Dødelig 17 mai…

Da sitter jeg her, og har akkurat kommet meg gjennom vår kjære nasjonaldag, 17 mai, også i år. Uten noen merkbare hjerteinfarkt. Og det synes jeg er ganske bra jobba, det må jeg altså si. For å stå i tettpakkede folkemengder med ett barn som er trøtt og som ikke vil noenting, ett barn som gråter fordi det ikke fikk kjøre den ene karusellen, og ett barn som bare har lyst til å løpe sin vei og er for ung til å ense eventuelle farer.. DET er slitsomt det, i alle fall en hel dag av det om gangen.

Men, som sagt, vi kom oss gjennom også i år. Og denne koselige, men utrolig stressende dagen har vrikelig gått i ett fra morgen til kveld. Togmarsj klokka ni, høre på diverse taler og sanger på barnas skole/barnehage, og kakespising, konkurranser, etterfulgt av en tur til Lillestrøm for å se på russetoget. Tett etterfulgt av en tur gjennom gågata (GRØSS!) for så å dra på tivoli hvor du også blir nødt til å stå som sild i tønne med tre små som absolutt ikke har lyst til å stå som sild i tønne. Er det bare jeg som blir totalt gjennomsvett av slikt opplegg? 

Det virkelig nemlig for meg som at veldig mange faktisk koser seg på 17 mai. Altså, barna koser seg selvsagt. Men da tenker jeg på voksne. Er det noen som med handa på hjertet kan si at de nyter stress? Det gjør ikke jeg, i alle fall.. haha! 

I kveld sitter jeg med bena høyt oppe og ser i veggen, for det er faktisk utrolig fristende og tilfredstillende etter denne la(aaaa)nge dagen.  Og så synes jeg den idiotiske personen som sa at man ikke trenger å ha barn om man ikke har lyst til å tilbringe 24 timer i døgnet med de uten noen som helst slags form for pause, kan gå å legge seg. Enkelt og greit.  Man trenger de pausene på kveldene, for å hente seg inn til neste dag,og deretter være den beste forelderen man kan være! 

14 kommentarer
    1. Jeg syns også 17-Mai er en stressende dag, tilmed nå som mine barn er store. Var til byen i dag og så jenta mi som er russ gå borgertoget, 1,5 time tok det, stressende mennesker rundt og ikke minst myyyye folk overalt. Sild i tønne stod jeg i for å få tatt bilder og filme henne. Glad dagen er over! Kos deg med beina på bordet og lad kroppen til en ny dag med barna i morgen 🙂

    2. Veeet du. Etter at jeg ble små barns mor. Føler jeg at alle foreldre og barn bare stoooor koser seg. Med god frokost ingen stress osv. Men her ! Her startet dagen med et brak klokka 05:30. Du to eldste barna sloss og kranglet. Trøtt som fy. Oppdager jeg at det ny vasket kjøkkenet er forandret til et katastrofe området. 17 mai frokosten ble ikke like hyggelig. Stresse på med bunader/pen klær. Stå i kø for å komme inn til byen å levere barn til toget. Stå som sild i tønne. For å så lete i folke mengden etter dem. Med minste på armen. For å så skulle ha is og brus og alt annet som høres 17 mai til. Herregud jeg er glad denne dagen er over. Jeg sovet presis klokka 19 i går. Utslitt. Hilsen alene mor med 3 alt for tette barn

    3. Når det kommer til slike dager er du i den mest slitsomme fasen av livet. Mine barn er nå 8, 10 og 13 år, og da trenger de ikke gjetes på samme måte lenger. De har mobilen i lomma om de blir borte fra meg i byen, på skolen løper de rundt sammen med venner mens jeg kan sitte rolig og drikke en kopp kaffe med andre mammaer. Nå er 17.mai bare koselig 🙂
      Men tivoli på 17.mai det gidder jeg ikke altså, det tar vi heller en annen dag.

    4. Del det opp, det holder lenge med tog i barnehage og tur til skole/se tog.
      Tivoli kan jo ev besøkes noen dager etter?
      En fin dag til deg og dine søte små 🙂

    5. Nyt dette ‘stresset’.årene går så fort .plutselig er de flyttet ut,og du blir å savne dette ‘stresset’ utrolig nok, hilsen mamma med ingen barn boende hjemme lengre:-)

    6. Synes ikke det er stress nei. Det er hva man gjør det til selv 🙂 Man trenger jo ikke å drasse med seg barna over alt til enhver tid…

    7. Stakkars barn. Dette er nok dine egne forventninger om en bra 17.mai. Så små barn må ikke nødvendigvis se russetoget og gå på tivoli. Det høres ut som om det er bare stress. Men alltid fint å ha noe å klage om😉

    8. Jeg elsker 17. mai 😀 Mest av alt fordi datteren min storkoser seg, men det er noe helt eget med denne dagen – også for meg. Jeg syns overhodet ikke at det er særlig stressende – jeg følger hennes tempo, og selv om jeg skulle hatt 1/100-del av den energien hun har, henger jeg med så godt jeg kan 🙂 Det er selvfølgelig deilig å slenge beina på bordet etter en lang dag – men for meg betyr leggetid arbeidstid i 7 timer, så det er vel kanskje ikke sååå rart at jeg foretrekker lek, moro, kos og aktiviteter fremfor kveldstiden her i hus, haha!

    9. Hvis det finnes mennesker her i verden som ikke synes det er stress å være alene med 3 små barn, så er det i mine øyne enten noe galt med barna, eller med den voksne. Såklart er det stress. Jeg synes det var slitsomt nok på 17 mai i år med en på 2 og en på 3, og jeg har samboer! Og, kveldene de er hellige!!!! Heldigvis så tror jeg de aller fleste i småbarnstiden har det likt, men såklart er det noen som har det “perfekt” utad. Man vil jo aldri innrømme at man har det slitsomt. Jeg husker ett foreldremøte i barnehagen hvor en forelder endelig lot boblen sprekke og fortalte hvordan det egentlig er å ha småbarn med trass og det som hører med. Og brått turte nesten alle å la fasaden sprekke og komme med sine historier. I vår tid er det status å “ikke bli sliten” og å klare alt selv. Men jeg synes det bare er tull. Vær stolt av deg selv Rannveig, du gjør en fantastisk jobb!! De med de mest negative kommentarer, har mest sannsynlig ikke barn selv.

    10. Tips til neste år: gjør det enkelt! Se skoletoget på lokal skolen og leker på skolen, potetløp osv. Dropp tivoli på 17.mai. Gjør det koselig og stas fest på barnas nivå. Vær “gal” og la de spise masse is, mange fler is enn de pleier å få lov til osv. Var alene med to små selv, 5år og 3år, men vi “opplevde” ikke mye i mine øyne men barna opplevde mye. Små gleder. Trompet, is (flertall), flagg, korps og skoletog, russekort. Og så grillet vi mat hjemme. Rolig dag, null stress, ingen særlig kø eller folkemengder. Det var jo kø men jeg valgte det bort og heller gjorde noe annet:)

    11. Glad vi bor på et lite tettsted. Toget går ikke før 1215, så vi har gooood tid på morgenen med både frokost og lunsj før avreise. Så rekker vi 17.mai leker, pølser, kaker og is på skoleplassen 17.mai program i idrettshallen kl15 før familiemiddag etterpå.
      Det virker så lite koselig å skulle møte ferdig pyntet til kl9!😳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg