Hverdagen som alenemor

Det har vært stille fra disse kanter i noen dager. Man kan vel trygt konkludere med at jeg har en del å tenke på, som jeg ikke orker å utdype til hele verden.

Ja, i tillegg til hverdagen med tre søte små som går sin raske, vante, og ekstremt rutinemessige gang i et vanvittig tempo, med skole, lekser, fritidsaktiviteter både ukedager og helger, henting, bringing, barnehage og det som hører småbarnslivet til. For at morningene her skal gå plettfritt for seg uten stress, og at vi rekker å levere jentene i barnehagen i god tid før Nath begynner på skolen klokka 08:25, må absolutt alt være planlagt ned til hver minste detalj fra kvelden før. Vi rekker ikke frokost hjemme, og om de skal ha frokost i barnehagen må de være der senest kl 08:00. Disse tidspunktene vi har å forholde oss til gjør at det er hensiktsmessig å gjøre det slik vi gjør det. 

Ja, å vekke tre barn, kle på to barn, passe på at den siste husker å ta på seg sokker, pusse tennene til ett barn, passe på at to barn pusser tennene sine, passe på at alle mann har på seg jakke, passe på at alt av ting som skal være med, blir med, ut av døra,  inn i bilen, feste tre barn i sine bilstoler, ut av bilen, inn i barnehagen, inn på en avdeling, ut av en avdeling, inn på en annen avdeling for å levere nr.2, ut av avdelingen, inn i bilen med skolegutten, ut av bilen med skolegutten,og inn på skolen for å levere skolegutten. Da, først da, kan jeg ta et dypt åndedrag, vel vitende om at vi rakk det denne morgenen også. 

Ja, jeg er rimelig sliten, og det må faktisk være lov å erkjenne uten at man skal bli hengt for det. Jeg har aldri brukt å ha vondt i hodet, men i det siste sitter jeg nesten med kontstant hodepine. Å være alene om alt kan virke rimelig brutalt til tider. Men samtidig utrolig tilfredstillende å vite at man er selvstendig. Jeg er ikke avhengig av noen i denne verdenen for å få alt til å gå rundt. Det er tilfredstillende, det! Man støter likevel på en del utfordringer når man bare er èn. I går ettermiddag satt jeg å gjorde lekser med Nathaniel, mens Emma og Sienna veldig gjerne ville ha meg med ut på trampolina. Man vil jo gjerne ikke skuffe noen, men som kjent er det ekstremt vanskelig å dele seg selv i to. Så da må de pent bare vente, selv om det kan være vanskelig å forstå. Dårlig samvittighet er også en del av min hverdag, selv om jeg er overbevist om at jeg har funnet en slags balanse hvor jeg i alle fall tror at alle får likt. Blir i alle fall utrolig tålmodige, disse barna mine!

Nå er det helg, og det er vanvittig deilig! Ingen følelse av stress imorgen tidlig, ingen verdens ting vi skal rekke. Bare en etterlengtet, rolig morgen. Størstefrøken dro til sin pappa i går, så nå blir det ganske rolig her den neste uka. Vi skal nyte helgen til det fulle, og det håper jeg dere også gjør!

Ranvei Charlotte Heitmann sitt bilde.Litta snapselfie på slutten her! Rannveigheit på snap, følg meg gjerne ♥

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Du er mer enn god!!! ❤
      Spiser du nok og drikker nok? Hvis ikke kan det være en god grunn til hodepine.
      Ville uansett dratt til legen og fått tatt noen blodprøver.

    2. Høres ut som det er matmangel kan være en årsak her. Synes du virkelig det er et godt forbilde for barna dine? Du kan bli alvorlig syk eller enda verre. Hva skjer med dem da. Sienna har jo ikke en pappa engang. Spis! Dette er en velmenende kommentar, jeg bekymrer meg faktisk :/

    3. Har tre barn selv og leverer de alltid på morgenen. Lille på småbarnsavdelingen, en på storebarn og en på skolen. Vanvittig stress. I tillegg skalket være på jobb innen kl 08. Så er det å hente barn kl 16 ca også hjem. Da har heldigvis mannen middagen klar. Det er stress og det er slitsomt med tre barn.
      Du kan ha en spenningshodepine som kommer fra nakke/skuldre. En betennelse derfra f.eks. Betennelsesdempende kan være smart noen dager hvis det er det som er årsaken.

    4. Jeg er ikke vegetarianer, men spiser lite rødt kjøtt. Det var nok til å gi meg kraftig jernmangel, det igjen gav hodepine.
      Hadde jo lest at man får jern fra fisk og grønne grønnsaker også, som jeg spiser mye av, men det var tydelig ikke nok, ville tatt en blodprøve, det hjalp en del med jerntilskudd. Men viktig å skjekke, ikke bare ta tilskudd, for mye jern er også galt 😉

    5. Til du over her. Jeg er veganer og har aldri hatt jernmangel. Grunnen til at man kan få det er vel om man spiser alt for lite mat. Det har ingenting med å være vegetarianer eller veganer å gjøre. Bare å huske å spise masse mørkegrønne grønnsaker det.

    6. Man kan ikke gjøre mer enn sitt beste, og ingen barn har vondt av å vente på tur eller å ikke få alle sine ønsker oppfylt umiddelbart.
      Men har du prøvd å snu rundt på rekkefølgen om morgenen?
      Jeg hadde også to i barnehagen da eldste begynte på skole, og vi gikk til skolen først, da ble det ikke så travelt om morgenen. Når ungene sto opp halv syv, og vi ikke trengte dra hjemmefra før åtte, hadde vi ganske rolige og fine morgener her altså. Alt var gjort klart dagen før så vi trengte bare stelle, kle oss og spise frokost, det hadde vi god tid til.
      Henger meg ellers på de andre her, du er veldig mager, og ekprimenterer med kosthold. Kanskje du bør ta en tur til lege for noen blodprøver, du må også huske å spise nok mat, ikke bare riktig mat.

    7. Hei, har du mulighet til å dele kjøringen til skolen med en annen familie med barn på samme skole? Så kan du heller hente et ekstra barn når skolen er ferdig… jeg er helt alene med et barn, og føler med deg💘
      Disse nye fasene er heavy, men erfaringsmessig går ting seg til. Og kanskje hodepine kommer fordi for første gang på lenge har du tid til til deg selv.
      Det kommer til ordne seg😊

    8. Hei dersom du ikke har vært plaget med hodepine før ville jeg sjekket hos legen om det ikke går over. Hva med å levere på skolen først og i barnehagen etterpå? I de fleste barnehager så starter ikke aktivitetene før 09.30

    9. Hm, skjønner at det er veldig stress for deg, og at i en periode nå som han nettop har begynt på skolen så skjønner jeg godt du vil følge han inn alene uten små søstrene på slep, men litt senere på året burde du kanskje begynne med en litt annen rekkefølge, han på skolen først, også de i barnehagen. Jeg skjønner at du syns det er stress, men er da en ganske vanelig tid og være klare på? Jeg har 2 barnehage barn og begynner på jobb klokken 8, samboeren min begynner på jobb før barnehagen åpner så jeg gjør det klare og leverer de hver eneste dag, og det helt stress fritt.. alt ligger klart morgenen før, matboksene er pakket kvelden før.. mener det absolutt ikke som en negativ kommentar men hva med og stå opp litt tidligere og slippe og stresse, og heller legge seg litt tidligere på kvelden 🙂

    10. Kan du skrive litt om tiden etter aborten..? Angrer du? Eller hvordan har du d nå ift det? Jeg har selv tatt abort og sliter enormt med dårlig samvittighet. Har to barn nå, men får helt vondt i hjertet av å tenke på valget jeg tok. Er samtidig “godt” å vite at jeg ikke er alene, selv om d ofte føles sånn.. jeg må si jeg ser veldig opp til deg, et forbilde på mange måter. <3 klem S

    11. Nå har jeg to barn og ja det er mye stress. Å jegcmå desverre si at det ikke blir nibdre med årene. Men pkutselig er de tenåringer og klarer det meste selv. Stå på

    12. Tenk om du hadde jobb i tillegg! Noen har det faktisk enda mer hektisk enn deg, naboen min hsr 4 unger i alder 1-6 år, mannen er på rigg i nordsjøen, og hun er i full jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg