Jeg tok abort

Jeg visste det allerede da jeg satt stirret p gravidtitetstesten. Selv om jeg det strider sterkt mot min etiske moral, s visste jeg det. Jeg visste det s veldig godt. Og jeg visste at ingen kunne vite om det, forutenom mine aller nrmeste venninner. Det var s utrolig klart for meg, samtidig som det gjorde utrolig vondt tenke p det der jeg l p badegulvet og inns realiteten. Jeg var gravid, og jeg mtte ta abort.

Jeg fikk raskt time p Ahus. 8 uker p vei sa de. 

"Vil du starte aborten i dag?" "Ja!" "Men, du innser vel at det betyr at du vil komme til ha selve aborten p 17 mai?" 

17 mai ble det. Etter ultralyden p sykehuset fikk jeg g inn p samtale til jordmor. Hun spurte meg om jeg hadde tenkt godt gjennom valget mitt. Jeg fortalte henne at jeg aldri hadde sett det som en mulighet beholde dette barnet, rett og slett fordi jeg er alene og jeg innser at jeg ikke har kapasitet til vre alenemor for enda en til. Kirurgisk abort eller medisinsk? Vil du helst ha Pest eller kolera? Datoen var 15 mai, og jeg fikk valget mellom medisinsk abort umiddelbart, eller kirurgisk abort, som var det jeg nsket, med en ny time en annen dag. Da var valget mitt rimelig enkelt. Jeg klarte ikke vre meg selv, full av hormoner, kastet opp jevnlig og generelt utrolig drlig form. Jeg nsket dette over s fort det lot seg gjre. Du nsker virkelig ikke g rundt vre gravid nr du vet, du vet at du skal drepe ditt eget barn snart. Det vil du bare ikke.

 

To piller fikk jeg. De mtte tas p sykehuset. Hvorfor vet jeg ikke. Disse to pillene stanser utviklingen av fosteret, sagt p en pen mte. I realiteten dreper det fosteret. Brutalt, men sant. Fr jeg fikk pillene, fikk jeg beskjed om at dette innebrer at jeg kommer til ha selve aborten p 17 mai. En dag hvor man roper Hipp hurra og er glad!

Med meg fikk jeg fire cytotec. Disse skulle tas nyaktig kl 08:00 17 mai, to dager etter de pillene du fr p sykehuset. En tid da jeg vanligvis str steller barna mine klar for Norges nasjonaldag. Kler p de bunad, fletter hret deres, ordner de klar for en fin dag! Men dette var ingen fin dag.Det var en helt forferdelig dag. I samrd med jordmor fikk jeg lov til ta pillene midt p natta. Jeg skulle st opp kl 03:00 for ta pillene i stedet, for f unna starten av aborten fr barna sto opp.  

16 mai kom. Klokka var 23 p kvelden. Jeg var utrolig usikker, men bestemt. Det mtte gjres n. Jeg nsket virkelig ikke for alt i verden spolere 17 mai for barna mine. Fire stk cytotec satt jeg inn. Pluss en Paralgin Major jeg fikk med meg, for smertene jeg snart skulle gjennom.  Og hadde jeg visst hva jeg snart skulle gjennom, vet jeg faktisk ikke om jeg hadde turt det. Jeg l i ro i en time, slik jeg hadde ftt beskjed om Gikk p badet for hoppe litt, kanskje det kunne hjelpe kroppen? Jeg l ytterligere to timer I senga, ingenting. 

S... plutselig slo det ned som lyn fra klar himmel. Regelmessige, syke smerter som kom i tak. Nyaktig som rier. Jeg var helt alene, og jeg klarte ikke rre p meg. Det var akkurat dette som var grunnen til at jeg ikke nsket en medisinsk abort. Jeg var a redd, hadde enorme smerter, og visste at om noen f timer skulle barna mine st opp. Som om alt var helt normalt. Slik l jeg hele natten og vrei meg i smerter. I 6 tiden p morgenen startet aborten. Store klumper begynte komme ut. Ikke for vre ekkel med dere, men en medisinsk abort medfrer faktisk at du med dine egne yne er vitne til at ditt eget foster kommer ut. 

Faktisk husker jeg svrt lite fra denne dagen, rets 17 mai. Jeg husker bare at jeg var i store smerter, samtidig som jeg mtte ta meg av barna. To av de i alle fall. Den siste var hos pappaen sin. "P med penstasen, smil pent til kameraet" Nr du har barn, spiller det ikke noen rolle hva du gr gjennom. Du kan rett og slett ikke tenke p deg selv. Som sykehuset sier det selv; Selve abortdagen er en typisk sofa-doen-sengen dag. Jeg?  Jeg gikk i barnetog og ropte hipp hipp hurra mens jeg hadde rier og aborterte. Jeg kan med handa p hjertet si at det er den aller verste og mest slitsomme dagen i hele mitt liv s langt. 

83 kommentarer

31.08.2017 kl.23:42

Du er ikke helt god....

Tina

31.08.2017 kl.23:42

Dette kan ikke ha vrt enkelt. Takk for at du deler!

31.08.2017 kl.23:42

Sallan. Du m vre utrolig fruktbar! Synes forvrig du tok rett valg for deg og dine barn!

Bruker du prevensjon som svikter? Anbefaler p stav om du ikke har prvd det!

31.08.2017 kl.23:46

Og der lagde du storm igjen...

Jill-Mari

31.08.2017 kl.23:49

Det er en ting jeg ikke skjnner.... Hvorfor deler du dette? Det har ingen positiv innvirkning p verken deg, barnets far eller barna dine. Jeg m rett og slett si at n ble jeg litt mlls. Jeg hper du har det bra og at alle har det bra... For jeg er rdls

31.08.2017 kl.23:59

Du kunne jo bare ventet til en annen dag.

Jeanette

01.09.2017 kl.00:01

Trist lesning. Blir rett og slett uvel. Hvorfor holder du p som du gjr? Jeg har alltid syntes at du fr veldig mye ufortjent kritikk men dette her er skammelig og skulle egentlig ikke g ann. N har du tre barn med tre forskjellige pappaer og du vet jo hvordan du blir gravid. Ble satt ut jeg n. Hper for din del at det gr bra og at du begynner og ta ansvar og tar vare p deg selv.

Christin

01.09.2017 kl.00:01

<3

01.09.2017 kl.00:04

Oi, hvor finner du alle disse mannfolka som du puler med... Skulle ikke tro at du hadde tid til ligge rundt...

Bruker du ikke prevensjon? Kondom er en fin ting...

Men du tok et riktig valg!

01.09.2017 kl.00:09

Er det vanskelig bruke prevensjon???

May Halvorsen

01.09.2017 kl.00:15

<3

01.09.2017 kl.00:21

Som en norsk kvinne, midt i 20 rsalderen er jo dette noe mange dessverre stter p! Men vi har rett til bestemme over egen kropp, rett til avgjre hva vi skal gjre. Som sykepleierstudent, syns jeg det er viktig at du vet dette! Mange kvinner fr deg, har jobbet for at akkurat dette skulle vre en mulighet.

N er det ikke vr oppgave fortelle deg st du kunne snart vrt 4 barnsmor, vi kan heller sttte deg, dette var nok ikke enkelt! Mange er raske med dmme, skal fortelle deg om hva de mener, dette har de ikke noe med! Men fint du deler, du er ikke den eneste som har gjort det samme, mange unge jenter ser opp til deg! Derfor syns jeg at de ser at det ogs er mulig velge selv, selv om valget er vanskelig!

01.09.2017 kl.00:24

Fy faen s jvlig. Du tok nok riktig valg, men fy faen. Hper det gr bra med deg <3

Thea

01.09.2017 kl.00:24

Vet du? Jeg tror ikke dette er sant. Leste i arkivet ditt n. Du skriver i innlegget fra 17-mai at du hadde en fin men slitsom dag. Alle 3 barna som "lp" i hver sin retning skriver du ogs om. I dette innlegget skriver du at du bare hadde 2 av dem denne dagen. Og du har oppdatert/ oppdaterer bloggen spass sjeldent pga din "hektiske" hverdag som hjemmevrende 3-barnsmor at jeg tviler p du hadde oppdatert den p 17-mai hvis dette hadde vrt den vrste/ mest slitsomme dagen i ditt liv pga en abort. nsker deg alt godt videre Rannvei.

01.09.2017 kl.00:25

Verste innlegget ever... At det gr an...

01.09.2017 kl.00:55

Takk for at du deler kjre deg.Du er tff

Anonym

01.09.2017 kl.02:03

For et innlegg...lyver du for f oppmerksomhet?

Du er et svin i to sko!

01.09.2017 kl.05:44

Haha, hver gang du puler en randome s blir du straffet for det! Dette fortjente du virkelig! Kanskje du forhpentligvis lrer en vakker dag.

01.09.2017 kl.06:24

Hun har faktisk hatt tre barn p to 17. Mai'er

Katrine

01.09.2017 kl.07:10

Dere Rannveig hatere. Hvorfor g inn og lese bloggen hennes om dere mener hun er en drittkjerring , falsk og alt annet dere kommer med . Dere har virkelig lite gjre . La hun n f lov til skrive om det hun vil uten at dere alle skal skrive negative ting. For en oppdragelse dere har ftt av deres foreldre og hvilken oppdragelse har/gir dere barna deres.

Merete

01.09.2017 kl.07:18

God klem til deg! <3 og til deg over her: kanskje Emma var hos pappaen sin, men at de mttes p dagen og da sprang alle tre i hver sin retning?

01.09.2017 kl.07:22

S du har vrt gravid etter Sienna !? Trudde du aldri skulle drepe ett barn , det har du jo sltt hardt ned p. At du tr ha sex egentlig

Rikke

01.09.2017 kl.08:00

Alts, dere over her.. Ranvei har like mye rett til ett sexliv som alle oss andre her selv om hun har barn med forskjellige fedre. Det er kanskje ikke den mest optimale situasjonen vre i, men n er det snn det er. Og noen er mye mer fruktbare enn andre, og kan bli gravide selv om dem gr p prevensjon. S stfu, og slutt dm og rakk ned p andre. Voks heller opp og konsentrer dere om deres egne liv istedenfor. For det er penbart at dere ikke har det s bra med dere selv nr dere fler dere ndt til kommentere dritt p internett.

Ranvei, jeg forstr valget ditt og jeg forstr hvor vondt det m ha vrt psykisk og fysisk. Men makan for ei sterk dame du er!!

Hper alt gr bra med deg n, og at du fr en strlende helg <3

Klem

......

01.09.2017 kl.08:05

Bruk prevensjon. Er det s vanskelig.......

Natalie

01.09.2017 kl.08:07

<3

Eh?

01.09.2017 kl.08:32

Hvorfor skriver du som om folk skal synes synd p deg? Det er det jo ikke! Det er elementr seksualundervisning at man kan bli gravid av ubeskyttet sex, noe du tydeligvis ikke har skjnt de frste tre gangene.. Og hva skilte dette barnet fra de frste tre? Hvorfor lot du ikke dette barnet f leve ogs? Utgangspunktet var jo det samme..

01.09.2017 kl.08:38

Hva n med alle Du dmte for ta abort? :( der ser man.. noen ganger har man ikke et annet valg! :(

01.09.2017 kl.08:39

Den tabletten (mifegyne) du fr p sjukehuset i forkant av ein abort "dreper" ikkje fosteret som du skriver, men hemmer tilfrselen av progresteron til embryoet.

Det er berre 5% som aborterer etter kun ha tatt denne tabletten. Vil berre ikkje du skal feilinformere folk, det gr an ombestemme seg etter ha tatt tabletten p sjukehuset og det kan g heilt fint.

Lise

01.09.2017 kl.08:47

http://m.rannveigheitmann.blogg.no/1388869875_et_skritt_i_riktig_re.html

Noen ganger mter man seg selv i dra . Men man lrer s lenge man lever .

Line

01.09.2017 kl.09:10

"Jeg vil faktisk g s langt som si at abort burde ikke vrt lov med mindre mors liv str i fare! Abort burde ikke vrt lov, aldri, med mindre du er dende selv... ikke i uke 8, ikke i uke 13, og i alle fall IKKE i uke 22! "

Sitat rannveig Heitmann 01.04.14

Lett dmme andre fr man er i en vanskelig situasjon selv eller hva rannveig?

Iselin Falch

01.09.2017 kl.09:15

Blir flau p mange sine vegne her kjenner jeg. Greit jeg ikke er enig med Ranvei i alt hun skriver, men jeg tr vre uenig med fullt navn! Latterlig skrive hat kommentarer, men likevel vre s feig at dere ikke trr skrive deres egne navn. Til syvende og sist s er det dere "anonyme" nettroll og mobbere som str igjen som taperen.

Maren

01.09.2017 kl.09:19

Skjnner at dette ikke var lett for deg Rannveig ❤️ Men du tok en modig og riktig avgjrelse for deg selv og barna dine. Jeg er selv helt alene med tre barn og hadde gjort akkurat det samme. Tre er absolutt maksimum av hva ett menneske kan hndtere alene. Nr det er sagt ville jeg enten sterilisert meg eller prvd en annen type prevensjon s dette ikke skjer igjen.

Synes forresten du virker som en helt fantastisk mor til dine tre sm ❤️ Det skal du ha mye skryt for!

Hege

01.09.2017 kl.09:45

Blir kvalm av alle disse taperene i kommentarfeltet.

St p Rannveig!

01.09.2017 kl.09:56

❤ Snne som deg lager en mer pen og bedre verden. En verden vi vil ha, men som de konservative jvlene som har kommentert ovenfor her kjemper i mot med nebb og klr. Du er sykt sterk og det er beundringsverdig. Lykke til videre, jeg leser bloggen din og ser veldig opp til deg

Susanne

01.09.2017 kl.10:37

Kjre deg. Er dette sant? Grunnen til at jeg tviler er fordi du skrev tidligere at du vurderte abort med Sienna, og ville vrt ca like langt p vei rundt 17.mai med henne. Fr en flelse av at dette er et innlegg som du skriver litt snn "snn kunne det endt", at d er en oppflging.. men om dette stemmer s har du virkelig all medflelse fra meg. Jeg har selv vrt igjennom det samme og vet hvor tft det er. Sender deg uansett mange klemmer 💜 Og vil ogs si at det virker som du er en super mamma, et forbilde for mange😊

Helene

01.09.2017 kl.10:49

Sttter deg!

Susanne

01.09.2017 kl.11:08

... og en annen grunn til at jeg tviler er at da jeg tok abort fikk jeg bare en pille p sykehuset, og tre cytotec som skulle i skjeden to dager senere. Men d kan hende d er forskjell ettersom hvor langt du er p vei..

01.09.2017 kl.11:18

Kvalmt!

<3

01.09.2017 kl.11:27

Til alle Rannveig-hatere: Fr dere en bedre dag ved slenge dritt? Gjr det deres kaotiske hverdag bedre ved rakke ned p noen? Og ikke minst - dere er noen mobbere! Eneste forskjell p alle som leser Ranveig sin blogg, og Rannveig generelt, er at hun deler det - noe flesteparten av leserne ikke gjr, og derfor velger rakke ned p henne. Dere burde sammenligne dere med de beste - strebe etter vre det beste mennesket dere overhode kan vre, noe dere har bommet p. Dere eier verken empati eller medlidenhet og det tyder p psykopatiske trekk - no kidding. Mangel p empati er varsellampe #1 til at det er noe ALVORLIG galt med akkurat DEG - ja, DEG som sitter der bak et tastatur og skyter ut svada nonsense. Det er helt greit mene sitt, men dere burde strengt tatt holde kjeft hvis dere bare har negativt dritt spytte ut. Jeg heier p deg Rannveig - du er en flink mor (mye flinkere enn mdre som tom. bare har et barn). Du har all medflelse for det du gikk gjennom, enda jeg absolutt stttet valget ditt. Du er en sterk person som jeg s inderlig hper at kan ta avstand fra slikt dritt du fr i kommentarfeltet. De sprer bare negativ energi, og enda jeg vet du er sterk, s vil noe selvflgelig g innp deg. Vr s snill og steng dette kommentarfeltet, slik at disse evneveike menneskene ikke fr delagt dagen din til deg og dine barn. Disse over her, skjnner sikkert ikke halvparten av det jeg har skrevet engang. Igjen - jeg heier p deg og nsker deg alt vel. Du er ung og alle har vi vre "feil" vi m jobbe med. Men det er nettopp det det er - feil som kan rettes opp. Hper du fr en nydelig dag med de fine barna dine :) Stor klem

01.09.2017 kl.12:19

Dette var s p sin plass! Hper du virkelig kjenner etter fine egne srende ord der du dmmer de som har tatt abort med ha drept sitt eget barn og det skal aldri du gjre nei! N fr du kjenne p det selv hva det innebrer!

Nina

01.09.2017 kl.12:40

Enkelte av disse kommentarene er til f fnatt av,men de fr ikke min oppmerksomhet,for det er oppmerksomhet de er ute etter :) Nei den gr til deg flotte Ranvei,for at du klarte sette ord p en slik vond opplevelse,noen ganger kan det hjelpe skrive det ned.Hper du fr en flott dag i lag med dine nydelige 3 barn...<3

01.09.2017 kl.13:29

Hper du fra n av ikke kommer med flere "jeg er bedre enn andre fordi jeg gjr ikke snn" innlegg. Sikter til disse innleggene du hvor du har skrevet om abort at dette er drap, at det skulle ikke vrt lov med mindre det gikk ut over mors helse, o.l

Hanne

01.09.2017 kl.13:36

Prevensjon. Prevensjon. Prevensjon. Si det ordet til deg selv heeeelt til du skjnne meningen.

01.09.2017 kl.13:53

Prevensjon er faktisk utrolig enkelt. Til og med mange 14 ringer greier holde styr p det😜

01.09.2017 kl.14:02

Hvordan kan dere vre s empatilse? Dere vet jo ingenting om hennes situasjon eller om hva som skjedde. La henne vre i fred. St p Ranvei!

01.09.2017 kl.14:05

Og en ting til. Det hender ofte at prevensjon svikter. Dette kan skje alle.

01.09.2017 kl.14:15

Dette innlegget er faktisk sant. Hun skrev om skn fjerde graviditet p en mammagruppe, for flere mnd siddn.

01.09.2017 kl.14:23

Virker jo ikke ut som alle forhndsregler blir tatt da, med forhindre en graviditet? Om begge bruker prevensjon s skal det godt gjres bli gravid. En fordel ikke ha sex rundt egglsning ogs. Skjnner ikke at du vil sette deg selv i en slik situasjon som dette gang p gang. Du tok jo det rette valget, men synes det er p sin plass med et nytt innlegg om ditt syn p abort. Tror det vil ha en helt annen tone.

01.09.2017 kl.14:44

hvordan har du tid til sexe, men ikke finne en mann til deg og far til barna?

01.09.2017 kl.14:44

hvordan har du tid til sexe, men ikke finne en mann til deg og far til barna?

Caroline

01.09.2017 kl.15:19

Jeg leste sikkert 30% av kommentarfeltet fr jeg gidde opp. "Du blir straffet" "du lyver" "du fortjener det" VIRKELIG? Har dere ikke nok respekt og verdighet for dere selv? sitte snn, som noen sm slemme nettroll, gjr meg forbanna!

Hun har 3 barn, som hun til tross for ha vrt alene, har valgt beholde. Oppdratt de s og si alene. Hun har EN av fedrene som stiller opp nr det mtte trengs. En som har ene i ny og ne. Og en som ikke vil se datteren sin en gang. For meg s er denne kvinnen ett prakt eksempel p hva en god mor og god kvinne er. Det at hun tok valgte en abort skal dere ikke shame henne for. Hun gjorde det hun s p som best for hennes barn og seg selv.

Alle voksne mennesker har rett p ett sexliv. Om dette er en fremmed, en hun treffer i ny og ne, en gammel flamme eller kanskje en hun holdt p med, s har det jo ikke noe si for dere? "Dette er slemt mot faren" hva vet du som skrev den kommentaren om hun ble bedt om abort? Eller om han ikke vil hre om det? Eller at de var s fremmede at de ikke vet hvem hverandre er? N sier jeg ikke at det er situasjonen her, men HALLO? Hvis jenten litt respekt og medflelse. Det er hennes liv, og ja, hun valgte dele det p bloggen. For bloggere trenger av og til ett sted lufte og dele hva som er srbart og vondt. De trenger skrive det ned, av og til deler de og av og til ikke. Det er opptil de. Har du s jvlig mye i mot det, s slutt les bloggen. Ikke vr ett leser tall. Ikke synk s jvla dypt at du blir ett nettroll. Respekter andre mennesker for deres valg.

dette med prevensjon. Jeg har blitt gravid p prevensjon 2 ganger. Min tante har blitt gravid med sine 3 barn p 3 forskjellige spiraler. 50% av venninnene mine fikk sitt frste barn p prevensjon. Prevensjon er ikke helt sikkert, og ganske ofte s sniker sdcellen seg forbi all prevensjon. Og hva skjer da? Jo, da blir man som oftest gravid. S ikke sitt der og dm en person for velge dele sin historie. Ikke sitt der delegge en person som nsker dele sine smerter med sine lesere. Har du noe i mot det, ikke skriv det om det er frekt. Konstruktiv kritikk er selvflgelig ofte greit, men dere som er direkte frekke, fyfaen! Dere er virkelig SLEM!

Kjre Ranvei. Jeg hper du klarer se forbi alle disse slemme, nedlatende og idiotiske kommentaren. For nr alt kommer til alt s er dette ditt liv. Du som bestemmer. Og jeg som har lest bloggen din i en god del r, forstr at dette var virkelig ikke ett enkelt valgt for deg. Jeg nsker deg all lykke og kjrlighet. Og har s ekstremt mye respekt for deg og dine barn. St p videre, kjr ditt lp og overse slemme mennesker.

01.09.2017 kl.15:28

15:19. 50% av dine venner har ftt barn p prevensjon? Da er dine venninner ogs drlige p prevensjon eller bruker det feil. Litt av en venninnegjeng du har...

01.09.2017 kl.15:50

Skjnner ikke ssen det er mulig jeg og skrive s mye stygt som dere gjr.Hvilken rett har dere til og sitte og dmme jenta?.Vel alle jenter kan bli gravide nr de kanskje minst aner det eller nr det ikke er planlagt.Det er hennes valg om hun vil velge f barnet eller ikke,og noe ingen andre har noe med.Hva med og heller passe p seg selv og sitt eget liv istedenfor. Folk er veldig flinke til og sitte slenge med leppa for fremst som s mye bedre men det sier litt om dem.Har man ikkenoe positivt si s er det iblandt bedre og holde munn.Synes de kommentarene er skikkelig stygge,m si at jeg blir helt paff jeg.

01.09.2017 kl.15:56

Hper denne opplevelsen gjr deg litt mer ydmyk i forhold til dmme andre som tar abort.

Jeg har gjort det selv, syns kanskje du dramatiserer smertene litt, undvendig skremme. De klumpene som kommer ut er f eks ikke selve fosteret, men koagulert blod, i uke tte er det ikke stort nok til at det merkes. Det fltes som en kraftig menstruasjon, og jeg ble litt uvel. Slapp dog pynte meg og g i 17 mai tog da. S greit nok, det m ha vrt grusomt.

Leste innlegget ditt om en ddelig 17 mai, hvor du var p tivoli, russetog, barnetog og besk, og synnes det hres merkelig ut, samtidig som det nok kan stemme. Hres egentlig ganske bekymringsfullt ut, tatt i betraktning dine tanker om abort, du m jo ha vrt ganske i ubalanse den dagen.

Husker ogs at jeg ikke skulle kjre bil, etter hva jeg ble fortalt ihvertfall...

Det var det rette for meg gjre, og det var nok rett for deg ogs. Det er et vanskelig valg ta, og det blir veldig belastende at abortmotstandere skal st rope drap i tilegg. S kanskje du tenker deg om neste gang?

Du er uansett heldig som er fruktbar og har tre vakre barn, kanskje du fr fler siden, og du er heldig som bor i et land der kvinner har frihet til velge og ikke blir utsttt for vre enslige mdre. En del av de som dmmer deg n gjr det nok p bakgrunn av dine tidligere uttalelser, ikke fordi de egentlig er imot abort. Etisk sett er det ikke S stor forskjell p en p pille, en angrepille og en abortpille, det er jo det samme som skjer, bare noen dagers utvikling imellom, det er n min mening. Det gr en grense ved uke 12, og den er jeg enig i. Fr dette blir det derfor galt kalle det drap ogs, embryoet er faktisk bare en celleklump... Som naturligvis kan bli til et nydelig barn osv, men det kunne faktisk celleklumpen som ppillene tok knekken p ogs blitt..

Anette

01.09.2017 kl.16:42

Jeg blir SJOKKERT!! Er det mulig?

01.09.2017 kl.17:06

Du har rett, slik enhver annen her i Norge, til ta abort og jeg tror virkelig at det var det beste valget for deg, men Rannveig, nu har du hatt fire nskete graviditeter er det ikke p tide begynne ta litt mer ansvar? Jeg vet at mannen har like mye ansvar for beskyttelse men du er alt tynnslitt med alle de barna du har.

Heldigvis ikke moren din

01.09.2017 kl.17:12

N m du snart lre beskytte deg... herregud. Eller knip sammen knra. Blir helt satt ut. Og hvorfor deler du dette?

Linn

01.09.2017 kl.17:27

Du m lese deg opp om prevensjon jente. Du tok rett valg men uansett. Du m begynne beskytte deg. Ikke fortell meg st prevensjonen har sviktet de (minst) fire gangene du har vrt gravid. Bli voksen og beskytt deg.

ane

01.09.2017 kl.17:33

s trist lesing <3 hper du har det bra <3

M

01.09.2017 kl.18:00

Kanskje spiral eller p-stav? S glemmer man ikke prevensjonen. Ikke stygt ment. Var det Wilhelm?

01.09.2017 kl.18:04

Var det ikke du som hadde satt inn spiral? Kanskje du skal bruke kondom og?

Ine

01.09.2017 kl.19:32

Kan ikke skjnne at det skal vre s vanskelig ha lrt noe etter tre barn med tre forskjellige mannfolk? Det er ikke bare deg selv det gr ut over, men tre uskyldige barn som m leve uten en pappa eller i dette kaos med s mange forskjellige forholde seg til. Hvertfall nr man har gtt gjennom det spass mange ganger at man kanskje tenker at man vil gjre det riktig neste gang hvor barnet faktisk ogs fr en far som stiller opp. Og nsker man ikke barn er det ikke veldig vanskelig g p prevensjon? Nr du klarer ta vare p 3 sm barn alene klarer du vel sren meg ta en pille om dagen. Til deres alle beste. En abort er heller ikke bra s prve heller unng det da etter antall forskjellige sexpartnere og fails. Men er vel bra at de slipper f enda et ssken, for Guds skyld. Du er nok heller ikke s utslitt av hverdagen nr du orker produsere s mye.

Bruk prevensjon!!!!!

01.09.2017 kl.20:36

Ble helt satt ut!!!! Det hr ska da ikke vre mulig.bare tragisk og uannsvarlig av en mor som har vrt igjennom det bli ufrivillig gravid 3 ganger fr😱😱n m du begynne bruke hode Ranvei..men en flink mor for dine barn,det er du❤️

Sandra

01.09.2017 kl.21:01

Hei du! Jeg anbefaler p det sterkeste at du begynner p et prevensjonsmiddel. I dagen samfunn har vi mange varianter av prevensjon, og jeg tror du kan finne et som passer for deg ogs. Da slipper du mtte g gjennom noe s grusomt som en abort.

01.09.2017 kl.21:16

Alts det sykeste er at du bruker dette for tjene penger! Du er ikke riktig vel bevart!!

01.09.2017 kl.23:36

Abort er ikke et prevensjonsmiddel! Nr skal du lre?? Du har ftt tre nydelige barn, og n tok du akkurat livet av et, p selveste 17. Mai. Gratulerer med dagen! Den dagen valgte du gjre det mest grusomme et menneske kan gjre. Du har delagt 17. Mai for deg selv for alltid, du vil n alltid forbinne den dagen med nr du tok livet av ditt fjerde barn pga du ikke klarte bruke prevensjonsmiddel. N er det p tide bli voksen her Rannveig! Du har tre barn ta deg av, du vet hva det vil si ha sex og hva som kommer ut av det. At du faktisk valgte ta abort synes jeg bare er skam. Du burde ikke satt deg selv i den situasjonen enda en gang. Herregud! Du har blitt uplanlagt 4 ganger.....

02.09.2017 kl.00:18

Hvis du ikke har rd, fr du gratis kondomer hos helsesster :) Bruk det som prevansjon i stedet for abort. De fleste som har ubeskyttet sex vet hva det kan fre til ;)

A

02.09.2017 kl.00:47

faens stokk dum er du. abort er ikke det samme som drepe et barn ditt nek. og som andre sier: lr beskytte deg eller hold beina samlet. dumme faen.

02.09.2017 kl.07:28

hore kalles slike som deg , du nr ikke lenge i bloggverdenen daa vi alle ser du synker s stadig ned, og det morer meg!!

Mari

02.09.2017 kl.08:38

Anonym 07:28. Legg deg!S str du opp p rett fot om noen timer! Hore er noen som selger kroppen sin for penger. Spr mamma'n pg pappa'n din om noen timer du.

Marthe

02.09.2017 kl.09:24

Jeg blir helt satt ut av alle kommentarene p dette innlegget.... Det er sant at Ranvei har skrevet at hun er imot abort, men hvilken rett gir det dere til skrive alt dette?! Jeg er selv imot abort, ser at det er noen tilfeller det er rett ta det p, og jeg vil ikke si at jeg aldri hadde tatt det selv. Jeg tror de fleste tenker ar man er imot dette fr man str i situasjonen selv, for det fles jo helt forferdelig ta bort sitt eget barn. N har hun selv tatt abort og har sikkert endret tankemnster rundt dette, og det er greit. Hallo folkens, det m vre lov endre mening ut ifra hva man selv opplever. Tenk p at dere sitter og hakker ned p et menneske som har gtt igjennom noe av det mest jvlige ei jente kan g igjennom. Punktum, finito. Ikke dm for det som har skjedd i forkant for det vet vi som lesere INGENTING om.

Og hva er dette med at hun lurer mannfolk osv med bli gravid? Slik jeg har forsttt det s er det kun S sin far hun ikke var i et ordentlig forhold med da hun ble gravid..

Nei, Ranvei, her fr du mye ufortjent dritt. Hper du kan pne opp om dine nye tanker rundt dette ta abort n. Fortsett vre en god mor for dine tre, og som mange andre sier: kanskje du burde vurdere bytte prevensjon?

Ida Christine

02.09.2017 kl.09:37

❤️❤️

Enkelte her inne i kommentarfeltet, burde vrt abortert. Fle mennesker er dere!

02.09.2017 kl.09:42

Marthe: det er jo akkurat snn hun har vrt mot leserne sine, hakker ned p de som tar abort.

02.09.2017 kl.09:56

Har mye respekt for deg, men forstr bare ikke hvordan du klarer bli gravid 4(!) ganger uten ville det?!?

Luna

02.09.2017 kl.16:21

Ettersom du tydeligvis blir gravid s fort en mann ser deg naken, burde du kanskje avsttt fra sex til du er i et fast forhold. Om ikke det frister, s doble opp p beskyttelsen, p-pille, spiral etc i kombinasjon med kondom. I tillegg vil kondomen som du vet beskytte deg mot kjnnssykdommer. Finnes mye snusk der ute. Ufortjent mye stygge ord her i kommentarfeltet, men du forstr nok at folk reagere, med tanke p dine tidligere uttalelser og nvrende livssituasjon. Du er uansett tff som velger dele dette. Respekt.

Kristina

03.09.2017 kl.05:22

Line : mye har skjedd siden 2014, og innlegget du hentet ut er 3,5 r gammelt! Fortell meg, har kanskje du de samme meningene som for nesten 4 r siden? Herregud, skjerp deg! Du kan jo ta google empati, det er nemlig et ord som virker ukjent for deg!

Og her sitter alle p sin hye hest og dmmer i hytt og pine. Ta dere sammen, hper virkelig dere ikke lrer barna deres en slik oppfrsel. Jeg hper virkelig at Ranvei tar deres ip. adresser og publiserer navnene p bloggen, slik at deres venner og familie fr se hvilke mobbere dere er!

Marthe

03.09.2017 kl.09:06

02.09.2017 kl.09:42: ja, jeg vet, men gjr det andre til en bedre person ved rakke ned p henne? Hvis vi skal flge den gylne regel s har Ranvei n full rett til hakke ned p andre. Nei, hev deg over hva andre gjr, vr et godt menneske og vis andre hvordan man skal oppfre seg.

03.09.2017 kl.22:16

Fyfaen blir kvalm.

Hpe ALDRI dokker som kommentere fr, eller skal jobbe med unga, for en oppfrsel!! Med prevansjon, uten prevansjon, med fast partner, uten fast partner, med 3 unga, uten unga - abort e like forbanna jvlig uansett! Det her e det vrste har sett, e det rart unga blir mobba i barnehagen nr dem har SNNE som forbilda? Ekkelt, kvalmt og motbydelig.

04.09.2017 kl.18:40

Du er sterk, Rannveig! Det m ha vrt et tft, men riktig valg. Om abort er riktig eller ikke, avhenger av valget til den som tar det!

05.09.2017 kl.08:31

Det er virkelig helt utrolig at du kan ha ubeskytett sex ENDA? Har du ikke livet lrt deg n shit siden du ble ung mor?

A

12.09.2017 kl.11:25

Har du virkelig ikke lrt en dritt etter du har ftt tre barn med tre forskjellige fedre?? Og du klager p at pappaene ikke stiller opp! Skjnner jeg veldig godt nr du lurer folk p den mten! Du burde vrt sterilisert for lenge siden, kanskje finne noe prevensjon som funker ihverfall! Du sier du er stressa osv osv, Du valgte f tre barn s klapp igjen! Ditt valg! Ta konsekvensene! Merker jeg blir s forbanna p snne som deg! Klager over ting du selv har satt deg inn i! Ingen tvingte deg til tre barn!

J

13.09.2017 kl.22:45

Du e en god mor, Ranvei :-) st p 👍

Ida W

28.09.2017 kl.16:20

Det er lenge siden jeg har hvert innom bloggen din. Mye har forandret seg til det bedre - CREDS! rlig blir jeg sjokkert over de grufulle kommentarene p dette innlegget. Jeg blir direkte flaut over nett-trollene - slike kommentarer hrer ikke til noen steder. Kondolerer p det sterkeste. Vil anbefale deg p-stav. Du slipper og uroe deg. Den er veldig trygg! Har testet alle pervanosjonslsninger + blitt gravid (kondom, piller, plaster og ring). P-staven var den eneste sikre lsningen.

Skriv en ny kommentar

Bloggdesign av RRH Webdesign
hits