Historien bak navnet til Sienna.

Dette med navnet til min minste frøken strøken, vet jeg at det er veldig mange som har lurt på. Da jeg fikk vite at Sienna var en Sienna, var jeg ikke i tvil. Frøkna skulle hete Sienna.

Men. Jeg er jo ikke helt som alle andre, A4, som man også kaller det. Så jeg ville ha et spesielt navn, et lengre navn, akkurat som jeg har til de to andre. Dobbeltnavn er det mange meninger om. Noen synes det er teit, andre synes det er fint. Jeg er en av de som elsker dobbeltnavn og asolutt ikke bryr meg om hva andre synes, faktisk så mye at jeg valgte et trippeltnavn til frøken nummer tre! Et navn jeg synes er pent, et navn som har en betydning, og et navn som er familieoppkalt.

Og til det så mange har stilt spørsmål rundt: Skulle Sienna egentlig hele Lucia, eller fikk hun navnet fordi hun er født på Luciadagen?

Sienna Lilly, var navnet jeg planla til min lille frøken strøken. Så, ja, hun heter faktisk Lucia rett og slett fordi hun er født på Luciadagen. Jeg synes det passet seg utrolig bra. Et vakkert navn, med betydning. Jeg husker det virkelig som om det var i går. Jeg var fem dager på overtid, veldig høygravid, og hadde fått barnefri for helgen fordi jeg hadde fått beskjed på overtidskontrollen på sykehuset om at jeg kom til å føde i løpet av helgen (noe jeg også gjorde).

Så sier jeg til venninnen min jeg var på besøk hos: “Hvis hun blir født på søndag, så skal hun hete Sienna Lucia” Deretter ringte min mor, og sa at oldemoren min (som er gått bort) har bursdag på søndag og lurte på om jeg ville oppkalle henne. Hun heter Charlotte, akkurat som min mor også gjør.

Prinsessa kom til verden i en feiende fart sent på søndagskvelden Luciadagen, og fikk dermed navnet Sienna Lucia Charlotte. Litt av et navn, kan nok mange mene, men det er, som jeg har nevnt før, absolutt ikke tilfeldig. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om andres mening. Jeg elsker navnet hennes. Alle tre av de

 

12 kommentarer
    1. Frøkna mi heter Alina Michelle, og når vi sa at hun het det så var det en av barnepleierene som bare himlet med øynene og sa; jaaa. Det var også et navn…
      Men vi er fornøyde og det er det som er viktig. Syns Sienna Lucia Charlotte er fint jeg :)<3

    2. Vakker liten jente! Du er ikke SÅ spesiell med navn da, er jo egentlig bare Sienna som har et litt spesielt navn? Emma Angelica er det jo mange tusen som heter, Nathaniel er et typisk “ung mamma” navn….Sammen med feks Lucas, Emilian og Leander. Herlighet, i en av de tidlige sesongene av Unge Mødre, tror jeg det var FIRE gutter som het Lucas Leander.

    3. Siden du skrev navnet for første gang, så har jeg syntes at det navnet er nydelig.
      Jeg er ikke så glad i Sienna, for det er et nytt og ukjent navn for meg.
      Men Sienna Lucia Charlotte er bare helt nydelig! Klinger fint, spesielt men ikke “WTF”-spesielt.
      Synes du gjorde en strålende jobb med å finne et nydelig navn.

    4. KGmonster :
      Jøss…fins det hyggelige varianter av dere? ☺
      Jeg er enig med deg. Heitmanns yngste bærer et nydelig navn…slik de to eldste også gjør det. ☺

    5. Synes Lucia er nydelig, og det passer jo ekstra godt siden hun er født 13.12 🙂 kan du skrive litt om betydningen bak navnevalget til de to første? Kan ikke huske at du har skrevet så mye om det, kanskje særlig Emma 🙂

    6. Gøy å høre flere som går for trippel navn. Sønnen min som også ble født på lucia dagen året før datteren din har også fått tre navn, men om jeg skal introdusere han for folk bruker jeg kun første og siste navnet da det blir litt tungvint med alle tre, men om jeg skal skrive det ned bruker jeg alle tre. Når folk spørr meg så domt som hvorfor jeg gadd å gi han så mange navn svarer jeg domt tilbake at hvis pippi langstrømpe har seks navn så måtte jeg vertfall gi sønnen min tre! Å Pippi brukte også kun sitt første og siste, +at Alle gode ting er tre 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg