Dette skjer når man nekter for farskap!

Beklager mitt fravær, det skjer nemlig noe støtt og stadig, her hjemme hos oss, hvor forresten alle er akkurat like høyt elsket.

De siste dagene har vært preget av kjedelige voksenting, som selging av den "gamle" sofaen vår, og skjemasøking. Men det må gjøres det også. I går tok jeg med meg snuppa en tur på innom NAV for å hente et slikt skjema(grøss). Bare jeg hører skjema, så får jeg nesten gåsehud.

Vel, det måtte gjøres, for Sienna har krav på å få en viss sum hver mnd fra hennes ikke-eksisterende pappa, populært kalt vbarnebidrag. Siden pappaen til Sienna aldri har "godkjent" farskapet, selv ikke når han fikk DNA bevis lagt fram for seg, så ville det ikke vært noen hensikt å søke om om det noe særlig tidligere. Farskapet må erkjennes, enten han til slutt likevel gjør det selv eller tingretten, i ytterste konsekvens politiet, gjør det for han. Og dette tenkte jeg veldig mye på da jeg satt konsentrert og fylte ut ark etter ark i går…

Jeg er faktisk helt sinnsykt glad for at vi lever i Norge. Et land, der menn, som får barn, men later som de aldri fikk barn, likevel må betale for seg. Godt jobba Norge! Et land, der om du nekter for farskap, i en sak hvor det foreligger DNA bevis på, har du faktisk ikke en dritt du skulle ha sagt uansett. Du blir i ytterste konsekvens stilt for tingretten. Møter du ikke opp der, blir du hentet av politiet. Simple AS that. Disse lovene og reglene er jeg veldig glad for at vi har.

Du kan stikke fra barnet ditt, men du vil aldri kunne slippe unna det økonomiske ansvaret. Noe som er VELDIG bra, en lov som helt sikkert får flere fedre til å stille opp på lengre sikt.

Litta sinna-altforpersonlig-innlegg, men disse farskapsgreiene blir bare sykere og sykere ettersom ukene og månedene passerer. Jeg hadde i det minste forventet at han skrev seg opp som pappa i det han fikk DNA bevis på at han faktisk er Sienna's pappa, for ET HALVT år siden.. Og siden det ikke har overholdt NOEN av fristene han har fått fra NAV ifht farskap, men drøyd alt ut i det lengste, så langt han kan. Vel, etter å ha pratet med tingretten på torsdag, er det nå siste sjanse for han til å gjøre det frivillig. Ingen flere frister han kan dra ut, nå foreligger absolutt siste frist for han allerede til neste uke. Jeg klarer bare virkelig ikke å fatte og begripe at et menneske kan velge bort sitt eget barn. Kaldt, kaldt hjerte.

Vel, det var dagens irritasjonsmoment, fedre (og sikkert også mødre) som ikke stiller opp for sitt EGET barn.

Fine snuppa Bilde fra Instagram @rannveigheitmann

I dag er Emma dratt på pappauke, og Nathaniel har vi kjørt til Oslo til tante Astrid og onkel Anders. Med andre ord, jeg og Sienna skal tilbringe hele denne helgen alene.. det blir veldig stille, og veldig koselig ❤

Blogges ❤

91 kommentarer
    1. Så idiotisk at han må erkjenne det!
      Hvis dere har tatt test, så burde vel det være nok for NAV og andre? Hans navn svart på hvitt hvor det står at han er faren?
      Prøver ikke å spekulere, bare lurer… godt forklart av deg altså, men jeg er nysgjerrig.
      Må han ha tilbakebetaling på all barnebidrag siden Sienna ble født?
      Håper du svarer

    2. Malin: Vedlagt ved det positive resultatet fra DNA testen han fikk, lå det et skjema for erkjennelse av farskap. Dette valgte han å ikke fylle ut, og det skjemaet er noe han må skrive under på for å stå som pappa for Sienna.

      Jeg vet ikke hva han prøver på, men uansett hva, så er det helt meningsløst. Han må uansett betale fra og med den dagen hun ble født og til dags dato, og i 18 år framover. Sånn er det, når man driter så fullstendig i sitt eget barn! ??

    3. Sitter litt i samme båt så skjønner deg godt… bare at her var pappaen med i bildet til jenta vår var rundt fem måneder, så dro han sin vei etter å ha gjort en annen gravid. Flott kar det der ja 😉 Nektet i tillegg å melde flytting sånn jeg ikke kunne få det jeg har rett på av nav og alt ble bare kaos. Endte med at han ble anmeldt (er visst ulovlig å ikke melde flytting gitt) og han må tilbakebetale måneder med barnebidrag pluss bot for å lure ‘systemet’ (da han fikk penger av nav for en bolig han ikke bodde i engang).
      Som du selv sier, hva oppnår de i lengda med å dra sånn ut ting uansett? Absolutt ingenting. All lykke til deg!

    4. Ikke for og være frekk eller noe sånt, men burde ikke du skjønne at han ikke kommer til og skrive under på noen papirer,siden du viste allerede før Sienna ble født at han ikke ville ha hun?
      Du må liksom tenke på hans synspunkt, dette var ikke planlagt, og han ville absolutt ikke ha unge, og nå skal han liksom betale i 18 år fremover?
      Fra og med neste år så blir jo disse reglene forandret, da kan barnefaren skrive fra seg all rett til ungen.
      Synes det er det absolutte rettferdige

    5. Stå på for deg og Sienna. Hun fortjener alt det beste i verden, er ikke hennes feil at en idiot av en mann greier å være så uansvarlig! Fy faen jeg blir så forbanna! Stakkars lille nydelige jenta som er så uskyldig som det går an. Kjemp for barnet ditt, du flinke mor. All creds til deg

    6. Kjære du Linn som har kommentert over her!
      Er ikke du ved dine fulle fem?? Har han klart å ha ubeskyttet sex så må han også klare å stå til ansvar for det, om han ikke vil ha med ungen å gjør så er det hans tap! Men økonomisk må han jaggu være med å bidra!
      Og ett nytt lovverk som gir en far rett til å fraskrive seg barnet sitt? Så du mener at regjeringen åpner for ” pul rundt, du er uansett uten forpliktelser”? Hvor idiot er ikke det?? (Ett sted inni meg har jeg en følelse av at “Linn” er barnefar eller dama hans…)
      Stå på, Rannveig!

    7. Hvis far ikke har bidragsevne og du jobber hardt og tjener over en hvis grense, får du ikke ei krone i økonomisk støtte/hjelp.
      Jeg må feks betale tannregulering og konfirmasjon helt alene!

    8. Til Linn over her: Har du sex med nokon er det like mykje ditt ansvar å bruke prevensjon som vedkommande du har sex med. Brukar ikkje han prevensjon er det like mykje hass ansvar å stå for det som har skjedd. Brukar ikkje ho prevensjon er det like mykje hennar ansvar å stå for det som har skjedd.
      Det skal faktisk gå begge veiar – og mannfolk kan ikkje berre forvente at p-pilla save’a ass’en kvar gong. Stå for det du har gjort – og det gjeld begge veiar. Rannveig stod for det ho hadde gjort i form av å beholde kidden – då må faen meg han gjer det samme. Amen.

    9. Jeg får helt vondt av å lese dette innlegget… Sitter her med min 4mnd gamle baby på fanget og som betyr absolutt alt for meg .. kan ikke fatte og begripe at enkelte mennesker klarer å droppe sitt eget barn..sitt eget kjøtt og blod.. Vakre Sienna ❤

    10. Både menn og kvinner har vel like stort ansvar her? Så lei av at gutter bare forventer at jenter går på p-piller (eller noe annet) og driter i kondom. Ja, jeg vet at Rannveig mest sannsynlig gikk på pilla, men ærligtalt – hvor vanskelig er det for en gutt å dra på seg en kondom?!
      Nei, skjønner du hvordan man har sex, så burde du skjønne at ei jente kan bli gravid også. Ansvar!!

    11. Rannveig er ene og alene ansvarlig for dette. Hun har lurt han i en felle som den værste syndige Hore. Bibelen sier at sex skal spares til ekteskap og den kvinne som horer seg rundt før hun er gift må ta konsekvensen. kvinner burde holde seg jomfru til de møter den rette. Da skjer ikke slike ting som dette. Stakkars S***n som ble lurt til dette. Han ønsket kun og leve livet sitt som en fri mann

    12. Han må vell strengt tatt ikke erkjenne farskapet for at du skal få økonomisk hjelp. Jeg har ingen pappa på papiret og veldig glad for det siden han ikke ville ha noe med meg å gjøre. Skjønner det er kjipt, mn – du visste jo fra dag 1 at han ikke ville ha noe med dere å gjøre :/

    13. Står i samme situasjon som deg, det er helt grusomt. Fatter ikke at noen kan velge vekk noe så vakkert, uskyldig og godhjertet. Sånne menn skulle ikke fått muligheten til andre barn i fremtiden, for ingen med hjertet på rett plass klarer å velge vekk det ene, men ikke det andre. Her var til og med barnefar enig at en abort ikke var aktuelt, plutselig midt i svangerskapet fikk han seg kjæreste og begynte å ruse seg sammen med henne. RUS ovenfor et barn, noe jeg heller aldri kommer til å forstå! En ting jeg lurte på ( som du selvfølgelig ikke trenger svare på ), men hvordan gjorde du det med besteforeldrene hennes? Ga du de muligheten til å bli kjent med barnebarnet sitt selvom faren ikke ville ha kontakt? Står veldig fast på det området..

    14. Inga Lill,
      Har du røyka sokkene dine? Er ikke litt synd i den fjotten som gjorde Rannveig gravid, han visste utmerket godt hva en mulig konsekvens av sex kunne bli, og valgte likevel og hoppe til køys med Rannveig. Han har nok minst like mye skyld her og har garantert ikke blitt lurt til noen verdens ting.
      Mulig du tilhører en sekt eller er familiemedlem med denne barberumpen av en fyr som ikke tar ansvar for sine handlinger, men verden er ikke svart/hvit lenger. Folk har sex før ekteskap, mange gifter seg aldri i det hele tatt en gang, man horer ikke rundt for det.
      Bibelpreiket ditt kan du spare til dem som bryr seg.

    15. Skjønner ikkje koffer alle går ut ifra at han var urimelig og “antok” at ho gjekk på piller. Er nok av damer som “lurer” mannfolka og påstår dei bruker p-piller, nettopp for å “holde” på mannen.
      Er vel like sannsynlig at Rannveig er den type jente som at han berre gjekk utifra at ho brukte prevensjon og dreit i alt.
      No har ho jo klart dette heile rundt gonger på alvorlig kort tid, så det kan jo tenkast at Rannveig har sitt eige bidrag opp i dette???
      Tenk om det var din egen sønn som blei lurt av ei tøs og måtte boten for det resten av livet, eller bli tvunget til å ha ein relasjon med eit menneske han virkelig ikkje kan fordra.
      Ønsker berre at folk skal opner auga litt her, ei sak har ALLTID to sider. Og nei, eg meiner sjølvsagt ikkje at det er greit å gje avkall på sitt eige barn!!! Han kjem heilt sikkert til å angre på det og det seier litt om han når han velger å ikkje møte si eiga datter…utrulig tragisk..
      Men som sagt, det er ikkje sikkert vi får heile sannheten her, så det blir litt feil å påstå at han stikk frå ansvaret etter å ha kjørt på uten prevensjon.

    16. Av og til så kjenner jeg at jeg blir litt frustret når jeg leser om foreldre og ¨uønskete¨ barn. Synes at det er trist og frustrerende å lese om menn som ikke vill ta ansvar for sine barn, men samtidig klare jeg ikke å tenke på hvor uretferdig det er for dem å bli tvungen inn i foreldrerollen. Jeg vet at dem kan bruke kondom om dem vill unngå barn, men er ikke alltids det er nokk. Noen gang kan det også være at dama har ¨lurt¨ mannen med at hun er på pillen eller noe slikt. Men det at en dame kan gå å ta en abort uten at mannen skal ha noe å si om saken, men mannen har fint lite å si på om han er klar for å bli pappa- sånn skal det ikke være.

    17. Er det ikke lov og ha egne meninger? jeg er helt ved mitt fulle dem, bare fordi jeg ikke er helt enig i det Rannveig skriver så betyr det IKKE at jeg er enig i hvordan ting ble med henne og barnefaren. Ja man skal ta ansvar, men dette var bare tanken på alle andre dette skjer med, der faktisk damer lurer mannfolk. det er mange av dem.
      Og ja det med at barnefaren skal få lov til og skrive fra seg foreldreretten er noe som jeg har lest på nyhetene.
      Og nei jeg er verken barnefaren eller dama hans, bare en person med egne meninger, og som skal klare og se på begge sidene av saken 😉

    18. Xn til samboeren min sa hun hadde noe feil med livmoren og aldri kunne få barn så han trengte ikke bruke kondom. Vipps så var hun gravid, og flere barn ville hun ha pga venniner av hun hadde både 2 og 3 barn. Så JA det finnes utspekulerte kvinner som gjør ALT for og få barn, det sto kun om at hun skulle bli mor og samboeren min hadde ingenting å si og han var ung og ikke klar for det. Så prøv og se det fra far sin side og. Er ikke bare og bli far om man ikke er klar! Tenk om kvinner skulle blidd tvunget til og bli mor kun for far ville det? TENK.

    19. Jeg blir faktisk litt sjokkert over hvor mange JENTER her inne som mener ditt og datt om ‘kvinner som lurer menn med prevensjonsbruk’ – kan ikke mannen dra på en kondom da, uansett? Kan ikke BEGGE parter være ansvarsfulle når det kommer til prevensjon? Det er så ensidig når det kommer til dette temaet.
      Ikke kom å si at du ble ‘lurt’ til å bli pappa når du selv ikke brukte kondom. Blir alt for dumt.

    20. Seriøst! Jeg misliker at folk snakker om Gud og OLDTIDEN.. Er ikke vi i 2016?? Ikke i 1920… Inga.. Gå og sjekk listene om skilsmisser du, det er plenty med kristne som du, som er jomfru og venter med sex til de gifter seg, and guess what?!? Det er de som skiller seg igjen, fordi de ikke klarte å holde på ekteskapet med personen de giftet seg med, og fikk barn fordi de ikke brukte prevensjon og det ble alt for mye for de.. Altså, jeg er glad jeg, for at vi kan ha sex før ekteskapet om man i det heletatt har tenkt å gifte seg. Slutt å vær i 1920! 🙄
      Og når det er sagt, Rannveig du er ei flott mor til dine barn, stå på, du gjør en ufattelig god jobb 👍🏻 Når det gjelder barnefar, så skjønner dessverre ikke jeg heller hvordan noen kan bare drite i barnet sitt på den måten.. Er så trist :/

    21. Hvorfor skal mannen tenke på og dra på en kondom om dama selv sier det ikke er nødvendig? eller om hun sier hun bruker prevensjon. Sex er jo ikke det samme med kondom og om man sier man er beskytta så burde jo det være en grunn for det. Man begynner ikke med prevensjon for morro.

    22. Takk for svar Rannveig. 🙂
      Og ikke bry deg om folk som kommenterer og ikke har peiling. Uansett hva som skjedde, om du lurte han til å bli gravid, eller om det bare skjedde, så har det ingenting å si. Til og med kjærester på p-piller eller annen prevensjon er betenkt på å “komme inni dama”. Han kunne dratt på seg kondom, eller “hoppet av i svingen” bare for å være helt sikker. Å stole på ei jente i et sånt tilfelle er bare idiotisk uansett, man har ansvar for seg selv.
      Kos deg med Sienna, Rannveig. Mr. Dustepappa ødela for seg selv. Og kos deg masse med pengene. Regner med at han har andre satser enn fedre som stiller opp, så du sliter nok ikke med den biten 🙂 husk å spar masse! 🙂

    23. Vær obs på at 6md ikke er noen “lang tid’ i det systemet der. Jeg gikk gjennom nøyaktig samme bøtteballet og måtte vente 1.5 år på bidrag !! Selv tingrett greiene tok nesten 6mnd alene. Og deres såkalt siste frist drøyes hele tiden 😅 samarbeider ikke far, vil dette ta lang tid . la oss håpe han tjener MYE så han må betale heftig sure tusenlapper. Tipper han husker kondom frem over 😉

    24. Som man reder ligger man.. Kvinner og menn har ansvar for prevensjon ja, men hvis man har sex med noen man ikke er i et forhold med, ja da tar man på seg prevensjon. Man kan ikke være så naiv og stole på det andre sier hvis man ikke kjenner de veldig godt.
      Man kan vri og vende på dette, men faktum er at vil man ikke gjøre damer gravide, da må man sette på seg kondom. Så enkelt er det faktisk.
      Jeg er riktignok dame, men hadde aldri turt å stole på en kvinne som sa hun gikk på p-piller hvis jeg var mann. Akkurat som jeg ikke stoler på når menn sier de ikke har kjønnssykdom. Her er det kondom som gjelder.
      Så, stå på Rannveig. En ordentlig mann betaler for sine barn.

    25. Inga Lill
      De mest dømmende mennesker jeg har møtt, er ikke de som har sex før ekteskap, får barn etter en “one night stand”, går med tatoveringer og piercinger, eller drikker alkohol og røyker. Nei! Det mest dømmende mennesket jeg har møtt er han/hun som “går i kirken hver søndag”. Din tro gjør deg IKKE til et bedre menneske… men dine ord og handlinger gjør! Jeg tror selv på en Gud, men ikke som noen hellige tekster vil beskrive h*n (men bibelen har jeg lest), men jeg kan forsikre deg om at mest sannsynlig er det den samme guden som hører oss begge. Slutt å døm andre mennesker på denne måten… og om du gjør, be ikke om tilgivelse for noe gang på gang, for den kvota bruker du opp ved å ha nettopp slike holdninger til andre mennesker.
      Håper det går bra med deg Rannveig <3

    26. Den som er med på leken, får smake steken.
      Det er alltid, en risiko for å lage et barn når man har sex. Selv om den kan være mikroskopisk, så burde alle ha det i bakhodet.

    27. Hahaha, Inga!!! Du må være et troll, det er vel ingen som mener det der særiøst i år 2016. Velkommen til det 21 århundre😂
      Han har selv vært ansvarlig for å bruke prevensjon. Noe man UANSETT burde gjøre på onenight stands. fordi man vet ikke om folk er ærlige eller har kjønnssykdommer, hiv eller alt mulig rart. Synd at det går utover uskyldige barn. Fine lille, Sienna. Håper det ordner seg for dere 🙂

    28. Kan ikke fatte og begripe at et menneske kan være så kald jeg. Og ikke ville ha kontakt eller se sitt egent barn. Har du prøvd og ta kontakt med moren / faren eller andre i familien til barnefaren? Kan hende de ønsker kontakt med lille? Eller kan riste litt fornuft inn i hode på sin sønn. Masse lykke til videre heier på deg!😊

    29. Søk heller overgangsstønad.. du får mer utbetalt enn ved bidrag fra far, og barnefaren slipper å sitte med bidragsgjeld. Ikke tro at jeg støtter ham, men unner ingen å få rekning fra nav på flere titalls tusen som skal betales innen 14 dager. Snakker om erfaring, da samboeren min fikk 75000 i bidragsgjeld fordi exkjerringa grein seg til at han hadde betalt for lite de siste 5 årene…

    30. Hvis du har ført han opp som far fra dag1 av hennes liv må han betale bidrag helt fra da 🙂 selv om han ikke har erkjent farskap 🙂 Stå på! Vet akkurat hvordan du har det nå 🙂

    31. Helt enig med Inga. Hørte fra en fyr jeg møtte som kjenner faren hennes at de pulte på nasj.. Stakkars unge som helt sikkert finner ut det når den blir eldre

    32. Til anonym 10.58, for Sienna er eneste barnet som eventuelt har blitt til på nasj? Jeg er en godt voksen dame,kunne vært bestemor til Rannveig sine barn. Barn har blitt til etter sporadiske bekjentskaper i all si tid,og tror de fleste er glad for livets gave.
      Du og Inga burde virkelig be om tilgivelse hos deres herre for deres nedlatende og dømmende kommentarer.
      Må herren ta dere i nåde.

    33. Jeg er 50/50 til det her jeg.
      Når barnefar tidlig før fødsel sa at han ikke ville, og ikke ville ha noe med barnet og gjøre, så er det vell bedre for barne og vokse opp uten noe form for kontakt med pappa, en og vite at hun kun får penger fordi mor gikk rettensvei? Og at hun egentlig ikke er ønsket?
      Jeg skjønner at som slene mor trenger en de pengene. At de kommer godt med. Virkelig.
      Men det er også skummelt at en mor helt alene kan avgjøre fremtiden til en mann også .. Hadde du nektet og ikke ville, og mannen stått på sitt for og beholde barnet, hadde du tatt abort.. Fordi du bestemmer. Mannen har ikke noe han skulle sakt.
      Det minste han da kan få, siden han ikke kan ta abort eller har så mye ellers han skulle sakt, var og kunne få fraskriver seg farskapet han virkelig ikke ønsker..

    34. Sex kan føre til barn, og skjer det bør begge foreldre ta ansvaret. I det minste økonomisk. Man kan ikke forvente at jenta skal ta abort!

    35. Du er en kjempeflink Mamma! At folk kan sitte å lage unnskyldninger for en “mann” som ikke stiller opp for barnet sitt er helt horribelt!
      Selvfølgelig skal datteren din få barnebidrag! Det er det minste hun har krav på! Han bidro like mye til unnfangelsen som det du gjorde og at han må betale bidrag er det minste han kan gjøre!
      Det er du som sitter igjen med barnet 100% og det skulle bare mangle at han må bidra økonomisk!

    36. Du blir Ikkje å se noe til penger fra far..Har han nekta å betale hittil,så blir han å fortsette med det. .Å sjøl om du rannveig sender inn d skjemaet tar d tid..Den søknaden tar 6 mnd behandlingstid..Å nekte han eller klager på den vil d ta ytterligere 6 mnd behandlingstid..Så går d til klageinstansen..dær tar d 6 mnd..Å sjøl om dæm har funne ut om han e betalingsdyktig eller Ikkje…Å han Ikkje betale..Så får du bare minstebidraget..På litt over 1000 kr..Så vest d e pængan du e ute etter er det ingenting å glanse etter..

    37. for en idiot, grow the fuck up og ta ansvar for barne ditt, hjerteløse barnslige drittunge !
      stå på rannveig, du har verdens nydeligste datter

    38. om æ hadde fått rannveig gravid så ville æ også ha blitt så flau og benekta det for harde livet! han hadde sikkert bare tengt å knulle litt på ho for å skryte over at han også hadde vært på henne og ikke hatt det i bakhauet at ho e en av de bloggerne som er avhengig av å poppe en ny kid ut hvært år for å holde liv i bloggen!

    39. Inga Lill………… Kjære deg. Slike som deg ødelegger så innmari for kristendommen og andre kristne. Ifølge læren du sitter og preker fra er det kun Gud sm kan dømme og de selvgode har ingen plass i himmelen. Hvor plasserer det deg mon tro?! Og et lite spørsmål: Om kvinner skal være jomfru når de finner “den rette”, men mannfolk skal stå fritt til å harve rundt som de vil å være “frie menn” som du kaller de. Hvem skal mannfolkene da harve over siden fordelingen av kvinner og menn genetisk sett er ca 50/50 og den andre halvparten skal spare seg? Kanskje Gud ikke har så mye imot homofili alikevel da, for noen må jo disse “stakkars” frie mannfolkene få harve over ikke sant? 😛

    40. Er i grunn irrelevant under hvilke omstendigheter et barn ble til. Barnet er her, sånn er det. Da må man ta det derfra. Er også sånn at det er kvinner som blir gravide. Hadde menn blitt det, hadde ikke jeg som kvinne hatt så mye å si. Rett og slett fordi den er den gravides kropp, og man bestemmer over sin egen kropp. Tenker også at om man absolutt ikke vil ha barn, så burde man være ekstra nøye med prevensjon. Sånn er det bare.

    41. Skjønner deg kjempegodt! enkelte har det altfor lett! er de voksen nok til å ha sex, er de sannelig voksen nok til å ta ansvar! Om han velger bort barnet sitt, skulle det bare mangle at han betaler iallfall! Håper det slår tilbake på han en dag hva han har gått glipp av!

    42. Ta ansvar gnåles det om og om igjen her. Hvorfor vinner aldri faren foreldreretten da, hvorfor har mor førsterett på barnet og far skal bare betale? Hva hadde Rannveig sagt om far ville hatt foreldreretten og hun måtte betale? Har selv opplevd dette med en venn som var mye bedre skikket enn mor til å passe på barnet, men tapte i rettsvesenet pga gammeldagse dommere.

    43. Her var det mye uriktig om bidrag. overgangstønad er noe helt annet, dette er bidrag for å forsørge barnet som hun har krav på fram til hun er 18 år, uavhengig av hvem av foreldrene som er mest uansvarlig og teit..Bidraget kan rannveig få nav til å regne ut i fra inntekten hans. Han får da regning. Bidragsgjelden hans kommer bare til å vokse hvis han nekter å betale, og til slutt får han lønnstrekk som er større pr mnd enn bidraget for å kompansere. Fram til han begynner å betale kan rannveig få bidragsforskudd tilsvarende minstebidraget fra nav, og det legger seg på bidragsgjelden hans. Se på det som sparing ☺ så sant han da ikke er totalt uten bidragsevne, altså omtrent uten inntekt hele livet eller har ti andre barn… har opplevd det samme selv, og da jeg søkte om bidragsforskudd ble det orden i sakene. Nav vil da selvfølgelig heller få faren til å betale enn at de skal gjøre det. Hadde jeg bare fortsatt med vår private avtale hadde jeg nok måttet mase hver mnd, og gått glipp av det året han ikke betalte noe fordi han hadde rotet med økonomien og lå etter med alt…

    44. Her var det mye svada.
      Kvinnen blir gravid, kvinnen kan velge abort eller ikke. Sånn er det biologisk, sånn må det bare være.
      Mannen velger å ha sex, med eller uten prevensjon. Kanskje blir han lurt. Det er en risiko han VELGER å ta.
      Kan han ikke ta konsekvensene bør han heller ikke ha sex.
      Rart å se hvor mange som synes synd på menn, akkurat som om de ikke er modne nok til å ta ansvar for sine egne handlinger.
      Er det snakk om frivillog sex er det ingen som er lurt. De VET hva som kan skje. Nå må dere gi dere.

    45. Kjære Rannveig, om en av mine sønner hadde vært far til vakre, lille Sienna ville jeg vært ei stolt farfar og betalt bidragene om min sønn ikke gjorde det. En datter er en gave ingenting annet kan overskygge. Håper hennes far blir voksen og ikke velger å gå glipp av oppveksten hennes eller muligheten til å forsørge henne.

    46. Og en ting til, det er det teiteste jeg hører at det liksom bare er de stakkars fedrene som må betale… den som har omsorgen betaler uansett mest hvis man regner på alt det egentlig koster for større bolig med ekstra soverom, mat, klær og fritidsaktiviteter, barnehageplass og trygg bil med plass til barneseter og vogn, kjøring hit og dit, bursdagsgaver til alle i klassen osv….

    47. Rannveig er bare ei useriøs løs dame som beholdt ungen for at faren skulle bli satt i dårlig lys og for å få mer respons på bloggen . Wake up ppl

    48. Synd at ikke flere fedre får retten til hovedansvaret når mor og far ikke er sammen lenger. Flesteparten her inne snakker bare om penger.. sier litt om hvor fokuset er.

    49. Da Rannveig ble gravid gikk hun ikke på p-pillen, men det der som fotballfrue fikk sånn tyn for å reklamere for, hvor du fikk vite hvilke dager du kunne bli gravid på og ikke. Funket tydeligvis dårlig.
      Men uansett, faren bør stille opp! Begge har vært uforsiktige, men Rannveig sitter igjen med alt ansvaret. Håper dette ordner seg for deg, du har ikke fortjent dette. Synes du virker som en god mor!

    50. Denne lovendringen dere snakker om, hva sier den? Det gir ingen mening at etter dna test og fastsatt farskap med dom så skal han kunne si ifra seg farskapet igjen? Sikker på at dere ikke har misforstått noe? At det f eks ikke er barn født i ekteskap som mannen da automatisk får farskap for som han kan si fra seg farskap for når de skilles hvis de egentlig var postmannens osv… ?
      Eller hvis det er en annen mann i bildet som ønsker farskap og alle er enige?

    51. Dette er virkelig ikke greit, så det er selvsagt at du tar grep på vegne av din datter som er avhengig av deg som omsorgsperson. Fram til dine barn blir 18 år er foreldrene de viktigste i livet. Om en pappa prøver å rømme fra det ansvaret, så må han få svar. Her gjør du rett, Rannveig!!
      Så svar til (!) som lengre oppe her skrev om sin samboer. Hun skriver at hans eks har sagt at hennes livmor ikke fungerte, og dit og datt. Fortell meg Er det mulig å bli så blåøyd. Jeg antar at denne nye kjæresten aldri var på soverommet den natten, men har blitt informert i ettertid.
      Skjerpings jenter. Sånt her er ikke greit!

    52. Linn: tuller du? Skal reglene endres slik at barnefaren kan skrive fra seg all rett til ungen? Det er jo bare sykt! Det går utover babyen jo!! Pappaen var med å lagde ungen, planlagt eller ikke.. Alle vet at man kan bli/gjøre noen gravid når man ligger sammen så blåst er man vel ikke..

    53. Jeg tror ikke jeg har kommentert her men nå holder jeg på å eksplodere.Status er vel at det er ei lita jenta som kom til, og som er skadelidende her. Hvordan det hele har gått til er for F……uvesentlig mtp begge parter. Ett lite barn skal uansett ikke lide på noen som helst måte Pga voksnes handlinger. Og til dere bedrevitere som kommenterer, jeg begriper rett og slett ikke hvordan voksne mennesker kan lire av seg så mye faenskap og dritt til andre, og jeg tenker med gru på at dere kanskje har egne barn. Lille Sienna har krav på dette. Og mye mer. OG hun har krav på en far som ønsker å være der. . Hun valgte ikke dette livet. Hvordan ett menneske, en FAR ikke kan elske sin egen datter Pga konflikt med mor synes jeg er en oppsummering på ett ekte RASSHØL.(kanskje du skulle søke om navneendring asap) så …Kjære lille venn (far) du må være ett svakt svakt menneske, og noe Mann kommer du aldri til å bli. Hilsen mamma 32.

    54. Her er det noen som har misforstått lovendringen fullstendig.
      Dette om regelendring er bare vrøvl. Far kan IKKE si fra seg farskapet dersom han er biologisk far, og det kan han heller ALDRI gjøre i fremtiden i Norge. Den nye loven som trer i kraft neste år sier tvert imot at det ikke lenger er en 3-års grense hvor far må ha fått skrevet på seg/blitt gjort oppmerksom på farskapet- han kan måtte ta på seg farskapet når som helst frem til barnet blir 18 år. Loven blir altså strengere, i motsetning til det våset som noen kommer med lenger oppe.
      Men det betyr også at fedre som faktisk IKKE viser seg å være faren (bevist med DNA-test) kan si fra seg farskapet når som helst, det må ikke ha skjedd innen barnet er tre år. Før har det altså vært sånn at fedre som har funnet ut at de faktisk ikke var faren allikevel har måttet ta på seg ansvaret hvis de ikke fant ut av det før barnet ble tre år.
      http://www.dagbladet.no/2016/03/18/nyheter/politikk/farskap/frp/innenriks/43574700/

    55. Jeg lar meg sjokkere av alle som skriver om at det ikke er nødvendig med kondom hvis jenta sier hun går på p-piller. Det finnes værre konsekvenser av one night stand uten kondom enn å bli far uten å ville det. Kjønnsvorter, herpes, chlamydia, hiv….

    56. Lena: Fantastisk bra skrevet. Er så enig i alt det du har skrevet. Hvordan og hvor barnet ble til, spiller ingen rolle. Selv om han ikke vil være far, så har han et økonomisk ansvar overfor barnet. Barnet har ikke valgt å bli født, og det er henne det går utover, ikke Rannveig. Mange menn som ikke vil bli far eller være far, men forstår ikke hvordan de klarer og ikke har hjerte til å ikke ville ha kontakt med barnet sitt. Selv om de hater moren til barnet, så burde ikke det gå utover barnet. Blir så provosert over sånne gutter/menn. Har de sex uten prevensjon , så får de ta konsekvensene når det blir alvor

    57. Første gang jeg kommenterer, og blir litt smågal når ingen av de som har kommentert at verken kondom eller piller er helt 100% sikre?! Har dere tenkt på det? Selv om de har brukt kondom eller hun går på piller, så er det ikke helt hundre prosent sikker at de beskytter mot uønsket graviditet (og kjønnssykdommer eventuelt).
      Alltid to sider i en sak, og som noen andre har sagt tidligere; Begge har ansvar, uansett om det er uplanlagt eller planlagt.
      Synes og det er synd for Sienna å vokse opp uten en pappa…
      Lykke til Rannveig! Stå på! 🙌🏻
      Hilsen en mamma på 21

    58. Dette er helt sykt. Jeg er kanskje ikke rannveigs største fan …eller fan i det hele tatt, men slik enkelte skriver her gjør at jeg nå sitter med haka i gulvet. Kvinner som lurer menn osv. Vil du ikke ha barn så hold marken i buksa eller bruk kondom og ta konsenvensen om den sprekker. Samme hva en kjæreste sier om livmorsproblemer eller p piller. Det finnes ikke noe “stakkars mann” men det er helt klart flere av stakkars barn. Å ikke være ønsket må være en forferdelig byrde i livet, og i mine øyne noe et barn ALDRI skal høre. Slutt å syt om de stakkars menn og kvinner som blir “lurt” – ha trusa på eller kos deg. Men det er virkelig ikke de som lider ved en uønsket graviditet. Det er barnet. Fy faen…blir helt ødelagt inni meg ved tanken på hvordan det må føles for dem.

    59. Hei rannveig! Jeg synest denne situasjonen er utrolig fæl, og jeg kommer aldri til å forsvare fedre som ikke erkjenner barna sine.
      Når det er sagt så vil jeg spørre deg: er det virkelig lurt å dele dette? Greit nok at du ikke skylder pappaen hennes (les: spermbanken) noe som helst, men hva med henne? Når min kjæreste forlot meg som gravid hadde jeg lyst å offentlig henge han ut og vise folk hvilken drittsekk han var, men noe i meg sa nei. Jeg tror det var samvittigheten min som ville skjerme lille i magen og spare henne for å lese slikt, ikke minst at andre leser slikt om henne senere. Etter hvert tok han til vett og er nå en fantastisk pappa for jenta si. Hva om det skjer deg og Sienna vokser opp med en far, for så å lese dette? Ikke noe jeg unner noen. Håper du får en ellers fin kveld, klem til deg.

    60. Her er det alt for mange som trenger å skaffe seg informasjon om prevensjon før de uttaler seg!!!! Det er ganske viktig og jeg håper flere av dere ikke har hatt sex enda med så elendig kunnskap.
      P-piller er ALDRI 100% sikre. Det er det ingen prevensjon som er. Og selv om det kanskje er veldig sikkert er det fortsatt en risiko for å kunne bli gravid. Belive me, i know!! Jeg ble gravid da jeg gikk på p-piller (og nei, det skjedde ikke for at jeg glemte å ta pilla en dag)
      Så selv om sjansen er liten er det fortsatt en mulighet der, for å bli gravid. Om man 100% vil unngå det, så kan man ikke ha sex. Er du sååå stressa for å eventuelt måtte ta konsekvensene av det som kan skje når man har sex, ja da får man beskytte seg dobbelt opp da!!
      TA ANSVAR

    61. Synes det er helt jævlig at kvinnfolk kan TVINGE en mann til å få barn når han så tydelig gir utrykk for at dette er noe han absolutt ikke ønsker / er klar for, for så deretter å kreve penger av det stakkars mennesket i etterkant – som om han liksom skylder deg / dere noe som helst.
      Å få barn er noe man skal være sammen om, en felles avgjørelse, ikke noe som skal brukes av kvinner som er dårlig stilt økonomisk for å få litt ekstra penger i lommeboka.
      For all del, ender du opp gravid etter sex, så behold gjerne barnet – det er like mye ditt valg som hans – men å kreve penger av ham i ettertid for en graviditet han hele veien har vært tydelig på at han ikke ønsket at du skulle gå gjennom, er rett og slett bare kynisk.

    62. du over her: alle barn har rett på barnebidrag. det skal ikke gå utover ungen. hvis han ikke ville ha barn, så kunne han brukt kondom

    63. Anonym 17/9 23:22 : Audun hadde nok betalt for seg ganske raskt, da jeg tviler på han ville hatt en slik sak hengende over seg. Pluss at han har pengene til det!

    64. Altså. Når Rannveig og BF diskuterte dette her – så har jo du (rannveig) sagt at han ønsket abort og INGENTING med barnet å gjøre. Så allerede før Vakre Sienna var født visste du at hun aldri kom til å ha noen “pappa”. Du visste at du kom til å gjøre dette helt alene. Og ja, jeg blir veldig sjokkert – hvorfor vil du i det hele tatt ha hans navn på hennes fødselsattest?! Hvorfor skal du presse han til å “betale for seg”når du visste han ikke ville ha henne fra dag 1? :/
      Jeg forstår bare ikke. Du gjør en super jobb alene Rannveig, og hvis du gjør det for å være Slem eller fordi Sienna fortjener de pengene – altså?? Fortjener hun penger fra en person som var med å lage henne, fedre har også ett valg – men hans valg var ikke godkjent fra deg. Og det er greit det – men da må du skjønne at han ikke ønsker noe med henne å gjøre. Og det er hans tap, og om du he dårlig med penger så det er vanskelig å gjøre det alene skulle du heller aldri gjort det.

    65. Det må bli slutt på et samfunn der likestilling kun skal gagne oss kvinner.
      Ja, man er to om det. Men da må man være to om hele prosessen. Eventuelt gjøre alt alene.

    66. Herregud, om man er i et forhold burde man ikke stole på personen når dem sier dem har feil med livmoren? eller om dem sier dem bruker prevensjon for å ikke ville bli gravid? har man vært samboere/kjærester i over lengre tid skulle det være unødvendig og lyve om sånnt, det er bare sjukt. Men one night stand ville jeg garantert brukt kondom uansett.

    67. Jeg tenker at er man med på leken, må man tåle steken 😉 Er selvfølgelig trist at sånt skjer når mannen stikker av, men det beste en kan gjøre da er å møtes på halvveien på en eller annen måte der begge er enig i måten det skal gjøres på! Enklere sagt en gjort, men da sitter man hvertfall ikke igjen med enda mere skyldfølelse hvis man hvertfall har prøvd 😉

    68. Er nå en drøy “lek” spør du meg;) mannen har ikke noe valg uansett. Bare å bite tenna sammen å late som man er klar da:)

    69. Sorry, men dette blir for dumt. Du har pakket på han en unge han mest sannsynlig ikke ønsket seg, med å ikke ta abort. Du har altså tvunget på han et barn, og nå skal du tvinge han til å betale for det. Ja, man er to om foreldrerollen, men man er også to om det valget man har når det kommer til å beholde/ikke beholde barnet. Hadde jeg vært han, hadde jeg ventet til politiet kom for å hente meg. Dette er like mye DIN skyld som hans skyld, for at dere valgte å ikke bruke noe så sikkert som en kondom.

    70. Hei
      Jeg syns menn har alt for få rettigheter når det gjelder akkurat dette temaet med barn:(
      Jeg vil på det sterkeste oppfordre alle gutter/menn til og tenke beskyttelse om du ikke er 100% sikker på at dette er den du vil ha barn med!! Det kan ødelegge masse for deg videre i livet om du må betale flere tusen kroner i bidrag hver mnd, i 18 år!! Det ødelegger også mye den dagen du faktisk finner jenta du ønsker å være sammen med og få barn/stifte familie, da har du masse penger du må betale til en unge du mest sannsynlig ikke får lov å ha kontakt med:( .. Og det er mange utspekulerte jenter som gir f… I og du vil ha barn eller ei:(

    71. Sjokkerende at så mange syns synd i menn som “havner i fella”.. Alle som har sex bør da vite hva konsekvensene av sex kan være? Om det så skulle være kjønnssykdommer eller graviditet, alle har ansvar for å beskytte seg selv.. Har ikke et snev av sympati om du har vært og vifta med pølsa di, mann opp og ta ansvar!

    72. Kanskje noen kjerringer her i verden som trenger ett par hjerneceller ekstra også. Ja, man er to om og ha sex, men da skulle man vel kanskje også vært to om hva som kan skje etterpå også. Der har rannveig helt tydelig vært alene om avgjørelsen, da får hun vel kanskje stå der alene og sutre også!

    73. Hei. Jeg håper noen kan svare meg på dette. Jeg ble gravid og sa fra til barnefaren. Fikk da til svar at det bare var å ta abort, for han ville ikke ha noe med ungen eller meg å gjøre. Så jeg har vært helt alene fra første stund. Har i dag en gutt på 4 år. Han bor i et annet land. Slipper han unna alt ansvar økonomisk? Hilsen alenemor. Stå på Rannveig

    74. Hei. Jeg håper noen kan svare meg på dette. Jeg ble gravid og sa fra til barnefaren. Fikk da til svar at det bare var å ta abort, for han ville ikke ha noe med ungen eller meg å gjøre. Så jeg har vært helt alene fra første stund. Har i dag en gutt på 4 år. Han bor i et annet land. Slipper han unna alt ansvar økonomisk? Hilsen alenemor. Stå på Rannveig

    75. Hei Rannveig!
      I denne situasjonen så må det to til for å lage ett barn. Han har en penis og du har en vagina. Regner med at vi slipper å gå inn på detaljer om blomster og bier her, eller hva folkens? Uansett om man ønsker seg barn eller ikke, så er de fleste mennesker fullt klar over hvordan barn blir til. Noen ganger er det planlagt, andre ganger skjer det i fylla, mens en tredje gang kan det skje i edru tilstand med en man ikke er sammen med. Vi har begge et ansvar uansett hvordan det har gått seg til. Abort hadde aldri vært et alternativ for meg heller, med unntak av akkurat nå da medisiner jeg går på kan skade fosteret, noe det også er forsket på. Det er ganske enkelt også derfor vi ikke skal ha barn nå.
      Det at barnefaren i dette tilfellet velger å ikke bry seg om sin egen datter, ikke velger å kjenne henne, ikke ønsker å være med på å forsørge henne enten han og Rannveig er sammen eller ikke, det er helt uforståelig for meg! Et barn er en gave uansett måte, sted og foreldre.
      Jeg er i akkurat samme situasjon nå, der barnefar har valgt å ikke betale for sitt barn i 7 år. Dette ikke for at jeg er sint for at jeg ikke skal få penger, men ganske enkelt fordi det koster å ha barn. SFO, barnehage, mat, klær, sko, fritidsaktiviteter, leker av forskjellig slag, tak over hodet og ikke minst muligheten til å føle seg vel med andre. Vær så snill å skjerp dere og tenk etter hva dere skriver her inne! Rannveig er kjempe flink og gjør kun det beste for å forsørge sine barn på best mulig måte!

    76. Ble selv gravid på prevensjon. Pappen her stiller opp, men om han ikke hadde gjort det er det en selvfølge at han skulle ha betalt for seg uavhengig av om han ønsket barnet eller ikke.
      Stå på for rettighetene til Sienna 🙂 barn er livets vakreste gave og det er hans tap

    77. Hei 🙂

      Har ei vennine som er i litt av samme situasjon.
      Lurer litt på, på hvor lang tid det gikk fra du gikk til fyleksmann/ NAV og sa at han var barnefar til han faktisk ble registrert/ dømt til at det er han som er far ?
      Altså fra start til slutt, hvor langt tid snakker vi ?

    78. Hei alle sammen
      Jeg har samme situasjon med Lilli guten min som er nå syv mnd . Hans pappa nekter han og vil ikke gi navn og etter navn og bidrag for han, han ble født uplanlagt men vi var det gift 12 år og etter at vi søkte separasjon jeg ble gravid og nå har fått masse problem med han eksen min.😔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg