Mentalsykehus next

Herregud, jeg vet omtrent ikke hva hjernen min skal fokusere på for tiden. Kake? Bursdag? Turdag i barnehagen? Sofabord? Lunch med en venninne? So much to do. So little time. Jeg har jo så vanvittig, utrolig mange knakanes gode ideer og tanker. Faktisk så mye at av og til begynner jeg å lure på om jeg lider av den psykiske lidelsen ADHD (mennesker med ADHD tenker ekstremt mye og har mange, mange ,mange ideer) Akkurat som meg. Jeg har også mange, mange, mange kjempegode ideer. Det eneste jeg mangler er TID.

Først og fremst. I nærmeste framtid skal jeg arrangere 2 bursdager for min kjære lille Emma og en dåp for min kjære lille Sienna. En venner og familiebursdag om to helger, og en påfølgende barnebursdag for alle på hennes gruppe i barnehagen, hvor jeg skal bake en tre-etasjes Frost kake. Hjelp?!!? Ja, det kan vi trygt si. Egentlig er det best å rope hjelp HØYT i dette tilfellet. Jeg skal heldigvis få litt kyndig støtte av av min flotte bake-venninne Katrne som har sagt seg villig til å hjelpe meg å lage den kaka. En mindre bekymring, puuuh.

Det er ikke det altså. Jeg har laget mye “fancye” kaker gjennom årene som mamma når ungene har feiret bursdag, både prinsessekaker og spidermankaker.. Men, det har seg dessverre slik at jeg er en siste-liten person, om man kan kalle det det. I mitt hode har jeg kjeeeeempegod tid, myyyye bedre tid enn hva som faktisk er tilfellet. Noe som fører til at jeg stresser meg halvt i hjel og at kaka blir ferdig etter gjestene har kommet. Det skal jeg virkelig  forsøke å unngå denne gangen.

Det blir dessuten fin store-selskap-trening for meg, til jeg skal arrangere DÅP helt alene(grøss) i slutten av september. Her har jeg heldigvis fått min venninne Kikki til å bake dåpskaken. Takk gud, amen for that.  Praise the looord!

 

Oppi alt dette begynner hodet mitt å tenke på jul og advent og alt jeg ikke kommer til å få tid til. Til jeg skal kjøpe, pakke inn, og henge opp 72 forskjellige (små) gaver. Om jeg skal ha sjans til det, bør jeg nemlig begynne nå, helst i fjor. Og til jeg skal arrangere ettårsdag for Sienna, 13 desember. Seks dager etterpå er det ny runde med TO burdsdager for Nathaniel som fyller fem 19 desember, en familie/vennebursdag, og en barnehagebursdag. Samme (dritstressende) rulla. Og jeg kan ikke gjøre det noe dårligere her, så her blir det mest sannsynlig en treetasjes spidermankake. HjelP??! Jeg vet enda ikke om jeg får noe hjelp der. Vi kan bare håpe og be. Rett etter dette er det julaften. Masse mat skal lages, en hel HAUG med gaver skal pakkes inn og ut, og jeg anser meg selv som ekstremt heldig om jeg ikke til dette tidspunkt ikke har omkommet av et heidundranes kraftig hjerteinfarkt.

Dessuten, så trenger jeg nytt stuebord. Mitt mini-mini spisebord jeg har at the moment, har plass til ca nøyaktig ett stearinlys, og ikke så mye mer enn det.  Som om jeg ikke hadde nok å tenke på fra før av, har jeg nå allerede gjort avtale med Emmas pappa om å snekre stuebord selv. Den avtalen gjorde jeg 5 minutter etter at jeg fant ut at jeg ville ha nytt stuebord. Ja….. dere vet meg, som har så syyyykt mye tid til sånne sysselsaker. Knis. Eller ikke. Jeg har faktisk også lyst på en ny sofa, men det kan jeg dessverre ikke lage selv, og de jeg har lyst på er så utrolig ufattelig langt utenfor min økonomiske rekkevidde at jeg ikke gidder å tenke på det engang.

Mye tanker. Mye ideer. 10% av de blir gjennomført. Litt slitsomt å være så kreativ og optimimistisk hele tiden, men livet er litt for kort til å ikke gjøre det man har lyst til og følge drømmene sine. Og drømme, det er noe jeg virkelig er flink til. Det blir mye “sitte hjemme” tid for meg som alenemor til tre, og masse tid til å tenke over alle tingene jeg kan gjøre bedre i morgen. I morgen er en ny dag, nye muligheter. Jeg må bare ærlig innrømme det, for en optimist jeg er! Det skal jeg virkelig ha altså. Men, selvgjort er velgjort, og jeg gleder meg til å drikke kaffe på mitt (snart nye) selvproduserte stuebord 😉 To be continued!


Forresten har jeg litt lyst til å bli mellom-blondine igjen! Godt jeg har frisørvenninner. Men, om det blir gjennomført eller ikke, er det bare tiden som kan vise.

Skulle gjerne likt å visst om noen som har like mange tanker inni hodet på en gang som det jeg har. Det tror jeg ikke det er ett eneste levende menneske på jord som har. Egentlig er det ganske merkelig at jeg til nå ikke har blitt innlagt på et mentalsykehus for å ha blitt gal av alle mine geniale ideer. Jeg har jo ikke tid til å tenke på dagtid (hvem som helst- prøv å tenke klart med tre barn som enten gråter, hyler eller spør deg 100 kompliserte spørsmål du ikke engang vet svaret på, på en gang) så det er sikkert noe med at jeg endelig får tid til å høre mine egne tanker på kveldene som gjør at jeg blir så vanvittig inspirert og optimistisk. Forhåpentligvis vil jeg fortsette med alle mine sykt gode ideer og prosjekter, uten å bli gal i framtiden. So far, so good. For dere som lurer, NEI, jeg er ikke helt A4-normal. Og trives egentlig ganske godt med det!

Blogges

50 kommentarer
    1. Hvorfor har du ikke familieselskap samtidig for nathaniel og sienna?? Siden det bare er 6 dager mellom bursdagene så vil du jo spare deg for mye baking og stress 😊

    2. Du må ikke lage så mye stress for deg selv. Det fins mange enklere løsninger enn de du har skrevet her. Feks så trenger du ikke å lage gavekalender til alle ungene. Kjøp en sjokaladekalender hver til jul. Det er mer enn bra nok, og jeg lover deg at ungene ikke kommer til å savne noe. Du er så å si alene med tre barn. Det er mye jobb i seg selv. Skaff hjelp til det du kan og ikke prøve å være mest mulig “perfekt”. Ingen er perfekte. Ungene legger også mer merke til en stresset mor enn om det feks ikke var verdens fineste kake på bursdagsbordet.

    3. Tenk grønt, ikke sløs papir, lag en nisseboks til hver av ungene i adventsgave, da kan de stå opp hver morgen og undre seg over hva slags gave boksen inneholder, og du slipper å pakke pakke pakke med papir😉

    4. Stressa av hele innlegget jeg. Hahah. Du må begynne og tenke praktisk. Når jeg var nybakt mor skulle alt være så jækla perfekt, alt skulle være gjort selv og til de grader spesilet+++++. Til jul skulle alt være vaska å pakke kalender skulle være sykt bra. Men 2 unger etter dette og råd fra de litt eldre mammaene fikk meg til og innse at jeg kan ikke være perfekt til alt. Ting jeg ville gjennomføre måtte jeg ty til litt enklere måter å gjøre ting på, huset må ikke bli vaska til jul, går fint Ann og ta litt igjennom hele året, bake? Må ikke ha 7 slag. Barnebursdag? Ja veldig moro å ha en perfekt kake, men barna syns det er stas med kaka i 5 minutter så er det noe annet som fanger dem, så hva er vitsen å lege en 3 etg kake? Ro deg ned tenk litt på deg selv:) slå sammen bursdagen. Mitt råd nå: bli ferdig med Emma sin bursdag, gjennomfør dåpen å så kan du tenke på jul og de 2 bursdagen. Ta en og en ting om gangen så slipper du å bli gal:)

    5. Supermamma,,,du er superflink husk å sette av litt tid til deg selv,,,roe ned og pleie kroppen innimellom,,,lenge siden du har lagt ut ferske bilder av din herlige kropp og blide vesen!!!!!

    6. 72 ganger gaver som i snitt koster 50 kr; er 3 600,- som du kan bruke til andre ting. Lag heller en aktivitetskalender så dere kan bruke desember på koselige aktiviteter fram til julaften. La barna bli med på vasking, rydding, baking og kos i desember. Lage snølykter, bålkos med mat, vaske, bake, kino, shoppingrunder..

    7. Du passer nok absolutt best til å være blond. Hadde jeg vært deg ville jeg heller prioritert å spare til bolig, så ungene får litt stabilitet og slipper å flytte hvert halvår. Og vet du hva? Vi andre får også til tingene du nevner, i tillegg til full jobb. Er det ikke fint? Vi er skapt for å klare sånne vanlige sysler👍🏻

    8. ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, ikke en psykisk lidelse. Jeg dør av latter 😂
      Er det mulig?

    9. ADHD er forresten veldig mye mer enn mange gode ideer. Spørr du meg høres det heller ut som at du lider av HD – hyperactivity disorder.

    10. Blir helt oppgitt her jeg sitter,min sønn på 6 år har adhd og går på medikinet,utredning i 3 år og det er ingen psykisk lidelse,du burde skamme deg for sånne uttalelser,du har ikke peiling,skam deg Rannveig !!!

    11. “Det blir mye “sitte hjemme” tid for meg som alenemor til tre, og masse tid til å tenke over alle tingene (…)”
      Neste avsnitt: “Jeg har jo ikke tid til å tenke på dagtid (…)” ??!?
      Og når du gang på gang må bruke ting som spiseforstyrrelse, selvmord og mentalsykehus som lokkemidler til din blogg, burde man nesten vurdere å få deg innlagt et sted.

    12. Du tror ikke gjestene blir litt lei? hva med å slå sammen noe? Hva med å bruke formidagen på å planlegge kommende feiringer, og handle inn litt smått ved å ha barnepass for Sienna, eller ta med hu i vogna når du vet at hun har hvile tid. Skjønner at det er korselig med hjemmelagde adventskalender, men det er ikke verdt stresse når barna finner samme gleden i skjokolade kalender eller sånne prinsesse /spider man kalender med småeleker. Det er tanken som teller og de setter nokpris på variasjon på kalenderne så det ikke alltid er samme pakkekalenderne. Men de kakeplanene høres veldig spennende ut er selv glad i å bake så kunne ikk vært mer ening hehe men tenk å bruke så lang tid på 3 etasje kake så bli ikke alt spist opp for det er for mye? hva med å holde seg til 1 etasje spiserman elelr frost kake, så vet d værtfall at kaka blir spist opp, og at det er værdt tia. Du sparer tid, sparer litt penger, ingen rester av kaka i 5 dager etter og barna blir glad og du blir glad. Lykke til tenker på deg, du er er SUPERWOMAN!

    13. I et halvtårs perspektiv med en slik overkommelig gjøremålsliste, så tror jeg det heller står på din begrensede evne til å organisere og få overblikk over gjøremålene. Lunsj liksom.. Må være et vanvittig avslappende liv du egentlig lever om DET skal være en ting som setter deg ut av balanse.. 😎

    14. Ser at det blir mye på deg fremover, men ungene tåler sjokoladekalender i noen år fremover så du får hendene litt fri 🙂 Du kan jo “spe på” med noe spesielt på søndagene for eksempel, du liker jo å være kreativ, så dere kan jo gjøre ulike kreative ting sammen. Lage julekort, bake pepperkakehus etc.

    15. Ikke få meg til å le… Geniale ideer, du… Hahahahahaha… Dagens vits! Men ser at du skriver at, INGEN kan ha så mye å tenke på som det du har… Vell vell… Suprise, du ikke alene i denne verden! Det er faktisk mange mennesker i denne verden, som har myyyyyyyyyye mere en deg å tenke på… Det er faktisk helt sant, det er så mange mennesker som har enda mere kaos en deg i huet… Pluss at jeg kjenner ihvertfall 3 stk som har en del mere å tenke på enn deg. Nei du Rannveig, du er ikke den eneste personen som tenker på mye forskjellig, men du skal få lov til å leve i den lille ego verden din. Som jeg har sagt før, verden er ikke skapt for deg, du er skapt for verden. Men ser ut som det vil ta laaaaang tid før du vil skjønne noe av åssen ting henger sammen, dessverre!
      Også når det kommer til psykiske lidelserm, ta og les deg opp på hva som er hva før du uttaler deg!

    16. Ser at du er flink til å bake. Når du gjør det neste gang, bak dobbel porsjon og frys ned. Boller, pai, brownies osv. Sjokoladekalender og pepperkaker i adventstiden . Lykke til, du er flink❤️👍

    17. Bursdagen for Sienna og Nathaniel bør du slå sammen. Mye stress før jul så at alle skal komme to helger etter hverandre på selvskap er bare unødvendig. Unødvendig tid for deg og andre. Så slipper du bake og stresse for så mange selskaper. Samme slekt og venner som kommer uansett så bare å slå sammen. Gaver får de uansett. Jeg har en av hver med 14 dager og 2år i mellom å vi feirer alltid sammen. Storebror har bursdag med venner å har sin egen dag. Lillesøster også. Familie og familievenner feirer sammen.

    18. Kjære deg, pust med magen 🙂 Husk, det er bedre å heller gjøre litt mindre greier helhjertet, en å overgå seg selv totalt og endte opp med at alt bli bare halveis. Kvalitet fremfor kvantitet 🙂
      Tenk over innlegget dit og tenkt på det. Du er bare et menneske, som allerede gjør en kjempeinnsats. Tenk pratiske og enkle løsninger innimellom 🙂

    19. Åh! Sienna er SÅ søt! 😀 Jeg får lyst på en egen unge når jeg ser henne, virkelig et vakkert barn. 🙂

    20. Den kommentaren med Sienna over her var min kommentar, men jeg må bare si en ting til. Jeg har ikke lest bloggen din på veldig lenge, men det å komme hit nå, var kjempe koselig, jeg syns det er så flott med alle de ute bildene av barna, det gir meg håp når det gjelder foreldre. 🙂

    21. Og til dere som kommer med dritt slenging, hva er vitsen? Hat skaper dårlig stemning, for begge parter. Om du ikke har noe hyggelig å si så ikke si det. Karma.

    22. Du er vel en søt mor, og har mange gode ønsker for dine barn!
      Husk at det beste for dine barn er ikke det materialistiske, men tilstedeværelsen.
      Gikk i kakefellen selv, men etter flere år når jeg spurte barna – så ville de ha sjokoladekake med sølvkuler!
      Kaldendergaver, ja det var jeg helt tydelig på at barna skulle få – men anbefaler det ikke! Barn ender opp med å bare ville ha, hva med å gi og hva med å se gleden i å gjøre noe sammen!

    23. Dette får alle som har barn til, i tillegg til full jobb og å følge opp barna med fritidsaktiviteter. Skjønner ikke hvorfor du klager. Du har jo ingen forpliktelser utenom barna.

    24. Hei!
      Jeg synes du burde farge håret sånn som på det nederste bilde, du kler den fargen godt! 🙂

    25. ditt liv høres enkelt ut…både IRL og i ikke minst i hodet…..
      Heldig den som blir født med slike enkle liv 🙂
      Og at du har det travelt er faktisk “dårlig dømmekraft” selv om barn er blessing så skulle du ha studert osv….
      Hodet ditt er blåbær….jeg sover ikke…aldri…utenom sovetabletter når jeg holder på å gå på veggen….hodet mitt går RUNDT
      tre barn har jeg også…. en som var alvorlig syk, uten familie og venner til hjelp.
      Poenget er…du er dessverre ganske ordinær…. men det er positivt

    26. Mens vi snakker om diagnoser så er dramatiserende personlighetsforstyrrelse noe som rosabloggere ofte skårer høyt på..

    27. Hva med og lage en adventskalender med både aktiviteter og gaver? Det gjør jeg hvert år, slår alltid supert an!!😄
      Vi har f.eks trolldeig,pynte trolldeigen, lage julekaker, poste julegaver, pakke inn julegaver, pynte til jul i huset, filmkveld(julefilm) med boller og kakao+++

    28. Hei! Jeg og min bror delte en gavekalender, altså vi fikk gave annenhver dag. Hva med å gjøre det med barna så sparer du tid, miljø og energi? Da kan du jo heller gi noe litt større så slipper du så masse smått dill. Du er kjempeflink. Klem 🙂

    29. Kjøp en sånn “smarties” “lego” “harribo” ellernoe kalender til de isteden ? Sparer massevis. Tenker nok de blir like glad, og du slipper stresse deg ned.
      Hatt pakkekalender til mine to i flere år (de er 9 og 7), men i år går jeg for lego kalender og en enkel “gammeldags” sjokoladekaleder 🙂

    30. Er man virkelig en miljøskurk om man gir barna sine julekalender også nå? Det skal visst hakkes på det som hakkes kan. Du gjør en superjobb Rannveig, folk kan si hva de vil – men du? Du står virkelig på for barna dine.

    31. Steng kommentarfeltet ditt, så slipper du alle disse negative menneskene!
      Stå på😊 Du gjør en god jobb!

    32. Merker at jeg blir forbanna når du skriver at ADHD er en psykisk lidelse.. Ellers liker jeg bloggen din veldig godt :)!

    33. Merker jeg blir forbanna av alle som blir forbanna fordi du kaller ADHD en psykisk lidelse. Greit at ADHD ikke er en psykisk lidelse men det er faktisk ingenting galt med å ha en psykisk lidelse. Dere gjør det til noe negativ å ha en psykisk lidelse.

    34. Du gjør en fantastisk jobb Rannveig! Alle dere som skriver dritt burde skamme dere, Hva om noen skrev slikt til dere?

    35. ADHD er en psykisk lidelse. Har dette selv, det burde ikke være tabu i 2016. I likhet med adhd er også angst, depresjon, spiseforstyrrelser mm. psykiske lidelser, så folket her må ikke være så hårsåre 🙂 mye stress Rannveig, men det blir til det du gjør det til 😉

    36. Nei, Adhd er ikke en psykisk lidelse. Det er som noen over her har skrevet, en medfødt utviklingsforstyrrelse. Rett skal være rett. Den kan dog medbringe flere tilleggslidelser av psykisk karakter.

    37. Anbefaler deg rett å slett å lage 1 pakkekalender som du gir til di hver 3 dag, altså dag nr 1, til den største, dag 2 til dem mellomste og dag 3 til den minste. Da kan du regulere pakkene til hver enkelt ut fra interesse og alder 🙂 og ha sjokolade kalender så alle får om morgenen 🙂
      Vi har gjort det noen ganger på mor, far og barn 🙂
      Veldig koselig og alle blir litt mer engasjert og nyskjerrig på pakkene. Eller så kan du lage en kalender der alle 3 må dele på, eventuelt finne på noe forskjellig sammen alle 4.
      Jeg ville ikke laget paklekalender for tre barn :-/
      Bare ett forslag 🙂
      Lykke til 🙂

    38. ADHD er ingen psykisk lidelse. Du er rimelig lite belest om du tror at alle sykdommer i hjernen skyldes psykiske lidelser. Hørt om kjemi? Nervebaner? Dette er allmennkunnskap.
      Huffameg, og du skal bli sykepleier…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg