Jeg er jo ikke helt uteligger

Da jeg pratet med en venninne tidligere i dag, slo det meg plutselig. Vi snakket p telefonen i det hun sto p Gardermoen og nettopp  hadde mistet flyet sitt til Kbenhavn. Jeg spurte om hvordan hun skulle lse det snn rent praktisk, i og med at det kan vre ganske kostbart bestille nytt fly samme dag. Hun svarte som flger; "Jeg er jo ikke helt uteligger, heller"  

Og det har hun helt rett i. Hun er ingen uteligger. Og det var jo bare et utrykk for hennes del i denne situasjonen. Men du trenger ikke vre helt uteligger selv om konomien ikke strekker til bestille flybilletter til flere tusen kroner, selv i 2017. Dette fikk meg virkelig til tenke. I dagens samfunn er det nrmest et krav at du skal ha s s mye penger p bok for vre sosialt akseptert og inkludert i samfunnet. Jeg, som er alenemor til tre, og hjemmevrende med den minste, lever inget luksusliv, snn rent konomisk. Jeg har av flere forskjellige grunner valgt legge bloggen litt til side, og dermed er jeg ndt til vre konomisk smart for at vi skal leve godt og kunne delta p ting og helgeaktiviteter.



Mine tre ste sm! Fredagskos i badekpene sine. Ostepop, kinderegg og barnetv! ♥
 

Et veldig godt eksempel er nr barnehagen fra tid til annen sender ut mail til foreldre om at "NN m ha med seg 200 kr i barnehagen p mandag, da skal de p utflukt" Det er kjempefint og flott det, alts. Men, jeg mener.. Jeg har to hundre kroner gi. Og i akkurat den barnehagen hvor mine barn gr, tror jeg de fleste har de pengene.  Men det er det faktisk ikke alle som har.  Ting koster penger overalt, tilogmed barnehagen, som vi allerede betaler for i utgangspunktet. Og hva skjer med de barna hvis foreldre ikke har to hundre kroner gi til utflukten? De fr ikke vre med. De blir ekskludert. Ekskludert fra samfunnet. 

 

Jeg var bare atten r nr jeg fikk Nathaniel, og jeg har virkelig ftt kjenne p kroppen hvordan det er lre seg alt voksenlivet innebrer, i et slags ufrivillig lynkurs, inkludert konomi. Vi hadde overhodet ikke mye penger, da jeg var helt alene med han, og ikke hadde noe srlig inntekter p bloggen min p det tidspunktet. Dermed vet jeg veldig godt hvordan det fles leve i et land som kaller seg verdens rikeste land, nr realiteten er ganske langt fra nettopp det, for s veldig mange. 

33 kommentarer

Henniie

28.01.2017 kl.00:21

Virkelig? M dere betale for utflukter i barnehagen? N har mine gtt i barnehagen i 5 r og 1 r og ikke en gang har jeg mttet ut med penger for betale noe de skal. De gr p teater eller p tur til biblioteket, de gr p besk til folkehgskolen, har mat i barnehagen hver dag - hvor av to av mltidene er varme i uka.

Lillian

28.01.2017 kl.06:23

veldig fint at du tar opp dette tema! det er faktisk snn at en m ha penger for blir akseptert og inkludert. Men at du m betale for utflukter bhg str for har jeg aldri hrt om

Tommy

28.01.2017 kl.08:11

Et relevant innlegg,,,og jeg har rd til betale for utflukter men ,,det br ikke skapes klasseskiller ved ha det slik,,,De fleste barnehager har et friomrde de kan g til,,evtmmkomme seg til for en billig penge,,..Synest du er flink med dine 3 ste sm:))

Lizbeth Osnes

28.01.2017 kl.09:36

For et supert tema rette fokus mot! Det m gjre innmari vondt vre i den situasjonen. Samtidig tror jeg at man setter langt strre pris p det man har om en frst har lrt seg hvordan det er ikke ha "noe" :-) Jeg har selv vrt i en situasjon som 18-ring hvor jeg mtte vri p hver en krone da jeg frst flyttet for meg selv, s det eie bde leilighet, fin bil og ikke minst kunne unne meg selv det jeg fler for er noe jeg aldri vil ta for gitt. Jeg er rett og slett glad for ha opplevd ha lite, n som jeg har alt jeg trenger og enda mer.

28.01.2017 kl.10:02

Barnehager har vel egentlig ikke lov lenger gjre snt har jeg hrt....

28.01.2017 kl.10:27

godt innlegg! for det er mange mange mange foreldre i dette landet som ikke har rd til bde det ene og det andre, selv hadde vi ikke hatt 200kr p bok helt uten videre til barnehagen,da mtte vi ftt beskjed 1 mnd fr s vi kunne lakt bort.

venninden din som ''ikke er helt uteligger heller'' vel..jeg er heller ikke uteligger, men n gr hele inntekten min til husleie,regninger og mat, s om jeg hadde mista et fly, hadde jeg blitt stende der uten mulighet for komme meg hverken den ene eller andre veien

ane

28.01.2017 kl.16:18

s fint tema du tok opp her :) her m du heldigvis ikke betale for noe som har med bhg og gjre, bortsett fra 20 kr for godtepose p juletrefest :)

For en nydelig 3klver du har :)

Silje

28.01.2017 kl.17:44

Det m du ta opp med BHG. Verken BHG, skole eller SFO kan kreve noe, ikke s mye som en tjuekroning.

28.01.2017 kl.20:05

Hres rart ut, p skolen er ikke dette lov!

Silje

28.01.2017 kl.23:20

Syns det er rart man kan ha barn nr man ikke har 200 kr engang.

29.01.2017 kl.00:51

"Silje"

Du mener det er rart man kan ha barn nr man ikke har 200 kr en gang??

Har du barn selv??

Vet du vor mye det koster?

Hr i huset gr ting akkurat rundt slik skm konomien er n, har max 500 i mnd bruke p "goder" som aktiviteter, klr ol. S tar du 200 fra det og sitter igjenn med 300. Nei vettuka... barnehage koster rundt 3000 pr barn. Hus, bil, mat osv koster ... tenk deg om fr du kommenterer

Mor til to

29.01.2017 kl.02:52

Er du sikker p at det er barnehagen som krever dette? Eller er det foreldreutvalget i bhg som samler inn?

Silje

29.01.2017 kl.04:56

Ja, har barn og vet derfor hva det koster. Jeg syns det er uforsvarlig f barn hvis man er fattig som en kirkerotte - barna fr ikke det de trenger og det er belastende vokse opp fattig

Stine

29.01.2017 kl.12:30

Hva tenker du om dette blogginnlegget i forhold til det du skriver n?

http://rannveigheitmann.blogg.no/1385065862_merkeklr_er_det_beste.html

Tonje

29.01.2017 kl.13:21

Stine, du som mor br vite bedre enn kommentere som du gjr. S alle som ikke har masse penger rutte med hver mned br ta abort? Er det det du sier? Hva om du skiller deg fra en evt mann? Da blir all konomi mye trangere. Det er ikke akkurat noe man planlegger. Tenk litt lenger enn nesetippen

Barnehagelreren

29.01.2017 kl.13:45

Hei synes det er veldig rart at barnehagen krever at dere foreldre skal betale penger for urgifiter . Barnehagen har s vidt jeg vet ikke lov til kreve eller oppbevare penger fra foreldrene. Hver avdeling har en foreldrerepresnentant i SU , og valgt av foreldrerdet . Foreldrerdet kan bli enige om samle inn ekstra penger fordi de nsker feks. at barna skal f muligheten til g i teateret eller lingende. Da er det foreldrerepresentanene som samle inn disse pengene og utryker nske om hva de skal brukes til.

Kirvil

29.01.2017 kl.15:20

Mener ogs ha lest at det ikke er lov, men vet av erfaring selv st det blir gjennomfrt slike aktiviteter p bde barnehager og skoler. Kan der vre at slike ting blir styrt av ei foreldregruppe?

29.01.2017 kl.16:18

Til Elisa

Jeg syns det er et tegn p at bloggeren begynner bli voksen, det hun skriver n. Det er bra at vi vokser opp og endrer syn p overfladiske ting som merkeklr, etc.

Ingvild

29.01.2017 kl.22:48

Syns det er et viktig tema ta opp. Men jeg er enig med Silje ogs, som kommentar til noen over her at folk m sette av 200 kr en mnd p forhnd. Da tenker jeg ogs at man burde ta noen grep for bedre konomisk fremtid. Vi bor i Norge vi har alle gode muligheter for barna vre. Grip de 👊🏽 Og bare for presisere s la jeg ikke s mye gjennomtanke i selve "uteligger" kommentaren min. Det var bare et begrep for poengtere at det ikke var s krise liksom.

Adina

30.01.2017 kl.00:09

Nytt innlegg: BLOGGOMTOPPBLOGGERE.BLOGG.NO

Silje

30.01.2017 kl.12:18

Nei, sier ikke at alle br ta abort i slike tilfeller - men jeg ville isfall passet ekstra nye p ikke bli gravid i frste omgang. Feks p-piller og kondom, hvordan skal det da vre mulig bli gravid? Er lov vre litt ansvarsfull og faktisk tenke igjennom om man har rd til f barn.

Tonje

30.01.2017 kl.13:05

Du kan umulig vre veldig opplyst nr du tror det ikke gr an bli gravid p p- piller og kondom. Hva hvis man har god rd nr man blir gravid, men man gr gjennom en skilsmisse slik at man fr mindre rutte med? Nevnte det over her, men du svarer jo ikke p det. Hva hvis man mister jobben? Sier ikke at 200,- i mneden er mye, men det er ikke alle som har 200,- ekstra hver eneste mned. Man skal vre forsiktig med slenge ut snne kommentarer, du vet aldri hvorfor en person har drlig rd!

Mari

30.01.2017 kl.14:29

Til Tonje: om man fr drligere rd pga livskriser og lignende _etter_ at man har ftt barn, er ikke det det samme som planlegge og f barn nr man p forhnd vet at man ikke har penger eller de ndvendige ressursene vel. Noen har ofte seg selv og barnensket i fokus frst, s selve barnet og hva det vil si for dette. S tror ikke den kommentaren var myntet personlig p deg og de som av andre rsaker kommer inn i en konomisk krise.

30.01.2017 kl.16:42

OK.p tide med ett nytt innlegg n Rannveig,ble lei n av dette. Ha en fin uke Rannveig og barna.

Tonje

30.01.2017 kl.19:06

Mari: kommentaren hennes var "Synes det er rart man kan ha barn nr man ikke har 200,- engang." Mye mulig hun mente det du skriver, men da er hun ikke srlig flink til formulere seg. Snne kommentarer provoserer.

Tonje

30.01.2017 kl.19:10

Mari: kommentaren hennes var "Synes det er rart man kan ha barn nr man ikke har 200,- engang." Mye mulig hun mente det du skriver, men da er hun ikke srlig flink til formulere seg. Snne kommentarer provoserer, fordi man aldri vet bakgrunnen til hvorfor noen har drlig rd.

31.01.2017 kl.02:17

N har jeg selv erfart sitte med en tom konto etter regninger er betalt, og flaskepanting for f rd til en pose havregryn. Jeg har ogs erfart ha en lnn som er det seksdobbelte av en norsk gjennomsmitlig rslnn (ja, du leste rikitgk). Det er helt klart hvilken situasjon man sitter best i, og gir en mer balansert, og absolutt mindre depressiv hverdag. Men det i en periode i livet ha drlig rd skader ikke ett barn! velge bort ett barn pga konomi er noe du selv m st for, og er en personlig og PRIVAT avgjrelse. Jeg eide ikke nla i veggen, men selv om jeg har barn, kunne jeg allikevel jobbe beinhardt og komme seg oppover - framover, og jeg tror nok ikke min snn har tatt skade av en tidligere "lut fattig" mamma. Jeg srget for mat p bordet hver dag, rene klr, friluft og aktiviteter. Mange unge i dag er studenter som klarer seg akkurat p krona i slutten av mneden, og flere av disse (venner av meg), er fantastiske foreldre, selv om 200,- er for mye betale p sparket. Se lenger enn til nesetippen, og gi heller de som har det trangere enn deg en hjelpende hnd hvis du selv har mulighet. For det fleste foreldre med trang konomi, s blir det bedre tider. Barna klarer seg godt med gode oppegende foreldre uavhengig om du p sparket kan betale 200,- eller ikke :) du kommer ikke langt i livet med snakke ned andre mennesker og deres valg - fler du deg selv bedre?

Flott innlegg Rannveig. Bedre tider med bedre konomi kommer! <3

Silje

31.01.2017 kl.05:32

N var det f barn med viten om hvilken konomisk situasjon man er i. Og hvis du ikke forsto det s mente jeg p-piller og kondom kombinert for unng graviditet. Jeg syns det er ego f barn nr man s vidt har rd til leve selv, da blir det en belastning. Snakker ikke om vre bortskjemt, men at barn ikke fr deltatt p aktiviteter som er viktig for det fysiske og psykiske, at man ikke fr klr som trengs og kun billig usunn mat - da er det et problem

31.01.2017 kl.09:07

Silje: som sagt eide jeg ikke nla i veggen, og ble gravid P P-pille. Min snn hadde alltid rene og pene klr. Mye brukt, men det s ikke slik ut p klrne. Hele og fine og brukt et par ganger fr de ble for sm. Jeg driver med bikinifitness (gjorde tidligere), som hobby, noe jeg elsket. I kjleskapet hos meg var det kun sunn grnn mat, fisk fra ferskvaren (da dette er billigere), kylling og kalkun... Usunn mat nr man er fattig er vanlig hos mange pga mangel p kunnskap. Her har det alltid vrt mye aktiviteter da dette har vrt noe jeg har prioritert. S det er ikke likt for alle. kunnskap er makt, og selv om det til tider har vrt tungt, har jeg n i ettertid vrt utrolig heldig med inntekten. Og vi er fortsatt like opptatt av helse, trening og aktivitet. Som sagt: her har det ikke vrt mye usunt p bordet nei...;) og rene og pene klr har han alltid hatt

Silje

31.01.2017 kl.14:44

Okei, tydelig at du tar dette veldig personlig. Det var skrevet p et generelt grunnlag, ikke rettet mot deg. Og hvis ting er s bra som du sier, s ser jeg ikke hvorfor du har et s stort behov for forsvare deg?

Og igjen - jeg snakket om bli gravid nr man kombinerer p-piller OG kondom, ikke separert.

Linn

01.02.2017 kl.08:50

Silje: Du er latterlig... Kan hende man har 200,- ekstra, men at det skulle vre middagen for hele familien en dag eller to... Hold deg for god til og kommentere slike ting.

Adina

01.02.2017 kl.11:22

Les om Isabel Raad og andre bloggere: BLOGGOMBLOGGERE.BLOGG.NO

08.02.2017 kl.12:48

Jeg har ei lita i barnehagen og aldri ftt beskjed om ha med penger ( vi betaler ca 3000 + - ca ekke heilt sikker men det er inkludert frokost-lunsj-mellom mltid ( frukt mltid ) dem er ogs p utflukt med bde bt og egen buss men aldri mte betalt noe mer syns dere foreldre i den barnehagen du Har ungene dine i ( dere burde sette dere ned ha en samtale om dette at dere faktisk betaler for ha barna i barnehagen for lre og utforske at dere ikke akseptere at dere m betale for utflukt )

Skriv en ny kommentar

Bloggdesign av RRH Webdesign
hits