Smarte matpakker

Da er barna levert i barnehage og på skolen atter en dag, og damer og herrer – vi er kommet til fredag, ukas siste ukedag! Men ingen grunn til senkede skuldre av den grunn – Vi har nemlig opplegg nok etter at de to største startet på aktiviteter som skal gjennomføres i helger, og så skal vi jo gjerne prøve å være litt sosiale også. Det får om mulig bli på søndag! 

I barnehagen til frøknene er de så heldige å ha fruktmåltid inkludert, så vel som lunsj alle dager. Frokost spises alltid i barnehagen, og jeg er veldig opptatt av at barna skal få i seg nok frukt og grønt til alle måltider i løpet av en dag. Så her kjører jeg på med favorittene, som er banan, alle typer bær, og paprika, samt at de alltid får en smoothie med seg som kan drikkes til fruktmåltidet de får servert.

Etter at vi kuttet drastisk ned på melkeprodukter, har jeg funnet ut at smoothiene fra Bama er et strålende bra, og grønnere alternativ til den vanlige yoghurten 

Kanelbollen til Nath er ikke hverdagskost, bare for å ha det sagt! Han har nemlig uteskole og turdag på fredager, så i dag fikk han noe ekstra godt med seg! Ellers er det ingen begrensninger for hva man kan legge i matpakkene til de små (og store). F.eks matmuffins, kan være et supert alternativ til gjengangeren brødskive! 

PS: Om du lager matpakkene kvelden før, og setter de kaldt i kjøleskapet til morgenen, sparer du tid! Morgenene er hektisk nok fra før av! 

2 egg eller eggerstattere

1 dl grovt hvetemel

1 dl hvetemel

4 ss lettkokte havregryn

2 ts bakepulver

4 ss nøytral olje (bruker kokosa til denne) 

2 ts vaniljesukker eller 2 bananer (jeg har brukt begge) 

Jeg har også kuttet opp svisker og hatt i røren til slutt. Og det ble veldig godt!  Bland alt, og hell i litt plantemelk på slutten, til passe konsistens oppnås.  Stekes på 200 grader i ca 15 min! Disse kan også varieres med mye annet, f.eks grønnsaker, slik at det er egentlig bare kreativiteten som setter grenser!

10 kommentarer
    1. Kan det stemme at du har lagd disse med oliven også?Hvordan funker det for barna,spiser de? Du er så flink:)

    2. Så flink du er! Virkelig fint og variert innhold, supermamma er du😄 Jeg har ett spørsmål angående vegetarmat, som kun er for at jeg er nysjerrig på det omeråde og ikke for å komme med kritiserende spørsmål! Men hvordan gjør du det i forhold til barna? Spiser de også ren vegetarmat? Og hva gir du de for att de skal få i seg nok av både vitaminer og proteiner?😊 F.eks hvilket pålegg bruker du? Kommer liksom ikke på noe pålegg uten om syltetøy osv som er vegetar jeg😂 Nå skal det også sies att jeg er rimelig blank på dette omeråde, men nysjerrig på å lære mer😊

    3. Det er ikke noe problem å være veganer men det er lite pålegg i vegan/vegetarisk. Vi har kjøpt ost i sverige. Vi har også fått tak i noe skinke og postei(dette er det egg i så er vegetarisk) barna kan ikke spise syltetøy og Sjokade hver dag nei. Det er mye mer usunt enn smøreost og litt leverpostei. Dette bryr ikke vi voksne oss om, det er kjipt for barna som skal ha matpakke hver dag. Syns også det er lite youghurt! Fant en gang mitt soyayoughurt i 4pk til nesten 50kr! Sykt dyrt og det er dumt for barna sin del for de er veldig glad i youghurt så det har vi ikke kutta ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg