22 uker

 

 

 ♥ I dag er det fredag 12. august, og du er 22 uker ut i svangerskapet. Det er 18 uker og 2 dager igjen til din termin, søndag 18. desember ♥




 

HAHA, litt forskjell eller ? ;- ) 



Som jeg sier nesten hver ukesoppdatering, SÅ utrolig FORT tiden går med lille Milian Matheo i magen !  Allerede 2 uker over hallveis fullgått svangerskap, det er ikke værst i det hele tatt !  Sparkene er som tidligere sagt,  veldig tydelige , og jeg kjenner spark hver dag.  

Lille Milian Matheo liker å sparke mammaen sin veldig godt, og mammaen liker veldig godt å kjenne sparkene hannes <3  <3 

GUD jeg elsker å være gravid ! Har forresten aldri følt meg mere attraktiv, som nå. Jeg har ordentlige former, og det syns jeg er kjempe positivt , da jeg var VELDIG tynn før svangerskapet.  

Det er så vakkert å være gravid, skjønner virkelig ikke folk som kritiserer kroppen til en gravid kvinne. De vet virkelig ikke hva de prater om ! 

 

Nå i det siste har jeg begynt å tenke på at det jo faktisk ikke er så lenge til fødselen. Jeg gleder meg enormt mye, er ikke skremt eller redd i det hele tatt ! Den eneste personen jeg atm vet at jeg skal ha med på fødselen, er mammaen min.  Om jeg får meg et seriøst forhold før den tid eller noe sånt så blir jeg jo selvfølgelig å ha han med.  Man skal jo ha folk under fødselen som man er glad i og som støtter deg, sant :- ) 

 

 

STATUSOPPDATERING

 

 ♥På vei:  22 uker og 0 dager (22+0) 

♥Igjen til termin:  18 uker og 2 dager (126 dager)

Kjønn:  Gutten min <3

Utålmodig:  Nei, elsker å være gravid ! 

Navn:  Milian Matheo <3 

Vektøkning: Ca 10 kg , kanskje litt mere

Melk  i brystene:  Masse råmelk !

Strekkmerker: Nei, ingen

Hevelser og vann i kroppen:  Nei

Hodet ned:  Nei

Aktivitet:  MASSE !  Gutten min sparker og styrer veldig mye , og jeg elskerdet

Tungt: Nei , selv om jeg kjenner meg litt “stappet” avogtil

Kynnere: JA, wtf..   

Hodet festet: Nei

Barnerom:  Han skal sove på samme rom som meg

Sulten: Nei, ikke egentlig 

Matkick: Alt med sjokolade, og jeg tenker på leverpostei HEELE tiden, men det er desverre noe jeg ikke kan fordra.. 

Plager: Slapphet og halsbrann

Humør: Som en berg og dal bane, tar VELDIG lett til tårene.

Sykehusbaggen: Har jeg ikke tenkt på engang

Høygravid: Nei

Fødselsforventninger: Jeg gleder meg masse til å holde gutten min i armene mine  ! <3

 

Vekt: 450 g 
CRL: 19 cm 
Full lengde: 27 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 20 uker gammelt. Hjernen begynner en vekstperiode som vil vare til barnet er fem år gammelt! Øyebryn og hår blir mer synlig og fosteret beveger øynene oftere. Slike øyebevegelser kan ses ved ultralyd.

Nå dekker lanugohårene hele kroppen, men det er mest rundt hodet, halsen og ansiktet. Beina begynner å nærme seg endelig lengde og proporsjon i forhold til kroppen, og musklene i både armer og bein blir sterkere slik at bevegelsene også blir kraftigere. Samtidig fortsetter skjelettets brusk å omdannes til bein.

Immunsystemet er ikke fullt utviklet ennå, men vil kunne hjelpe til å beskytte den lille kroppen mot infeksjon.

Hos gutter begynner testiklene nå å trekkes ned mot inngangen til pungen.

TIL MOR: ? Kroppen din er unik!

22 uker gravid

Det er bare din kropp som utvikler seg slik som det er riktig for deg. Selv om du har venninner med samme termindato, vil hver kropp ha sin fasong og sin størrelse.

Kroppsbygning og høyde betyr selvfølgelig mye. Vær stolt av kroppen din! Gled deg over forandringene. Livvidden blir borte, men ikke for alltid.

Noen gravide får hevelser, eller ødemer som det kalles, i bein og føtter. Noen kan også våkne om morgen med hovne og kraftløse fingre. Sirkulasjonsøvelser kan hjelpe på disse problemene. Roter anklene i små sirketbevegelser, først med klokka, og så motsatt vei.

 

Benytt enhver anledning når du sitter eller ligger til å legge bena litt høyt. Ikke bruk stramme sokker eller noe som strammer i det hele tatt. Knip sammen og åpne opp hendene noen ganger, og du vil merke bedring.

Kløe kan også forekomme, spesielt på magen der huden strekkes. Bruk gjerne en fet krem. Massasje av huden vil stimulere blodtilførselen og lindre plagene. På apoteket kan du få kjøpt “Hvitvask” som du kan smøre på huden hvis kløen virkelig plager deg. Vær nøye med luftige klær (helst bomull), og tenk etter om du har vært for generøs med vaskepulver eller skyllemiddel. Unn kroppen din alt godt! Kanskje trives den best uten klær?

 

TIL FAR: Fortsatt en av gutta!
Før var kameratgjengen din viktigste institusjon. Det var her du fikk tryggheten som gjør deg til den du er i dag. Dere spilte fotball på løkka og ga hverandre råd. Du kunne fortelle om oppturer og nedturer i kjærlighetslivet både to og tre ganger uten at de gikk lei. Nå er du i ferd med å bli familiefar, men du er fortsatt en av gutta.

Kontaken med gutta må pleies selv om familien nå skal ha høyeste prioritet. Hold avtaler, og ikke lov deg bort til noe du innerst inne vet du ikke rekker. Det er ikke populært å trekke seg fra årets guttetur i siste liten. Alle vil derimot akseptere et tidlig avbud.

Gutta vil sette stor pris på familieforøkelsen, men ikke overvurder deres begeistring.

De er fornøyde når de vet at alt står bra til med 

den lille familien. At babyen har begynt å spise brokkoli og gulrøtter, er nyheter som bør forbeholdes besteforeldre.

De fleste menn har behov for å snakke om bekymringer og utfordringer i svangerskapet. Nære venner vil sette stor pris på at du åpner deg. Selv de som aldri har hatt befatning med gravide, kan lytte og komme med synspunkter.

Snart er det nestemann i gjengen sin tur. Da er det du som blir eksperten og kan gi råd om svangerskapskvalme, amming og bleieskift.



17 kommentarer
    1. fin du e,men kristina gjør som alle ungdomma gjør, drikk å har det gøy når man e ungdomma,åsyns det e livet, det kommer etterhvert for ho åsså, ho e ikke gravid, det e du som e, masse jobb å mye du miste, men det kain være bra for dæ, vi vet ikke, skulle bare si det rannveig, gla i dæ fordet, ingen e lik 🙂

    2. Oi , du får meg til og tenke når du sier det ikke er så veldig lenge igjen :O wææ ! Har masse igjen og ordne ! Vi har jo termin veldig tett :)) blir gøy og se hvem som får først ! 😀 jeg hadde med meg mamma og mannen min da jeg fikk jenta mi og det var veldig betryggende og ha de der ^^

    3. Anonym: Nei, ingen e lik. Æ har ikke nåkka til overs for Kristina , desverre. Ja, vettet kommer nok til ho også snart. Blir braa 🙂

      Æ miste ingenting av å være gravid, æ har drokke å tulla og rast fra mæ så mye at det ikke e nå tap for mæ at æ ikke kan feste lenger. Elsker å være gravid, beste som har skjedd meg 🙂

    4. Stine: Hihi, når har du termin ? 😀 Jaa, det blir altså spennende å se ! Ja, det vil jeg tro, sku nesten ønske jeg hadde en mann jeg også ! 🙂 Men blir bra å ha med mamma hvertfall , så får vi se hva som skjer framover og sånn 🙂

    5. du har den fineste magen jeg har sett på lenge. synes den er super søt. og når jeg se vor nydelig moren er så kan jeg tenke meg lille millian også blir nydelig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg