Jeg tok abort

Jeg visste det allerede da jeg satt å stirret på gravidtitetstesten. Selv om jeg det strider sterkt mot min etiske moral, så visste jeg det. Jeg visste det så veldig godt. Og jeg visste at ingen kunne vite om det, forutenom mine aller nærmeste venninner. Det var så utrolig klart for meg, samtidig som det gjorde utrolig vondt å tenke på det der jeg lå på badegulvet og innså realiteten. Jeg var gravid, og jeg måtte ta abort.

Jeg fikk raskt time på Ahus. 8 uker på vei sa de. 

“Vil du starte aborten i dag?” “Ja!” “Men, du innser vel at det betyr at du vil komme til å ha selve aborten på 17 mai?” 

17 mai ble det. Etter ultralyden på sykehuset fikk jeg gå inn på samtale til jordmor. Hun spurte meg om jeg hadde tenkt godt gjennom valget mitt. Jeg fortalte henne at jeg aldri hadde sett det som en mulighet å beholde dette barnet, rett og slett fordi jeg er alene og jeg innser at jeg ikke har kapasitet til å være alenemor for enda en til. Kirurgisk abort eller medisinsk? Vil du helst ha Pest eller kolera? Datoen var 15 mai, og jeg fikk valget mellom medisinsk abort umiddelbart, eller kirurgisk abort, som var det jeg ønsket, med en ny time en annen dag. Da var valget mitt rimelig enkelt. Jeg klarte ikke være meg selv, full av hormoner, kastet opp jevnlig og generelt utrolig dårlig form. Jeg ønsket dette over så fort det lot seg gjøre. Du ønsker virkelig ikke å gå rundt å være gravid når du vet, du vet at du skal drepe ditt eget barn snart. Det vil du bare ikke.

 

To piller fikk jeg. De måtte tas på sykehuset. Hvorfor vet jeg ikke. Disse to pillene stanser utviklingen av fosteret, sagt på en pen måte. I realiteten dreper det fosteret. Brutalt, men sant. Før jeg fikk pillene, fikk jeg beskjed om at dette innebærer at jeg kommer til å ha selve aborten på 17 mai. En dag hvor man roper Hipp hurra og er glad!

Med meg fikk jeg fire cytotec. Disse skulle tas nøyaktig kl 08:00 17 mai, to dager etter de pillene du får på sykehuset. En tid da jeg vanligvis står å steller barna mine klar for Norges nasjonaldag. Kler på de bunad, fletter håret deres, ordner de klar for en fin dag! Men dette var ingen fin dag.Det var en helt forferdelig dag. I samråd med jordmor fikk jeg lov til å ta pillene midt på natta. Jeg skulle stå opp kl 03:00 for å ta pillene i stedet, for å få unna starten av aborten før barna sto opp.  

16 mai kom. Klokka var 23 på kvelden. Jeg var utrolig usikker, men bestemt. Det måtte gjøres nå. Jeg ønsket virkelig ikke for alt i verden å spolere 17 mai for barna mine. Fire stk cytotec satt jeg inn. Pluss en Paralgin Major jeg fikk med meg, for smertene jeg snart skulle gjennom.  Og hadde jeg visst hva jeg snart skulle gjennom, vet jeg faktisk ikke om jeg hadde turt det. Jeg lå i ro i en time, slik jeg hadde fått beskjed om Gikk på badet for å hoppe litt, kanskje det kunne hjelpe kroppen? Jeg lå ytterligere to timer I senga, ingenting. 

Så… plutselig slo det ned som lyn fra klar himmel. Regelmessige, syke smerter som kom i tak. Nøyaktig som rier. Jeg var helt alene, og jeg klarte ikke røre på meg. Det var akkurat dette som var grunnen til at jeg ikke ønsket en medisinsk abort. Jeg var aå redd, hadde enorme smerter, og visste at om noen få timer skulle barna mine stå opp. Som om alt var helt normalt. Slik lå jeg hele natten og vrei meg i smerter. I 6 tiden på morgenen startet aborten. Store klumper begynte å komme ut. Ikke for å være ekkel med dere, men en medisinsk abort medfører faktisk at du med dine egne øyne er vitne til at ditt eget foster kommer ut. 

Faktisk husker jeg svært lite fra denne dagen, årets 17 mai. Jeg husker bare at jeg var i store smerter, samtidig som jeg måtte ta meg av barna. To av de i alle fall. Den siste var hos pappaen sin. “På med penstasen, smil pent til kameraet” Når du har barn, spiller det ikke noen rolle hva du går gjennom. Du kan rett og slett ikke tenke på deg selv. Som sykehuset sier det selv; Selve abortdagen er en typisk sofa-doen-sengen dag. Jeg?  Jeg gikk i barnetog og ropte hipp hipp hurra mens jeg hadde rier og aborterte. Jeg kan med handa på hjertet si at det er den aller verste og mest slitsomme dagen i hele mitt liv så langt. 

85 kommentarer
    1. Sallan. Du må være utrolig fruktbar! Synes forøvrig du tok rett valg for deg og dine barn!
      Bruker du prevensjon som svikter? Anbefaler p stav om du ikke har prøvd det!

    2. Det er en ting jeg ikke skjønner…. Hvorfor deler du dette? Det har ingen positiv innvirkning på verken deg, barnets far eller barna dine. Jeg må rett og slett si at nå ble jeg litt målløs. Jeg håper du har det bra og at alle har det bra… For jeg er rådløs

    3. Trist lesning. Blir rett og slett uvel. Hvorfor holder du på som du gjør? Jeg har alltid syntes at du får veldig mye ufortjent kritikk men dette her er skammelig og skulle egentlig ikke gå ann. Nå har du tre barn med tre forskjellige pappaer og du vet jo hvordan du blir gravid. Ble satt ut jeg nå. Håper for din del at det går bra og at du begynner og ta ansvar og tar vare på deg selv.

    4. Oi, hvor finner du alle disse mannfolka som du puler med… Skulle ikke tro at du hadde tid til å ligge rundt…
      Bruker du ikke prevensjon? Kondom er en fin ting…
      Men du tok et riktig valg!

    5. Som en norsk kvinne, midt i 20 årsalderen er jo dette noe mange dessverre støter på! Men vi har rett til å bestemme over egen kropp, rett til å avgjøre hva vi skal gjøre. Som sykepleierstudent, syns jeg det er viktig at du vet dette! Mange kvinner før deg, har jobbet for at akkurat dette skulle være en mulighet.
      Nå er det ikke vår oppgave å fortelle deg st du kunne snart vært 4 barnsmor, vi kan heller støtte deg, dette var nok ikke enkelt! Mange er raske med å dømme, å skal fortelle deg om hva de mener, dette har de ikke noe med! Men fint du deler, du er ikke den eneste som har gjort det samme, mange unge jenter ser opp til deg! Derfor syns jeg at de ser at det også er mulig å velge selv, selv om valget er vanskelig!

    6. Vet du? Jeg tror ikke dette er sant. Leste i arkivet ditt nå. Du skriver i innlegget fra 17-mai at du hadde en fin men slitsom dag. Alle 3 barna som “løp” i hver sin retning skriver du også om. I dette innlegget skriver du at du bare hadde 2 av dem denne dagen. Og du har oppdatert/ oppdaterer bloggen såpass sjeldent pga din “hektiske” hverdag som hjemmeværende 3-barnsmor at jeg tviler på du hadde oppdatert den på 17-mai hvis dette hadde vært den værste/ mest slitsomme dagen i ditt liv pga en abort. ønsker deg alt godt videre Rannvei.

    7. Haha, hver gang du puler en randome så blir du straffet for det! Dette fortjente du virkelig! Kanskje du forhåpentligvis lærer en vakker dag.

    8. Dere Rannveig hatere. Hvorfor gå inn og lese bloggen hennes om dere mener hun er en drittkjerring , falsk og alt annet dere kommer med . Dere har virkelig lite å gjøre . La hun nå få lov til å skrive om det hun vil uten at dere alle skal skrive negative ting. For en oppdragelse dere har fått av deres foreldre og hvilken oppdragelse har/gir dere barna deres.

    9. God klem til deg! <3 og til deg over her: kanskje Emma var hos pappaen sin, men at de møttes på dagen og da sprang alle tre i hver sin retning?

    10. Så du har vært gravid etter Sienna !? Trudde du aldri skulle drepe ett barn , det har du jo slått hardt ned på. At du tør å ha sex egentlig

    11. Altså, dere over her.. Ranvei har like mye rett til ett sexliv som alle oss andre her selv om hun har barn med forskjellige fedre. Det er kanskje ikke den mest optimale situasjonen å være i, men nå er det sånn det er. Og noen er mye mer fruktbare enn andre, og kan bli gravide selv om dem går på prevensjon. Så stfu, og slutt å døm og rakk ned på andre. Voks heller opp og konsentrer dere om deres egne liv istedenfor. For det er åpenbart at dere ikke har det så bra med dere selv når dere føler dere nødt til å kommentere dritt på internett.
      Ranvei, jeg forstår valget ditt og jeg forstår hvor vondt det må ha vært psykisk og fysisk. Men makan for ei sterk dame du er!!
      Håper alt går bra med deg nå, og at du får en strålende helg <3
      Klem

    12. Hvorfor skriver du som om folk skal synes synd på deg? Det er det jo ikke! Det er elementær seksualundervisning at man kan bli gravid av ubeskyttet sex, noe du tydeligvis ikke har skjønt de første tre gangene.. Og hva skilte dette barnet fra de første tre? Hvorfor lot du ikke dette barnet få leve også? Utgangspunktet var jo det samme..

    13. Hva nå med alle Du dømte for å ta abort? 🙁 der ser man.. noen ganger har man ikke et annet valg! 🙁

    14. Den tabletten (mifegyne) du får på sjukehuset i forkant av ein abort “dreper” ikkje fosteret som du skriver, men hemmer tilførselen av progresteron til embryoet.
      Det er berre 5% som aborterer etter kun å ha tatt denne tabletten. Vil berre ikkje du skal feilinformere folk, det går an å ombestemme seg etter å ha tatt tabletten på sjukehuset og det kan gå heilt fint.

    15. “Jeg vil faktisk gå så langt som å si at abort burde ikke vært lov med mindre mors liv står i fare! Abort burde ikke vært lov, aldri, med mindre du er døende selv… ikke i uke 8, ikke i uke 13, og i alle fall IKKE i uke 22! ”
      Sitat rannveig Heitmann 01.04.14
      Lett å dømme andre før man er i en vanskelig situasjon selv eller hva rannveig?

    16. Blir flau på mange sine vegne her kjenner jeg. Greit jeg ikke er enig med Ranvei i alt hun skriver, men jeg tør å være uenig med fullt navn! Latterlig å skrive hat kommentarer, men likevel være så feig at dere ikke tørr å skrive deres egne navn. Til syvende og sist så er det dere “anonyme” nettroll og mobbere som står igjen som taperen.

    17. Skjønner at dette ikke var lett for deg Rannveig ❤️ Men du tok en modig og riktig avgjørelse for deg selv og barna dine. Jeg er selv helt alene med tre barn og hadde gjort akkurat det samme. Tre er absolutt maksimum av hva ett menneske kan håndtere alene. Når det er sagt ville jeg enten sterilisert meg eller prøvd en annen type prevensjon så dette ikke skjer igjen.
      Synes forresten du virker som en helt fantastisk mor til dine tre små ❤️ Det skal du ha mye skryt for!

    18. ❤ Sånne som deg lager en mer åpen og bedre verden. En verden vi vil ha, men som de konservative jævlene som har kommentert ovenfor her kjemper i mot med nebb og klør. Du er sykt sterk og det er beundringsverdig. Lykke til videre, jeg leser bloggen din og ser veldig opp til deg

    19. Kjære deg. Er dette sant? Grunnen til at jeg tviler er fordi du skrev tidligere at du vurderte abort med Sienna, og ville vært ca like langt på vei rundt 17.mai med henne. Får en følelse av at dette er et innlegg som du skriver litt sånn “sånn kunne det endt”, at d er en oppfølging.. men om dette stemmer så har du virkelig all medfølelse fra meg. Jeg har selv vært igjennom det samme og vet hvor tøft det er. Sender deg uansett mange klemmer 💜 Og vil også si at det virker som du er en super mamma, et forbilde for mange😊

    20. … og en annen grunn til at jeg tviler er at da jeg tok abort fikk jeg bare en pille på sykehuset, og tre cytotec som skulle i skjeden to dager senere. Men d kan hende d er forskjell ettersom hvor langt du er på vei..

    21. Til alle Rannveig-hatere: Får dere en bedre dag ved å slenge dritt? Gjør det deres kaotiske hverdag bedre ved å rakke ned på noen? Og ikke minst – dere er noen mobbere! Eneste forskjell på alle som leser Ranveig sin blogg, og Rannveig generelt, er at hun deler det – noe flesteparten av leserne ikke gjør, og derfor velger å rakke ned på henne. Dere burde sammenligne dere med de beste – strebe etter å være det beste mennesket dere overhode kan være, noe dere har bommet på. Dere eier verken empati eller medlidenhet og det tyder på psykopatiske trekk – no kidding. Mangel på empati er varsellampe #1 til at det er noe ALVORLIG galt med akkurat DEG – ja, DEG som sitter der bak et tastatur og skyter ut svada nonsense. Det er helt greit å mene sitt, men dere burde strengt tatt holde kjeft hvis dere bare har negativt dritt å spytte ut. Jeg heier på deg Rannveig – du er en flink mor (mye flinkere enn mødre som tom. bare har et barn). Du har all medfølelse for det du gikk gjennom, enda jeg absolutt støttet valget ditt. Du er en sterk person som jeg så inderlig håper at kan ta avstand fra slikt dritt du får i kommentarfeltet. De sprer bare negativ energi, og enda jeg vet du er sterk, så vil noe selvfølgelig gå innpå deg. Vær så snill og steng dette kommentarfeltet, slik at disse evneveike menneskene ikke får ødelagt dagen din til deg og dine barn. Disse over her, skjønner sikkert ikke halvparten av det jeg har skrevet engang. Igjen – jeg heier på deg og ønsker deg alt vel. Du er ung og alle har vi våre “feil” vi må jobbe med. Men det er nettopp det det er – feil som kan rettes opp. Håper du får en nydelig dag med de fine barna dine 🙂 Stor klem

    22. Dette var så på sin plass! Håper du virkelig kjenner etter fine egne sårende ord der du dømmer de som har tatt abort med å ha drept sitt eget barn og det skal aldri du gjøre nei! Nå får du kjenne på det selv hva det innebærer!

    23. Enkelte av disse kommentarene er til å få fnatt av,men de får ikke min oppmerksomhet,for det er oppmerksomhet de er ute etter 🙂 Nei den går til deg flotte Ranvei,for at du klarte å sette ord på en slik vond opplevelse,noen ganger kan det hjelpe å skrive det ned.Håper du får en flott dag i lag med dine nydelige 3 barn…<3

    24. Håper du fra nå av ikke kommer med flere “jeg er bedre enn andre fordi jeg gjør ikke sånn” innlegg. Sikter til disse innleggene du hvor du har skrevet om abort at dette er drap, at det skulle ikke vært lov med mindre det gikk ut over mors helse, o.l

    25. Hvordan kan dere være så empatiløse? Dere vet jo ingenting om hennes situasjon eller om hva som skjedde. La henne være i fred. Stå på Ranvei!

    26. Dette innlegget er faktisk sant. Hun skrev om skn fjerde graviditet på en mammagruppe, for flere mnd siddn.

    27. Virker jo ikke ut som alle forhåndsregler blir tatt da, med å forhindre en graviditet? Om begge bruker prevensjon så skal det godt gjøres å bli gravid. En fordel å ikke ha sex rundt eggløsning også. Skjønner ikke at du vil sette deg selv i en slik situasjon som dette gang på gang. Du tok jo det rette valget, men synes det er på sin plass med et nytt innlegg om ditt syn på abort. Tror det vil ha en helt annen tone.

    28. Jeg leste sikkert 30% av kommentarfeltet før jeg gidde opp. “Du blir straffet” “du lyver” “du fortjener det” VIRKELIG? Har dere ikke nok respekt og verdighet for dere selv? Å sitte sånn, som noen små slemme nettroll, gjør meg forbanna!
      Hun har 3 barn, som hun til tross for å ha vært alene, har valgt å beholde. Oppdratt de så og si alene. Hun har EN av fedrene som stiller opp når det måtte trengs. En som har ene i ny og ne. Og en som ikke vil se datteren sin en gang. For meg så er denne kvinnen ett prakt eksempel på hva en god mor og god kvinne er. Det at hun tok å valgte en abort skal dere ikke shame henne for. Hun gjorde det hun så på som best for hennes barn og seg selv.
      Alle voksne mennesker har rett på ett sexliv. Om dette er en fremmed, en hun treffer i ny og ne, en gammel flamme eller kanskje en hun holdt på med, så har det jo ikke noe å si for dere? “Dette er slemt mot faren” hva vet du som skrev den kommentaren om hun ble bedt om abort? Eller om han ikke vil høre om det? Eller at de var så fremmede at de ikke vet hvem hverandre er? Nå sier jeg ikke at det er situasjonen her, men HALLO? Hvis jenten litt respekt og medfølelse. Det er hennes liv, og ja, hun valgte å dele det på bloggen. For bloggere trenger av og til ett sted å lufte og dele hva som er sårbart og vondt. De trenger å skrive det ned, av og til deler de og av og til ikke. Det er opptil de. Har du så jævlig mye i mot det, så slutt å les bloggen. Ikke vær ett leser tall. Ikke synk så jævla dypt at du blir ett nettroll. Respekter andre mennesker for deres valg.
      Å dette med prevensjon. Jeg har blitt gravid på prevensjon 2 ganger. Min tante har blitt gravid med sine 3 barn på 3 forskjellige spiraler. 50% av venninnene mine fikk sitt første barn på prevensjon. Prevensjon er ikke helt sikkert, og ganske ofte så sniker sædcellen seg forbi all prevensjon. Og hva skjer da? Jo, da blir man som oftest gravid. Så ikke sitt der og døm en person for å velge å dele sin historie. Ikke sitt der å ødelegge en person som ønsker å dele sine smerter med sine lesere. Har du noe i mot det, ikke skriv det om det er frekt. Konstruktiv kritikk er selvfølgelig ofte greit, men dere som er direkte frekke, fyfaen! Dere er virkelig SLEM!
      Kjære Ranvei. Jeg håper du klarer å se forbi alle disse slemme, nedlatende og idiotiske kommentaren. For når alt kommer til alt så er dette ditt liv. Du som bestemmer. Og jeg som har lest bloggen din i en god del år, forstår at dette var virkelig ikke ett enkelt valgt for deg. Jeg ønsker deg all lykke og kjærlighet. Og har så ekstremt mye respekt for deg og dine barn. Stå på videre, kjør ditt løp og overse slemme mennesker.

    29. 15:19. 50% av dine venner har fått barn på prevensjon? Da er dine venninner også dårlige på prevensjon eller bruker det feil. Litt av en venninnegjeng du har…

    30. Skjønner ikke åssen det er mulig jeg og skrive så mye stygt som dere gjør.Hvilken rett har dere til og sitte og dømme jenta?.Vel alle jenter kan bli gravide når de kanskje minst aner det eller når det ikke er planlagt.Det er hennes valg om hun vil velge å få barnet eller ikke,og noe ingen andre har noe med.Hva med og heller passe på seg selv og sitt eget liv istedenfor. Folk er veldig flinke til og sitte å slenge med leppa for å fremstå som så mye bedre men det sier litt om dem.Har man ikkenoe positivt å si så er det iblandt bedre og holde munn.Synes de kommentarene er skikkelig stygge,må si at jeg blir helt paff jeg.

    31. Håper denne opplevelsen gjør deg litt mer ydmyk i forhold til å dømme andre som tar abort.
      Jeg har gjort det selv, syns kanskje du dramatiserer smertene litt, unødvendig å skremme. De klumpene som kommer ut er f eks ikke selve fosteret, men koagulert blod, i uke åtte er det ikke stort nok til at det merkes. Det føltes som en kraftig menstruasjon, og jeg ble litt uvel. Slapp dog å pynte meg og gå i 17 mai tog da. Så greit nok, det må ha vært grusomt.
      Leste innlegget ditt om en dødelig 17 mai, hvor du var på tivoli, russetog, barnetog og besøk, og synnes det høres merkelig ut, samtidig som det nok kan stemme. Høres egentlig ganske bekymringsfullt ut, tatt i betraktning dine tanker om abort, du må jo ha vært ganske i ubalanse den dagen.
      Husker også at jeg ikke skulle kjøre bil, etter hva jeg ble fortalt ihvertfall…
      Det var det rette for meg å gjøre, og det var nok rett for deg også. Det er et vanskelig valg å ta, og det blir veldig belastende at abortmotstandere skal stå å rope drap i tilegg. Så kanskje du tenker deg om neste gang?
      Du er uansett heldig som er fruktbar og har tre vakre barn, kanskje du får fler siden, og du er heldig som bor i et land der kvinner har frihet til å velge og ikke blir utstøtt for å være enslige mødre. En del av de som dømmer deg nå gjør det nok på bakgrunn av dine tidligere uttalelser, ikke fordi de egentlig er imot abort. Etisk sett er det ikke SÅ stor forskjell på en p pille, en angrepille og en abortpille, det er jo det samme som skjer, bare noen dagers utvikling imellom, det er nå min mening. Det går en grense ved uke 12, og den er jeg enig i. Før dette blir det derfor galt å kalle det drap også, embryoet er faktisk bare en celleklump… Som naturligvis kan bli til et nydelig barn osv, men det kunne faktisk celleklumpen som ppillene tok knekken på også blitt..

    32. Du har rett, slik enhver annen her i Norge, til å ta abort og jeg tror virkelig at det var det beste valget for deg, men Rannveig, nu har du hatt fire üønskete¨ graviditeter er det ikke på tide å begynne å ta litt mer ansvar? Jeg vet at mannen har like mye ansvar for beskyttelse men du er alt tynnslitt med alle de barna du har.

    33. Nå må du snart lære å beskytte deg… herregud. Eller knip sammen knæra. Blir helt satt ut. Og hvorfor deler du dette?

    34. Du må lese deg opp om prevensjon jente. Du tok rett valg men uansett. Du må begynne å beskytte deg. Ikke fortell meg st prevensjonen har sviktet de (minst) fire gangene du har vært gravid. Bli voksen og beskytt deg.

    35. Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å ha lært noe etter tre barn med tre forskjellige mannfolk? Det er ikke bare deg selv det går ut over, men tre uskyldige barn som må leve uten en pappa eller i dette kaos med så mange forskjellige å forholde seg til. Hvertfall når man har gått gjennom det såpass mange ganger at man kanskje tenker at man vil gjøre det riktig neste gang hvor barnet faktisk også får en far som stiller opp. Og ønsker man ikke barn er det ikke veldig vanskelig å gå på prevensjon? Når du klarer å ta vare på 3 små barn alene klarer du vel søren meg ta en pille om dagen. Til deres alle beste. En abort er heller ikke bra så prøve heller å unngå det da etter antall forskjellige sexpartnere og fails. Men er vel bra at de slipper å få enda et søsken, for Guds skyld. Du er nok heller ikke så utslitt av hverdagen når du orker å produsere så mye.
      Bruk prevensjon!!!!!

    36. Ble helt satt ut!!!! Det hær ska da ikke være mulig.bare tragisk og uannsvarlig av en mor som har vært igjennom det å bli ufrivillig gravid 3 ganger før😱😱nå må du begynne å bruke hode Ranvei..men en flink mor for dine barn,det er du❤️

    37. Hei du! Jeg anbefaler på det sterkeste at du begynner på et prevensjonsmiddel. I dagen samfunn har vi mange varianter av prevensjon, og jeg tror du kan finne et som passer for deg også. Da slipper du å måtte gå gjennom noe så grusomt som en abort.

    38. Abort er ikke et prevensjonsmiddel! Når skal du lære?? Du har fått tre nydelige barn, og nå tok du akkurat livet av et, på selveste 17. Mai. Gratulerer med dagen! Den dagen valgte du å gjøre det mest grusomme et menneske kan gjøre. Du har ødelagt 17. Mai for deg selv for alltid, du vil nå alltid forbinne den dagen med når du tok livet av ditt fjerde barn pga du ikke klarte å bruke prevensjonsmiddel. Nå er det på tide å bli voksen her Rannveig! Du har tre barn å ta deg av, du vet hva det vil si å ha sex og hva som kommer ut av det. At du faktisk valgte å ta abort synes jeg bare er skam. Du burde ikke satt deg selv i den situasjonen enda en gang. Herregud! Du har blitt uplanlagt 4 ganger…..

    39. Hvis du ikke har råd, får du gratis kondomer hos helsesøster 🙂 Bruk det som prevansjon i stedet for abort. De fleste som har ubeskyttet sex vet hva det kan føre til 😉

    40. faens stokk dum er du. abort er ikke det samme som å drepe et barn ditt nek. og som andre sier: lær å beskytte deg eller hold beina samlet. dumme faen.

    41. hore kalles slike som deg , du når ikke lenge i bloggverdenen daa vi alle ser du synker så stadig ned, og det morer meg!!

    42. Anonym 07:28. Legg deg!Så står du opp på rett fot om noen timer! Hore er noen som selger kroppen sin for penger. Spør mamma’n pg pappa’n din om noen timer du.

    43. Jeg blir helt satt ut av alle kommentarene på dette innlegget…. Det er sant at Ranvei har skrevet at hun er imot abort, men hvilken rett gir det dere til å skrive alt dette?! Jeg er selv imot abort, ser at det er noen tilfeller det er rett å ta det på, og jeg vil ikke si at jeg aldri hadde tatt det selv. Jeg tror de fleste tenker ar man er imot dette før man står i situasjonen selv, for det føles jo helt forferdelig å ta bort sitt eget barn. Nå har hun selv tatt abort og har sikkert endret tankemønster rundt dette, og det er greit. Hallo folkens, det må være lov å endre mening ut ifra hva man selv opplever. Tenk på at dere sitter og hakker ned på et menneske som har gått igjennom noe av det mest jævlige ei jente kan gå igjennom. Punktum, finito. Ikke døm for det som har skjedd i forkant for det vet vi som lesere INGENTING om.
      Og hva er dette med at hun lurer mannfolk osv med å bli gravid? Slik jeg har forstått det så er det kun S sin far hun ikke var i et ordentlig forhold med da hun ble gravid..
      Nei, Ranvei, her får du mye ufortjent dritt. Håper du kan åpne opp om dine nye tanker rundt dette å ta abort nå. Fortsett å være en god mor for dine tre, og som mange andre sier: kanskje du burde vurdere å bytte prevensjon?

    44. ❤️❤️
      Enkelte her inne i kommentarfeltet, burde vært abortert. Fæle mennesker er dere!

    45. Har mye respekt for deg, men forstår bare ikke hvordan du klarer å bli gravid 4(!) ganger uten å ville det?!?

    46. Ettersom du tydeligvis blir gravid så fort en mann ser deg naken, burde du kanskje avstått fra sex til du er i et fast forhold. Om ikke det frister, så doble opp på beskyttelsen, p-pille, spiral etc i kombinasjon med kondom. I tillegg vil kondomen som du vet beskytte deg mot kjønnssykdommer. Finnes mye snusk der ute. Ufortjent mye stygge ord her i kommentarfeltet, men du forstår nok at folk reagere, med tanke på dine tidligere uttalelser og nåværende livssituasjon. Du er uansett tøff som velger å dele dette. Respekt.

    47. Line : mye har skjedd siden 2014, og innlegget du hentet ut er 3,5 år gammelt! Fortell meg, har kanskje du de samme meningene som for nesten 4 år siden? Herregud, skjerp deg! Du kan jo ta å google empati, det er nemlig et ord som virker ukjent for deg!
      Og her sitter alle på sin høye hest og dømmer i hytt og pine. Ta dere sammen, håper virkelig dere ikke lærer barna deres en slik oppførsel. Jeg håper virkelig at Ranvei tar deres ip. adresser og publiserer navnene på bloggen, slik at deres venner og familie får se hvilke mobbere dere er!

    48. 02.09.2017 kl.09:42: ja, jeg vet, men gjør det andre til en bedre person ved å rakke ned på henne? Hvis vi skal følge den gylne regel så har Ranvei nå full rett til å hakke ned på andre. Nei, hev deg over hva andre gjør, vær et godt menneske og vis andre hvordan man skal oppføre seg.

    49. Fyfaen æ blir kvalm.
      Håpe ALDRI dokker som kommentere får, eller skal jobbe med unga, for en oppførsel!! Med prevansjon, uten prevansjon, med fast partner, uten fast partner, med 3 unga, uten unga – abort e like forbanna jævlig uansett! Det her e det værste æ har sett, e det rart unga blir mobba i barnehagen når dem har SÅNNE som forbilda? Ekkelt, kvalmt og motbydelig.

    50. Du er sterk, Rannveig! Det må ha vært et tøft, men riktig valg. Om abort er riktig eller ikke, avhenger av valget til den som tar det!

    51. Det er virkelig helt utrolig at du kan ha ubeskytett sex ENDA? Har du ikke livet lært deg én shit siden du ble ung mor?

    52. Har du virkelig ikke lært en dritt etter du har fått tre barn med tre forskjellige fedre?? Og du klager på at pappaene ikke stiller opp! Skjønner jeg veldig godt når du lurer folk på den måten! Du burde vært sterilisert for lenge siden, kanskje finne noe prevensjon som funker ihverfall! Du sier du er stressa osv osv, Du valgte å få tre barn så klapp igjen! Ditt valg! Ta konsekvensene! Merker jeg blir så forbanna på sånne som deg! Klager over ting du selv har satt deg inn i! Ingen tvingte deg til tre barn!

    53. Det er lenge siden jeg har hvert innom bloggen din. Mye har forandret seg til det bedre – CREDS! Ærlig blir jeg sjokkert over de grufulle kommentarene på dette innlegget. Jeg blir direkte flaut over nett-trollene – slike kommentarer hører ikke til noen steder. Kondolerer på det sterkeste. Vil anbefale deg p-stav. Du slipper og uroe deg. Den er veldig trygg! Har testet alle pervanosjonsløsninger + blitt gravid (kondom, piller, plaster og ring). P-staven var den eneste sikre løsningen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg