Siennas “pappa” fortjener henne ikke.

Nå er det en stund siden jeg oppdaterte her, og jeg merker at det til tider klør i fingrene etter å skrive ting. Jeg tror faktisk at når man har blogget i nærmere seks år, så lar det seg vanskelig gjøre å ikke tenke på bloggen til enhver tid. Bloggen min er jo ett av “barna” mine! Nå har det seg sånn at jeg har en del andre ting enn blogg i livet mitt, så det lar seg av og til ikke gjøre med innlegg hver dag. En annen ting er at iphonen min nettopp har krasja, og jeg nå har kjøpt en samsung i mellomtiden (hvilket har helt sykt dårlig kamerakvalitet til sammenligning…) så jeg har ikke så mange bilder å vise dere, da jeg sjeldent drasser rundt på speilrefleksen. 

Jeg fikk et spørsmål i kommentarfeltet, som handlet om Sienna sin “pappa” og hvordan jeg tror det vil bli for henne de kommende årene. Nå har det seg slik at Sienna per dags dato aldri har møtt “pappaen” sin, og slik jeg ser det nå, har jeg vanskelig for å tro at hun noen gang kommer til å gjøre det. En annen ting er jo at man ikke bare kan komme valsende inn når hun er ti år,fordi man angrer seg.Da vil jeg virkelig kreve en utfyllende forklaring på hvorfor en kan velge å stikke fra sitt eget barn for å redde sin egen ræv. Jeg kommer til å ta de valgene jeg synes er best for henne, og jeg tror ikke at det er best for henne å ha en pappa som ikke er genuint interessert i hennes ve og vel. 

For å være helt ærlig med dere. Nei, jeg synes overhodet ikke at det beste for henne er å ha en pappa som er så til de grader ventilert i toppen, at han ikke engang har møtt sin egen datter når hun til dags dato er ett år og en måned. Til tross for mange iherdige forsøk fra min side, både for å først og fremst prøve å inkludere han, men også hans kjæreste hvis hun skulle ønske å delta i Sienna sin oppdragelse, desverre uten hell. Når jeg tenker meg om, synes jeg egentlig ikke at et slikt menneske fortjener å være i min fantastiske, nydelige, unike datters liv. Han har valgt henne bort, samtidig som han frarøvet henne en far. Mennesker som tar slike valg, har jeg generelt ikke en dritt til overs for. Nei, jeg synes heller overhodet ikke at man nødvendigvis trenger en pappa tilstede. Jeg er oppdratt av en alenemor, riktignok så kjenner jeg jo min pappa og hadde samvær med han, men det har da blitt menneske av meg også. 

Jeg er sikker på at jeg en eller annen gang kommer til å treffe en mann som aksepterer det livet jeg lever, virkelig har lyst til å være der for barna mine, og kanskje mest av alt for Sienna, som ikke har en pappa. Være en farsfigur for henne. Jeg mener oppriktig at det kan være vel så bra, om det skulle bli tilfelle. Med det sagt, Jeg leter overhodet ikke etter noen som helst, og trives strålende som alenemor, men jeg ser jo ikke for meg at det nødvendigvis skal være sånn for alltid. 

Hun kommer nok aldri til å bygge et forhold til sin biologiske pappa. Jeg vet faktisk ikke om han fortjener å bli kalt pappa engang. Jeg mister litt og litt mer respekt for han for hver dag Sienna blir eldre. For hver dag han går glipp av sin fantastiske datter som hele tiden lærer seg nye ting. Som tar sine første skritt. Som kommer med nye ord omtrent hver dag. Som med stolthet og verdens største smil krabber bort og gir meg en pose for å legge i bleien vi nettopp bytta. Jeg har absolutt null respekt for den så til de grader arrogante måten å glatt overse sitt eget barn på. I mine øyne er det ikke menneskelig. Jeg føler ikke med mennesker som ikke har et hjerte, men jeg synes derimot veldig synd i de. Det må være trist å leve et  kaldt liv uten følelser for noe eller noen andre enn seg selv.  Personlig er jeg rimelig forbanna på denne stakkarslige gutten. Ja, for noen mann er han i alle fall ikke. Eller… rimelig forbanna blir kanskje å ordlegge seg litt feil og en kraftig underdrivelse av hvordan jeg ser på situasjonen. Rasende er ordet. Jeg ser Sienna hver dag, og jeg kan bare ikke skjønne at en av de som i utgangspunktet skal stå henne nærmest, ikke ønsker å vite av henne. Det er så utrolig uforståelig for meg, og det stikker virkelig langt inni mammahjertet. 

Jeg vet det vil komme mange spørsmål om ikke så fryktelig lang tid, og disse spørsmålene kommer jeg til å svare henne helt ærlig på, i den grad jeg kan svarene på hennes spørsmål vel og merke – Selvfølgelig på en måte som gjør at hun aldri skal føle seg uønsket fra hans side, selv om det desverre er tilfelle. Jeg kommer til å fortelle henne hvem han er, og hun kommer nok helt sikkert etterhvert til å ønske å oppsøke han, hvilket jeg ikke kommer til å nekte henne å gjøre. Jeg kommer aldri til å pålegge henne mitt syn på han, som jo ikke er noen hemmelighet at er et rimelig negativt, men at hun skal få lov til å bygge seg opp sin egen mening om sin egen far.

 Jeg vokste opp med to foreldre som bare snakket stygt om hverandre da de gikk hvert til sitt. Dette er ikke noe jeg ønsker for mine barn. Jeg tenker rett og slett at tiden får vise hva som skjer, og i mellomtiden har hun hvertfall to storesøsken og en mamma som elsker henne betingelsesløst, og en generelt stor familie på min side som er veldig glade i henne og synes hun er verdens fineste lille solstråle! Akkurat nå tror jeg faktisk ikke hun trenger noen pappa, da jeg utfyller både mammarollen og papparollen som best jeg kan enn så lenge! Kjærlighet er hvertfall ingen mangelvare i denne lille fine frøknas liv, pappa eller ei.  Jeg personlig kommer virkelig til å sørge for at hun ALDRI skal føle seg uønsket på noen som helst slags måte♥ 


 

79 kommentarer
    1. Jeg lurte bare på en ting.
      Var dette barnet planlagt fra dere begge, eller ble du bare plutselig gravid? (kondom sprakk, eller glemt å ta p-pille)
      Når du så oppdaget at du var gravid. Var det da ditt, hans, eller begges valg at svangerskapet skulle fullføres?
      Litt interessant å vite, ettersom du går ganske hardt ut mot far her. Jada, man er to personer om “moroa”, men kun en som kan avgjøre utfallet.
      Det virker jo heller ikke som om dere hadde et langt og trygt forhold bak dere før du ble gravid?

    2. Hva med familien til Sienna sin pappa. Besteforeldrene hennes på farsiden.
      Har de noen gang tatt kontakt ?

    3. Oi du Thomas! Den klare eg faktisk ikje laver å komentere på 🙂 når ein har sex, så vett ein at det kan skje at ein blir gravid. Å ta abort e VELDIG VELDIG tungt og de e MANGE som ikje klare gjennomgå det. Å de e forståelig for oss som allerede har gått gjennom et svangerskap og som vett ka denne ungen i magen kan gi oss av kjærlighet å lykke. Om eg hadde blitt gravid, å mannen hadde tvingt meg te å tatt abort hadde eg aldri sett på fyren igjen. For de e så egoistisk å be ei som allerede e mamma om å ta abort. Å eg forstår Rannveig 110% koffer hu e sur å lei seg for at pappaen ikje stille opp å vil ha noe me lille prinsessen å gjør. Bare d å tenka at de har noen her i verden som e ditt eget kjøtt og blod.. og alikevel drite i de? Da syns eg man ikje fortjener en dritt. Kaldt hjerte som Rannveig sier! ISHJERTE etter min mening. Er selv i samme situasjon caca, og det er faen ikke greit å gjøre slik mot sitt eget barn. Noen skulle faktisk ha tatt snoppen til slike menn;)

    4. Folk kan si og mene hva de hvil om deg, men jeg tror virkelig ikke det er mange som har greid det du har fått til. Du er beinhard, og jeg tror værtfall ikke barna dine lider av at du er en alenemamma til 3, så mye kjærlighet, interesse og omsorg som du gir dem! Du er utrolig flink.

    5. Det spiller faktisk ingen rolle om det var planlagt eller ei – har man sex er risikoen der, spesielt hvis man ikke trer hetta over pikkhodet, noe man skulle tro han passet på å gjøre siden han overhodet ikke ønsker barn…
      med det sagt, så skjer slike ting – man har sex og jenta blir gravid. Problemet her er at han IKKE tok ansvar. Greit nok at det ikke er en ønskesituasjon, men dette er et uskyldig barn og da får man faen meg bare brette opp arma og bli voksen! Kjenner jeg blir kraftig forbanna av at noen prøver å rettferdiggjøre fedre som ikke tar ansvaret sitt!

    6. Stå på du! Du er sterk!!! Vær den du er. Du er et god menneske. Slike fedre fortjener ikke at dem for barn i det hele tatt. Har han hatt sex. Har man ansvaret for det som vil skje etterpå. Sienna er nydelig. Håper du finner den riktige for deg og barna dine.

    7. Skjønner deg veldig godt.
      Min 2åring har begynt å legge merke til at andre har en pappa, så han sier “pappa” med spørsmålstegn og tilhørende undrende ord.
      Jeg har sagt at “Nemo bor med pappaen sin, men ikke en mamma. Og at Bambi bor med mammaen sin, og ikke en pappa. (Vi har nettopp sett de filmene) Og at noen bor med en mamma og en mamma og noen med en pappa og en pappa. Og noen bor med en mamma og en pappa. Men du bor med en mamma”
      Det var normalisering nok akkurat nå, og for nå så holder det 🙂
      Men han er en glad gutt med en mamma som vil gjøre alt for at han skal ha det bra. Det er ikke noen garanti for en lykkelig oppvekst selv om man har en far.

    8. Thomas, jeg må si meg enig.. jeg er selv mor til 3 stk, men fytti faen så egoistisk av Rannveig! Å beholde et barn som ble til ved et uhell? Det er kun Rannveig som kunne gjøre noe med om at sienna fikk en pappa. Det er HUN som har fratøvet sienna en pappa. Å kom ikke her å si noe annet!! Når man er alene ved å beholde barnet, ja så burde man klare å være alene med å oppdra det! Enkel mattematikk!! Jeg synes det er gruuuusomt å beholde et barn der far ikke er med på det.. og i ALLEFALL om man ikke er sammen. Det er jo kvalmt!! Rannveig kunne lurt han og sagt hun gikk på prevensjon.. kun for å bli gravid.. i det øyeblikket hun ble gravid, har liksom ikke mannen noe å si.. er det rettferdig??? Jævla idioter, som kun tenker på dere selv!

    9. Jeg kan godt skjønne ditt raseri og kan heller ikke forstå hvorfor ikke far har ønsket å se sin datter. Syns det høres ut som gode tanker om fremtiden og dens spørsmål. Bra du ikke vil at datteren din skal oppfatte dine sterke negative meninger om far. Men i den forbindelse lurer jeg litt på hva du vil gjøre med det du har skrevet om han på bloggen. For etter hvert lærer hun jo å lese, og vil helt sikkert være interessert i mammas blogg. Dette er på ingen måte ment som kritikk, jeg er mektig imponert over den gode jobben du gjør! 🙂

    10. Skjønner at du er sint og rasende, og du gjør en bra jobb med barna dine.
      Men far har valgt barnet vekk, fra han visste du var gravid, og det er hans rett, desverre. Jeg tror han føler seg lurt, og han er sikkert like sint på deg som du er på han. For din egen sjelefred, prøv å ikke vær så sint. Der kommer ikke noe godt ut av raseri.

    11. Marthe: er du helt dum i hodet? Det er mitt første spørsmål. Har man hatt sex, får man ett barn, SKAL man ta ansvar for det barnet om man ikke var med på avgjørelsen om å få det. Er man mann nok, så gjør man det riktige! Man skal tenke barnas beste ovenfor sine egne behov, og det er noe denne pappaen ikke klarer å gjøre! Og da kan ikke Rannveig stole på at han gjør det i framtiden heller! At du, som er voksen og har 3 barn selv, burde være så åpen for at slike ting skjer og tenkte voksent nok på hva som er det beste for barnet. Det regner jeg med du gjør med dine egne, slik jeg gjør. Og hadde mitt barn hatt en far som blir beskrevet i dette innlegge, sku han måtte jobbe så jææævlig hardt for å bevise at han vil. Bedre å ha positive personer i livet til barnet, enn å ha en egoist som forsvinner når det passer han! Tenk før man skriver og ikke vær så sykt dømmende. Du skal LIKSOM være voksen, Marthe

    12. Og det som er mest snedig ope i dette er at hvis han vil ha kontakt med henne om noen år, så er det hans rett å ha det. Det er ikke noe ranneig kan bestemme. Det er det norsk lov som bestemmer.

    13. Marthe; en ting til, jeg hadde aldri tatt abort og drept ett barn, fordi en jeg hadde hatt sex med hadde sagt jeg måtte det. Hadde stått opp for det ufødte barnet mitt. For som foreldre er vi stemmene til barna som ikke kan utrykke seg.

    14. Marthe, du er helt på bærtur.
      Du og mange andre. Det er ikke «bare» å ta abort!
      Kvinnen blir gravid, ergo må det være hennes (og kun hennes) valg om svangerskapet skal avsluttes eller ikke.
      Mannens valg er idé man har sex. Bruk kondom om man ikke vil ha barn. Ev avstå fra sex hvis man ikke kan leve med se eventuelle konsekvensene.
      «jeg ble lurt» osv. Er barne unnskyldning for de som ikke klarer å ta ansvar. Ting skjer, man kan velge å være feig eller ta ansvar for handlingene sine.

    15. Da har du vel heller “ikke en dritt til overs” for Willem heller,- eller respekt for han iom at han oppfører seg på samme måte når det gjelder sin sønn….

    16. Anonym 10:50: Jeg kunne virkelig ikke vært mer enig. Siden abortloven kom, har det aldri vært, og kommer aldri til å bli aktuelt at menn skal få bestemme over en kvinnes kropp og abortspørsmålet. Og slik må det bare være.

      Når menn sier at de ble “lurt”, må jeg nesten le litt for meg selv. Jeg mener, om de har blitt lurt, så er det i så fall av seg selv, og ingen andre. Alle vet at sex kan ha konsekvenser, kjønnsykdommer så vel som eventuell graviditet, og så må man bare ta en selvstendig vurdering hvorvidt man er villig til å ta den risikoen eller ikke. Så med mindre man ble voldtatt, er det ingen som har lurt noen.

    17. Anonym: Jeg vil vel tørre å påstå at eksempelet med Emmas pappa du nevner her, og situasjonen med Siennas pappa, er ganske annerledes.

      Han ønsket virkelig ikke å ha barn med denne dama, men så vidt jeg vet stilte han opp allerede på fødestua. Og har vært genuint interessert i å treffe sønnen sin når han først kom til, noe jeg også har oppfordret han til å gjøre hele veien.

      Men det er klart at det vanskelig lar seg gjøre å stille opp, når mor er vanskelig og saboterer samvær. Da gir man jo kanskje til slutt opp, selv om jeg helt ærlig personlig ikke kan forstå at noen kan gi opp på barna sine. uansett omstendigheter.

    18. Oii, her var det mye “barnslige” kommentarer, rett og slett. Vi vet jo ikke hva som hendte, om hun kan ha sagt at hun ikke brukte prevensjon eller om han kan ha sagt at han er steril? Herrefred, så mye usakelige kommentarer. Man er jo to om å ha sex, dermed er man jo to om og oppdra barnet også. Det er jo enkel mattematikk. Ønsker han ikke samvær med barnet? Neivel, da gjør han ikke det men da må mor bare gjøre det beste ut av situasjonen sånn som den er nå for det er faktisk ikke noe annet og få gjort. Men Rannveig, en ting ønsker jeg og fortelle deg, du har gjort en beintøff jobb, rett og slett! Det skal jeg ikke si noe som helst på, men vær så snill, ikke utlever så mye privat på bloggen din som vi ikke har noe med og gjøre, for det eneste dere gjør er og straffe dere selv de neste årene! Så slemme mennesker er mot hverandre den dag i dag så er dette noe som fort kan bli brukt mot en. Bare tenk over det! Ha en fin tid videre!:-)

    19. Hei. Til dere som kommenterer her, har dere i det hele tatt tenkt på hvordan situasjonen kan være for barnefaren i dette tilfellet? En ting er at han aldri ville ha et barn, men Rannveig ville beholde det. Jeg skjønner at selv om han aldri ville være en far, så er han det nå. Punktum. Men sett litt i perspektiv da. Hva om han absolutt ikke er moden nok? Hva om han har andre problemer med seg selv, som gjør denne situasjonen litt annerledes? At han absolutt ikke er klar til å ta ansvar for et BARN, et LIV. Det er et ekstremt stort ansvar å ha som ikke alle er egnet til å ha. Dere snakker som mødre, men se det fra en ung gutts perspektiv. Vi vet jo ikke hva han tenker rundt dette, vi vet kun Rannveig sin side.

    20. Men dere var ikke sammen, det vil si at dere bare knullet på fylla eller noe slikt? Eller var du edru? Hva slags tanker gikk igjennom hodet ditt når du innså at dere hadde ubeskyttet samleie? På hvilket tidspunkt er det ene og alene hans ansvar at du i dag sitter her som alenemamma for 3 unger med 3 forskjellige fedre? I det sekundet han kom inni deg? Hadde du allerede da bestemt deg for at “jaja, gjort er gjort, nå blir jeg kanskje gravid igjen”?
      Hvordan ønsker du å oppdra dine unger mtp seksualliv når de blir eldre og får seg kjærester?
      Dette lurer jeg veldig på. For du har jo de siste årene skrevet endel om hvor voksen og reflektert du har blitt, og det har du jo forsåvidt også – på visse punkter.
      Men allikevel tiltrekker du deg menn som er utro mot deg og som ikke ønsker å vite av deg og ungeflokken, og det allerede rett etter samleie.
      Jeg ser du skriver side opp og side ned om hvor beinhardt det er å være alenemamma for 3 små. Og jeg tror deg, det er nok tøft. Men vi kunne alle vært der. Jeg kunne også vært der, men vi tar forskjellige valg. Jeg liker å bruke kondom når jeg har sex, det pleier tydeligvis ikke du å gjøre. Jeg har også vært uheldig og tatt dumme valg og blitt gravid. Da tok jeg en angrepille.
      Det er et valg du har tatt alene, og det resulterer i graviditet.
      Du er glad i å fremstille deg selv som et offer, at alt dette er guttene sin feil. Og ja, det er ikke veldig smart å ikke ta på seg en kondom før man har sex med damer. Men det er ikke akkurat sånn at noen stod der med en pistol rettet mot tinningen din og tvang deg til å gjennomføre disse samleiene, var det vel? Du var også delaktig i dette. Det går an å bruke hodet.
      FLOTT at du er imot abort, og pga det går gjennom graviditet etter graviditet . Vær glad du bor i et land hvor du fritt kan ytre din mening. Vær også glad for at du bor i et land som ikke ser på abort som en synd. At du i norge kan ta abort uten at noen hever et øyenbryn. Ja, annet enn slike som deg da, som sitter på nettet og skriver om hvor feigt og egoistisk det er å ta abort. I andre land blir f.eks voldtektsofre som blir gravid etter overgrep, kalt horer og henrettet i offentlighet, til heftig applaus og heiarop fra folk rundt. I norge er det heldigvis ikke sånn.
      Jeg vet akkurat hva du mener om abort og jeg respekterer det. Men respekter også at andre som begår samme tabbe som du har gjort – nemlig hatt ubeskyttet samleie, velger å IKKE bære frem barnet og risikere å sitte der med masse unger og livnære seg på mammablogg. Respekter at ikke alle ønsker et slikt liv. Jada, han er en dritt og han er feig og blabla.. Vi har skjønt det nå. Men du var også med på dette. Og jeg synes nesten det er litt makabert hvordan du hele tiden bruker ungen din og legger ut bilde av henne på nettet, mens du gang på gang kommer med kryptiske passiv aggressive stikk til barnefar her på bloggen som du sikkert håper han leser og får med seg, slik at han forhåpentligvis etterhvert skal komme på bedre tanker.

    21. Hva er egentlig vitsen å bruke energi på å være sint på en mann som fra dag 1 har sagt han ikke ønsker bli pappa. Det kommer ingenting godt med å tving på noen et barn de ikke ønsker. Til syvende og sist er det kun barnet det går utover og jo eldre jo mer forstår de og ikke minst vil spørre, skal du lyve om han da? for er vel helt umulig å forklare situasjon uten å si noe negativt om han. Å ja jeg vet hva jeg snakker om, har og vært ung og dum å påtvunget en far et barn han aldri ville ha. Håper du våkner opp snart å forstår konsekvensene og slutter å være sint og ikke minst legge ut innlegg som dette siden Sienna en dag faktisk kan lese dette. Hvordan bortforklarer du deg da? Du prater jo dritt om han for hele Norge.

    22. Ærlig innlegg, Rannveig!
      Du virker som en flink mor.
      Prøv å ikke bry deg om noen av de teite kommentarene folk har skrevet ovenfor.

    23. Pleier aldri kommentere på blogger men dette stakk virkelig i meg. Er selv oppdratt med bare en mor og jeg har tatt INGEN skade av det. Aldri møtt faren min, han forsvant når han fant ut moren min var gravid. Som du selv sa jeg personlig mener det har vært mye bedre for meg og ikke ha han i livet mitt en og ha en far som er der men kan forsvinne når som helst, og ikke tar noe ansvar. Jeg selv er ganske ung og er ofte jeg tenker på hvordan livet mitt hadde vært med en far inn i bildet. Men så tar jeg bare en titt på moren min og tenker fyfaen hvor sterk hun har vært som har oppdratt meg heit alene, håper du selv ser hvor fantastisk jobb du gjør stå på klem.

    24. Aldri har en mann spurt meg om jeg går på prevensjon og det er alltid jeg som må overtale mannen til å bruke kondom, selvom de vet jeg ikke går på p-piller, må jeg mase om at de bruker kondom hver gang vi har sex. Har vi ikke brukt det, har jeg selv gått og kjøpt angrepille, har aldri fått spørsmål om jeg har kjøpt/tatt angrepille etterpå. Hadde jeg blitt gravid hadde jeg søren meg forventet at mannen stilte opp!

    25. Lurer på om du har vurdert å søke om avlastning?å hvordan tror du han ville reagert om du hadde sakt til han at du blir å gjør det om han ikke er interesert i å ha noe med henne å gjøre

    26. flott og ærlig innlegg 🙂 glem aldri at du er bra nok rannveig, aldri ta deg nær av enkelte av disse tullingene som blogger her, de har tydeligvis ingen liv 🙂

    27. Jeg har virkelig respekt for deg, Rannveig. Du gjør en flott jobb med dine tre små 🙂 jeg har full forståelse for at du er sur og skuffet, men for Sienna sin del er det kanskje lurt og ikke brette ut for mye om denne situasjonen. Dette er streng tatt ingenting noen har noe med, og det er nok ikke veldig gøy når hun blir eldre og begynner på skolen at absolutt alle elevene og foreldrene kan ha kjennskap til dette. Hun bør få lov til å dele det med de hun eventuelt ønsker å dele det med, samtidig som hun bør få lov til å holde det privat om det er det hun ønsker.
      Igjen, du er en flott mor! Ha en fin kveld 🙂

    28. «fra en ung manns perspektiv».
      Altså, er man for ung til å ta konsekvensene bør man avstå fra sex, så enkelt er det.
      En drøss med unnskyldninger i ettertid hjelper lite.
      Dette lærer man på skolen! Og forhåpentligvis også hjemme. Sex uten kondom kan bety både kjønnssykdommer og graviditet. Det er ikke kvinnens ansvar mer enn mannen.
      Hva tenker dere egentlig med, dere som sier «stakkars mann, han har ikke noe valg»?!
      Skal vi virkelig stakkarsliggjøre unge menn på denne måten, kan de ikke ta ansvar for det de gjør?

    29. Syns du er flink. Stå på.
      Både faren til Sienna og samboeren hans kan ikke ha mye mellom ørene!
      Hadde ikke orker leve med en slik fyr. Like stor sjanse for han svikter sin nåværende samboer, da han ikke stiller opp for eget kjøtt og blod. Tenk svikte sitt eget?
      Uansett, ingen unnskyldning. Voksen nok til å ha sex, voksen nok til å ta vare på ditt barn.
      Han bæsjer seg selv på leggen.
      Drit i han fremover Ranveig. Han bli å møte verden engang, han bli å treffe en dame som sier ifra at man svikter ikke sitt eget barn.
      Får håpe det bli snart.
      Håpe farmor og fargar stiller opp. Så Sienna kan føle seg ønsket der.
      Fan for en drittfyr!

    30. laure m: jeg vet ikke om jeg husker rett men skal man ikke ta ei angrepille iløped av 72 timer etter ubeskyttet sex? og aller helst før det har gått 12 timer? ei angre pille er ikke en abortpille.. hilsen ei som virkelig har tatt angrepille:)

    31. Altså SKJØNNER IKKE hvorfor en alenemamma med to barn fra før, velger å ha ubeskyttet samleie med en fyr du ikke er sammen med engang??

    32. Det du viser her er sinne mot Sienna’s pappa! Ikke ” gutter”/”mannfolk” som havner i en sånn situasjon generelt. Holdningene dine er estimert mot EN MANN! Andre som har gjort samme “feilen” om man kan kalle det det, skjeller ikke deg så lenge du eller dine ikke plages av det. Så frasene dine om at du ikke har noe til overs for sånne mennesker blir dessverre bare tomme ord…

    33. forresten, laure m: hvis du visste at du var gravid etter 1-3 døgn etter samleie så må du jo være synsk. syns kommentaren din var utrulig stygg og upassende. det var det forsåvidt mange av her. har du og dere så lite positivt i livet deres at dere bare må spy ut masse negativt i et forsøk på å trø noen ned i dritten? ja jeg er enig i at det kanskje ikke var det smarteste og skrive slikt om barnefar. men jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg selv ville følt i en slik situasjon. kanskje R virkelig har prøvd og dette er den eneste måten hun kanskje får noe respons på? dessuten er det veldig enkelt (for dere anonyme som spyr ut masse stygge ting) å gjømme seg bak tastaturet. gå å les en blogg dere blir glad av.

    34. ..lærer seg at sex bærer med seg konsekvenser og kjønnssykdommer, <> Er du lestadiansk?
      Det bør være fint lov å ha sex for gøy og nytelse, og ikke bare hver gang man skal bli gravid, som tydeligvis noen praktiserer. Er jente selv og når jeg ikke går på prevensjon/eller man har kondom så tar jeg en ANGREPILLE dagen etterpå. Dermed blir jeg ikke gravid, å slipper å tenke på om jeg kanskje må ta abort på en celleklump etter noen uker. Vanskeligere er det ikke for dama også!

    35. Om du hadde fortalt “Siennas pappa” at du kom til å beholde barnet, om du ble gravid, etter å ikke ha brukt prevensjon når dere hadde sex, er jeg ganske sikker på at han gladelig hadde kjøpt deg både èn og ti angrepiller – så du hadde sluppet å lurt på om du skulle ta abort eller ikke, å han hadde sluppet å bli tvunget inn i en farsrolle. Trist sak fra begge sider, men du kan ikke bare klandre far for utfallet når han har vært tydelig på at han ikke ønsker barn

    36. Du sier du aldri skal la Sienna merke hvor skuffet/sint du er på hennes pappa, at hun aldri skal høre deg si noe stygt om han. Hvordan skal du greie å skjule bloggen, og alt du har skrevet på den, for henne når hun blir større? Du har jo skrevet meget negativt om hennes pappa her. Om du tenker at du bare kan “legge ned”, så er det nok ikke så enkelt. Ting skrevet på nettet, forblir på nettet! Vil også si at du virker som en veldig flink mamma for dine små, lykke til 🙂

    37. Med så mye som du henger ut både deg selv ,ungene og fedrene så skjønner jeg faktisk at han stakk..

    38. Dersom du vil att Siennas pappa skal ta kontakt bør du kanskje slutte å skrive so mykje negativ om han her på bloggen? Missforstå meg rett eg synst det er trist for Sienna sin del at han ikkje tek kontakt og ikkje engasjerer seg i livet hennar.
      Men når du skriver att du vil kreve ei skikkelig forklaring før du skal vurdere om han skal få treffe henne stikker du litt kjepper i hjula sjølv. Dersom han vil treffe Sienna om so det blir om nokon år (når han kanskje er meir moden) bør du kanskje svelle nokon kameler og la han få sleppe til. Det er faktisk han som er faren.

    39. Ranveig hadde vel spiral da hun ble gravid med S, om jeg ikke husker feil fra tidligere innlegg. INGEN prevensjon er 100 prosent sikkert!
      Så er det jo innimellom slik at enkelte damer ikke merker at de er gravide, før det er for sent å ta abort, og den grensen har myndighetene satt.
      Mye tankeløse rekker i kommentarfeltet….

    40. Jeg ble gravid etter en ons, og jeg gikk på p-pillen. Faren truet med å ta livet sitt osv hvis ikke jeg tok abort, noe jeg ikke gjorde. Jeg hørte ikke fra han før ungen var sju uker gammel, men veldig sporadisk, og det var jeg som tok kontakt som oftest. Samvær ditchet han som det passet han.. Jeg ble lei av å mase, så jeg lot være. Da ble det stille gitt. Nå har vi ikke hørt fra han på to år. Jeg er ikke bitter eller sint. JEG valgte å beholde barnet. Han ville ikke bli far. En ærlig sak. Prevensjonen sviktet og det kunne den gjort om han hadde brukt kondom i tillegg også.. Men poenget mitt er; jeg tok et valg for oss begge den dagen jeg var sikker i min sak – barnet skulle bæres fram. JEG valgte å bli mamma. Han fikk ikke noe valg, så derfor er det greit. Jeg forstår ikke hvordan noen kan vite at de har barn, men samtidig gi faen i det, men ja..

    41. Først og fremst, så er det vanskelig for meg å forstå hvordan noen kan stenge ute sitt eget barn, uansett hvor lite ønsket for å bli en forelder er.
      Men, de finnes, så da må vi ta det utgangspunktet. Nå har det seg sånn, at det eneste kjønnet i verden som kan bære fram ett barn – er en kvinne. Og når det er faktum, siden det er hennes kropp det foregår i, så skal hun ha den eneste fulle retten til å bestemme hva som skal skje, om det så er å beholde barnet – eller ta en abort. Det er vi kvinner som må ta konsekvensene som følger med, både psykisk og fysisk, så da må det være sånn. Dette er jeg helt enig i!
      MEN, jeg synes nå, på lik rett som oss – så burde også mannfolk få ha sine egne rettigheter. Å bli en forelder er ett uhyre stort ansvar, og mennesker som ikke ønsker det burde ikke bli påtvunget det heller. Nå er det mange som vil si, at da burde en holde den inne. Men, vi jenter har jo valget om å ta abort om vi ønsker det (når uhell skjer) vi har alle rettighetene på vår side, hvor kommer mannens inn? En er to om dette, men likevel i grunnen bare én.
      Hva godt gjør det for ett barn, å ha en ustabil forelder i bildet – som ikke ønsker det velkommen? Min far ble pappa mot sitt ønske. Han kom og gikk som det passet han. Etter to år kunne han dukke opp som intet hadde skjedd, klar for samvær. Denne mannen var jo en fremmed for meg, tror dere det føltes bra eller? Tilbringe tid i en leilighet som fem åring med en mann jeg faktisk talt ikke kjente? Min mor hadde lite å si på den tiden, tilbake på 90- tallet. Nå er heldigvis samværsreglene bedret seg.
      Nei, poenget er… om en mann får høre at han har gjort noen gravid, så bør han få kunne ta valget der og da, om han ønsker å bidra eller ikke. Ønsker den vordende moren fortsatt å bære fram barnet, så bør hun ikke bære nag mot aleneansvaret – hun valgte det, og mannen valgte sitt. Sånn er det.
      Og dette kommer fra ei som selv var der. Jeg klarte ikke å ta abort, alle instinkt i meg gikk i mot det. Jeg kastet opp på sykehuset og panikken var uutholdelig. Jeg visste hva jeg da ville ha i vente, og jeg valgte å bli alenemor. Faren til min datter har vi ikke hørt i fra, men hennes stepappa har vært der fra hun var to – i dag er hun ni. Valget har jeg aldri angret på, ikke bærer jeg nag mot hennes biologiske far heller. Han har det visstnok ikke så bra for tiden, og jeg tviler ikke ett sekund på at hun kunne ha lyst opp hverdagen hans hadde han latt henne. Og ja, vil han plutselig ta kontakt, så skal han få lov til det. Fortid er fortid, vi kan alle angre og vi kan alle vokse opp. Men det vil være hennes valg nå. Det handler tross alt ikke om oss voksne, men de aller minste og deres aller beste.
      (Og Rannveig, dette innlegget vil bli lest av Sienna og hennes mulige fremtidige klassekamerater og foreldrene deres. Er nå virkelig dette noe som må ligge på nett?)

    42. Setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive et innlegg om spørsmålet mitt <3
      Synes du har taklet dette veldig bra, og jeg er veldig enig i måten du har valgt å gjøre det på. Jeg tror Sienna (og selvfølgelig Nathaniel og Emma) har det veldig bra med deg som mamma. Synes du gjør en helt super jobb! Stå på videre <3

    43. Dere som skriver at hun kanskje hadde spiral eller gikk på p-pillen bør lese litt om arkivet 😉 det er nemlig SVÆRT påfallende at Rannveig selv reklamerte for og sa hun brukte den metoden der man måler tempen -og dette ble delt når Rannveig var FLERE uker på vei -det var faktisk da jeg skjønte at hun måtte være gravid 😉 for de fleste vet at man ikke skal stole utelukkende på en temperaturmålinger :p ( og som tidligere sagt: det er TREDJE smellen på samme dama, med TREDJE mannen…Wake up folkens…. det som er så tragisk er at de ene og alene er dama som får ta valget, spesielt når hun helt ÅPENBART ikke har vett nok til å knipe igjen eller ta ansvar nok FØR hun blir gravid. Og ja, dei fleste hadde tatt angrepillen! Jeg syns faktisk synd i flere mannfolk som blir påtvunget et “forhold” til et menneske som han åpenbart ikke kan fordra…(da mener jeg moren og ikke ungen). Jeg hadde følt meg så dum om jeg hadde spredd bena til en som virkelig ikke var ute etter annet enn et ligg. Kanskje viss du oppførte deg annerledes, så kunne du faktisk hatt respekt hos mannfolk. Det er noe med å av og til være litt interessann og hard to get….jeg ville primært ha jobbet med ryktet mitt for at ikke dette skal skje igjen…

    44. Ser at innlegget om “Natural cycles” fra april 2015 er borte, men det er bare å Google for de som fortsatt tror denne dama har alt på det “rene” (for ja, hun burde så absolutt tatt mer ansvar for å hindre dette).

    45. Han er en idiot. De finnes ingen tvil om det. Men du burde også tenkt deg om før du valgte å ha ubeskyttet sex med denne vannskapningen. Du må desverre ta konsekvensene av å ha tatt valget om å få barn med vedkommede, og du burde kanskje skjønt FØR samleie at dette var en jævlig dårlig idé.

    46. Var jo nettopp det jeg mente Rannveig 😉 prøve å “redde ryktet sitt” ved å skrive om prevensjon du liksom bruker når du allerede er gått på smellen. Som å late som at du gikk på prevensjon når du ble gravid. Kjenner lusa på gangen..

    47. Anonym: Om du refererer til da jeg ble gravid med S, så hadde jeg nylig startet på ppiller, som ifølge legen min ikke hadde oppnådd full effekt innen jeg var blitt gravid. Dette er jeg i grunn ganske ferdig med. Altså slike mennesker som deg, som livnærer seg ved å trykke andre ned.

      innlegget om Natural Cycles skrev jeg av den enkle grunnen at jeg fikk en god sum penger for det. Kjenn på lusa i gangen så mye du bare vil.

    48. For 2 gang har du R, slettet mitt innlegg… Er det virkelig så fælt at noen legger ut en sannhet, om deg… Må være kjipt å kaste stein i glasshus…

    49. Merkelig at du sa du ikke brukte vanlige p-piller og reklamerte for noe du ikke gikk god for? Snakk om troverdig reklame… og alle vet at man skal se etter regelmessig syklus før man vet at p-pillene har effekt. Igjen, 3 ganger Rannveig…

    50. De fleste skjønner at de av dere som skriver så mye stygt her sliter! stakkars dere søk hjelp. Syntes bloggen din er fin Rannveig 🙂

    51. Line, (rekner med jeg er en av de du sikter til) Hvordan mener du at jeg sliter, basert på det jeg har skrevet? Fordi jeg er kritisk?? Ja bloggen kan være fin, ungene helt nydelige Og hun en fantastisk mamma -men det må vere lov å stille spørsmålstegn ved ting som blir lagt frem av bare den ene part, til offentlig skue. Jeg vil anbefale deg også å bli litt mer kritisk til ting du leser på nett, fremfor å tilbe og “overse” fordi “hun virker jo så søt og grei, så ti stille dere som ser litt lengre enn nesetippen”. Du kommer nok lengre i livet om du evner å se ting fra forskjellige vinkler.
      Og selvsagt forsvarer jeg ikke de som driver grov hets og kommentarer som åpenbart er ute etter å såre, men det er forskjell på de og de som kommer med spørsmål, råd eller kritiske synspunkt. Når det er sagt så skriver Rannveig om tema hun vet det er delte meninger om. Det er jo det som selger best også 🙂

    52. Ja vi har skjønt det nå, du er så jævlig forbanna og skuffa over pappaen til S. Du må gjøre alt alene, sitter der med 3 barn. Men dette her har du valgt selv. Og ikke misforstå meg, jeg synes du er kjempe tøff som har tatt valget og synes du gjør en super jobb som 3 barnsmor. Men nå må du slutte med denne suttringen over pappaen til S. Han ga deg GANSKE klar beskjed om at han ikke ønsket denne ungen, han var ikke klar for å bli pappa og ville du skulle ta abort. Du valgte å bære frem S og viste hele veien at dette måtte du gjøre alene. Han holder sine ord, du får holde dine. Tror ikke S blir så glad når hun blir større og kan lese alt dette. Det vil nok være sårt for hun. Det er nok skade for hun det at hun ikke får ha en pappa, og når hub i tillegg kan søke deg eller seg selv opp å lese dette, kommer hun til å bli knust. Dette her er sånne ting du må verne henne for. Du skal sørge for at sånne ting ikke havner på nette, ikke poste det selv.
      Den du straffer med sånne innlegg er S.

    53. Vil ikke ha barn = bruk prevensjon. Gravid uplanlagt 3 ganger = ikke lurt. Jeg hadde vært skikkelig flau.

    54. Sienna er jo heldig som har en mor som tilsynelatende bryr seg mye om henne og vil hennes beste. Synes likevel du skal holde deg for god til å skrive slike innlegg som dette. Ikke særlig ok for datteren din når hun blir voksen å lese slike innlegg. Det er jo ikke pappaen hennes du ødelegger for, men henne. Virker som du te ker og reflekterer mye over dette, rart du ikke ser det da. Hvorfor ikke bare akseptere at han ikke vil ha noe med dere å gjøre og se fremover? Du virker bitter og hevngjerrig når du skriver slike innlegg gang på gang.

    55. Det er barnet som blir skadelidende av denne uthengingen. Faren burde selvsagt ta ansvar, han er skyld i dette selv. Men vi kommer ikke unna at Rannveig har et ansvar. Et ansvar for å unngå å bli gravid 3 ganger med ulike menn. Et ansvar for å verne mest mulig om barnet sitt. Å henge ut barnefaren offentlig på nettet kommer til å følge hele familien. Forøvrig de to andre fedrene som også har fått gjennomgå på en offentlig blogg, og som aldri har fått muligheten til å si imot. Rannveig forteller kun sin side av historien. Men en sak har alltid flere sider, uansett!
      Du gjør helt sikkert en god jobb med de tre barna dine. Men synes du gjør noen dumme valg som er lite gjennomtenkte. Jeg ønsker deg lykke til videre.

    56. Hei!
      Faren av barnet må ikke bli kjent med barnet eller delta aktivt i oppdragelsen hvis han ikke vil, mener jeg. Han må ta ansvar ved å betale barnebidraget, det er lovpålagt. Det er ikke lovpålagt å tilbringe tid med barnet og bli kjent med barnet. Jeg mener at menn, i likhet med kvinner, må få lov å velge om de vil ha barn eller ikke. De kan ikke tvinge kvinnen til å ta abort, men menn burde få lov å velge å ikke være en del av barnets liv utover det å betale barnebidraget hvis de overhodet ikke ønsker å ha barn…

    57. At du nylig var begynt på p-piller, men at de ikke var kommet inn i den fungerende sirkelen, som vil si at en skal hvert fall gå 1 uke muligens 1,5 uke på p-pille før man har sex. Dette er noe du burde vært informert om, jeg vet ikke om du var det eller ei. Men du valgte å ha sex, slik jeg husker og ha lest var det et ONS? Hvert fall, siden du nylig var begynt på p-piller, så kunne du fortsatt tatt en angrepille dagen etter. En angrepille er ikke en abortpille mtp at man ikke blir gravid på sekundet (satt på spissen). Så – du kunne unngått dette.
      Det at du valgte å stole på p-pillene du nylig var begynt på, ble til en konsekvens. Ja, ingen prevensjoner er 100% sikre, men de er hvert fall ikke sikre hvis en ikke har gått mer en 1 uke på det første gangen og så har sex.

    58. Én ting er at du langer ut mot Siennas pappa, fair enough. Men hvorfor i alle dager henger du ut dine egne foreldre? Har de sagt at det er greit at du legger ut om hvordan de oppførte seg etter bruddet??

    59. Rannveig <3
      Når jeg leser kommentarene om at "du burde ikke hatt sex uten kondom", "en mann trenger ikke ta ansvar for sitt barn", "ble du gravid på et ons", så kjenner jeg at det stikker i meg. Folk er FORFERDELIGE.
      Jeg er i samme situasjon som deg da min 3 år gamle sønn ikke har møtt sin far enda. Men!! Barnefar sin mor og familie tok kontakt med meg og per dags dato er de helt fantastisk med min sønn.
      Hva med Siennas farmor og farfar? Vet de om henne?
      Jeg føler med deg, og du er sterk. Dine barn er heldige som har deg!

    60. Anonym 23:46
      En angrepille avbryter ikke en graviditet, men utsetter en eggløsning en angrepille hjelper nada hvis du allerede har eggløsning da du tar pillen.

    61. 😂. Du må ha kjøpt en gammel samsung eller så har du ikke skjøbt hvordan du stiller det inn…Samsung knuser iphone langt nedi støvlene på bildekvalitet, det er bevist av “eksperter”. Skjønner heller ikke hvorfor du har trøbbel med pc og mobil så ofte…. Aldri knust en mobil jeg. Og macen vi har er 6 år og aldri har vi hatt noen form for trøbbel eller noe. Men så er det noe som har trøbbel hele tiden, merkelig…..

    62. Jeg mener dette er total ansvarsfraskrivelse av situasjonen, som er selvforskyldt. Som mor burde du kvalitetssikre mennene du får barn med. Ikke alle mennesker er gode mennesker, slik er det bare, så da er det en fordel å kjenne motparten før en velger å få barn med vedkomnende.

    63. Anonym over her: angrepiller hindrer også et evt befruktet egg i å feste seg så det du sier stemmer ikke.

    64. Jeg personlig liker ikke barn, jeg vil aldri ha barn og om en mann har barn fra før er det en dealbreaker for meg og ikke noe jeg er interessert i. Derfor beskytter jeg meg åpenbart når jeg har sex, både med p-stav og med kondomer om jeg ikker er veldig trygg på vedkomne.
      Men jeg er kvinne og skulle uhellet være ute, så har jeg muligheten til å ta abort, denne muligheten sitter altså ikke menn med. De kan bli “påtvunget” et barn de ikke i utgangspunktet ønsker seg. Jeg vet det kan være vanskelig å forstå for dere som allerede har barn, men for noen av oss er faktisk tanken på barn det mest skremmende som finnes. Om situasjonen var snudd og en mann kunne velge å beholde et barn som det da plutselig ble forventet at jeg skulle ta ansvar for så hadde jeg forlatt landet, jeg får helt angst bare av å tenke på det.
      Deror har jeg veldig forståelse for disse mennene, som enda ikke ønsker barn og er helt klar på det fra dag en, selvfølgelig skal de få velge å ikke ha noe med det barnet å gjøre, det kan jo vi velge om vi ønsker.
      Her har det vært prevensjon som sviktet, og det å si at man ikke skal ha sex hvis man ikke kan ta konsekvensene er veldig 1950, det må da være lov til å nyte seksualiteten sin i 2017!?
      Jeg skjønner godt at du vil beholde ditt barn når du først har blitt gravid, du har to fra før og for deg blir det da selvfølgelig umulig å se på det som en “celleklump” men du kan ikke kreve at noen som ikke ønsker seg barn skal switche på det på dagen Noen av oss er skrudd sammen sånn at det er vårt mareritt, og da må det være mulig å slippe det ansvaret for begge parter. Jeg skjønner at dette er umulig å forstå når man ser ned på dette barnet som du elsker over alt, men det finnes altså ganske mange av oss som bare ikke vil ha noe med barn å gjøre. Jeg skjønner at det er en svak sammenligning, men det blir som om jeg skulle trøkket på deg en hund du ikke ville ha som du måtte ta ansvar for og betale for, bare fordi prevensjonen uheldigvis sviktet, det føles urettferdig for den som ikke ønsker det…
      Poenget mitt var at denne mannen må få velge å ikke ha et forhold til dette barnet, uansett hvor uforståelig det er for deg som er fylt av mammakjærlighet til den lille. Hun har en mamma som elsker og tar vare på henne, det er nok. Slutt å hos deg opp over mannen, du kommer aldri til å forstå han helt, la han være i fred.

    65. Flott at noen setter fokus på dette, at fedre gir blanke i sine barn er det altfor lite fokus på fordi man tør rett og slett ikke snakke om det fordi da kommer abortkortet, prevensjonskortet og andre kort som skal prøve å unnskylde menn som bare er for egoistiske til å bry seg bok om sitt eget barn.
      Tragisk at barnets “rettigheter” gjør at disse fedrene kan (prøve) å komme inn i livet deres senere istedet for at barnets beste kommer først. Barnets beste er å slippe å ha noe med disse fiasko-fedrene noen sinne.
      Heldigvis har de allerede tapt i det øyeblikket de snur seg å går sin egen vei.
      Syns du er tøff Rannveig, gi F i de negative kommentarene – de fleste med vettet i behold er da klar over hvilke “menn” dette er.
      Treffer du en mann som har ban han ikke har kontakt med så kan du 99% sikkert være sikker på at han juger. Å si at moren vanskeliggjør samvær kan være en dårlig unnskyldning for noe annet, sier ikke at dette gjelder Willem men at som regel er det bare jug! Man gjør hva som helst for barna sine, og ingen mor kan hindre samvær uten at man kan få hjelp av de instansene som kan hjelpe.

    66. Skjønner tankegangen din veldig godt, mitt eldste barn har heller aldri hatt noe med sin far å gjøre selv om jeg har prøvd alt i min makt på å få han i bilde. Nå 5 år senere har jeg gitt opp (ga opp for 2 år siden) stå på ditt du 🙂 et barn kan ha det like bra uten sin biologiske far i bilde 🙂 blod er ikke alltid tykkere enn vann 🙂

    67. Jeg forstår sinnet og frustrasjonen. Jeg kunne heller aldri tenke meg å ha et barn på denne jord jeg visste var mitt uten å ta vare på det, eller ha kontakt.
      Men på lik linje som vi kvinner kan velge å beholde et barn, så kan menn velge å utebli fra barnets liv. Noe jeg syntes de har rett på. Jeg har null forståelse for det, og skjønner ikke at noen greier det. Ja, det kreves to for å lage et barn, og det er kvinnens valg å beholde eller utføre en abort. Kondomen sprekker, p pillene fungerer ikke og å hoppe av i svingen fungerer ikke optimalt. Barn blir til, menn velger å ikke ha kontakt. Trist og uforståelig, men et valg mannen har.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg