Det var ikke min feil.

For femten år gamle meg var definisjonen på en voldtekt en skummel, høy mann som hopper fram bak en busk i en mørk park midt på natten, uten noen tilskuere tilstede. En voldtekt var for femten år gamle meg noe som innebar en brutal handling, en handling som innebar et basketak, utført av en kriminell person, en fremmed. 

Det sitter enda sterkt i minne. Best av alt husker jeg hvordan det fikk meg til å føle meg med meg selv. Skam. Følelsen av skam var helt overveldende, og jeg tenkte også at dette var noe alle andre kom til å tenke om meg. Hore. Det var kanskje derfor jeg aldri sa det til noen før flere år etterpå, ikke min egen familie engang, selv om jeg alltid har hatt et nært forhold til de. 

Jeg var femten år, og jeg ble utsatt for en festvoldtekt. Det innebar ingen basketak. Det var ingen mørk høy mann. Dette var noen jeg kjente. Men for meg, i mitt hode, var dette noe jeg hadde skyld i selv. Det er først i mine senere år at jeg virkelig har skjønt at dette faktisk var en voldtekt, i like stor grad som de som blir utsatt for en høy mann bak en busk i en mørk park midt på natten. Begge er like alvorlige, begge er en seksuell handling mot en person som ikke har samtykket. Det er en krenkelse. Det er en voldtekt.

 

Jeg husker det som det var i går. Jeg var bare femten år gammel. Jeg og bestevenninnen min hadde tatt bussen til en annen by fordi venninnen min skulle besøke kjæresten sin. Da jeg var yngre var jeg ganske vill av meg, så jeg bestemte meg for å dra fra venninnen min og typen hennes, til en fest hos noen eldre gutter jeg kjente litt fra før av. Følte meg kjempekul som fikk henge med de store gutta. Selv om denne kvelden står sterkt i minne, er det bare bruddstykker jeg husker fra jeg hadde tatt en drink. 

Det eneste jeg husker etter å ha kommet til disse guttene, er bruddstykker. Naken. Først i senga til en av guttene. Deretter i senga til en annen av de. Deretter er det eneste jeg husket bruddstykker, bilder i hodet mitt, ute i snøen. Fortsatt naken. Hva disse guttene la oppi rusbrusen min, kommer jeg nok aldri til å få vite. Jeg visste ikke da, men jeg vet nå. For femten år gamle meg, var dette ene og alene min egen feil. Men 23 år gamle, langt mer samfunnsbevisste og ikke minst langt mer livserfarte meg vet bedre. Dette var overhodet ikke min feil. Jeg var ingen tøs, hore eller ludder som ble utsatt for handlinger mot min egen vilje. For å dope noen ned, er en form for tvang. Det er en form for å frata noen retten til å bestemme over sin egen kropp. Jeg visste det ikke da, men det vet jeg nå. 

 

Jeg skriver dette innlegget fordi jeg den gangen trodde det var min egen feil. Det var ingen som hadde fortalt meg at en voldtekt kan bli utført mot deg, av noen du kjenner og stoler på, og at det ikke nødvendigvis innebærer at noen hopper på deg og holder deg nede mot din vilje. Jeg skriver dette innlegget for å øke bevisstheten rundt dette alvorlige temaet. For det er faktisk et samfunnsproblem. At menn tror de kan ta seg til rette. Denne hendelsen har absolutt påvirket meg, Det endret mitt syn på menn og seksualitet, før jeg engang hadde nådd den seksuelle lavalderen. Det er ikke din feil!

Jeg har så mange ganger de siste årene gått runden med meg selv, om jeg skal gå til anmeldelse eller ikke. Etter jeg fortalte søsteren min om dette, tok jeg faktisk et valg om at ja, det skal jeg faktisk gjøre! Det finnes ingen bevis, og disse guttene/nå mennene, kommer aldri til å bli dømt, men det vil kanskje gjøre at jeg kan forsone meg mer med at jeg har gjort det riktige, det eneste rette enhver jente eller gutt som blir utsatt for en festvoldtekt eller en voldtekt generelt burde gjøre. Aldri legg skylden på deg selv. 

25 kommentarer
    1. Takk for at du deler din historie med oss, så trist at det skjedde med deg♡ håpe unge jenter der ute får vite ka dem er verdt og at det ikke er demmes feil slik at flere anmelder.

    2. Jeg skjønner godt at du vil anmelde, selv etter så mange år. Men som du selv sier, så kommer de mest sannsynlig aldri til å bli dømt for voldtekten.. siden det er så mange år siden:( jeg ble utsatt for det samme selv for 11 år siden, men for min del er det for sent med anmeldelse, om jeg skulle ha vurdert det nå. Ettersom fristen er 10 år, såvidt jeg vet! Jeg tenkte på det den gangen det skjedde, men jeg kom aldri så langt. Jeg turte ikke, han var en farlig gutt/mann. Dessverre.. men etter noen år bet karma han hardt i ræva, heldigvis. Og han vil nok aldri være istand til å gjøre det samme mot noen igjen. Takk Gud for det.. du er sterk Rannveig, jeg beundrer deg<3

    3. ^ En voldtekt er en av de sakene som ikke nødvendigvis trenger å ha en foreldelsefrist, så det trenger ikke å være for sent for deg. Realiteten er jo, at de fleste sånne saker dessverre blir henlagt – men det vil alltid ligge i politiets register. Og om vedkommende da gjør noe i senere tid, kan politiet se at han/hun allerede ligger inne på basen, og straffen kan da økes. Så det er veldig viktig å gjøre dette, om en føler seg klar for det! For klar må man være, for dette vil bli en tøff prosess psykisk.

    4. Helt enig med damene over! Hver voldtekt er en for mye, og det finnes så altfor mange menn som tror de er berettiget våre kropper, og at deres sårbare ego er det viktigste i verden.

    5. Sterkt av deg å stå fram med dette. Holdningene til menn må virkelig endres. Derfor er det så bra at flere kvinner tør å fortelle åpent om opplevelser som dette, det er slik vi får det opp i samfunnsdebatten og endrer holdninger og bevisstheten rundt det. Skammelig at noen menn og gutter kan gjøre noe sånt og slippe unna. Anmeld.

    6. Utrolig trist at sånn skjer. Jeg er en streng mamma, så her er det helt uaktuelt at 15 åringen går på fest i det hele tatt.

    7. Føler med deg! 💜
      Min historie er dessverre altfor lik din. Heldigvis for meg, uten å trenge å si det til noen da dette ble lagt merke til av flere på denne festen, gikk rykte hans kjapt rundt og han mistet alle sine venner og han levde med konstant frykt for at politiet skulle finne det ut, noe som føltes godt på en måte, han fikk en viss form for straff, ikke nok, men noe! Jeg husket kun bruddstykker som deg og følte at jeg ikke hadde noen form for ordentlig bevis, derfor jeg ikke gikk til politiet. Jeg er i dag snart 25, og har lagt dette bak meg. Det høres kanskje teit og feil ut, men jeg føler meg heldig som ikke husker alt, dessverre er ikke alle like heldig og må slite med disse sterke minnene som hjemsøker deg . Selvom alle voldtekter skal bli tatt like alvorlig så er det faktisk ille å tenke på de som blir utsatt for grove voldtekter, derfor jeg føler meg “heldig” i forhold.
      Er det bare meg som føler at i hvertfall 8/10 kvinner blir/har blitt seksuelt misbrukt?
      Vi hører jo stadig om flere og flere som blir utsatt og det er skummelt!

    8. Får så sykt vondt i meg når jeg leser dette. For sånne opplevelser ødelegger virkelig synet på en selv, menn, livet og seksualitet. Selv om man kanskje ikke tror det, så påvirker det en.
      Det vet jeg, for jeg har opplevd voldtekt og incest, og alt er liksom… Skeivt.
      Skeivt tenkt, følt og gjort. Med et utgangspunkt man ikke selv kan noe for, blir det ofte sånn.
      Du er så sykt sterk. Får bare mere respekt for deg for dette; å fortelle. Det tar på å si noe sånt.
      Du vil være en enda bedre mor pga dette, og det håper jeg du vet. For du har en erfaring som kan gjøre at nettopp din sønn blir en av de som vet bedre og føler med hjertet, og dine døtre har en mor som ikke har levd under en stein og kan hjelpe dem.
      Beundrer deg veldig for motet ditt og for rollen som mor som du fyller så bra.
      Hvis det ikke er for tøft, er det mulig å skrive noe om hvordan ellers dette har påvirket deg senere i livet? Føler du at du sliter med dette i dag? <3 Du må så klart ikke svare.
      (Og hvis noen kommer med hatkommentarer på dette, så har de mer sympati for voldtektsmenn enn uskyldige mennesker. Og jeg mister enda mer troen på folk.)

    9. Du er knalltøff. Virkelig sterkt av deg å stå frem med historien din. Men det er da ikke menn som voldtar, det er noen stakkarer som ikke klarer å få seg noe på annen måte.
      Tenk å måtte dope ned ei ung jente for å få seg noe, da er man virkelig falt lavt. Aller lavest på rangstigen, søppel og avskum, de som får mest juling i fengsel.
      Anmeld, da plasserer du ansvaret der det skal være, hos avskummet.

    10. hei rannvei!! jeg vil bare si at jeg selv har blitt dopa ned og voldtatt engang da jeg var 16 , og engang nylig på byen.. helt forjævlig. var nå i mai… jeg sjønner det ikke tenker kansje mange , at de kunne skje to ganger… jo den 1 gangen var på fest og andre på et arrangement i oslo. med mange års mellomrom. jeg sto på vip list på arrangementet og så misstenker noe var planlagt her. da jeg ikke fikk vite at jeg kunne ha me folk dit.ble dopa ned og dratt med i en taxi… så folkens pass på hverandre når dere er ute… virkelig og vokne i en leil me to mannfolk uten klær er ikke særlig kult.. måtte flytte ut av oslo og pga angsten, og får en dårlig følelse hvergang jeg tar toget til oslo…
      du kan kontakte meg på mail rannvei om du trenger snakke med noen.

    11. Ble utsatt for noe lignende når jeg var tidlig i tyveårene..full på nachspiel, ble m en mann videre på neste fest..men der var det ingen..hjemme hos han, siste jeg husker er at jeg sitter i sofaen m et glass vin. Neste minne er at jeg våkner av en totalt ukjent mann over meg..og inni meg.. og en han andre sover v siden av??? Fikk brølt høyt og sparket han av meg og kom meg ut. Aner ikke hva som hadde skjedd.. det verste var at jeg ble smittet av en kjønnsykdom. Måtte gå til lege for behandling og fortalte alt til han. Han spurte bare om eg ofte ble så full!!! Sååå usympatisk og fæl. Anmeldte ikke. Prøvde å glemme.. Gikk videre ,selv om det plaget meg i mange år.

    12. Har opplevd å bli invitert med på nach av bekjent, og kommet til en tom leilighet med beskjed om at “de andre kommer snart”. Ingen kommer, for de dro vist på et annet nach. Når jeg spør om ikke vi kan dra dit så er han for trøtt, men jeg kan sikkert sove over. Jeg bodde på andre siden av byen og han sa han kunne kjøre meg hjem dagen etterpå, dum som jeg var tok jeg en drink og sov over..
      Etterpå har han fortalt at jeg lå med han, og de som liksom skulle på nach dit viste jo at jeg ble med.. Har ingenting å komme med, så giddet ikke anmelde..

    13. Du vet i hvertfall hvordan du skal få oppmerksomhet. Dette har du kunnet anmeldt for lenge siden i stedet for å skrive det her åpenlyst.
      Det er jo deg i ett nøtteskall. Tenker du ikke på hva andre tenker om deg!!!?
      Man skriver ikke sånt på en blogg, dette er vel kun for oppmerksomhet og sympati, ikke minst flere lesere og penger til å fø på dine egne barn.
      Skaff deg en ordentlig så slipper du å blotte livet ditt!!

    14. Hei Rannveig! hvorfor skriver du mørk høy man? Høres ut som det bare er mørke menn som voldtar i din verden! skjerp deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg