler seg støtt av det, må en jobbe med seg selv og forestillinger i eget hode.

    11. Syns det rett og slett er stusselig og trangsynt av andre som mener det er ekkelt at en mor ammer sitt barn på restaurant eller in public. Det er da helt normalt og naturlig. Og det å bli henvist til toalettet for å mate en stakkars baby er helt på trynet. Hadde jeg vært til stedet å hørt det der skulle jeg personlig dratt med meg vedkommende og personens mat på toalettet og spurt om han hadde lyst til å spise maten sin der. Et garantert nei regner jeg med. Stå på alle damer som blir
      utsatt for slikt. Sist jeg sjekket lever vi i et fritt land.

    12. Fint innlegg, er helt enig med deg 🙂 Synes forresten buksen du har på deg her er superfin! Har sett den flere ganger og tenkt det samme, så jeg lurer litt på om du har lyst til å røpe hvor du har kjøpt den? Eventuelt hvilket merke den er i 🙂

    13. Jeg har to barn som ble begge ammet til dem var rundt året. Jeg har ammet begge på resturanger, fly, parker og andre offentlige steder og har egentlig aldri brydd meg om blikkene til de andre. mine barn skal få mat når dem vil ha det. Men sefølgelig så tok jeg alltids å prøvde å gjøre mitt for å gjøre det mindre støtende for folk. Jeg har full forståelse for at ikke alle synes det e like lekkert å sitte ved siden av noen som ammer å prøvde alltids å dekke meg litt til. Nei jeg dekket meg ikke til med ett teppe eller noe sånt men jeg sørget for at jeg hadde amme ¨vennlige¨ klær på meg slik at jeg skulle slippe å dra puppen opp med halsen sånn att øverste del av puppen alltid var dekket. jeg tok også alltids barna opp til brystet før jeg brettet dem fram og dekket dem til før jeg tok barna vekk når dem var ferdig.
      Er som sagt for amming men mener samtidig at man kan gjøre sitt for å vise hensyn til andre (innenfor visse grenser! flytter meg aldri og gjemmer meg ikke på ett toalett!!)

    14. Du som sier at man bare kan pumpe seg før man drar ut har tydeligvis ikke barn. Når ungen bare er 7 uker kan det være uheldig å introdusere for flasker da det kan bli sugeforvirret, men uansett er det ikke “bare” å pumpe seg! Mine bryst er absolutt ikke pumpevennligr så om jeg skulle dratt på en bytur på bare noen timer måtte jeg pumpet i dagesvis. I tillegg er min datter på 4mnd ikke glad i flaske overhodet og rett og slett helt avhengig av puppen. Amming er absolutt ikke ekkelt, det er faktisk noe det fineste man finner om jeg skal si min mening! Supert innlegg Rannveig, stå på! 🙂

    15. Jeg opplevde nesten det samme på Onda på Aker Brygge, selv om jeg også satt meg ned og ammet min lille gutt et sted der ingen kunne se brystet mitt eller høre de koselige ammelydene. Som nybakt mor er man ekstra følsom så jeg dro fra spisestedet i tårer bak solbrillene. Det som er ironien i dette er at jeg har vært med venninnegjengen min på samme sted flere ganger og fått kjempe bra service. Flere av mine venninner er ganske brystfagre og vist frem sine bryst i fine kjoler. Og det har vært heeeeelt greit……

    16. Fantastisk bra!!! Eg har 7barn , desverre fikk eg ikke ammet så lenge med dei, men amme er mat , så pupper er mat!!! Nydelig lita prinsesse du har 💖

    17. Synes nesten du burde ta en tur til Aker Brygge med vakre lille Sienna, og gå innom restauranten, og dra frem puppa for å mate ditt lille barn. Tror du er en av de få som faktisk kommer med tilbakemelding, og det kunne den forferdelig uprofesjonelle servitøren trengt å høre. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så farlig med et par pupper, som i utgangspunktet er der FOR å mate barnet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg