19 uker

Nå er jeg da i uke 19, bare en uke til jeg er akkurat hallveis i svangerskapet.  Deet er jo bra, for jeg gleder meg veldig til lilletgull kommer !  Som dere sikkert har fått med dere, har jeg vært på ordinær Ultralyd i dag, og det var en helt heeerlig opplevelse.

Av svangerskapsplager har jeg egentlig ikke noe lenger, bortsett fra at jeg tar veldig lett til tårene. 

Av disse såkalte mytene, så må jeg si at det er noe som absolutt ikke stemmer overhodet.  Gutten min har hatt hjerteslag på 155-165/min ..  og det er jo typisk jente-hjerteslag egentlig.   

Når det gjelder navn, blir jeg å avsløre dette om noen dager , vil jeg tro ;- )  Så bare følg med på bloggen min.. 



 ♥På vei: 19 uker og 0 dager (19+0) 

♥Igjen til termin:  133 dager

Kjønn: En liten gutt <3

Utålmodig:  Nei, jeg koser meg !

Navn: Klart, men ikke offentliggjort 

Vektøkning: Ca 10 kg

Melk  i brystene:  Ja ! Råmelk, ganske mye faktisk

Strekkmerker: Nei

Hevelser og vann i kroppen:  Nei

Hodet ned:  Nei

Aktivitet:  Ja, masse ! Tillåme uttapå magen kan man kjenne det ! 🙂 Gutten min har ornklige sterke spark !

Tungt: Nei

Kynnere: Nei

Hodet festet: Nei

Barnerom:  Han blir nok å sove på samme rom som meg det første året hvertfall

Sulten: Nei, ikke egentlig 

Matkick: Mandariner

Plager: Kvalme når jeg blir for trøtt

Humør: Som en berg og dal bane, tar lett til tårene

Sykehusbaggen: Har jeg ikke tenkt på engang

Høygravid: Nei

Fødselsforventninger: Jeg gleder meg masse ! <3

 


19 uker

19 uker

Fra 19 uker og 0 dager til 19 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 250 g 
CRL: 15 cm 
Full lengde: 21,5 cm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder her.

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 17 uker gammelt. Et fettlag begynner så smått å legges under huden. Det vil hjelpe barnet å opprettholde riktig kroppstemperatur etter fødselen. Lanugohårene dekker nesten hele kroppen nå.

Hos jenter dannes eggceller til den store gullmedaljen under svangerskapet, og er på ett tidspunkt i millionklassen. I motsetning til guttene, fødes jenter med alle kjønnsceller de noen gang vil ha. Innen fødselen vil antallet eggceller minke dramatisk.

Hos gutter dannes testiklene i bukhulen (det samme gjelder jentenes eggstokker), og vil først synke ned i pungen nærmere fødselen. Hos enkelte guttebarn skjer ikke dette før etter at de er født, men så å si alle guttebarn har testiklene i pungen innen ettårsdagen.

TIL MOR: En dansende kropp ? en deilig vugge!

19 uker gravid

Kan du tenke deg hvordan det er å bli båret rundt hele dagen? Det er jo faktisk slik passasjeren din har det! Alle bevegelser du gjør merkes. Ikke rart at nyfødte elsker å bli båret rundt, men fortsatt kan vi høre at barn skjemmes bort ved dette!

Har du forresten noen gang tenkt over hva slags bevegelser som er typiske for deg? Er du en med brå og raske bevegelser, eller tilhører du dem som er litt langsommere og mykere i sin rytme? Tenk at barnet nå lærer om verden gjennom dine bevegelser. Danser du vals eller danser du med hopp og sprett, oppleves dette nokså forskjellig. Som du skjønner kan det “storme” på det lille verdenshavet også. Dans kan forresten være en fantastisk flott måte å holde seg i form på.

Både følelsesmessig og fysisk vil du ha stor glede av regelmessig mosjon. Ved å bedre utholdenheten, smidigheten og styrken, vil dette hjelpe deg til å klare den ekstra belastningen kroppen blir utsatt for under svangerskap og fødsel.

TIL FAR: Hva skal babyen hete?
Navnet forteller mye om bakgrunn og identitet. Det bør klinge godt og være enkelt å uttale. Både barnehagekamerater og bestemødre skal kunne bruke navnet. Det kan være en fordel hvis det kan uttales uten store problemer på engelsk eller andre språk barnet kan komme til å bruke. Noen søker sjeldne og uvanlige navn, andre foretrekker enkle og velbrukte varianter. Om det er den religiøse eller mytologiske forankringen, det etniske opphavet eller navnets betyding som skal telle mest, er opp til dere.

Norrøne, nordiske, germanske og latinske navn har vært brukt lenge i Norge. I dag hører vi stadig nye og spennende navn i mediene eller på bussen. Navnelovgivningen er mer liberal, og navnet må ikke lenger ha en dokumentert betydning for å bli akseptert.

Navnebøker der bakgrunnen er beskrevet, kan gi inspirasjon. Flere nettsteder har lignende oversikter. Spør foreldre eller besteforeldre om fjerne forfedres navn. En gammel grandtantes signatur kan være nettopp det dere er ute etter.

Alle navn kan forbindes med noen du har møtt gjennom livet. Når barnet har meldt sin ankomst, glemmer du fort at den ivrige piken på første rad i franskklassen het det samme. Selv de beslutningsvegrende kommer i mål. Når valget er tatt, har man heldigvis en tendens til å være fornøyd. Godt valg!

44 kommentarer
    1. Lagt på dæ 10 kilo allerede ? Shitt .. æ la på mæ kun 10 kilo under hele svangerskape :p kor mye kan man egentlig legge på sæ ?

    2. wow så tynn u er !!
      jeg visste at det var en gutt, høhøø <3 !!
      Ble du happy 😀 ?? håpte du på gutt?..
      stilig hår daa..! åssen syns du tor - even oppfører seg i forhold til at han skal bli pappa?

    3. å legge på seg 10 kilo i hele svangerskapet er lite, da er man kansje ganske overvektig fra før :p og trenger ikke gå opp mer..!!
      det r vanlig alt fra 10 – 30 kg.. ! 😉 og siden rannveig var så fin å slank før hu ble gravid så er d heelt vanlig, hu er jo SLANK fortsatt den rypa 😉
      såå unødvendig å skrive shiit har du gått opp 10 kg allerede.. herregud..
      jeg gikk selv opp en god del.. 21 kg ca.. og nå 4 uker etter fødsel har jeg gått ned alt igjen å er HoTMAMA! så 10 kg i hele svangerskapet da er du litt i underkant om du var tynn i utgangspunktet..

    4. Fin babymage har du 🙂 Når det gjelder pulsen er det ut fra hvor aktiv babyen er akkurat når pulsen blir målt, så myten er nok ikke noe å stole på nei… Ha en videre fin kveld !

    5. ‘har heldigvis bare gått opp 4-5 kilo til nå’
      babyen min veide nesten 5 kilo når hu ble født.. haha, og du hakke gått opp mer en det. jøss kansje du får en minibaby.. på 1-2kilo :p ‘ ironi ‘
      alt veier jo, baby,morkaka,livmoren,blodvolumet øker og blir tungere, vann i kroppen.. så alle bør gå opp 11-13 kg.. det veier graviditeten i seg selv.. såå 4-5 kilo høres sykt lite ut.. kansje du ikke trengte å gå opp mer :p og du som skriver at rannveig ikke er i uke 19 hva veit du om det? og hvorfor gidde å skrive at du vet det så godt.. tror hun vet det bedre en deg, og dessuten er det nå i uke 19 alle drar på ordinær UL såå det så!

    6. Sier meg litt enig med Ellen Beate der ja, for min gutt han lå bestandig rundt 140-150 i Puls, å jeg fikk beskjed fra jordmor at det betydde gutt, siden gutt hadde så høye hjerteslag, å ultralyden bekreftet jo bare det jeg visste fra før av, så myten kan skylles ned i do 😉
      Å super flott mage Rannveig 😉
      Å æ hadde visst rett om at det ble gutt ;p Men uansett gratulerer :-)))
      Å forresten, husk på at graviditetsuker telles ikke på samme måte som vanlige uker, de er kortere 😉

    7. Haha, tenk å si til Rannveig sjøl at ho ikke e 19 uker på vei.. Trur det e Rannveig sjøl som vet best om det. 🙂 Selvfølgelig e ho i uke 19, æ e i uke 17 (snart 18) og det stemmer perfekt overens med våres termindatoa også.. Såååe.. Suck on that failer 🙂

    8. Nei som sagt ha aldri sagt jeg kommer til å få en minibaby! Tror faktisk det stikk motsatte! Men når ikke kroppen min vil holde på maten jeg spiser så er det vanskelig å gå opp i vekt! Er helt klar over at både baby,livmor,morkaken , fostervann å alt det veier noe! Men som sagt var IKKE ute etter å være negativ mot rannveig 🙂

    9. jeg digger bloggen din, gratulerer med 19 uker.
      gleder meg til og se babyen når den kommer til verden håper du fortsetter og blogge etter du har fått baby, fast leser :- )
      stå på!!

    10. Det ville vært litt rart om ho Rannveig sjøl ikke visste kor langt ho va på vei :p Enda når ho har vært på UL idag 😉 Haha, det e så mange som feila me å tru dem vet alt, sia at dem sjøl e gravid å sånne ting :p

    11. Jaa hahah, det har jo noe å si med menssyklusen oxo angående termin 😉 såå jaa SUCK ON THAT FAILER

    12. Å om du nu mene du e 19 uke e det mer enn 133 daga til termin får det e 141 daga igjen når du e 20+1 🙂

    13. ‘ Å om du nu mene du e 19 uke e det mer enn 133 daga til termin får det e 141 daga igjen når du e 20+1 🙂 ‘
      hva er problemet ditt? 🙂

    14. Irritere mæ at enkelte gravide mene dæm e lengere på vei enn det dæm egentlig e, Å at nån får mage fra uke 8 e jo å helt latteli!

    15. Ikke la deg irritere.. å få mage i uke 8 er ikke mulig da.. så det er tull…
      Men hvor fikk u det fra? Hvis noen tror de har fått mage i uke 8 så la dem tro det..
      Men det er nok bare en oppblåst mage.. 🙂

    16. Teitinga! Det her e jo faen ikke nåkka ho har regna ut sjøl! Det her e nåkka ho har fått beskjed om hos sin jordmor! Må dokker nu faen mæ slutte.

    17. Skal jeg si deg en ting? 😀 Det der med hjerteslag burde man tenke litt over!! Når du hører på hjertet til en sovende baby, så vil det vere lavt, om babyen er turbo og styrer på, så er det så klart høyere.. Så alt ettersom om babyen ligger i ro eller styrer på.. Såå.. Såklart er det myte 😛 er ikke noe typisk gutt eller jente.. -Hehe 🙂 Helt utrolig hvor forskjellige mager vokser, jeg får jo høre når folk får vite hvor langt jeg er på vei “driver du og holder inne magen du da altså!” Blir nesten lei meg, vil jo ha søt babymage jeg også!! 🙂

    18. Anonym: Mange blir veldig oppblåst i begynnelsen av svangerskapet, så nei, det er jo faktisk ikke umulig å få mage i uke 8. Men det er jo ikke fosteret som vokser, hvis det var det du mente ?

    19. Michelle: Takk, Michelle 🙂 Ser ikke ut til at det e så mange som vet hvordan man regne ut lengden på et svangerskap her, siden dem mene at æ ikke e like langt på vei som æ sjøl har fått beksjed om :- p

    20. Anonym: Mina prøver jo bare å fortelle hva som er riktig og ikke ! Og hun har helt rett, jeg er i uke 19, enten dere vil det eller ikke !

      En annen ting, dere må jo være forstyrret som kommer å påstår til MEG at JEG ikke er i den uken som min jordmor har fortalt meg at jeg er i .. haha

      Og dette svaret var til alle dere tapere som jo helt tydelig viser at dere er veldig sjalue på meg ;- )

    21. Da feile det jordmora di nåt. Æ e 19+6 idag, å har termin 10 desember, du har 8 daga etter mæ, så da e det vanskelig at du e 19+2.. du e 18+5 ca nu. Å til dæ som mene svangerskapsuke e kortere, Ka du har putta i dæ? Dæm e like lang som ei vanlig uka, altså 7 daga. Jesus folk e dom.

    22. Anonym: Haha,æ trur nok ikke det. Ka feile dæ ? Æ har hatt termin 14 desember, men den ble flytta til 18 desember i går på ordinær UL . DET betyr jo ikke at æ ikke e 19 uke på vei ? Do’h..

    23. Hmmm da er det nok deg anonym det er noe galt med 🙂 jeg har termin 16 desember og er 19 + 1 , det har masse med menssyklus og gjøre også og DU er ikke fagperson skjønner jeg så jeg tror du bare skal klappe igjen og passe på deg selv og ditt svangerskap 🙂 noen er desverre født bedrevitere , må være veldig slitsomt til tider ? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg