Rikdom i perspektiv

Jeg er rik. Jeg mener det virkelig. Verdens rikeste. Jeg snakker selvfølgelig ikke om overfladisk rikdom. Sett i den sammenheng er jeg helt normal, som de fleste andre. Men det er ikke en slik rikdom jeg snakker om. Jeg snakker om mine tre vakre, friske og velskapte små barn. Det er nemlig ingen selvfølge. Jeg er rik. Rik på kjærlighet.

Jeg slutter aldri å bli facinert over hvordan det i det hele tatt er mulig. Altså, våre små er noen mirakler. Livets mirakler. Hvordan vi først bærer de i magen vår i nesten ti måneder, for så å lære de til å bli små mennesker. Med sine egne meninger. Lære de ord. Lære de å snakke. Lære de sammenhengen mellom ord og handling. Lære de rett og galt. Jeg elsker virkelig rollen min som mamma, og føler jeg ikke kunne bedt om noe mer. Jeg er så utrolig heldig, og setter man ting litt i perspektiv, så er jeg verdens rikeste. Rik på kjærlighet!

For det er ikke alle som er like heldige. Etter å ha hørt om en hendelse i min omgangskrets i dag, ble jeg egentlig litt satt ut, og det fikk meg virkelig til å tenke over min egen situasjon. Jeg har ingen enkel hverdag, men vet dere hva? I det store bildet, så har det ingenting å si. Jeg er frisk. Barna mine er friske. Vi lever et lykkelig liv, hvor vi har alt vi trenger, om enn ikke rikdom i form av mange nuller på konto. Man har ingen garantier for noe som helst. Alt kan skje. Det er ikke like lett å leve i nuet alltid, i en stressende hverdag. Men det er så utrolig viktig! Barna våre er det aller kjæreste vi har, og man vet aldri hva morgendagen bringer.

Et stort og pent hus, hytte på fjellet, båt om sommeren og annen overfladisk rikdom har ingenting å stille opp med. Ingen av disse tingene har egentlig noe å si i et større perspektiv. Så lenge man har tak over hodet og mat i tillegg til det som trengs, hva betyr det egentlig å ha mange 0’er på kontoen? For meg betyr det faktisk ingenting.

Vi blir hele livet gjennom fortalt hva som forventes av oss for å bli oppfattes som “suksessfull“. Meg inkudert. Jeg har fått det inn med morsmelken at jeg må ha en utdanning for at det skal bli noe “vettig” av meg. Definisjonen av suksessfull er ikke å ha tre barn og være alenemor. Nei, langt, langt i fra. Definisjonen av suksessfull er per i dag å ha høyest og mest avansert utdanning, den beste jobben. Den høyeste lønna. De kuleste vennene. Å ha den mest veltrente kroppen. Det er hva som allment oppfattes ved ordet “sukessfull” Jeg er uenig. Jeg føler meg suksessfull, selv om jeg ikke har, eller kan regne meg selv som noe av det overnevnte. Personlig føler jeg at jeg allerede har opplevd det største i livet. Hva som måtte komme senere, kan aldri måle seg med da jeg var atten år og fikk oppleve noe av det største jeg noen gang kommer til å oppleve. Det å bli mamma. Livets gave. Og siden da har jeg vært så heldig å få oppleve det to ytterligere ganger. Er ikke det suksessfullt, så vet jammen ikke jeg. Jeg lever et rikt liv, rikt på kjærlighet ♥ 

2 kommentarer
    1. Hei, skrev ikke du en kommentar en gang om viktigheten av å ha dyre merkeklær? Denne posten blir litt ironisk i det perspektivet….
      Forøvrig er jeg enig i det du skriver nå. Men ikke det du skrev den gangen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg