Ingen pappa

Da jeg hentet posten i dag, lå det et kjempekoselig, handskrevet postkort sendt fra den nye barnehagen til Emma og Sienna hvor det sto “Hei Sienna” og “Hei Emma” ..” vi gleder oss til å se dere til høsten” eller noe lignende. Og jeg synes det var så utrolig koselig gjort, som en ekstra hyggelig gest. 

Da vi var på besøk i barnehagen rett før vi reiste til Alta, fikk jeg et spørsmål som virkelig får meg til å tenke rundt dette temaet:” Vil du at Sienna skal ha pappaen sitt navn på plassen sin?” Med påfølgende beskjed om at alle de andre barna har begge foreldrenes navn på deres plasser. I korte trekk altså om jeg ønsker at Sienna skal vite om at hun har en pappa, eller ikke. Dette er jo et utrolig vanskelig tema. Men – jeg har tatt et standpunkt for lenge siden, og visste veldig godt hva mitt svar var. Det er litt som å velge mellom pest eller kolera, er det ikke det man sier? De aller fleste vil jo bare det beste for barna sine, at de skal føle seg elsket av alle i deres nærvær, av de som er så heldige å få delta i livene deres. Likevel så må man bare gjøre det man tror vil være til det beste for sine barn. En lapp er en lapp, men jeg føler på mange måter at det er litt mer enn det. Det handler om å føle seg inkludert, å ikke føle at man er annerledes. Jeg tenker at så lenge hun vet hun har en pappa, hvem han er, og hvordan han ser ut,så er det enda mange år til hun er stor nok vite akkurat  hvorfor hun ikke får eller kan møte han.

Jeg mener ærlig talt at det er langt mer skadelig for henne å ikke vite. Å ikke kjenne til. Å bli holdt ting skjult for. Slik jeg ser det er det langt bedre at hun kjenner til at hun også har en pappa, hva han heter, og hvordan han ser ut. Slik jeg ser det er dette noe hun har rett på, og krav til å vite. Selvfølgelig vil det komme til å bli mange spørsmål likevel, det er det allerede. Men at hun i barnehagen i alle fall ikke skal skille seg ut som hun som ikke har en pappa.

 

 

55 kommentarer
    1. Hva forteller du henne, når hun spør hvor faren hennes er? Og hvorfor hun ikke har sett/ møtt han?
      Vanskelig tema…

    2. Ranvei du e en utrulig flink mamma, i mot settning til mange andre mødre, som faktisk nekte de fedrene som vil møte ungan sine. Æ blir så stolt av å lese blogginnleggan dine. Du vil virkelig at ungan dine skal ha både en mamma og en pappa, å det e så utrulig flott. Tusen takk for at du finnes, å e en sånn mamma, før d finnes faktisk så utrulig mange mødre som ikke ser det på samme måte. Herregud ! Hadde alle bare vært lik i tankegangen som du ! <3

    3. Uff, dette var litt vondt å lese.
      Men som den flinke mammaen du er så gjør du det som er best for ditt barn. Det er det DU som vet 🙂
      Masse lykke til, og fortsatt god sommer!

    4. Jeg hadde samme dillemma, men valgte å kun stå som mamma, for den pappaen her var ikke tilstede heller. Og gadd ikke gjøre noe mer ut av det. Verken min sønn eller noen andre har stilt spm ved dette. Du tenker veldig mye igjennom ting som kanskje ikke har så stor betydning?
      Viktigste er å være ærlig når hun spørr tenker jeg.. men klart vi tenker forskjellig på dette, men jeg ville ikke gjort mer ut av det enn det er.. for henne nå er det et navn ute betydning, et menneske hun ikke kommer til å ha noe annet til felles med enn DNA.
      Den dagen hun spørr så svar ærlig, jeg har fått spm om hvor er pappaen min 3 ganger på 8år.. og første gang var når han var 5år.
      Og han har ikke blitt “ødelagt” eller skadet fordi han ikke har hatt pappaen sin.
      Nyt heller tiden med henne i stede for å tenke på å gjøre pappaen hennes rett, for han har jo faktisk gitt F…😳 Hvorfor skal han stå på lappen? Hva skal han bidra med?
      Dette er ikke ment som kritikk, bare tanker som falt inn hos meg når jeg leste innlegget ditt her
      🙂
      Du gjør en utrolig god jobb! Fortsatt god sommer til deg å dine🙂

    5. Skjønner at dette er vanskelig for deg. Jeg ser at Willem av og til dukker opp på bloggen hvor dere er på turer med ungene. Willem er en kjempekjekk mann, og synes det er flott å se at han stiller opp for både deg og ungene. Kanskje din store kjærlighet er der rett foran øynene dine, og at du ikke ser det selv. Ha en fin dag <3

    6. Biologiske faren til min datter har aldri vært til stede før nå når hun er 12 år. De har sett hverandre sporadisk da bestemor stiller opp. Ikke sommbarnevakt men at vi hsr møttes sammen alle sammen. Men jeg har aldri latt han stå . Det blir da mere unaturlig og flere spm. Hvorfor skal han bli nevnt da han ikke er i livet henne? Et bilde der for henne av en mann hun ikke har sett. Mange er alene foreldre som deg og det er ingen skam. Ikke for deg ikke for sienna. Man må ikke ha en pappa. Skal du ha bilder av han også på bildene av de i hennes liv når hun skal lage et lite hus? I barnehagen. Jeg bare skjønner ikke. Så rart for henne å ha bilder av en ukjent mann. Men min datter spurte aldri etter faren sin. Var liksom alltid nok og bra nok med mg. Og nåe hun ble tre møtte vi mannen i vårt liv og han har etter det vært hennes pappa. Selv nå etter at hun så smått har fått kontakt med hennes egen far. Ikke tenk så hardt ovee det. Husk mange damer drar til danmarl nå også. Får barn alene. Det er ikke verdens undergang. Noen hsr mor og mor. Og far og far også. Ville gjerne det bildet asap. Så rart ha en mann på et bilde i barnehagen hun aldri har møtt. Ikke kan hun vel lese enda heller 🙂 lykke til

    7. Mine 2 barn har bare meg på lappen i barnehagen og det går så kjempe bra så 😊 Ikke vite gjør de uansett. De får jo uansett ikke svart hvis noen av de andre barna spør dem om pappaen dems. Det hjelper lite at de vet hva han heter, når de aldri har møtt han. Alenemamma er vi uansett om det står et fjernt navn på en lapp på en plass et sted Rannveig 😕❤️

    8. Skjønner det er ett sårt tema. Men hvorfor ha ett navn på en lapp i bhgen bare for å være “normal”? Hva er normal? Syntes ikke han fortjener å stå oppført der som pappa, når han ikke er der! Og for henne nå så er hun jo vant til å ikke ha en pappa, ikke lag noe mer ut av henne. Spør hun så svar selvfølgelig. Men jeg personlig ville ikke hatt navnet hans på noen lapp. Og jeg ville heller ikke lagd noe ut av det. Alle er ulike, og det er helt greit! 😊
      At faren hennes er en drittsekk, det er noe annet… men ja, han fortjener henne ikke!

    9. Det er dessverre sånn at noen bare har en forelder av forskjellige årsaker. Vanskelig å sette seg inn i din situasjon R og du gjør jo akkurat sånn som du gjør og du gjør en kjempe bra jobb. Jeg hadde nok ikke satt han opp, jeg hadde bare latt mitt navn stått der. Han fortjener ikke å ha navnet sitt stående på den lappen, fordi han er faktisk ikke pappaen hennes. I mine øyne er han bare en spermdonor, en feig tulling. Det at S ser at navnet hans står der (når hun blir eldre) kan kanskje få henne til å tenke mer over han. Siden det står et navn, barna kanskje spør hvorfor han står der og aldri henter henne. I barnehagen til mine barn er det noen barn som ikke har et navn på pappa fordi han rett og slett ikke er inne i bildet. Mødrene kjenner jeg og de sier det aldri har vært et problem for barnet dems at det bare har stått hennes navn der. Fordi ungene kjenner jo bare til de og ikke pappaen.

    10. Jeg vet at du er en veldig åpen blogger, men er du ikke litt redd for at alle innleggene der du skriver over hvor uønsket din datter er i sin ¨pappas¨ øyne kan bli litt galt?
      Jeg forstår at hun er elsket av deg og din familie men å få påpeket gang på gang at hun ikke er ¨god nokk¨for pappaen sin kan ikke være gøy om den dagen kommer deg hun får lest alt som står på nett om hun og ¨pappaen¨.

    11. Ser flere kommentere at Willem kan stille opp å ha sitt navn på lappen men det blir jo litt feil. Det er jo kjempebra at han tar del i livet til Rannveig og barna, spesielt med tanke på Emma, men han er ikke pappaen til den minste og ikke er han samens med Rannveig så lang jeg vet. Det blir litt dumt å lære en liten jente at noen er pappaen hennes for å så kanskje ta fra henne denne pappaen om noe skulle skjære seg mellom han og Rannveig.

    12. Det er selvfølgelig ditt valg, men personlig ville jeg bare latt være å skrive farens navn på lappen. Hun er så liten når hun starter i barnehagen uansett, at barna ikke vil spørre henne om pappaen ennå. For barna vil det etter hvert være det normale at bare du henter Sienna og ingen pappa, så de vil nok ikke tenke noe mer over det. Tror neppe noen vil spørre og grave om pappaen, slik at det blir plagsomt for Sienna. De lappene er mest for de ansatte og voksne, ikke for de små barna som uansett ikke kan lese 🙂 Ser absolutt ikke noe poeng i å ha farens navn der. Hun vil ikke bli oppfattet som den som skiller seg ut/unormal bare fordi det kun står et navn på lappen.
      Har forøvrig sett mange lapper i barnehagen til datteren min, med kun mor eller fars navn på. Dette er helt normalt i 2017. Noen får barn alene ved hjelp av donor, noen har foreldre som ikke stiller opp, sånn er det bare. Ingenting rart eller unormalt med det.

    13. Dette jævla gnålet om denna faren hennes… kommer aldrig til å nevne han noe mere… et par mnd senere… pappan til Sienna, bla bla bla bla…

    14. Lurer faktisk litt på om dette er en passiv-agressiv måte å oute faren hennes på jeg… Nå forteller du hele verden at navnet hans står på en lapp i barnehagen. Den samme faren som du har skrevet side opp og side ned om hvor udugelig han er.. Men gjort et poeng ut av at han skal være anonym. Må si at jeg synnes hele situasjonen er tragisk, og at han er en feig drittsekk, og at jeg forstår ditt sinne.
      Men jeg ville gått litt i meg selv og spurt meg selv om dette egentlig handler mest om at datteren din skal føle seg normal, eller om det kanskje heller handler mer om å gi nok et stikk til ham og familien hans….
      Sistnevnte alternativ er også det som i lengden gjør avstanden til farens familie større, og vil gi datteren din langt fler blikk og komentarer i fremtiden enn et manglende navn på en lapp…

    15. Det er DU som har satt datteren din i denne situasjonen. Du fikk et barn med en som ikke har gitt sitt samtykke. Det er utrolig egoistisk gjort av deg. Et fuckings overgrep. Selvfølgelig synes også han at dette er vanskelig, men foreldrerollen er den tøffeste jobben man kan ha. Han er åpenbart ikke klar for å få barn. Og jeg forstår at det blir ekstra vanskelig å oppå det hele skulle ha barn med en han ikke vil ha barn med. At du er så unyansert og irrasjonell at ikke du kan se hans side, er et svakhetstegn. Jeg vil si du er inhabil i denne diskusjonen når du ikke evner å sette deg inn i begge sider av saken. At du valgte å få barn med en som ikke er klar mener jeg er helt motbydelig. JA, jeg forstår at du er skuffa og sint, men sånn er livet. Når du tar en så enormt stor avgjørelse på vegne av et annet menneske så må du nesten ta konsekvensene av det. Det er veldig trist at det går ut over datteren din, men igjen – du valgte dette helt selv. I Norge har vi rett på gratis abort og du har mange forskjellige prevensjonsmidler å velge mellom. Når du ikke klarer å bruke prevensjon ordentlig så burde du ikke ha sex heller. Ikke med en som ikke vil ha barn og ikke er klar for å bli far. Jeg hadde aldri i livet vært klar for noe barn nå. Jeg hadde ikke kunne nådd opp til mine egne krav om å være den beste moren jeg kan være. Har du tenkt på at faren til datteren din kan ha det sånn? At han freaker ut? At han tenker på dette hver eneste dag fordi det er ikke noe fett for noen å vite at du har et barn som du ikke er klar for å stille opp for? Ta ansvar! Takle at du må ta konsekvensene av dette når DU har bestemt utfallet. Slutt å vær så selvmedlidende og innse at dette først å fremst er din egen feil. Jeg synes du skal gå i deg selv. Må forøvrig legge til at jeg absolutt synes at han burde stille opp og at det hadde vært det mest riktige å gjøre, men din egen ansvarsfraskrivelse skremmer meg.

    16. En reflektert avgjørelse du tok:) fra barnehagens side er det utrolig stigmatiserende for barn som kun har èn forelder at de har valgt å gjøre det på denne måten.

    17. Wtf Andrea?
      HAN hadde jo også sex! HAN kunne ha brukt kondom, uavhengig av hvilken prevansjon hun brukte eller ikke, så kunne jo HAN ha sikra seg. Når HAN ikke gjorde det, eller i det heletatt når HAN valgte å ha sex, ja da får du tåle det eventuelle utfallet. Klar for barn eller ikke. skal han leke leken, får han tåle steken. Og jeg kan ikke forstå hvilket menneske som noen gang vil velge å slå seg til ro med HAN, når han har feiga ut på en sånn måte, ung eller ikke. Det finnes faktisk ingen unnskyldning :p asshole

    18. Andrea: Prevansjon er ikke bare for jenter, kondom er noe pappaen til S burde ha brukt om han virkelig ikke ville bli pappa. Utrolig feigt gjort og ikke ta ansvar for ungen sin. Han hadde sex og det er faktisk sånn man lager barn!! Synes det er skammelig at det er så mange gutter som skal fly og ligge rundt og faktisk ikke gidder å tenke over at det er faktisk på denne måten barn blir laget! Er du moden nok til å ha sex, og i tillegg uten kondom, så får du være moden nok til å ta ansvar om det blir en unge ut av det å. Det er ikke BARE å ta abort selv om det er gratis?! For et kaldt menneske du er som skrev det, håper du aldri får barn! Rannveig tar vare på tre barn alene, hun har kanskje ikke gjort de lureste valgene, men hun står i det og har aldri rømt fra ungene sine! Det skulle ikke vært lov for mannfolk å gjøre sånt heller, pappaen til S burde virkelig skamme seg og jeg håper han aldri får muligheten til å få flere barn!

    19. Line: Nå fremstiller du deg selv som et barnslig og trangsynt menneske. Ikke sett følelser over fornuft. Ser poenget ditt i at begge har skyld, men yo, vi lever i 2017. Det er helt normalt å kun ha én forelder eller at den ene av foreldrene ikke er den biologiske. Så jo, det blir urettferdig og feil av Rannveig å forsøke å drite ut barnefaren på denne måten. “Den som er med på leken får tåle steken”? Hvor gammel er du egentlig? Åtte? Primitivt og lite saklig å bruke det som et argument når det handler om en så alvorlig sak som foreldrerollen. I noen tilfeller er det også en fordel å heller ha en fullstendig fraværende far enn en som kun dukker opp nå og da uten å være der hundre prosent. (Jævlig dårlige alternativer begge to, men noen som velger å bli foreldre tenker mer på seg selv enn på barnets fremtid.) Et bedre alternativ er om hun får en stefar som kan bli hennes farsfigur en dag. Helst en som kommer overens med moren hennes også, i motsetning til han her. Sier ikke at dette er en lett sak, men det får Rannveig ta på sin egen kappe. HUN får ta konsekvensene av slik situasjonen har blitt. Faren tar konsekvensene på sin egen feige måte. Begge foreldrene er egoister av hver sin grunn.
      Rannveig, dette har du like mye skyld i selv så kutt ut sutringa og slutt å kreve sympati når det er datteren din det er synd på her og ikke deg. Det er patetisk. Oppfør deg som et voksent menneske.

    20. Jeg jobber i barnehage og vi har også sånne lapper med navn og bilde av barnet og navnet til forelderen/foreldrene. Grunnen til at vi har det er sånn at vi enklere skal kunne navnene til foreldrene samt at vikarer skal lære seg hvem som er forelder til hvem.
      I barnehagen jeg jobber i har vi alle typer av foresatte, noen er samens noen er gått fra hverandre, noen er mann og dame mens noen er av samme kjønn. vi har flere som er enslige uten en navngitt 2. forelder. Dette er noe som barna ikke legg seg så veldig oppi. Dem har den forelderen dem har og er fornøyd med det, det er aldri noe erting eller nedsnakk for at en har to mødre eller en kanskje ¨bare¨ har en pappa eller en mamma. Den eneste gangen jeg høre noe snakk om at noen har en ¨bedre¨ foreldre enn andre er når noen er litt misunnelig på at en har en mamma som er politi 😛

    21. 16.23: Tror ikke du har særlig mye erfaring med å jobbe med mennesker og tviler på at du er særlig gammel. Det er tydelig at du ikke klarer å se rasjonelt på saken som en utenforstående. At du ønsker at jeg ikke skal få barn sier mer om deg enn om meg. Virker ikke som du selv har evnen til å se ting fra flere sider. Jeg vil heller være fornuftig. At du heller ikke ønsker faren flere barn noen gang vitner nok en gang om at du ikke tenker spesielt langt og er umoden. Kan hende han får kontakt med datteren sin senere i livet når han er klar/om datteren blir klar og ønsker dette. Forresten så har ikke du peiling på om barnefaren brukte kondom. Du har heller ikke peiling på om Rannveig var slurvete med prevensjon med vilje. Dette er høyst sannsynlig, men ingen av oss vet noe sikkert før det motsatte er bevist. Så det blir bare spekulasjoner, og det er meningsløst. Du burde ikke være så dømmende og dramatisk. Voks opp. Nei, jeg er ikke et kaldt menneske og jeg vet at det ikke “bare” er å ta abort for mange, men man burde huske på at det er noe som går imot sine verdier før man ligger rundt uten å være godt nok sikret. Kondom er også begges ansvar, uavhengig om hun går på annen prevensjon i tillegg eller ikke. Man skal ta ansvar for egne handlinger. For sånn er livet enten vi liker det eller ei.

    22. Vil bare presisere at jeg aksepterer deres uenigheter og at jeg har et annet mål enn å knuse mine meningsmotstandere. Jeg er mer ute etter å skape refleksjon og debatt. Selv om det er nærliggende for meg å tro at de av dere som ikke mener det samme som meg i denne saken heller vil sette seg på bakbeina enn dere er villige til å se på dette nyansert. Jeg synes flere av argumentene deres er fattige og enveiskjørt, så jeg skulle med andre ord ønske at noen her hadde noe mer fornuftig å komme med enn å bli sint på meg og komme med nedlatende personangrep.

    23. Lurer på om “Andrea” er faren eller et familimedlem. Det virket som en person som tok dette veldig personlig. Just sayin’..
      Hvis du ikke er keen på barn, bruk kondom eller la være å pakke den inn i noen du ikke kunne tenkt deg å få barn med. “Ta abort”. Det er lett å si for personen som slipper å utføre det.

    24. Må faktisk si meg enig med noen av de over, han ønsket jo aldri å få barn. Du bestemte at du skulle gjennomføre selv om han ikke ville. Det er en beslutning begge har like mye å si i. Jeg skjønner det er sårt og hjertet litt blør for datteren din. Men du valgte det selv og hadde vell en anelse om at det kom til å bli sånn her. Og nei man er ikke slem for å si sannheten, du har jo skrevet det selv. Håper hun får kontant med pappaen i framtiden. Og btw du er en fantastisk mamma

    25. Jeg kom til å tenke (beklager hvis det alt er nevnt) at du kan jo høre med avdelingen til Sienna om de kan endre teksten? Hun er muligens alene på akkurat den avdelingen, men det er ikke uvanlig at et barn kun har en forelder. Det kunne stått “min familie” og under “min mamma heter Ranvei og jeg har en storebror som heter Nathaniel og ei storesøster som heter Emma”. Det kunne de gjort på alle barna. Personlig synes jeg ikke at hennes far fortjener å bli nevnt som pappa, for han er ikke hennes pappa!
      Og det finnes så mange variasjoner når det gjelder familier. Jeg har to mødre og to fedre (stemor og stefar). Mine stebrødre har pappa og stemor, ingen mor i bildet (hun vil ikke ha noe med de å gjøre). En gutt jeg kjenner har en mamma og to pappaer (som er gift, mor er singel). Noen barn har “kun” en mamma og pappa, men mange har ikke. Så hvis bhg hadde endret ordlyden inkluderer de automatisk alle. Når jeg får barn kommer vi nok til å foreslå det, hvis de har samme praksis, da våre barn aldri vil ha en far, kun to mammaer.

    26. Andrea: Det er bare å ta abort fordi det er gratis? Akkurat ja! Er det ikke bedre å beskytte seg og forhindre et svangerskap? Det er ikke bare bare å utføre en abort. Rannveig hadde sex med pappaen til S frivillig og pappaen til S hadde sex med Rannveig frivillig. Hva som ble brukt av prevensjonsmiddel vet bare R og pappaen til S. Men begge to var like mye med på det, men bare en av de tar ansvar.
      Synes du kan fortelle oss hvem pappaen til S er Rannveig så vi andre jenter her ute vet hvilken drittsekk vi må holde oss unna.

    27. Æ syns du e ei flink mamma, Ranvei. Du tar ansvar å vise at du e voksen! Du har iallfall prøvd å inkludere pappaen å familien hannes. Æ har ei tantepia som hverken æ eller resten av familien min får ha noen ting med å gjøre fordi mora hennes e ei forbanna heks. Brorn min har prøvd med både advokat å hele pakka for å få se dattra si, men da rett å slett FLYTTA den heksa som han har datter med for å gjøre ting vanskelig. Så du har ikke gjort noe feil i den her saken. Den heksa e forresten fra Alta, å du vet garantert kem d e. Morsomt!

    28. Jeg forstår hva du mener Andrea. Jeg ser poengene. MEN det er ikke lett.
      Jeg ble selv ufrivillig gravid. Vi brukte ikke noe, men det hadde jeg aldri gjort og trodde ikke jeg kunne bli gravid. Jeg hadde prøvd i ca 6 år og har problemer med å få barn i familien.
      Jeg valgte å beholde. Han var helt i mot det. Jeg kontaktet familien hans da jeg fikk verdens søteste baby.
      De kom på besøk og har holdt kontakten.
      Far kom også litt inn i bildet etterhvert.
      Men jeg er nok langt fra favoritten hans 😉
      Jeg tenkte at dette skulle jeg klare selv. Og jeg HÅPET så klart at han ville involvere seg litt når man har fått sett den fine ungen.
      Jeg har vært så forbanna mange ganger på at han er så distansert .. Ja jeg tok avgjørelsen om å beholde vel vitende om at han ikke var interessert. Men det er noe med det håpet…. <3
      Du er en flink mor Rannveig og jeg håper det ordner seg til slutt.
      Ville ikke hatt navnet hans der, da han ikke vil være en del av livet hennes nå.
      Vi får håpe han tar til vett for i bunn og grunn kan jeg ikke forstå- klar eller ikke, og ikke ville ha kontakt med sitt eget barn. For meg er det bare trist og egoistisk. .

    29. oi for noen kommentarer over her. jeg mener at du ikke burde føre han opp på noen lapp i bhg. hva er vits? han er jo ikke noe far. å jeg tror heller ikke ungene bryr seg så veldig mye om det står to navn der eller ett. De har andre ting å bry seg med i bhg.. syns det i utgangspunktet er merkelig av bhg å ha navna på foreldra skrivd opp der.

    30. Den beste måten for og ikke då barn er vell å knipe igjen beina og la kjeppen ligge i bukse… en behøver ikke å måtte feie over en bare fordi det er digg! Vett er noe som oftest glemmes i dagens samfunn!

    31. Vært koselig om du av og til svarte på kommentaren 🙂 slik som de fleste andre bloggerene 🙂 klem

    32. Andrea! U made my day! Endelig noen andre som kommenterer enn alle under 20 år som snur etter hvor vinden blåser. Forebygging, ansvar for egne handlinger og kunne se ting fra flere sider. Herlig! Though love.

    33. Andrea, u made my day og! Ja det er en fryktelig vanskelig sak det her og det er begges feil at ting har blitt som de har blitt. For BEGGE skulle ha beskyttet seg. Og hvis gutten mangler sosiale antenner så burde hvert fall jenta da gjøre alt hun kan for å faktisk unngå at det blir et barn ut av en sex tilfelle og om ikke, så ikke ha sex! Det virker som at folk ikke forstår at sex kan resultere i et barn?! Det er ikke så mye som skal til. Og jeg ser at folk sier at nei abort er ikke lett, og det er HELT forståelig.. MEN dersom man ikke ønsker å være en som tar abort eller bli satt i en slik situasjon så beskytter man jo seg da?! eller ikke har sex in first place?! Han ønsket ikke barn, er det så vanskelig å forstå? Du ønsket barnet siden du valgte å få det barnet, det var ditt valg og et valg DU tok. Jeg er så lei av lese om damer som blir gravid ved for eksempel en one night stand også forventer de at fyren skal stille opp og være der for dem og barnet?! Og om verken du rannveig brukte prevensjon og heller ikke fyren du lå med… altså har du hørt om angrepille da for eksempel? eller vet du ikke hva det er? Hadde jeg blitt satt i en slik situasjon som det her hvor det ikke var noe prevensjon inni bildet så hadde jeg klatret over skog og hei for å finne meg en angrepille UANSETT om han kom inni meg eller ikke! Det burde vel da være en logisk tenkning?! Og det er en ting å ha ubeskyttet sex med en som man for eksempel har vært sammen med i over lengre periode, kanskje man til og med har en fremtid sammen, men å ikke ha beskyttet sex med en one night stand….. nei vet du hva.. Og ja selvsagt er han en hestpeis som ikke en gang kan møte opp et par ganger, men hva kan man gjøre? Og når jeg leste om den gangen du var i retten og han fyren du lå med ble dømt til å være far eller hva det nå var… det er ganske drøyt av deg.. det må jeg si.. Og jeg ser folk skriver ” han kunne brukt kondom, han kunne beskyttet seg, han kunne dittn, han kunne dattn.. VEL man er 2 OM Å HA SEX! Det er ikke bare HAN som skal beskytte seg eller ligger det ansvaret kun på mannen? Uansett.. det er begges sin feil at ting ble som de ble. og jeg tenker igjen at når den ene er dum så er det man selv som burde være smart.

    34. Skulle likt å visst tankegangen til dette herremennesket som gikk til sengs med ei som allerede har blitt uplanlagt gravid TO ganger tidligere. Slo det han aldri at han kunne bli nr. 3? Hadde jeg vært så livredd for å bli pappa hadde jeg knapt turt å kikke på Rannvei.

    35. Slik jeg ser det er det å være far, alt annet enn DNA. Å være far/pappa er en rolle man har, og utøver. Siennas “pappa” er vel mer som en donor, og ikke noe annet (men donor er en snill person som vil hjelpe og ikke har noe ansvar på noe område). Hadde aldri hatt navn eller bilde av denne personen på barnehagen, jeg tenker st det vil gjøre ting verre for Sienna? At du skaper et savn etter noe hun ikke har, men vet kunne vært? Vis hun hver dag skal se navnet og bilde. De andre barna som har bilde og navn av to foreldre har mest sannsynlig to foreldre som stiller opp. Hun har ingen far som stiller opp, men er ikke mer unormal for det. Som mange over skriver, familier i dag er av alle ulike slag.

    36. Tenk når Sienna leser alt dette når hun blir gammel nok. Faren til min datter har aldri møtt hun, han er en stor drittsekk. Jeg har aldri snakket om han, eller fortalt noe stygt om ham til hun. Han er jo trossamt biologisk far til jenta mi. 2 ganger på 7 år har hun spurt om ikke hun har en pappa, og jeg svarer hun selvfølgelig ærlig på det. Nå har hun heldigvis fått verdens beste bonus pappa, som jeg har giftet meg med.
      Jeg ble utsatt for overgrep som 16 åring, og endte opp gravid med datteren min. Fikk tlf fra politiet nå, de etterforsker en sak da han har vært voldelig mot den nye kjæresten, nå eks. Jeg kommer ALDRI til å fortelle hvor fæl han er til datteren min, som jeg skrev lengre opp her, han er pappaen.

    37. Andrea. Jeg blir helt dårlig av å lese hersketeknikken du bruker når du diskuterer. Utsagn som “tviler på at du har mye livserfaring” og “hvor gammel er du egentlig” og “du kan ikke være gamlere enn……” La poengene dine tale for seg selv. Ikke driv med hersketeknikk for å få fram poengene dine.
      En ting er sikkert. Uansett hvilken prevensjon man bruker er det ALDRI 100% sikkert. jeg ble gravid når jeg gikk på p-piller, så det argumentet faller litt til grus.
      Ikke alle er for abort, selv om det er valgfritt og gratis. Noen er fult i stand til å ta seg av et barn og tar da konsekvensene av å ha sex og blir gravid med og få et barn.
      At faren ikke stiller opp er hans valg, bare så synd det er et feigt valg ovenfor datteren sin.

    38. Selvfølgelig så er det begges ansvar å beskytte seg når man har sex, men alle kan gjøre en feil i livet. Men du Ranveig har vært uansvarlig ikke bare en gang, ikke to ganger men hele TRE ganger (+ sikkert et stort antall mørketall) som har resultert i 3 unger med tre forskjellige menn i løpet av 5-6 år, i en alder av 17-23 år. Gratulerer med dan! Er det virkelig mulig å la trusa sitte så løst. Du burde la denne gutten være i fred, han har sagt fra dag en at han ikke vil stille opp for barnet DU valgte å beholde, så du burde forstått at du ble alene. Og når du skriver så mye dritt om han og hans familie på denne bloggen så dytter du han enda lengere vekk. Kanskje han tar til fornuft en dag hvis du slutter å presse han. Og stakkars Sienna, og forøvrig de andre barna dine som må få hele barndommen og privatlivet sitt sprett på nett. Hva tenker du med egentlig?
      Og en ting til. Du ønsker så inderlig at denne gutten skal stille opp å være en pappa for Sienna. Er det for at du skal få penger og oftere barnefri? For du har jo ødelagt for at Nathaniel og pappaen skal kunne være sammen ofte med å flytte til andre siden av landet slik at de bare kan treffes i ferier og en sjelden gang i løpet av året. Jeg har sett TE kommentere ofte på din Instagram når du legger ut bilder av N, at han savner gutten sin. Og han har jo gått til retten i et forsøk på å få mer samvær med han. Det er rett og slett trist. Du tenker kun på deg selv.

    39. Sørg for å holde faktaene dine riktig neste gang du forsøker deg på å kommentere her!

      Da vi flyttet fra Alta hadde min sønn svært lite å gjøre med sin pappa, og senere har vi vært i rettsforhandlinger (ikke rettssak) hvor jeg og min advokat ønsket MER samvær mellom de. Ikke bland deg inn i noe du ikke har en dritt med å gjøre eller i det hele tatt vet noe som helst om. De har et helt fint forhold, og det ligger helt andre grunner til at de ikke kan møtes så mye, enn det du beskriver her.

      Bare gå å gjør noe annet, vær så snill a.

    40. Er veldig uenig i avgjørelsen din vedr bilde og navn på far, MEN det er jo revnende likegyldig hva jeg eller andre måtte mene om det.
      Det er kun opp til deg.
      Hadde forøvrig blitt sprø av alle kommentarer og råd jeg ikke har bedt om:)
      Du er alenemor til 3, du er flink!

    41. Jaha, da er det jo enda større grunn til at du ikke burde flyttet. Hvis de allerede hadde et dårlig forhold så burde jo du stå på like hardt som i saken med pappen til Sienna for at de to skal treffes mer. Men du tok han med deg til andre siden av landet og ødela virkelig muligheten for at de to skulle få et bedre forhold. Du er en skikkelig heks som kun tenker på deg selv og hva som er best for deg. Spesielt at man trenger rettsvesen hvis man er enige om mer samvær.

    42. Jeg hadde akkurat begynt å holde på med en fyr, holdt på i ca 2 mnd. Jeg hadde akkurat sluttet med p-stav pga kroppen min tålte det ikke og jeg måtte ha noen hormonfrie månender før jeg kunne begynne på p-piller. Så jeg og flørten brukte kondom. En gang oppdaget vi til vår store skrekk at kondomen hadde blitt ødelagt! Jeg løp (bokstavligtalt) til apoteket og kjøpte angrepiller og svelget den nesten på stedet. 1 time etter samleiet hadde jeg tatt angrepilla. Hva skjedde så? Jo jeg ble gravid!! Flørten min sa at jeg skulle ta abort han var IKKE klar for å bli pappa. Jeg fortalte han at jeg var heller ikke klar for å bli mamma, jeg var midt i sykepleiestudiene, 22 år, bodde i kollektiv, ingen jobb. Men jeg har alltid vært imot abort, jeg klarte ikke å vurdere å ta abort en gang.
      I dag har jeg en frisk og sunn datter på 3 år, pappaen hennes hører vi så og si ikke noe fra. Han dukker opp inni mellom, men hun har ikke noe forhold til han. Han sa han ikke ville ha hun, han sa det før hun ble født, etter fødselen og etter at vi hadde fått bekreftet farskapet. Sørgelig og vondt for datteren min sin del.
      Ingenting er 100% sikkert, vil du ikke ha barn så la være å ha sex. Uansett hvor godt du/dere beskytter dere er det ingenting som er 100%. Men uansett om man er mann eller dame så synes jeg ikke at det er riktig å la den ene forelderen sitte med ansvaret alene. Hadde jeg vist hvilken drittsekk han pappaen til datteren min er, hadde jeg aldri hatt sex med han. Men igjen så er jeg glad for det fordi hvis ikke hadde jeg ikke hatt datteren min her i dag.

    43. Andrea, du mistet meg når du kalte det et overgrep. Det er hånlig ovenfor de som virkelig er utsatt for overgrep.
      Det er helt sikkert svært belastende å bli forelder når man ikke ønsker det. Men begge har like stort ansvar for beskyttelse. Det er ingen grunn til å tilegge mer ansvarsbyrde på den ene eller andre. Sex kan føre til barn, det burde alle som har sex være innforstått med.
      Kvinner kan velge abort eller ei. Det er det man har å forholde seg til. Greit at det kan føles urettferdig, men det hjelper ikke å skylde på kvinnen grunnet anatomi og fysiologi. Det er noen baksider ved å kunne nyte sex.
      Ingen menn i Norge tvinges til å være tilstedeværende i barnas liv, de må bistå økonomisk, ut over det kan de melde seg helt ut.
      Kvinnen kan ta abort, mannen kan velge å melde seg ut, begge kan stå for prev. Det er det man har å forholde seg til, for begge parter.

    44. Du burde ikke legge ut slike bilder av din datter. Bildene kan i verstefall bli misbrukt. Se litt nøye på bildet og tenk deg om.

    45. Helt ærlig så blir jeg ikke sjokkert eller rystet lengre over hva folk får seg til å skrive til andre lengre. Eneste jeg tenker når jeg leser igjennom kommentarfeltet er at enkelte har et seriøst stort problem. Å gulpe opp noe så tragisk å slemt hos en person og personens unge er for meg skikkelig trist å kvalmt. Noen av dere som kommenterer holder den abort talen og far sin “side” av saken tullet.. Helt ærlig, han ER en VOKSEN mann, han vet selv hva sex kan innebære å risikoen ved det, å det kommer ikke akkurat ut en flatskjermstv.. Er man såpass å kan ha sex med folk så må man nesten bare leve med konsekvensene ved å ha det. That’s life.. Om han ikke vil ha barn så burde han heller ikke gå rundt å ha sex heller 😉 Stå på Rannveig, synes du er en tøff dame 🙂
      mhv Fredrikke

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg