Alt på en gang!

Andre bruker morgenen sin på å dusje, ordne seg, spise frokost, sjekke nettaviser og facebook, før de ser på klokka, kler rolig på seg, og går rolig ut døra. Ingenting i overnevnte setning inngår i min morgen. Er jeg heldig, får jeg i meg en rask kaffe mens jeg gir Sienna frokost,og slenger på meg klærne jeg selvfølgelig fant fram dagen før. Jeg klarer rett og slett ikke å spise mat under stress, for det er absolutt ikke noe å legge skjul på – morgen=stress.. 

Og så kommer alle disse uforutsette hendelsene oppå alt det andre. I dag brukte jeg 20 minutter på å gnikke badegulvet med grønnsåpe siden noen hadde bommet på toalettet og iherdig prøvd å ordne opp selv. Deretter, mens jeg ordnet det siste og sjekket at alt av barnehageting var med, matbokser, klær og flasker, hadde ungene dratt ut i mellomtiden. De kom løpende tilbake inn, kjempefornøyde – “Mamma, vi har hoppet i søledammer” – FULL klesbytting av samtlige. 

Uheldigvis for meg kommer slike hendelser sjeldent alene, akkurat som i dag. Når jeg var ferdig med å vaske badegulvet, som forøvrig må vaskes minst annenhver dag, så tenkte jeg at nå har jeg fått min dose uhell denne morgenen. Jeg ser meg i speilet, og innser at jeg ikke ser ut som jeg er tjueårene, men mer typ førti. Er det forresten grå hår jeg ser i hårfestet? Etter mitt stressnivå å dømme, så er det nemlig gode sjanser for det.

Heldigvis er disse søte små nettopp det også – søte, kjempeflinke, og de får fram følelser i meg jeg ikke ante eksisterte, både på godt og vondt. Jeg elsker de av hele mitt hjerte! 

Bilde hentet fra min Instagram //Følg meg gjerne HER

 

48 kommentarer
    1. Du burde ikke vaske med grønnsåpe, da det gir bedre vekstforhold for sopp
      ? Hvis du vasker med grønnsåpe, risikerer du å få sopp lettere, fordi grønnsåpen har mye fettstoffer i seg.
      Fettstoffene gjør nemlig at soppen får gode vekstforhold.

    2. Hei igjen, beklager å fortelle deg at soppen trives i fuktige omgivelser. Så det å vaske ofte gir den ofte bedre levegrunnlag.

    3. Alenemamma her! Jeg gjør alt klart dagen i forveien, inkludert dusj av barna og meg, matlaging, legge fram klær+yttertøy. Står opp 45-60 min før barna hver dag, den tiden bruker jeg på klessvask og bretting, gjøre klart hvis det mangler noe fra kvelden før. Rydder hvis det er noe jeg ikke fikk gjort før jeg la meg. Om alt er gjort sminker jeg meg, trener, leser litt, tar en kopp te, e.l.. Alt etter hva jeg vil og orker:) Så vekker jeg barna og karusellen begynner. Men da er jeg rolig og i godt humør fordi jeg fikk en god start. Så klart hender uforutsette ting, sånn er jo bare livet med barn, men man forbereder det man kan. Etter levering drar jeg på jobb og er alltid sinnsykt sliten da jeg kommer hjem! Har nok ganske likt liv som deg, utenom at jeg har lite sosialt nettverk og svært sjeldent treffer venner. Pluss har en fysisk krevende jobb som tar 90% av energien min, men dessverre ikke økonomisk frihet til å slutte i den. Har ikke ikke hatt barn siden jeg var 16, og har lært mye siden den gang! Men stå opp før barna om du klarer det, er et godt tips fra meg! Har forandret hverdagene mine! Merker stoor forskjell de dagene jeg legger meg for sent og ikke orker å stå opp før 7 når barna skal opp! Så deilig å ha en time ekstra å forvalte som jeg vil/trenger 🙂

    4. Et annet tips, vekk barna med 5-10 minutters mellomrom og la de stelle og kle på seg. Ettersom de er ferdige får de sitte litt i sofaen og se på film eller leke til tredjemann er ferdig. Evt begynne å spise frokost. Blir for kaos når alle skal på badet samtidig. Her tar morgenstellet ca 25min og alle får en rolig start og litt alenetid med mamma. Så er det frokost, tannpuss og yttertøy før vi må gå. Ta med ferdigpakkete bagger og ut av døren. Bruker ca en time hver morgen. Og mye roligere enn at alle er på badet, slipper (for det aller meste!!) uhell med at all tannkremen er utover vasken, tiss utenfor doen, klær på vrangen og såpe på gulvet.

    5. Tror jeg bare villet kjøpt en klorinspray til å spraye over og tørke av 🙂 er jo ikke farlig å vaske med klorin daglig!

    6. jeg er 40 og har et veldig avslappet forhold til mine tre barn . Står opp tidlig og leverer først kl 09. Ingen stress her og tid til mat , det er viktig .

    7. Til deg anonyme, veldig gode råd, men tipper du har større barn? Tror nok det er barna som vekker Rannveig. Jeg har to barn, og de våkner mellom 5 og halv seks. Så tid for meg selv på morgenen er uaktuelt.

    8. News flash Rannveig… folk som kanskje ikke har barn, men har en … wait for it … jobb, har heller ikke tid å bruke morgenen sin på å “sjekke nettaviser og facebook, før de ser på klokka, kler rolig på seg, og går rolig ut døra” …Get a life! Da skjønner du kanksje at faktisk ganske mange har en travel hver dag. Ikke bare deg.

    9. Anonym 14:41 Den eneste på jorda om har det travelt er Rannveig… Og det påpekes med hver bidige anledning 😉 Vi andre som til og med jobber i tillegg til å ha barn har det ikke travelt vi. Haha

    10. Er det en konkurranse om å ha det mest travelt. Det som kan virke som mye for en person, kan være ingenting for en annen. Vi er alle forskjellige. Og livet med 3 små er hektisk, jobb eller ei! Dere må ha lite å gjøre siden dere har et behov for å komme med negative ting hele tiden. Rannveigs blogg, Rannveigs liv! #herlife #herway #herrules Når mine barn var små både jobbet jeg fulltid, studerte fulltid på høyskole og var alene siden mannen jobbet turnus, har ikke noe behov for å se ned på andre som ikke gjør alt samtidig slik jeg gjorde det. Vis heller respekt å vær udmyk ovenfor hverandre!!! Man kommet langt med god gammeldags folkeskikk og sunn fornuft!!!

    11. Når jeg nå leser kommentarfeltet her er det svært mange eksperter her inne. Gudfader rannveig må ha det gøy når hun leser alt dette dage etter dag 😀 makan til nisser!!

    12. Og alle andre alenemødre gjør dette i tillegg til 100% jobb. Beklager, men det er faktisk ikke synd på deg, du har valgt dette selv. Og btw: man får ikke grå hår av stress. Hvorfor gjør du ikke bare mer klart dagen gør? Han eldste må da kunne kle på seg selv, slik at du bare har de minste. Emma burde også kunne kle på seg selv snart.

    13. Ett tips er å stå opp og ikke stresse med levering. De må vell ikke leveres før 9-10?
      Er alene med 3 barn minimum annenhver uke. De er 5 mnd, 2 år og 5 år.
      Står opp kl6-7, så spiser vi frokost sammen. Har 2 fresh box som er gjort klar kvelden før. En med pålegg, ost osv og en med grønnsaker og frukt. ingen tv før alle har kledd på seg og ordnet seg. Da får jeg laget matpakker mens de ser på tv.
      Da er vi klare til å gå i bilen kl0830, og alle er levert til kl9. Da er det bare å reise hjem å gi minsten melk og tar en dupp.
      Så henter vi de eldste igjen kl1330.

    14. Hvorfor må du stresse så voldsomt om morgenen når du hverken har skolebarn eller jobb du skal rekke? Nyt det nå mens du kan, til høsten skal N på skolen, og da MÅ han være der når det ringer inn.

    15. Hvordan kom S seg ut i sølepytten undres jeg over..? Og hvor var mammaen når hun tilsynelatende hoppet rundt i den sølepytten?!

    16. anonym 14.35: Barna mine er 2, 4 og 8! Så ikke så veldig store, da. Om barna våkner klokken 5 ville jeg nok ikke orket å stå opp klokken 4, selvom det kunne gått an det også (men da må man legge seg tidlig!). Men Rannveig har flere ganger sagt at de vanligvis står opp rundt 7, så i hennes tilfelle går det jo an å gjøre dette. Minsten min hadde søvnproblemer helt til nå nylig (går MYE bedre etter at h*n sluttet å sove på dagtid) og da var det sjeldent jeg orket å stå opp tidligere fordi jeg var så utslitt etter alle oppvåkningene i løpet av natten. Nå når jeg bare blir vekket 1 gang i løpet av natten, i steden for 5-10 er jeg heldigvis mer uthvilt. Prøvd å legge barna senere, forresten? Siden de våkner så tidlig, med mindre de må det da pga. jobb, og sånn:)

    17. Til kl.18:32: Hun skrev det i innlegget.
      “Deretter, mens jeg ordnet det siste og sjekket at alt av barnehageting var med, matbokser, klær og flasker, hadde ungene dratt ut i mellomtiden. De kom løpende tilbake inn, kjempefornøyde – “Mamma, vi har hoppet i søledammer” – FULL klesbytting av samtlige.”

    18. Jeg må bare publisere den her også! For jeg håper virkelig du og de grusomme som har skrevet over her tar seg tid til å lese!!!
      Hei kjære vakre og den flotteste moren jeg vet om❤️
      Først og fremst må jeg bare få si at jeg sitter her med tårer i øynene over hva jeg nettopp har lest. Dette må være det sterkeste innlegget jeg noen gang har lest.
      Du skal vite det kjære Rannveig at du er en helt fantastisk flott mamma og dine flotte vakre tre barn er virkelig heldig. Jeg er 19 år og du er mitt store forbilde.
      Jeg har sakt det til flere av vennene mine at den dagen jeg får barn, skal jeg bli som Rannveig Heitmann. Den viljestyrken du har er noe ingen andre i dette landet kan måle seg ved. Du ble mamma som første gang da du var 18 år og har klart deg så utrolig bra siden den gang. Du har flyttet helt alene ned til Lillestrøm og familien din bor i nord. Det er så fantastisk tøft av deg. Jeg har virkelig ikke ord.
      Du virker som en helt fantastisk jente Rannveig og du skal vite at jeg er garantert ikke den eneste i dette landet som har deg som forbilde. En dag, håper jeg at jeg blir like sterk som deg <3 Vennene mine har forbilder som Justin Bieber osv, men som jeg har skrevet tidligere. Justin kan ikke måle seg med deg. Flott forbilde for ALLE.
      Kunne ønske alle bloggleserne dine kunne sette seg litt mer inn i hvordan du har det, enn å hele tiden klage på hvor "fæl" du er som mor. Heller spørre deg, hvordan har du det Rannveig, skjønner at du er sliten osv for det har du ALL grunn til. Du må ALDRI finne på og ta deg nær av det. Jeg skulle gjerne tatt en prat med de som skriver slike ting til deg. Håper karma tar de en dag og at de skammer seg.
      Flere av de som kommenterer her påstår de selv har barn, og til dere jeg er 19 år og ville aldri hatt dere som mødre/fedre. Jeg hadde vært så sinnsykt flau. Husk at dere skal være forbilder for barna deres og det dere driver med her er grov mobbing. Rannveig har en familie som sitter og leser at det fæle dere skriver om hun, hadde dere likt om noen skrev sånn til deres familie/barn? Det er noe dere burde tenke over også håper jeg dere får det inn i hode deres at mobbing ikke er greit uansett. Har du noe du absolutt måtte si så si det heller face2face enn bak et jævla tastatur. Sånne som dere er rett og slett kvalme.
      Jeg håper du leser dette Rannveig og tar det til deg, alt jeg har skrevet kommer rett fra hjerte. Ønsker deg en fin kveld, flotte Rannveig <3

    19. Joda. Langvarig stress gjør at kroppen produserer kortisol. Kortisolet bryter på sikt ned kroppen og setter i gang aldring. Så stress kan absolutt føre til grått hår

    20. Det som gjør at denne bloggen er artig og lese er at den er ærlig og ikke at alt er så rosenrødt som visse andre bloggere prøver på. En hverdag med tre barn under skolealder er slitsom, og Rannveig er ærlig og en flink mamma🌺

    21. herregud og du klager…hvert eneste innlegg du skriver og legger ut er bare om hvor sliten og trøtt du er..og å forferdelig ting er lissom…..og stress,stress stress er liksom livet ditt ..ja mulig det er stress men det legger du opp til selv og ikke minst….så tror jeg du overdriver alt som skjer i livet ditt 🙂 jeg har nå snart 3 voksne barn..som jeg har vært ALENE om..og det har jeg bestandig vært….men jeg har ikke klaga eller syti over det en eneste gang…for det finns ikke noe negativt om barna,men du klager dag ut og dag inn….ikke mye koselig for barna dine å lese bloggen din når dem blir voksne……

    22. Noen har det akkurat som deg på morgenen, går så 8 timer på jobb, for igjen p hente i barnehagen og fortsette som du gjør på ettermiddag/kveld.

    23. Ser det er flere her som har 2-3 barn selv som de er alenemor til, og som har lite forståelse for det Rannveig skriver her. Dere kan ikke sammenligne deres hverdag med hennes, dette da aktivitetsnivået til barn er så forskjellig. Jeg tror Rannveig`s barn har et høyt aktivitetsnivå, ikke noe galt med det, og da kan hennes hverdag være 100 ganger mer slitsom enn deres hvis dere har barn som er rolige. Har selv vært alene med to barn, men det var ikke slitsomt, kjenner meg ikke igjen i det Rannveig beskriver, men så var mine barn ganske så rolige av seg.

    24. Anonym 06.36, tipper du ikke har barn. De aller fleste jobber er som en ferie i forhold til det å være hjemme med barn hele dagen. Ikke uten grunn en god del foreldre gleder seg til permisjonen er over 😉 Selv har jeg prøvd begge deler, jobb og vært husmor. Og Selvom det siste er absolutt mest travelt, trives jeg best med det.

    25. Mari: Dette tror jeg kommer veldig an på!! Synes det er MYE enklere å være hjemme med barna enn på jobb!! Men så har jeg en tung fysisk jobb med mye høy lyd og høyt nivå. Har veldig aktive barn, en av de med ADHD, men synes likevel helger, ferier og permisjon er MYE enklere.. Altså. Går ikke an å sammenligne. Men så klart, har man en rolig kontorjobb og kommer hjem til full ståhei så er nok hjemmetilværelsen mer stress. Alle har forskjellige utgangspunkt:) Selv lever jeg for ferier, helger og fri med barna, ellers hadde jeg blitt helt utbrent:)

    26. Men hva er det du stresser for? Du kan jo levere barna sent, kl ti f eks? Verre når noen skal rekke skolen. Jeg har to barn som skal på skolen og en hjemme og det var jo en drøm da de bare gikk i barnehagen. Aldri stress om morgenen. Leverte sent og hentet tidlig og hadde rolige dager. Nå måå alle ut av døren før åtte.

    27. Jeg har fem barn i alderen 1-13 år, og vi greier fint og stå opp, ordne oss og de spiser frokost og komme oss ut døren på 30-45 minutter uten stress. Rutine heter det 🙂
      Hver familie er forskjellig, og man gjør det som funker for seg. Enkelt og greit!

    28. Jeg må også si at jeg lurer på hvordan S kom seg ut i søledammen for å hoppe når hun ikke kan gå. Hvor var du som mamma når de 2 største evt bærte henne ut for å være med å hoppe?
      S må jo ha vært der hun også, siden det var klesskift for samtlige.

    29. Typisk! Full klesbytte og tiss på gulvet, og så på morgenen, haha. Å skure gulvet i 20 min fordi det var litt tiss utenfor do var litt overdrevet? 4-5 minutters grundig vask holder lenge tror jeg, haha.
      Og tror ikke Sienna hoppet i noen dammer folkens, men hun kan jo ha blitt skitten når de største kom drassende inn med søle på seg 😀

    30. Kjære Rannveig, husk å pass på deg selv også. Måltider og spesielt frokost er utrolig viktig. Du må passe på dine barns mor like godt som du passer på barna dine 😉

    31. Hei 🙂
      du veit at du valgte dette livet selv? Ditt liv er UTROLIG NORMALT, det er slik vi alle med barn har det.
      Du begynte ditt mye tidligere…..
      Mulig dine venner uten barn sjekker FB, men vi med barn, store hus og full jobb har dessverre ikke tid.
      En ting er å komme seg ut døra til rett tid om morgenen, bare vent til alle har en-tre aktiviteter hver, pluss lekser…..da kan du klage 🙂
      Lykke til

    32. Ærre mulig?!?
      Så mange sutrete kjærringer med pms på ett sted. Sørgelig! Etter å ha fulgt Rannveig Heitmann over en relativ lang periode skammer jeg meg over over å være kvinne. Dere “medsøsøstre” dynker henne i skitt og slenger dritt over en lav sko. Skam dere! Hva er dere egentlig ute etter? Selv kunne jeg nok ha vært deres mor/bestemor (jeg er 53 år), men hvorfor gidder dere å følge denne bloggen for kun å gjøre en ting: MOBBE henne. Selv har jeg to barn med to forskjellige fedre; de har klart seg bra; tjener nok mer enn dere mobbere kan drømme om, barna har egne leiligheter i Oslo og ja; de er glade i mammaen sin. Ja, til tider har det vært tøft, og ja, til tider har jeg ikke helt skjønt hvordan jeg skulle komme til mål, men det gjorde vi! Vi er flokken som kom oss i gjennom, og ja; det er digg å se at de som dømte oss “nedenfor og ned” ikke klarte seg så bra. Så til dere som lenger dritt; Ikke glem Karma; den vil henge over dere. Rannveig: all Kred til deg og dine barn. Stol på deg selv, og vært stolt av ungene dine og DEG! Dette klarer du; Flokken er din fortjeneste; og dere vil fixe alt!
      God klem fra Hanne 🙂

    33. Skjønner ikke folk at dette er RANNVEIG sin blogg og at hun skriver om SITT liv. Mammapoliti og nettroll kan ta seg en bolle

    34. Da er det vel kanskje på tide å endre på rutinene? Bare et lite spm. Slik at du får bedre tid, og kan få ha en litt roligere morgen.
      Vi har ikke barn, men jeg ser verken i nettavisen, tar en dusj eller spiser frokost før jeg drar på jobb. Står opp 04:45, og er ute av døra 05:30.

    35. He he morsomt. Ja, for det er jo absolutt det jeg gjør på morgenen når jeg må være på jobb kl 0730. Ehhh nei. Hvilken drømmeverden lever du i som tror det er slik vi som må på jobb har det? Eller er det noen arbeidsledige eller venninner i permisjon du tenker på? Er jeg heldig så rekker jeg en halv kopp kaffe på jobb før første pasient kommer trillende😬

    36. Må si jeg er så utrolig fascinert og imponert over hvordan folk tolker innlegget, som om det er skrevet direkte til akkurat de, og at de mener du (Rannveig) påstår at alle har god tid på morgenen. Så mange nærtagende mennesker som kommenterer her!! Og det er tydeligvis en kamp om å ha det verst, både når det gjelder tid og hverdag. Blir like paff hver gang jeg leser de negative kommentarene. Skal det aldri ta slutt?!
      Kjære Rannveig, jeg beundrer deg og ser opp til deg! Du stråler av godhet og jeg forstår deg meget godt om du føler deg tappet for energi om kveldene (eller ellers). Enn hvor mange som påstår at du bør gjøre ditt eller datt, eller gjør noe “feil”, så ignorer de! Stå på, og fortsett den gode jobben du gjør! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg