Jeg lot barna mine stjele i butikken

Jeg har en stor innrømmelse å komme med. Du vet scenarioet…   sikkert et veldig kjent scenario for de fleste mennesker med barn. Du går i butikken med dine to-tre utslitte barn etter barnehagen. Selvsagt glemte du å kjøpe en essensiell ingrediens til dagens middag, eller enda verre – bleier. Barna sutrer, maser, og det som verre er. De vil helst ha alt. I løpet av de fem minutterne dere er inne på butikken, har du systematisk sagt nei til omtrent samtlige av butikkens innhold, fordi dere bare skulle inn for å kjøpe èn ting. Det gjelder nemlig å være konsekvent. Dere vet, nøkkelen til enhver perfekt oppdragelse! 

På vei til kassa er det uunngåelig å legge merke til smågodthyllene. Og i enda større grad for skrubbsultne, slitne barn som egentlig skulle rett hjem å spise middag, men som måtte bli med inn på butikken fordi du i småbarnståka glemte noe på handleturen du gjorde i sta. Mmmmm… smågodt, det er jo rene mekka! 

Og det er nettopp dette som skjer hver gang jeg nærmest forsøker å løpe forbi smågodthylla. Det skjer hver gang. Minstefrøkna kommer med et klart og tydelig og svært langdragende “MMMmmmmmmmmmmmmMMM” med en forventning om at dette skal hun få. For dette vet hun veldig godt hva er.  I samme øyeblikk sier den andre ” Mamma, kan jeg og Sienna få hver sin godis?”  Akkurat som om han senser min svakhet snarveier som gjør at hverdagen går bare  bittebittelitt smidigere. Et såkalt “life hack”. I dette tilfellet ville hver deres bittelille godis holdt de opptatt gjennom hele den fem meter lange køen slik at alle glade og fornøyde kunne gått ut, uten noen som la seg ned på bakken, og uten noen som bare MÅ ha en imsdalflaske med akkurat samme vann som vi har gratis hjemme, bare fordi de ble akutt tørste de få minuttene vi var inne på butikken. 

Så, i dag lot jeg barna mine stjele! Ja, dere vet, der står jo skilt på alle disse smågodthyllene om at det er straffbart å prøvesmake de. Noe jeg forsåvidt ikke lar de  gjøre til vanlig. Men når èn godis kan redde ettermiddagen… vet dere hva? Det synes jeg faktisk er helt greit. Til tross for hvor utrolig uetisk det enn måtte være.  Nå hører det også med til historien at jeg var så høflig å si i fra i kassen – Flaks for meg at han inrømte at han likte å ta seg en prøvesmak hver gang han passerte disse åpenbart veldig tiltrekkende smågodthyllene. Innafor! 


 

48 kommentarer
    1. Det er vel ikke det verste som kan skje inne på en butikk med små barn 🙂 Sønnen min har også gjort det engang, men jeg så det ikke før jeg var ferdig i kassa, men hadde vært verre om det hadde vært noe annet som hadde blitt stjert

    2. Hva slags signaler sender du når du godtar dette? Det blir jo ikke et engangstilfelle hvis barna tror dette er ok. Du kunne heller kjøpt dem en frukt hver 🙂

    3. D bruke å skje AKKURAT d samme med mæi, bare at mi frøkna gjerne e ganske stille og sir iiiingenting før æ oppdager det😅 æ bruker også å gi beskjed om d til dem i kassa, som regel går det greit 😊

    4. Du sender dårlige signaler når du holder på sånn! Oppdra barna dine i stedet for å gi etter på alt, stjeling er ikke greit!

    5. Æsj . Plukke i godteriet med hender fra barnehagen ! Smågodt er en bakteriebombe ja . Noe frukt i kjølen er spiseklart uten å måtte skylles . Sienna er altfor liten for sjokolade og ostepop

    6. Pappa fortalte meg at når jeg var liten så hadde han tatt meg med på butikken, og der hadde han møtt noen han kjenner. For at jeg ikke skulle gjøre noe sprell holdt han meg over skulderen (jeg var liten). Men hvem tror du stod så strategisk plassert at jeg no tak i sjokoladen da? Jo, pappa. Mannen som pappa prata med stod bare og smilte. Så når pappa oppdaga det etter et par biter sjokolade (eller 10?) hadde jeg sjokolade bak til ørene. Så han la meg på kassebåndet og lurte på om de skulle veie meg for å finne ut hva de skulle ha for sjokoladen. For det var tydlig at jeg hadde spist det. Butikken var heldigvis snill og bare lo av det. Men det er vel eneste gangen jeg har vært kriminell, haha!

    7. Det er absolutt ikke det verste som kan skje i en butikk, men jeg synes ikke det er på sin plass å lære barna at det er greit å ta noe uten å betale for det inne på en butikk, og skylde på at det redder kvelden! Da får man heller plukke det oppi en pose og betale, FØR ungene får smake. Å ta noe som ikke er sitt, er ikke greit. Senere kan det være noe større ungene tar. De får med seg det meste, så selv om det “bare” har vært smågodt en gang eller ti, kan de tro det er greit å ta noe annet en annen gang. Nei nei.

    8. Min finner jeg nesten alltid i smågodthylla. De kunne jo godt satt hylla litt høyere opp da. Jeg er irritert på smågodt hylla. Alle har vel hatt barn som har munnen full i smågodt under en handel;)

    9. Syns ikke det er så ille jeg! Har da vitterlig meg sett haugevis av voksne som står og smaker på bl.a druer.(OG smågodt!) Og da er det ikke snakk om EI drue! Nei da, det spises. Så om det ikke blir en vane av dette er det helt greit😊 SOM om ikke alle disse bedreviterne ovenfor her og i alle andre innlegg aldri har gjort noe sånt.
      Det MÅ ikke alltid hakkes på denne bloggeieren. Ei helt vanlig dame som sier ting slik de er, det er det hun er👍🏼

    10. Dårlig barneoppdragelse. Slikt gjør man bare ikke. Han i kassen var ikke bedre, men han turde vel ikke si noe. Han eier heller ikke butikken vil jeg tro, så det er ikke hans penger som ble stjålet.

    11. Jeg selv har stjelt mye fra godter hyllene når jeg var liten, og ene gangen blei jeg tatt av mamma og hun lurte på hvor jeg hadde godtere fra og måtte jo si at jeg hadde stjelt det. Så da var det ned på butikken og sir hva jeg hadde gjort og måtte betale før det.
      Det er ikke uvanlig at små barn stjeler fra butikken så er ikke ille dette, den dag i dag kan jeg stå med smågodt hylla og ta meg en bit av det jeg plukker oppi posen.

    12. Fra en som har jobbet i butikk til alle dere med “søte små barn som stjeler”: De som står i kassen har som regel fått streng beskjed om at det ikke er lov å prøvesmake. Dere setter dem i en veldig kjip situasjon hvor de som regel velger og smile fordi “kunden har rett” og de heller vil at dere skal komme tilbake enn at de gnåler over en sjokoladebit. Men om de er ordentlige butikkansatt med litt stolthet i jobben så tenker de nok å nei, skal jeg si noe, skal jeg ikke si noe. Dårlige foreldre som sender ut signaler til barna sine om at det er greit å spise godteri fra butikken så lenge det bare er en, er bare en skam. SKIKKELIG DÅRLIG er det. Ofte plukker barna godteri uten at foreldrene ser det og da blir det en litt annen sak. Jeg skjønner at det ikke er så lett og holde orden på barn som løper rundt i alle retninger. Voksne som spiser druer og forsyner seg er også uoppdragent, men jeg skjønner ikke at dette skal sammenlignes med godteristjeling for å gjøre det mer stuerent. Ingen av delene er greit og de ansatte tenker nok en del ting om dere som lar barna holde på selv om de smiler pent og ikke sier noe.
      En annen ting som jeg har sett mye og synes er sykt kvalmt er problemet med foreldre som lar barna bruke fingrene i smågodthyllene. Æ-S-J. Det synes jeg nesten er enda verre enn å stjele fordi det går utover andre folk.
      Nei hver så snill folkens, lær barna deres folkeskikk

    13. Jeg plukker alltid bare smågodt fra de øverste hyllene, blir dårlig av å tenke på hvor mange grisete fingre som har plukket på det nederste.
      Jeg har aldri hatt problem med at mine unger klisser på smågodtet. Ikke løper de rundt alene i butikken, og de vet at godteri kun er på lørdager, da peker de på det de vil ha, og vi plukker.
      Tror ikke jeg ville proklamert det på en blogg om jeg hadde latt mine barn stjele, ei heller at jeg hadde kommet rett fra bhg og latt de plukke oppi smågodtet. Bakteriebombe.

    14. Det er ikke greit selv om du sa ifra… Bare husk det til neste gang… Om sønnen din eller Emma tar fra smågodte i butikken, så kan du ikke bli irritert for det, du har jo lært at det er “greit”…

    15. Det er absolutt ikke greit å lære barn at de kan ta smågodt i butikken. Da kan de tro at de kan gjøre det hver gang de er på butikken og når de er med hvem som helst. Tror ikke venninene dine eller noen andre hadde syns at det hadde vært så gøy å ta Nathaniel med på butikken hvis han går og forsyner seg i godterihyllen. Man skal lære barn at man ikke skal ta noe fra butikker. Det er å stjele uansett hva man tar og uansett hva det koster. Syns ikke det er greit at voksne tar og smaker på druer heller. Ikke særlig gøy å kjøpe en klase med druer som noen har vært og plukke fra

    16. utrolig at du lot barna dine stele i butikken og at ikkje minst de i kassen godtok det og bare smilte
      eg har sjølv stjåle i butikken og da kom securitas-vakter og var kjempe sure og kjeftet mye på meg etter tyveriet
      Sjølvom du har små Unger så er det ikkje greit at du lar dem stele, for viss det er greit for de små barna dine å stele da er det greit å stele for alle

    17. er ikke så lett og unngå det, har merket selv når vi kommer hjem at lillegutt har puttet ting i lomma, snakker til han at det ikke er lov,men sånt skjer.
      og du over som mener at sienna ikke kan spise godt eller ostepop. det har du da ingenting med

    18. Dette syntes jeg var ugreit. For det første gjør du deg selv en stor bjørnetjeneste! Har du først latt barna dine få stjele smågodt en gang , vil dette bli noe de tror er normalt og ønske flere ganger. Dermed= mer mas. I tillegg til at de ikke lærer seg forskjell på rett og galt. Det Er Ikke normalt å plukke smågodt til munnen, for noen! Butikkansatte er opplært til å smile og si det er greit, men Tror du det er greit? For sjefen? For andre mennesker som skal handle ? At folk plukker godis med fingrene oppi der? Hvorfor tror du egentlig skiltene du snakket om, er satt opp? Dette ble ærlig talt for dumt! Jeg handler på butikker som lar barna få en gratis frukt! Andre ganger har jeg kjøpt smoothie på pose og åpnet og latt barna spise på butikken, Og selvsagt lagt de tomme posene på båndet etterpå til betaling og betalt for dem. Evt handler jeg brød som jeg også betaler for, kan jeg la dem få hver sin ende /skalk av brødet etter å ha skåret det opp.
      Er man mor er man rollemodell. Her oppdrar du absolutt ikke godt! Du lærer barna at slik motbydelig oppførsel er Ok, barna vokser til med dårlig folkeskikk , som blir sett ned på av andre, og så er det hele egentlig din skyld. Moren som synes sånt er greit. Nei ærlig talt, dette ble for dumt! Ingen oppegående voksne mennesker holder på sånn! Skjerp deg!

    19. Synes absolutt ikke det er greit. Hadde sagt til ungene at man må betale for ting i butikken og at man ikke bare kan ta. Hvis du absolutt må gi de noe, så hva med å ta noe som kan scannes inn i kassa etter at innholdet er spist? En liten sjokolade eller smoothiepose for eksempel. Å la de ta en bit fra smågodthylla vil bare sende signaler om at det er ok, noe det ikke er. Hva skal du si til ungene når de neste gang maser? Nei, det er ikke lov? Tenk om alle kundene skulle ta seg en bit med smågodt….

    20. Smågodt koster nok ikke så mye å produsere og butikken overpriset det. Så noen smaksprøver er lov. Men bare de ikke tar for mye da😅

    21. Ja jeg vei. Pisk på pungen til de som har satt smågodthylla der, i den høyden. Skjedd hos oss også. Verden går videre 🙂

    22. Der er ikke det at de tok selv som er problemet, men det at du tillot det. Og jeg må si til dere som kicker på de som tar en drue; i dag er matvarene så overpriset at man vil vite hva man betaler for. Flere ganger har jeg kommet hjem med frukt som har vært dårlig – uten at det var synlig. Å smake på en drue er ikke det samme som å smake på en smågodt. Senest forrige uke hørte jeg selveste hellstrøm fortelle at han smakte på cherrytomatene fordi han var opptatt av å få gode råvarer. Skjønner den, samtidig som jeg skjønner det man ikke vil kjøpe noe andre har plukket på. Et lite moralsk dilemma der!

    23. Det fungerer EN gang ja, de er stille i køen og du får ro. Men så har du lagt opp til en forventling om at de skal få det samme neste gang også. Det der blir bare en ond sirkel. Isteden for å ta den “støyten” og tåle grinete mastete unger i butikken noen ganger, legger du opp til en forventning om godteri hver gang de er i butikken.

    24. Nei ikke greit. Jeg har drikki av brusen min eller gitt dem en smoothie pose, men det jeg aldri har gjort er å ikke betale for noe.

    25. Har selv barn på 11,7 og 4 år,og har ALDRI opplevd at barne mine i noen grad har trengt noe å smatte på i butikk køen. Rett og slett fordi de får næringsrik og nyttig mat både hjemme og i barnehagen,og derfor ikke har behov for å STJELE godteri i butikken.

    26. Det der synes jeg ikke var noe greit Rannveig. Du er et voksent menneske og burde skjønne bedre. Skal man ha noe i butikken, så skal man betale for det først. Og det gjelder alle som småspiser litt her og der. Dette her var respektløs og rett og slett lavmål. Vi skal lære barna våre at man skal betale først. Tror de at det er greit nå, så fortsetter de med det. Jeg hadde rett og slett blitt flau hadde jeg vært deg. Mer barnslig går det ikke an å bli !
      Voks opp !!!!!!!!!

    27. Butikkene plasserer jo smågodtehylla rimelig strategiskt også da! De kunne jo løftet det litt over gulvet slik at de aller minste hendene ikke nådde oppi der.

    28. Det finnes 2 måter å gjøre ting på…. den ene er den rette måten også har vi Ranveig måten… Gjør en ikke Ranveig måten, så er du ikke verdt en dritt… så alt det henne gjør er selvfølgelig greit, for henne driter i alt og alle… For henne trur at verden er skapt for henne og påpeker noen at henne gjør feil, da er du verdens verste person og hu hater deg for all tid…

    29. Anonym 12:02; har du med unger på butikken, så er det ditt ansvar som forelder å passe på at ungene ikke stjeler ! Butikkene kan ikke ta hensyn til alle og en hver.

    30. Hallo folkens!! Skjerp dere da! Faen ikke kjeft på stakkars Ranveig da! Barn er barn, og noen barn går faktisk å forsyner seg i smågodthyllene når foreldrene ikke ser på! Mange voksne er faen ikke bedre selv, forsyner seg med en og annen bit når de er på butikken, tenker at pyttsann det er ikke så farlig! Å om dere ikke liker tanken på all bakteriene som er i disse boksene, så drit i å plukke da! Men herregud, alt av bakterier er ikke til å unngå dessverre! Jeg har ikke barn selv, men har 2 yngre søstre og kjenner folk med barn, + at mannen min jobber på butikk selv og ser dette titt og ofte, å de sier ingenting på det fordi barn er barn fordi det er ikke så mye de som ansatte kan gjøre med det når barna står der med sjokoladebiten i kjeften, å de er heller ikke så lett å ha med å gjøre hele tiden barna, i sær når de er trøtte og slitne etter en lang dag i barnehagen kanskje! Å hva fanken får dere til å tro at dere kan sitte der bak skjermen deres å mene at lillejenta er for liten for godteri? Det er da opp til mor å bestemme!

    31. Frøken Helenes verden: det er da faen meg ikke greit å la barna ta godteri bare fordi det blir lettere å handle. Rannveig går hjemme og kan fint gå på butikken med lille jenta når de andre er I bhg. Har hun med sienna, så har hun kanskje lettere kontroll over henne. Det er åssen man legger opp til det!!!!!!
      Det er faen meg ikke greit at hverken barn eller voksne gjør sånn. Det er rett og slett respektløst!!!!!!!!

    32. å herregud for en gjeng med folk. neppe at ungene kommer til å blir stor kjeltringer av denne grunn. men ville heller tro at barna til dem med foreldre som gjør alt rett å må ha perfekte barn hele tiden kommer til å gå på en smell. husk vi sitter i glasshus alle mann. pass på dere selv å la Rannveig gjøre som hun vil

    33. Jeg gir alltid en smoothie til sønnen min på snart 2 år! Så betaler jeg den i kassen , tar vare på den når den er tom
      Men rema her jeg bor, har gratis frukt.

    34. Da foreslår jeg noe nytt og spennende. Alle dere som bare må skrive negativt om Rannveig, prøv noe nytt, skriv en positivt og gjennomtenkt kommentar under her. Det er ofte enklere om vilje til å skrive positivt er tilstede.
      Rannveig er en god mor med forståelse for de rundt seg.

    35. Det er faktisk ikke greit. Så små barn skjønner ikke forskjellen på å stjele én smågodt eller en stor sjokolade. Du lærer barna dine at det er ok å ta ting uten å betale for det, uansett hvordan du vrir og vender på det.
      Min eldste gjorde det samme en gang. Snek seg unna mens jeg la varene på båndet og kom tilbake med to smågodt. En i hånda og en i munnen. Jeg sa at man må betale for ALT i butikken og han måtte dermed gi den ansatte i kassa fem kroner av lommepengene sine. Hva hadde jeg formidlet om jeg bare hadde trukket på skuldrene? Jo, at det er ok å stjele. Og det hadde han selvsagt husket til neste butikktur. En av dine viktigste oppgaver som forelder er faktisk å lære ungene dine forskjellen på rett og galt, og der feiler du tydeligvis kraftig.

    36. Ja, for barna skjønner jo forskjell på å stjele “én liten godis”, og større ting. Jeg antar de ikke får lov til å ta med seg en svær melkesjokolade ut av butikken?
      Hvis de får lov til det også, så er du i det minste konsekvent i “oppdragelsen”.
      Så, jeg lurer da på prinsippene dine. Hvorfor er det greit å ta med seg en liten smågodt-bit? Du skal ikke stjele. Du skal ikke stjele noe som helst. Ting som ikke tilhører deg, har du ingen rett til å ta. Stort som smått. Lar du de ta med seg en stor plate også da, så lenge du sier i fra til de i kassen at barna har stjålet den?
      Jeg har lyst på noe hjemme hos deg, jeg. Ettermiddagen min er litt mørk, og tenker jeg tar med meg en av dine pyntegjenstander, for den var så fin og lyser opp dagen min. Gjør ingenting, det?
      Du lærer barna dine helt gale verdier, med mindre du sier stopp NÅ, og det holdt med den ene gangen. For de kommer til å mase igjen. Og igjen: “Men, vi fikk jo lov sist”?
      Og en ting til, med mindre du brukte en klype eller denne “skjeen” til å ta godisen opp med, gi faen i å la grisete barnefingre pelle oppi boksene. Ta med deg folkeskikk på veien også, kvinne.

    37. Uff .. er jo kjempe ekkelt med folk som lar ungene sine ta godis med hendene oppi smågodtet.. er jo tross andre som kanskje skal ha smågodt også … har selv to barn på 8 og 10.. og har til dags dato aldri latt de forsyne seg sånn av smågodtet

    38. Og sånn går det når “barn” får barn.
      Da faller oppdragelse og moral nederst på prioriteringslista 😉

    39. Ikke innafor i det hele tatt! Særlig ikke å la dem ta selv med møkkete barnehagefingre. Æsj! Jeg har fått totalt avsmak på smågodt pga uoppdragne unger som peller seg i nesa og deretter på smågodtet. Grøss! Jeg har alltid sett på deg som oppegående og alltid likt deg, men dette var bare skuffende.

    40. Tenk om alle barn i butikken skulle tatt en smågodt-bit hver. Hvor mye smågodt hadde det blitt på ett år, og hvor mye penger hadde bedriften tapt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg