Middagstips: Vegansk linsesuppe!

Med et hallveis plantebasert kosthold, er det mye å sette seg inn i. F.eks hvilke sunne, gode og varierte middager det er mulig å lage uten bruk av kjøtt eller animalske produkter. Middagene våre er nemlig alltid plantebasert, selv om barna også spiser leverpostei o.l til andre måltider. Jeg for min del, kunne aldri tenkt meg å spise kjøtt, og så finnes det utrolig mye spennende mat å lage, bare man tar et dypdykk inn i plantebasert kostholdsverdenen!

Faktisk har jeg bestilt vegansk matkasse, og vi får første kasse om litt under to uker. Herregud som jeg gleder meg, matkasse er virkelig hverdagsluksus! Jeg kommer til å blogge om det hver gang vi mottar en slik kasse, slik at dere kan være med på å få se forskellige spennende veganske oppskrifter som finnes. Det kommer til å bli spennende å ta dere med på en enklere hverdag, på vegansk vis. 

I går bestemte jeg meg for å prøve ut en ny oppskrift. Hjemmelaget vegansk linsesuppe! Barna var veldig skeptiske først, som de er til all ny mat i begynnelsen. Men som vi vet, barn trenger tilvenning til nye matretter. Og når de først hadde smakt, syntes de det var kjempegodt! Kan absolutt anbefales som middag, servert sammen med nanbrød.

OPPSKRIFT: 

1 løk
2 krm spisskummenfrø
2 krm korianderfrø
2 fedd hvitløk, finhakket
2 medium gulrøtter, kuttet smått
2 selleristenger, kuttet smått
1 l vann
2,5 dl røde linser 
1 krm chilipulver
1 toppet krm malt spisskummen
1 ts paprikapulver
1 ts gurkemeie
1 laurbærblad
ca 3 ss vegan buljongpulver (smak deg fram)
ev. litt salt (smak deg fram til slutt)

(Jeg droppet grønnsaksbuljong, da jeg ikke hadde det i skapet, og det gikk helt fint) Det er mye kraft i grønnsakene i seg selv. Suppen kan fint stå å koke på laveste temperatur en god stund. Jeg lot suppen stå på mens jeg dro å hentet barna i barnehagen og SFO. Veldig praktisk og man sparer mye tid. 

Hva skal dere spise til middag i dag? Blogges

11 kommentarer
    1. Denne skal jeg prøve i morgen! Hørtes godt ut! Fortsett å legg ut vegansk mat tips, dette kan bli veldig kjekt å lese om. Du tar bra bilder så litt matblogging innimellom passer deg bra <3

    2. Går ut fra at du har sjekket innholdslista på nanbrødet når du kaller dette vegansk? De fleste fra butikken inneholder yoghurt.

    3. Sjekk gjerne ut bloggen min for inspirasjon. Enkle retter for både vegetarianere og kjøttspisere (vi er en kombinasjonsfamilie med 2 vegetarianere og 2 kjøttspisere)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg