Våre rutiner fra morgen til kveld

Hverdagen vår er en aldri så liten kabal som må legges ganske så perfekt for at ting skal gå rundt. Rutiner fra ende til annen. Alt fra spisetider, til når jeg kjører oppvaskmaskinen vår.

Mange har etterspurt et innlegg hvor jeg skriver om våre rutiner i hverdagen. Og selvsagt kan jeg gjøre det! Jeg har skrevet et slikt innlegg for noen måneder tilbake, men siden den tid vil jeg jo si at veldig mye har endret seg, med tanke på minstefrøkna og at hun har blitt en god del eldre og dermed har endret sine rutiner.

Slik ser vår dag ut:

07:00: Ungene våkner. Og da ligger vi alle fire en liten stund i min seng og bare koser. Om jeg har lagt meg tidlig selv, prøver jeg å stå opp 06 for å gjøre meg selv klar før de våkner. Om ikke prioriterer jeg en ekstra time med søvn, mot at ting tar litt lengre tid om morgenen. Etter de har stått opp, steller jeg Sienna og kler på henne. De to største kler på seg selv, alle klærne har jeg lagt fram kvelden før. 

 

Ca 07:30-08 spiser vi frokost, som jeg har gjort helt klar fra kvelden før. Emma og Nathaniel spiser brødskiver med pålegg og oppskjært frukt med melk til, Sienna spiser fruktgrøt og drikker vann. Mens jeg lager grøten hennes, legger jeg henne på lekematta si (selv om hun ikke blir der lenge, haha)

Sienna bruker en god del lengre tid på å innta frokosten, så de to største får slappe av i sofaen med hver sin iPad mens lillesøster spiser ferdig. Når hun er ferdig, putter jeg matboksene som står i kjøleskapet i barnehagesekkene deres, og så går vi på badet alle sammen. De to største får hver sin klut og vasker seg selv, og de pusser tenner (Nathaniel pusser selv,jeg pusser på begge jentene) På dette tidspunktet har Sienna mest sannsynlig gjort nummer to i bleia, så da er det bytting av bleie på nytt + vaske vekk grøtrester på ansikt og hender og tannpuss av de fire søte små tennene hennes.


På tur inn i barnehagen. Sienna trives i barnehagen hun også. Mye spennende å se på!
 

Ca 8:45-09: Klar for å dra i barnehagen. Jentene sitter bak, i hver sin bakovervendte bilstol. Sienna har nylig oppgradert til bilstol nr.2, noe hun trives mye bedre med. Nathaniel sitter fremme, hvor jeg har slått av airbagen. Det tar ca 15 min å kjøre til barnehagen. Jeg gir de hadekos og hadesuss og ønsker de en fin dag i barnehagen. Når vi kommer hjem er det bleiebytting, kosing og litt lek på gulvet.

10:00: Amming.Sienna sover dagens første lur. Jeg rydder bombekaoset som oppsto på morgenen.

11:45: Sienna våkner, vi bytter bleie, snakker,ler og tuller. Denne frøkna er en ordentlig solstråle!

 

12:00: Lunch. Til lunch spiser hun brødskive med leverpostei/kaviar/prim, og enten smoothie eller oppskjært frukt i små,små biter + vann. Jeg bytter litt på de to fra dag til dag, også fordi det er bra for finmotorikken hennes å få plukke opp og spise ting selv. Etter lunchen er det mest sannsynlig nr.2 i bleia igjen. Etter bæsjebleiebytting til leker vi på gulvet, og jeg veksler litt mellom å sitte med henne der og å gjøre nødvendige gjøremål. Jeg merker fort på henne om hun ønsker at jeg skal være der med henne, eller om hun har lyst til å “utforske” selv. Om jeg går til et annet rom, er hun som oftest uansett ikke langt bak meg.

Favoritten hennes i huset er, av alle ting, peisen. Hun ELSKER den, og har faktisk lært seg å åpne peisdøra også. Noe som har ført til at jeg har teipet den igjen, for det har skjedd et par ulykker med at hun har skallet hodet sitt der, i tillegg til at hun blir helt svart når hun prøver å grave inni der.

14:00: Amming.Sienna sover sin andre og siste lur for dagen. Jeg prøver å slappe av og lade opp batteriene til resten av dagen.

15:00-15:15: Sienna våkner. Når hun våkner, er hun alltid smørblid. Så utrolig herlig! Etter hun har våknet fra denne siste luren, sitter jeg med henne litt på fanget før vi bytter bleie og kjører for å hente de to største i barnehagen.

På turen hjem fra barnehagen snakker vi om hva de har gjort i der, og når vi kommer hjem bærer de begge matboksene sine på kjøkkenet. 

Ca 17:00: (avogtil tidligere): Middag: Det som er så greit nå, er at jeg ikke lengre trenger kjøkkenmaskinen for å mose mat til minstefrøkna. Hun spiser det samme som oss omtrent hver dag, og hun elsker å få spise ting i biter selv. Det hender også at jeg gir henne most mat, men bare om vi spiser noe som jeg ikke anser som “babyvennlig” eller fast-Food.

Etter middag sier begge takk for maten og bærer fatet sitt på kjøkkenet. Og etter middag er det ingen som får bruke iPad. Her varierer det litt hva vi gjør, men det går i perling, tegning, og leking på rommene sine og i stua. Storebror og storesøster leker også mye med Sienna, noe som er helt fantastisk å se på. De er så utrolig omsorgsfulle ovenfor henne, prater “babyspråk” til henne til og med. Haha.

18:00: Kveldsmat: De to største spiser brødskiver med pålegg eller sunn frokostblanding (havrepuffs uten sukker) Og Sienna spiser god-natt grøt fra Nestle. Jeg vet ikke helt om det er tilfeldig, men etter at jeg begynte med den til henne om kveldene har hun sovet mye bedre. Den inneholder nemlig Jod. 

18:30: Alle går på badet. Om nødvendig, dusjer de to største. Sienna bader hver tredje dag siden hun ikke blir skitten på samme måte som de. Tannpuss på alle sammen, og om de ikke dusjer, vasker de seg med klut og varmt vann. Bleiebytting, På med pysj for alle tre.

Ca 19:00: Ferdig på badet. Jeg finner fram dyna til SIenna, smokken hennes og  “Kvakk” (som hun alltid sover med både på dagtid og natt) Jeg ammer Sienna mens jeg leser bok for de to største, enten på stua, eller i sengene til en av de. Etter bok, sier de to største god natt til hverandre, og går i hver sin seng. Jeg legger Sienna i sin seng og gir henne nattasuss.

Deretter går jeg inn på rommene til de to andre (bytter på hvem jeg tar først) pjusker de på ryggen og synger til de. Jeg ble alltid sunget for da jeg var liten, og pjusket på ryggen, så dette er blitt ren rutine her og. Veldig koselig, og en fin avslutning på dagen! ♥

Men min dag er laaaaaangt fra over her. Med en gang alle har lagt seg, setter jeg i gang med å rydde ettermiddagens bombekaos av leker og mat som er kastet under bordet. Jeg stabler fat, glass og bestikk fra middagen og kveldsmaten pluss dagens matbokser (4 stk…) i oppvaskmaskinen og kjører den. Når den er ferdig, stabler jeg ut, slik at den er klar til å stables inn igjen neste dag.

Og la meg bare fortelle dere. Det er ikke rent lite kaos som opparbeider seg i løpet av en kort ettermiddag. Gulv skal vaskes, mat som har forvillet seg til plasser dere ikke kan tenke dere engang, skal oppdages og ryddes bort. Helt klart for neste dag med akkurat den samme rulla. Fire matbokser er laget (en lunchboks og en fruktboks hver) og to frokoster med plast over settes i kjøleskapet, klare for neste morgen. Klær til neste dag finnes fram, tre sett med klær.

Og det er først etter dette at jeg eeeegentlig har tid til bloggen/AKA meg selv, derav mine sene blogginnlegg. Så, dere som maser og sier at jeg ikke burde klage. Dere skulle prøvd en dag i mine sko, EN dag, så tror jeg ikke dere hadde sagt så mye etter det. Ja visst er det beintøft, men jeg føler virkelig jeg mestrer det bra. Gjennom prøving og feiling har jeg funnet ut hva som funker for oss, hvordan man gjør ting mest mulig effektivt. Jeg er absolutt ikke perfekt, men føler jeg klarer det greit. Jeg klarer det bedre enn hva jeg hadde sett for meg da jeg gikk gravid med Sienna, og var nervøs for å ikke klare det presset og stresset jeg går gjennom hver dag med tre små barn, aldeles nydelige barn, verdens mest perfekte faktisk. Men det er klart, det tar sin kvinne å leve det livet jeg gjør. Jeg vet hvertfall at jeg ikke er avhengig av noen mann, så om det skulle bli et alternativ en gang, er det jo bare en bonus, og ikke et must! 😉

 

 

 

60 kommentarer
    1. Oj en time mellom middag og kveldsmat? eller kanskje bare en halvtime, siden man gjerne sitter en halvtimes tid og spiser… Er ikke det totalt unødvendig med jobb å servere et måltid til så kort tid etterpå? Og er der virkelig plass til mer i magen rett etter middag? Ellers hadde jeg prioritert å hente barna i to tiden når du likevel bare er hjemme. Det har jeg alltid gjort med mine når jeg har vært hjemme med et søsken i permisjon. Da spiser vi gjerne lunsj hjemme halv tre-tre og middag i seks-tiden (før eller etter barne TV) og trenger ikke kveldsmat etter det. Slipper å ha med go matpakker i Bhg også. Og å stå opp en time ungene for å dolle seg, DET høres ut som noe du virkelig ikke burde prirotere når du er sliten fra før. Sov når du kan!

    2. Mari: Prøver du virkelig å belære meg i hva som er “riktig” å gjøre? FInt det funker for dere, det dere gjør. Så gjør vi som vi gjør her hos oss, og det funker helt tipp topp, uten at noen skal komme og fortelle meg at det er feil. Om jeg har lyst til å “dolle meg” i en time, er det VIRKELIG ikke ditt problem.

    3. Mari: rannveig skriv jo at de rutinene funker for hun og barna, så syns ikke du burde legge deg opp i hva hun burde og ikke burde gjøre.

    4. Hei! Leser bloggen din en del uten å kommentere. Men må bare legge inn en liten kommentar om at jeg synes du er flink. 🙂 Jeg har en liten alene, og jeg føler det er travelt nok til tider! Det virker som du har glade og fornøyde barn, og det betyr at du klarer det kjempe bra. 🙂
      Må legge til at jeg ser at det alltid er negative kommentarer på innleggene dine. Rart hvordan noen alltid må kritisere uansett! Håper du hever deg over det! 🙂

    5. Nataniel er faktisk for liten til å pusse tennene selv. Eller, han kan godt pusse selv, men da bør du pusse over etterpå. Finmotorikken er ikke så velutviklet når de er så små, og ifg tannleger så bør en voksenperson pusse tennene til barna frem til de faktisk er hele 10 år.
      Mtp at N allerede har hatt hull i tennene så kan det være greit om du tar over tannpussen til han også.

    6. Ja? Hva gjør du de 3.5 timene Sienna sover på dagtid? Går på do? Nyter stillheten? Pust i bakken? Den belæreingen om at hun burde hentet Barna klokka 2 er jo heller ikke helt på nett, basert på informasjonen vi får her. Det å komme med ett råd om at hun burde hentet barna (1 time. .) tidligere uten å vite noe som helst om rutinene barna har i barnehagen, kan jo ikke bare være velmenende. Ta for eksempel- Klokka 14:30 er det fruktmåltid i barnehagen til sønnen min. Hadde jeg kommet for å hentet han rett før det, så hadde ikke det nødvendigvis vært veldig populært. Barna har egne ting iløpet av en dag, som de gleder seg til. Å det må respekteres. Dessuten som hun nevnte, sover minstemor klokka to. Så jeg ser ikke noe godt å skulle vekke henne opp, for å kunne røske med seg barna hjem, bittelitt tidligere heller. Kan vi ikke heller klappe hverandre på skuldra og si “You go girl”? Hvorfor må vi være sånne drittkjærringer? For jeg tviler på at det er menn som kommer med disse kommentarene.. ikke vet jeg. You go girl!

    7. Her sitter jeg å leser igjennom et kjempefint innlegg og tenker wow så ufattelig flink hun er!!! Også skroller jeg litt lenger ned for å lese kommentarer og newsflash som ikke er så newsflash, jeg blir helt sjokkert. Vi er så forskjellige jeg hadde ikke en gang TENKT på dette med henting og middag ti vs kveldstid?!?!?! Men det er vel ikke noe overraskelse at folk på denne bloggen LETER etter feil. Skadet og ødelagt oppe i hjernen sin er dere. Rannveig er ekstremt flink!! Bedre en MANGE mødre. I mine øyne. Og jeg er alene med bare to! Så jeg VEIT!

    8. Hei. Så flink du er! Det ser ut som du er kommet inn i gode rutiner for dere.
      Jeg lurte på en ting, kunne ikke du laget et inlegg om alle tre barna hva de likte å spise som baby, vekt og lengde, milipæler osv. Er jo artig å se hvor like de var og gjerne bilder i samme alder.
      Leser bloggen din hver dag, en av de beste!
      Ha en fin dag 😊

    9. 2 tunge måltider på 1 time rett før lange natta :(det er jo usunt som bare det!hva med å tenke litt på emma og gjøre noen forandringer???stakars lille:(kan du ikke ungene litt tidligere og ha middag klar med en gang ,lage den mens minste frøkna sover på dagen?

    10. så flink du er !
      veldig flinke barn også, som steller seg selv! det viser at du har vært streng på meningene dine og ikke gitt etter for trass.. BRA JOBBA!

    11. Så heldig du er. 3,5 t på dagtid der snuppa sover og alenetid fra 1930 på kvelden. Skulle ønske dagen hadde sett slik ut her. Men her er det opp 6, jobb fra 0730-1600, henting, lekser, kjøring til ridning, turn, piano, dans osv. Så det går i ett til eldste legger seg ved 21 tiden. Men rutiner er bra det, eneste gangen vi går bort fra de er når det er ferie. Det skaper trygge barn. Men jeg pusser til og med tennene på mellomste på 11 år og det tror jeg er bra. De har aldri hatt hull. Tannlegen anbefaler foreldretannpuss fram til 10 års alder. Men det har du sikkert fått tips om ettersom dere har vært og boret tenner. Ha en fin dag.

    12. Jeg er helt sjokkert over kommentarene her på bloggen din Rannveig! Jeg håper for gudsskyld at du klarer å overse alle de tragiske svarene du får. Du er en fantastisk dyktig mamma, aldri tro noe annet!
      Jeg er selv alene med 3 barn hvor minste er 1 1/2 år nå..så jeg vet hvor hardt det er og hvor mye rutiner har og si for at kabalen av koseligkaos skal gå opp. Ting blir bedre for hver dag, det blir det 🙂 Jeg syns du er rå flink, virkelig.
      Så tilbake til dere trailertrash folka som skriver om måltider og klokkeslett. Få dere et liv. Dere pirker på absolutt ALT. Ho skriver og at det gjerne blir spist middag før kl 5 også. Og det kan godt være at barna spiser senere enn kl 6 og. Det er jo bare ca klokkeslett hun fører opp her. Uansett, så spiller det ingen rolle hva dere måtte tenke..hun er en fantastisk mor som prioriterer barna sine fremfor noe annet.
      Jeg blir rett og slett flau på deres vegne..få dere et liv!
      Rannveig, håper at du får en fin dag 🙂

    13. Sitt her som godt vaksen ettbarnsmor i permisjon, og nyt ein kaffi medan guten min søv første dubb. Ein av mange guilty pleasures er å lese bloggar – som eg også tek meg tid til. Etter mi meining er det å vere ei god mor ikkje å flakse rundt til alle døgnets tider, ha bilstolen bakovervendt til konfirmasjonen, eller at måltida kjem med lange nok mellomrom. Eg syns det viktige er å gi god omsorg, en trygg heim, og at borna veit at dei er dei viktigaste i verda for oss. Og ikkje minst at foreldra går føre med eit godt eksempel om korleis ein snakkar om og oppfører seg ovanfor andre. I mine auge kjem Rannveig betre ut enn dei fleste kommentarane her.

    14. Jeg blir så imponert over hva du får til. Klapp deg selv på skuldra, og hev deg over de irriterende kommentarene folk kommer med. Du gir barna dine det beste, gjennom tryggheten faste gode rutiner gir! Heia deg!

    15. Ikke lett å hente de andre i barnehagen kl 14 når minstejenta sover luren sin. Har tre barn selv og du må finne en rutine som da passer for seg selv og barna. Det har jo henne gjort. Barn spiser som regel ikke så veldig mye mat så mat etter så kort tid går sikkert helt fint. Nå er det henne som bestemmer, ikke dere. Blir paff av dumme kommentarer. Jeg har tre små, 4 mnd, 1 år og 4 år. Ta en titt på bloggen min 🙂

    16. Signerer Elisabeths kommentar over her!!
      Ut fra det du skriver virker det som at du gjør en helt super jobb, Rannveig! Gjør det som passer for deg og dere — noe annet vil jo være meningsløst.
      Vi gjør forresten akkurat det samme som deg mtp middag og kveldsmat. Vi voksne vil nemlig ha middag i 16-17-tiden, for da er vi sultne etter en lang dag! Barna spiser frukt i barnehagen i 14:30 tiden og er ofte ikke veldig middagssultne, men da er det selvsagt helt ok om de ikke spiser så mye. Jeg synes det viktigste er at vi sitter rundt bordet sammen hver ettermiddag.

    17. Gode rutiner du har fått til. Eneste jeg vil kommentere er at jeg håper at du enkelte dager når minstemann sover på dagtid at du og tar deg en god og velfortjent hvil (litt ekstra søvn) Ellers er jeg imponert.

    18. Hvorfor kommentere så mye på smådetaljene på innlegget hennes? Hva er poenget, hva vil dere oppnå med det? Hun vet hva hun driver med, slapp helt av. Tenk på heller litt mer på dere selv, enn å sitt å kommentere andre!
      Jeg tar av meg hatten jeg, dæven, du er dødsflink!! 3 barn alene er MYE!

    19. Synes du har fine rutiner, og at det virker som du gjør en super jobb! Ikke bry deg om mammapolitiet! Man får nesten inntrykk av at de ikke har barn selv med de negative kommentarene. Står på Rannveig 🙂

    20. Du er kjempeflink, Rannveig. Håper du har selvsikkerhet nok til å overse de som kritiserer til og med denne bloggposten. Noen finner alltid noe å pirke på, uansett. Jeg fant ingenting (kanskje bortsett fra at N burde ha litt hjelp med tannpussen, men det kan det jo hende at han får, uten at du går i detalj om det). Du er bra nok, og jeg synes det ser ut som at ungene dine har det godt nok og vel så det. Amen til det Elisabeth skrev over her!
      Om middagen spises klokka fire eller fem, om kveldsmaten spises klokka seks eller halv sju, og om den består av en eller tre brødskiver, avhengig av når og hva man spiste til middag, det endrer seg sikkert litt fra dag til dag, men at ting foregår innenfor visse tidsrammer. Det har du uansett sikkert helt grei kontroll på.
      Flotte unger, og flink mamma! 🙂

    21. Syns du har fått kjempefine rutiner for dere som fungerer:) og det er som du sier det er det som fungerer for dere,så får andre forholde seg til sine rutiner,hvis de har noen 🙂 Du er en kjempeflink mamma Rannveig 🙂 Og nyt de fri timene du har alene 🙂 🙂

    22. Kjære Rannveig! Du er så flink. Jeg har to tette og vet hvor mye jobb det er. De som klarer å lire av seg kritiske spørsmål til det du skriver her, ja de er ikke riktig navla. Det høres ut som en helt vanlig hverdag i en helt gjennomsnittlig familie, og du gjør det helt alene. Jeg vet hvor mye som står igjen når barna er lagt og hvor mye rot det blir og hvor mange vaskemaskiner som må gå med skittentøy og vask. Vi er så sliten av og til. Og jeg har bare to og vi er to voksne. Jeg tar av meg hatten. Du er en superkvinne.

    23. Da jeg leste dette innlegget så viste jeg det ville komme noen surpomper å kommentere timen mellom middag og kvelds, og jeg må flire. Det må være mange der ute som lever det perfekte liv der alt stemmer etter normer laget i en perfekt verden. Gosh så kjedelig dere må ha det når dere bruker tid på internett for å finne feil hos andre.
      Jeg synes du er flink Rannveig. Står på for at barna dine skal få et topp oppvekst og jeg ser at du greier det.

    24. PRØVER å fremstå som supermom og pedagogisk riktig,når vi alle vet (ja,alle som har vært hos deg i mere enn 10 minutter) VET at dette er bare bullshit!

    25. Heisann.
      Synes du er en flink mor. Stå på:)
      Ser deg iblandt i min cafe, du er alltid søt og blid.
      Vakre barn har du også🤗

    26. anonym 1820,da får du ta det med rannveig og ikke legge det ut på bloggen hennes,hvis du er en av de som besøker henne.:) For sånne venner vil ikke jeg ha..:) 🙂

    27. De som har noe som helst negativt til å si til en alenemor til tre så små barn. Som gjør sitt beste. Dere kan umulig barn selv. Jeg har en på tre og en på ett, og så utrolig mye jobb det er. Selv med samboer! Så hatten av! Det er en vannvittig krevende jobb! Det er som å ha tre-fire fulltidsjobber.

    28. Barn som er så små som Nathaniel burde ikke pusse tenner alene. Eller som tannlegene sier ; helt til di er ca 10 år😊

    29. Hvorfor skru av airbagen ? Hvis han sitter bakovervendt i et sete i forsetet så skjønner jeg, men hvis han sitter vanlig vei må du ikke ta av airbagen …

    30. Man kan kanskje tenke at enkelte ting er “feil”, men ang tannpuss så sa tannlegen vår at 3- og 5-åringen kunne få pusse selv både morgen og kveld, men at vi skulle fortsette å kontrollpusse om kvelden til 8-10år. Våre ber selv om kontrollpuss både morgen og kveld uansett, men det var i alle fall beskjeden vi fikk.
      Ang tidspunkt for måltider så kjenner jeg oss igjen. Barna får frukt og knekkebrød kl 14 i bhg og er ikke sultne før rundt 17. Mine spiser ikke bestandig så mye til middag uansett, så det går helt fint med kveldsmat til Barne-TV-tid. Hvis de har spist bra til middag er de ikke sultne og vi hopper over kveldsmat. Om man skulle utsatt kveldsmat til etter Barne-TV vil det jo bare bli stress for å rekke å være ferdig med alt til leggetiden (hvertfall når man er alene med 3) og jeg tror unga tar mindre skade av to tette måltider der de spiser hvis de er sultne, enn å avslutte dagen med stress hver dag.
      Ang henting i BHG som enkelte henger seg opp i så er det slik at de fleste barnehager har kjernetid og ønsker at barna ikke skal hentes før ett visst klokkeslett. En baby må også tas hensyn til, og man må finne løsningene som kan fungere best mulig for alle parter. De leveres jo også i følge innlegget ikke grytidlig, så de har kortere dag enn mange andre barn uansett. Det finnes de barna som er i BHG fra 7.30-16.30.
      Tiden som babyen sover syns jeg ikke noen har noe med å mene noe om. Rannveig har faktisk permisjon, og det er helt innafor å bruke tiden babyen sover til å sove selv om man ønsker det. Uansett er det ALLTID mye som skal ordnes. Handling, klesvask, husarbeid, planlegge middag, følge opp kontroller på helsestasjon med alle barna, legetimer, frisør, møter i bl.a. bhg osv. Og skulle man nå være så heldig å ha en time ledig tid så syns jeg det er innafor å prioritere å sitte på rævva om man ønsker det. Jeg er trebarnsmor selv, og vet hva det innebærer.
      Målet som forelder bør vel være å hjelpe barna våre til å bli trygge, gode og selvstendige mennesker som vet forskjell på rett og galt, bryr seg om andre, er snill og grei og har selvtillit og selvstendighet nok til å komme seg opp og fram i livet. Jeg tror verken tidspunkt for inntak av spaghetti og kjøttsaus og havrepuffer med melk eller henting 14 eller 15.30 avgjør om man lykkes eller mislykkes i å nå målet.
      Lykke til videre, Rannveig, du har kommet deg veldig 👍🏼

    31. For en fantastisk flink mor du er , Rannveig! Jeg er et par år eldre enn deg, gift og har tre små på samme alder som dine, men vi har på langt nær så gode rutiner som deg! Jeg beundrer deg virkelig for den jobben du gjør med barna dine!
      Og bare så det er sagt, til alle de som gnåler om at middag og kveldsmaten er for tett oppi hverandre; det er veldig forskjellig fra person til person! Jeg har en sønn som MÅ ha kveldsmat før han legger seg, uansett hvor sen middagen er. Så har jeg en datter som svært sjeldent vil ha kveldsmat selvopptatt det kan være flere timer siden middag.
      Men det ble vel kommentert bare for å ha noe å plukke på i et så flott innlegg!

    32. Har aldri kommentert bloggen din før, men fikk så lyst til å gjøre det nå, for du fortjener noen fine ord etter noen forferdelige kommentarer lenger opp. Du virker som en fantastisk mamma, og det håper jeg virkelig at du innser selv også! Når barna vokser opp husker de ikke når og hvilke måltider de fikk, men de husker den gode og trygge mammaen som ALLTID var der for dem. Og du er den (virker sånn i hvert fall) den type mor! Du er en ekte kriger, for å si det på godt norsk, for det er virkelig ikke gitt at en person skal kunne oppdra 3 barn alene! Men du klarer det, og du klarer det mer enn godt nok! Det er ingen foreldre som skal være perfekte! Man skal bare være god nok, men enkelte her inne på kommentarfeltet har vel en oppfatning av at man må være perfekt for å kunne oppdra barn… Men virkelig, jeg bøyer meg i støvet ass, du virker som en helt FANTASTISK mor!!

    33. Kommenterer aldri blogger.. du virker som en flink mor rannveig, er mye alene med sønnen min og hver kveld før kveldsmat så har vi en “rydde” runde hvor vi rydder opp lekene som er dratt utover etter jobb/barnehage.m maten som ligger på gulvet tar jeg mens han leker alene.. for da mer tid for meg selv på kvelden. .. ikke ment som kritikk men et råd 😊 når det kommer til mat tider har vi det omtrent likt.. ingen krise om det er 3-4 timer mellom måltider 😜

    34. Jobber som spesialpedagog. Vil gjerne rose deg for at du har gjort måltidene med barna til å danne felleskap rundt familiesituasjonen. Det finnes nok av barn som ikke vet hva et måltid med familien er, fordi de får servert maten foran tv eller ipad. Det er disse barna som man i mitt yrke ser ikke har lært seg å vente på tur, som ikke kan bordskikk som å takke for maten.
      Så, det du gjør her er fremragende for barna dine sin sosialiseringsprosess med andre barn.
      Fortsett sånn!

    35. Oi det var ikke mye tid imellom middag og kveldsmat hva er egentlig poeng med at de må trøkket i seg kveldsmat rett etter middagen.

    36. Wow! Så flink du er. Stå på! Krever sitt å ha alt klart til dagen etter og å ha så gode rutiner som dette😊

    37. Så utrolig flink og og god mamma du er, og helt nydelige barn! Fin familie 🙂
      Og til alle som legger seg oppi rutinene og må kommentere dritt, altså hallo?? Det er rutinene som fungerer for Rannveig og barna, så hvorfor henge seg opp i det? Til dere som kommenterer dritt og “mammapolitiet”: Alle har sine egne rutiner som funker for seg. Hva om noen skulle kommentert alt dere gjorde? Mast om når du velger å stå opp, hvorfor du gjør ting sånn og sånn og når du velger å spise? Bare fordi du har rutiner med ditt barn betyr ikke det at det er en fasit på hvordan det skal gjøres, djizuus nå må dere gi dere og roe dere helt ned. Hva slags forbilder er dere for barna deres når dere kommenterer dritt til en person på en blogg? Ikke noe å skryte av hvertfall, så skjerp dere og ha nok med dere selv.

    38. Blir såååå matt av å lese noen av de tankeløse kommentarene her. Først provosert, men så bare matt. Skulle vært bitchesperring på kommentarene. Håper egentlig at du er en sånn som sparker ekstra hardt ifra når andre slenger dritt. At du klarer å tenke at du er så mye mer enn god nok 🙂
      Er helt imponert over alt du gjør!
      Jeg som er alene med kun 1 er sliten nok, men jeg har jo ferie i forhold til deg!
      Du er helt fantastisk flink!
      Bare sørg for å hvile nok. Å sove eller hvile eller om så se en serie hver eneste gang ungene sover på dagen er faktisk helt lov. Man må hente seg inn for å ha noe å yte. Og du yter mye og fortjener å hente deg desto mere inn. Så ta godt vare på deg selv og husk på at du er en fantastisk mamma for alle dine små.
      Ungene dine er så ufattelig søte og skjønne alle sammen, og de er heldige som har deg til mor 🙂

    39. Jeg forundrer meg over at folk gidder å bruke tid på drittslenging!
      Og det skulle vært interessant å vite hvor mange av dere som kritiserer som selv har tre barn og vet hvordan det er?
      Jeg synes du virker som en fantastisk mamma 🙂
      Vi har alle ulike måter å gjøre ting på og alle må finne ut av hva som passer seg og sin familie best!
      Stå på og lukk øynene for de som ikke klarer å la være å kritisere og slenge dritt! Klem til deg 🙂

    40. Angående det å pusse tenner sier faktisk tannleger at barna bør få pusse tennene selv på modningen fra de er 4-5 år, men at foreldrene må pusse om kvelden:)
      Det står ingenting om at hun ikke pusser tennene hans på kvelden, det er på morningen han pusser de selv, og det er bra👍🏻

    41. Flinka! Jeg tenkte herregud for ei supermamma, for et sterkt kvinnemenneske når jeg leste innlegget. Så scroller jeg nedover og ser en haug med sjalu kvinnfolk. Noen kvinnfolk klarer ikke at andre er så jævla sterke 😉

    42. Fy søren Rannveig, du er en helt fantastisk bra mamma!! Det må jeg si 🙂 Du imponerer meg virkelig med din hektiske timeplan og at du greier alt på egenhånd, det er bare å ta av seg hatten for deg 🙂
      Stå på!! Klemmer til deg <3

    43. Jeg er så imponert! Du skal vel også vaske, henge opp, sortere og brette klær, handle, takle trass og krangling og mye mer. Har selv “bare” to, men også en mann som tar nesten halve jobben, så jeg er evig imponert over deg.
      Barna dine er heldige som har deg som mamma.
      Og er det ikke litt godt å tenke på alle de som hater; tenk når de selv får barn, hvor dumme de da må føle seg når de oppførte seg som de gjør mot deg. La de holde på, du har nok av støtte i alle oss andre med flere barn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg