21 uker

STATUSOPPDATERING

 

 ♥På vei:  21 uker og 0 dager (21+0) 

♥Igjen til termin:  131 dager

Kjønn:  Gutten min <3

Utålmodig:  Nei, elsker å være gravid ! 

Navn:  Milian Matheo <3 

Vektøkning: Ca 10 kg

Melk  i brystene:  Masse råmelk !  Gul og blank

Strekkmerker: Nei, ingen

Hevelser og vann i kroppen:  Nei

Hodet ned:  Nei

Aktivitet:  MASSE !  Gutten min sparker og styrer veldig mye , og jeg elskerdet

Tungt: Nei , selv om jeg kjenner meg litt “stappet” avogtil

Kynnere: JA, wtf..   

Hodet festet: Nei

Barnerom:  Han skal sove på samme rom som meg

Sulten: Nei, ikke egentlig 

Matkick: Alt med sjokolade :/

Plager: Slapphet og humørsvingninger

Humør: Som en berg og dal bane, tar lett til tårene

Sykehusbaggen: Har jeg ikke tenkt på engang

Høygravid: Nei

Fødselsforventninger: Jeg gleder meg masse ! <3

 


Sykt å tenke på at jeg allerede er 1 uke over hallveis i svangerskapet..  tiden går så fort !  Bare 19 uker igjenn til jeg får møte min kjære sønn og holde han i armene mine, mitt alt <3 

Det er jo strengt tatt ikke lenge til, eller hva sier dere ? Har termin 18 desember for de som ikke har fått deet med seg 🙂 

 



 

Magen bare vokser og vokser !  Og jeg ELSKER det !  Elsker magen min, og alle sparkene jeg får av lille gutten min, jeg ligger å holder meg på magen og smiler hver gang !  

Han liker forresten veldig godt å sparke mammaen sin i blæra, noe som ikke er akkurat videre behagelig .. haha ! 

Gutten min <3 

 



 

 

21 uker

21 uker

Fra 21 uker og 0 dager til 21 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 400 g 
CRL: 17,5 cm 
Full lengde: 26 cm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alderher.

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 19 uker gammelt. Det er svært aktivt og har fremdeles god plass i livmoren. Du kjenner sannsynligvis mange av bevegelsene, men ikke alle. Nå som fosteret kan sove, vil det sakte men sikkert få rutiner rundt dette. Men ikke forvent at de passer overens med dine egne. Både fostre og små barn har en tendens til å bestemme døgnrytmen selv. Du oppdager gjerne at fosteret er aktivt når du legger deg.

Selv om fosteret har vokst mye, er det svært tynt og spinkelt ettersom fettlaget ikke er særlig tykt ennå. Fosteret fortsetter å gjøre pusteøvelser hvor det trekker fostervann inn i lungene og ?puster? det ut igjen. Fordi det er fullstendig omsluttet av fostervann, er barnets bevegelser mye mer delikate og flytende enn etter fødselen når tyngdekraften gjør enkelte bevegelser umulige fordi musklene ikke er sterke nok. Derfor kan barnet virke litt klumsete og ukoordinert den første tiden. I livmoren kan barnet derimot boltre seg fritt med både kollbøtter, boksing og harde spark.

TIL MOR: De deilige sparkene!

21 uker gravid

Du har kanskje kjent dem lenge, men nå er det ikke tvil i din sjel lenger. Det er babyen som rører på seg, og det opptil flere ganger om dagen. En liten vilter krabat som lever sitt eget liv inne i deg, og som gir deg stadige bevis på sin eksistens.

Disse sparkene vil antagelig være med på å prege dagene dine heretter. Både på godt og vondt. Har du ikke kjent noe, vil du bli engstelig, og sparker det “stup i ett” kan du bli sliten og håpe at det snart roer seg litt. Det kan være godt å vite dette:

Bevegelsene som barnet gjør forplanter seg gjennom veggen i livmoren til følsomme nerveender i bukveggen din. Om du kjenner sparkene eller ikke, vil derfor være avhengig av hvordan babyen ligger, hvilken retning sparkene har og ikke minst styrken på sparkene.

Ligger barnet en dag med ansiktet sitt vendt inn mot din ryggraden din, vil du ikke merke det korte, skarpe støtet som du kjenner når babyen sparker mot magen. Husk at alle barn er forskjellige, også i måten de oppfører seg på i mors liv. Ikke sammenlign dette barnet med barnets søsken, eller med en annen gravid kvinne som er kommet like langt som deg.

TIL FAR: Parforholdet
Svangerskap og familieforøkelse setter par på prøve. Det er biologisk slått fast at kvinner kan forandre alt fra lynne til shoppingvaner under graviditeten. Å være en trygg, forståelsesfull og kjærlig partner er en balansekunst. Oppgaven blir ikke mindre umulig når hun er full av svangerskapshormoner.

Misforståelser oppstår lett under graviditeten. Mor føler daglig på sine svangerskapsplager og har begynt å knytte relasjoner til barnet hun bærer. For deg er det meste uendret. Menn kan føle at mor er mest opptatt av barnet, og at de selv kommer i andre rekke. Mangel på seksuell nærhet kan forsterke denne følelsen.

Prioriter de gode samtalene. Ta initiativ og spør om hennes følelser og bekymringer. Lytt til det hun sier. Du trenger ikke være enig, men prøv å forstå henne før du kommer med egne synspunkter. Det er befriende å sette ord på følelsene.

Dersom problemene gjennomsyrer hverdagen, kan dere vurdere samlivsterapi. En fagperson har gjerne gode råd. Heldigvis er dette ikke lenger særlig tabubelagt. Det handler tross alt om å legge grunnlaget for et rikt familieliv

 

3 kommentarer
    1. Gutten min er også veldig glad i blæra mi :O ikke gøy :p men gruer meg til ribbeina skal få gjennomgå igjen , de var blåe når jeg gikk med jenta mi, skikkelig vondt til tider !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg