Jeg kjedet meg i barnehagen

Nok en dag i frøknenes barnehage er over. Vi begynner å bli rimelig rutinert etter noen dager der nå, og i dag så gjentok vi gårsdagens prosedyre med at jeg legger henne til luren sin, og så at jeg går derfra til et møterom i barnehagen, for så å returnere når hun våkner. 

I dag tok vi skrittet litt videre. Jeg la henne, hun sov i et par timer, og så spiste hun fruktmåltidet sitt med de ansatte på avdelingen mens jeg satt på et møterom og ikke ante hva jeg skulle ta meg til. Jeg er vanligvis ikke vant med utrykket “å kjede seg” men i dag har jeg jammen fått kjenne på akkurat det,etter å ha sittet i tre-fire timer og ventet i barnehagen. For et luksusproblem det er å kjede seg!

I går bygde jeg og Emma dette prinsesseslottet i lego mens Sienna sov duppen på sin avdeling. Stor stas med prinsesselego! 

16 kommentarer
    1. Så kjedelig at du måtte vente i barnehagen. Jeg fikk dra hjem eller ut i stede. Men i dag kan du vel dra litt vekk derfta👍☺

    2. hvorfor vente i barnehagen? hvorfor ikke dra hjem eller et annet sted istedenfor å sitte i flere timer på et rom. så utrolig kjedelig det må ha vært

    3. Hva slags tilvenningsopplegg er dette?
      I den bhg jeg jobber er det sånn:
      Dag1: Barnet er i bhg 2-3 timer med mor/far til stede sammen med barnet, ingen soving.
      Dag2: Samme som dag 1 bare at foreldrene drar en tur vekk fra bhg etter en times tid og kommer tilbake etter 30-45 min. Ingen soving.
      Dag3: Foreldrene går etter ca 30 min og barnet leker, spiser, blir lagt, sover, og når barnet våkner ringer vi foreldrene så de kan komme og hente.
      Deretter: Levering på mårran, foreldrene går, og de henter barnet når der måtte passe dem senere på dagen.
      Aldri hørt om at man må sitte timesvis på pauserommet..

    4. Leah: vet det praktiseres slik du beskriver i mange barnehager. Men forskning er veldig tydelig på at den type tilvenning er alt for lite for de aller fleste småbarn. Høres fornuftig ut at Ranvei tar seg god tid til dette

    5. så herlige bilde av Emma <3.
      Er det virkelig noe og reagere på at bhg har spesielle jente og gutteleker? der ser jeg ikke problemet

    6. Tilvenning på denne måten er mye bedre enn den vanlige – denne bhg’n fokuserer på trygghet, og det er det viktigste i barnehagetilvenning. Så dere som sier at dere ikke gjør det sånn – shame on you 😉
      førskolelærer.

    7. Slik tilvenning Leah henviser til er tilrettelagt for foreldre som ikke har muligheten til å ta mer enn tre dager fri fra jobb. Et hvilket som helst barn, lite eller stort, har bedre av lang tilvenning. Det sier seg selv. Trenger ikke være førskolelærer for å skjønne det. Hilsen en som er pedagog, mamma, lærer og medmenneske. Alle dere som har medlemskap i mammapolotiet får gå å ta dere en bolle. PS: Å definere rosa prinsesselego som lite kjønnsnøytralt bidrar bare mer til standarden om at noe er gutteleker og noe jenteleker. Gutter og jenter må få leke med hva de vil, og barnehagen må så klart få ha et bredt spekter av leker med forskjellig farger og funksjoner.

    8. Hærrefred.. ingen tilvenningsperioder gjennomføres etter skjema!! Må dere gi dere. Barna tilvennes slik det passer den enkelte. Hva gjorde det dere at hun satt på et møterom?? Jesus kristiansen!!

    9. Caroline: Amen! Er så mye hysteri omkring kjønnsnøytrale leker, klær og utstyr for barn. Er bedre at vi voksne tar det litt med ro og lar barna selv bestemme 😀

    10. Hun var jo fortsatt borte fra Sienna på møterommet. Kunne dratt ut i stede. Det er bare snakk om kort tid. Så komme tilbake å høre hvordan det gikk. Gikk det bra så kan hun ta en lengre tur ut neste dag. Gikk det dårlig blir hun til Sienna er trygg.

    11. Skjønner godt at du ønske ei lang og trygg tilvenning. Her har vi bedt om 2 uker tilvenning på minstesnuppa slik at hun skal bli trygg og god før vi forlate. E ungan vårres det e snakk om og ingen vet bedre enn oss skjøll ka demmes behov e;-)

    12. Det nye er lang tilvenning folkens. I vår barnehage har vi to uker. Og min datter trengte alle disse dagene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg