Hvor lenge kan man amme et barn?

Som jeg nevnte for dere tidligere, jeg har for mye å tenke på for tiden. i dag tok vi likevel en liten pause og dro på koselig lunch til tante Katrine på vakre Fenstad. Jeg må likevel beklage for dårlig blogging om dagen, og jeg håper ting vil roe seg litt etter jul, når jeg bare skal ha Sienna i jula, og vil få tid til å hente meg litt inn igjen. For akkurat nå går det i hundreogførti-non-stop.

SÅ, tenkte jeg å gi dere en liten oppdatering på lille frøken Lillesøster! 

Jeg så i et eller annet innlegg, at noen lurte på hvorfor Sienna ikke setter seg opp eller kommer seg fram. Vel, jeg blir jo litt nyskjerrig når man bare kan resonnere seg fram til at sånn og sånn er det, bare fordi jeg ikke har skrevet om det. Denne frøkna er all over the place. Hun krabber ikke, men det kommer hun nok heller ikke til å gjøre før hun går, da hun foretrekker å skyve seg fram med hendene, slik begge de to andre også gjorde, og gikk fra å krype, til å gå, begge da de var rundt ett år. 

Hun både setter seg opp, og reiser seg opp stående, over alt, og hele tiden. Hun har allerede et veldig godt språk. Og jeg, som mamma, vet som regel akkurat hva hun mener, enten ved bruk av kroppspråk, eller ord. For hun er utrolig flink med ord og språk, og jeg vil gjerne ta på meg litt cred for det, da vi bruker mye pekebøker, og jeg snakker mye med henne generelt ♥ Her kommer både ord som “Mamma” “Oi” “Der” “Se” “Sau” og “Pupp” (haha!) og helt sikkert ord jeg ikke kommer på akkurat i farten, så vel som at hun forstår mange, mange flere ord enn hun greier å uttale selv, og kan peke på det meste, om man spør hvor det befinner seg. 

Ikke bare det, men jeg synes faktisk hun allerede viser en god humoristisk sans også, haha! Hun kan finne på å “prompe” med munnen på handen, halsen, eller magen til meg eller sine to storesøsken, for så å le godt etterpå. Verdens søteste, er hun. En ordentlig liten solstråle, og jeg får ofte høre av andre hvor glad og tilfreds hun alltid er. Hvilket er helt sant – Ja, hun er så glad, hele tiden! 

Jeg ammer henne fortsatt ca 4-5 ganger pr dag. Ammingen har gått på skinner fra første stund, vi stortrives fortsatt med det, og vil fortsette så lenge hun selv ønsker. Jeg får ofte spørsmål om det ikke er på tide å gi seg med ammingen snart, siden hun er stor(?!)

Jeg synes absolutt ikke et 10-11 månder gammelt barn er for stort til å bli ammet. Hun er jo fortsatt en liten baby. Ja, hun er så stor at hun kan krabbe(krype) fram til meg, reise seg opp, og prøve å finne fram maten selv, men det ser jeg absolutt ikke på som et problem, liksom. Vi gjør det så lenge det føles rett og naturlig, hvilket det absolutt gjør nå. Ingen planer om å slutte med det første ♥

God natt ønskes fra en trøtt mamma!

Blogges ♥

24 kommentarer
    1. Herlighet så skjønn den frøkna er, en skikkelig hjerteknuser. Forstår godt at tiden kan bli knapp, alene med to-tre barn, jeg beundrer deg.
      Amming ja. Stå på, så lenge du orker, hun er helt sikkert slutta med puppen til hun begynner på skolen, så jeg skjønner ikke problemet. Eller, det er ikke ditt problem, for du har ikke et problem med å amme henne, så da er det de som bekymrer seg sitt problem. La dem slite litt med det, det har de bare godt av når de skal legge seg opp i alt. Hvorfor ikke bry seg med sitt eget og ikke ditt og andres?
      Kos deg med amminga du.

    2. Helt sykt at du må forklare folk at ungen din ikke ligg i ro 24/7 bare fordi den ligg i ro på et bilde. Stå på, trur du gjør en fantastisk jobb!

    3. Sienna er en vakker å fin jente. At du ammer ennå syns jeg er fantastisk. Første mann her fikk jeg aldri til amming så etter 2 uker med masse gråt å frustrasjon gikk jeg over på erstatning. Med 2 mann gikk ammingen som en lek i 7 mnd da hadde jeg ikke mer melk dessverre. Amming er en fantastisk ting som vi mødre kan gjøre for barna våres så gjør det så lenge du kan:)

    4. Bare å amme så lenge du har mulighet,,,,er god næring,,som suppleres med litt fast føde,,,Ammet selv sist til hun var 18 mnd måtte slutte da pga. Jobbsituasjonen,,,,kunne du skrevet litt om erfaringene med implantater og amming?

    5. Fine lille jenta 🙂 Alle barn har godt av morsmelk til langt utover det ene året som er “vanlig”! Mine tre har blitt ammet til de var nesten 2,5 år 😉 Men ikke offentlig det siste året – det synes jeg ble litt…. rart..?
      Barna dine ser alltid så fornøyde og glade ut!
      Ha en fin dag!

    6. Nydelig jente! Tydeligvis forstår ikke folk at det er ikke alle barn som krabber, alle barn er forskjellig. Kos dere videre ❤

    7. Hei! Jeg vil kommentere dette for jeg har en opplevelse som har gjort meg modig når det gjelder å amme. Jeg fikk høre at det er normalt å amme barn helt opp til 5 års alderen. Mange barn ønsker også å amme selv etter de er 4-5. Og det er helt naturlig at de blir sjalu på sine mindre søsken som ammes nettopp fordi de ikke får melk selv. Jeg får frysninger så viktig jeg syns dette er! Jeg satt på Restaurant, en vegansk i Stavanger. Der så jeg en mor som ammet sin ganske velutviklede 5 åring. Jeg tenkte han er sikkert 5 år, han stod alene foran moren på gulvet som løftet opp genseren og lot barnet stå og amme. Jeg tenker bare, det skal jeg også gjøre. Jeg skal også bare løfte opp genseren og la barnet amme og la alle andre tenke det de selv tenker om det. Barna har behov for melk så lenge de kan få den! Barn som ammer får en mer utviklet hjerne også. På grunn av stoffene i melken. Jeg håper du lager ett nytt innlegg om å amme i 5 år! Jeg håper du ikke blir flau, eller syns andre påvirker deg sånn at du føler du må stoppe. Jeg håper du finner ut at du må ta ansvar for den ammingen du har. Det er jo fantastisk å kunne gjøre det. Det blir jo også litt av en moderjobb å amme lenge. Tenk deg i samfunnet idag, hvor grensene om hva som er perverst går – og hvordan du selv skal takle det? Det er jo faktisk merkelig at så mange slutter å amme så tidlig at vi kan tro at det handler om at barna skal anses som perverse hvis de vil ha melk når de er 5… Du som ikke har noen problemer med ammingen bør absolutt tilby melk så lenge som mulig. Og det er vel ikke engang å tilby for deg, men for meg – som er barnløs.. Du vet.. Det jeg tenkte før jeg visste hva det var. Ingen vet egentlig hva det er før de prøver det. Du bør ikke høre på noen andre – og du bør finne ut det du mener kanskje er verdt å finne ut! Lykke til da! MVH Stella

    8. Ikke alle som krabber før de går 🙂 Mye rart man skal henge seg opp i.
      Synes det er SÅ fint at du fortsatt ammer og at du vil fortsette. Tenk så fin næring for barnet ditt 🙂 Du gjør en god jobb!
      Selv ammer jeg fortsatt ei på over 2 år 😉

    9. Så herlige bilder😊
      Kjekt at du og koser deg med amming. Her ammes minstemann på 20 mnd fortsatt, og vi stortrives med det.
      Håper du får tid til deg selv i en hektisk hverdag. Stå på videre😊

    10. Hun er altså såååå nydelig denne lille tulla di <3 Når det kommer til amming ,skal du bare la henne få pupp så lenge hun vil.Ingenting som er mere koselig som å se mor og barn kose seg sammen.Dette bestemmer KUN du og den lille.

    11. Du er en så god mamma! 🙂 Stå på med ammingen, det er så mye mer enn bare melk det er både kos, nærhet og trygghet <3 Selv ammer jeg vesla mi på 2.

    12. Hva er galt med deg Stella? Det er overhode ikke normalt å amme ett barn på 5 år!!! Det er verken normalt eller nødvendig!! Enn 5 åring har ikke behovet for mors melk, noe som en baby har. Og hvordan mener du at det er mulig å fortsatt ha melk 5 år etter fødselen?!

    13. Jeg har en jente som er bare en dag yngre enn Sienna, jeg ammer henne fortsatt opptil fem ganger i døget. Har tenkt til å fortsette så lenge hun selv vil. Jeg får også kommentarer på at jeg burde slutte nå som hun er så stor.
      Synes det virker som om du gjør en veldig god jobb med alle dine tre små. Ønsker dere alt godt 🙂

    14. Bare å amme så lenge du orker og barnet synes det er fint 🙂
      Skjekk ut mitt veldig illustrerte innlegg: Dritt med pupp!
      For det er faktisk sykt kjipt innimellom også!

    15. Til June Kristin gjennomsnittsalderen for å slutte ved amming er faktisk 4år 😉 er med i en gruppe amming uten grenser på fb og du skal tro det er mange som ammer sin 4 åring 😉 å selvfølgeli har en 5åring bruk for antistoffene i morsmelk, ta å les deg opp før du uttaler deg 😉 mange har melk 8-9 år etter en fødsel å lengre 😉

    16. Håper bare du gir barnet ditt mest fast føde.. For det er jo et ganske stort barn blitt 🙂 Ellers kan det bli ganske traumatisk for barnet å begynne i barnehagen. (Jobber i bhg).. Store ammebarn er gjerne litt mer utrygge i sjela og kresne i matveien. Men lykke til med alt 🙂 søt unge 🙂

    17. Gjennomsnittsalder for å slutte med amming er IKKE 4 år. 4% av norske barn (dvs et lite mindretall) ammes ved TO-(2!)-års alderen. Og en frisk 5-åring skal ikke behøve antistoffer fra mor, fordi man da har utviklet et eget immunforsvar.
      Når det er sagt – amm så lenge du koser deg med det. Jeg sluttet etter 18mnd fordi jeg selv begynte å føle at det ble litt rart. Men tenker at det må være opp til den enkelte. 5 år ville jeg følt var litt spes. På et tidspunkt vil man jo ha kroppen sin for seg selv igjen.

    18. Therese: kan bare tenke på mine barn, har en som ble ammet 10 mnd og han er nå superkresen og en forsiktig og ganske sart person. Han ville F. Eks ikke sove i bhg når han var 22 mnd OG begynte der. Nå 4 år gammel vil han fortsatt ikke i bhg. MEns nesten toåringen ammes fortsatt. Hun er utadvendt, aktiv, løper inn i bhg, spiser det meste og sover godt i bhg.

    19. Hvor gammel var barn nr 2 når det begynte i barnehagen da?:) jeg sier ikke at det alltid er sånn mht amme store barn, men ofte 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg