26 uker

 

 

 Jeg er i dag hele 26 uker på vei ! Helt fantastisk, det finnes ikke tvil når jeg sier at dette har vært de 26 beste ukene i hele mitt liv !  Til tross for at ting ikke er, eller kommer til å bli i næærheten av hva jeg hadde sett for meg at det sku bli.   Men jeg smiler likevell ! For jeg har nemlig verdens herligste og mest dyrebare skatt inni magen min, som jeg elsker og alltid kommer til å elske mere enn noe annet her i verden ! ♥

 

Nå er det bare 6 dager til jeg drar på 3D ultralyd for å se lille prinsen min (mest sannsynlig) siste gangen mens han ligger inni magen min.  Og det er ikke lenge igjenn til jeg blir mamma ! 100 dager, Tenk DET dere !  Jeg har virkelig fått livets beste gave , og det er jeg kjempe takknemlig for ♥

 

 

♥På vei:  26 uker og 0 dager (26+0) 

 ♥Igjen til termin:  14 uker og 2 dager (100 dager)

Kjønn:  Gutten min <3

 Utålmodig:  Njaa..  liker å være gravid, men jeg kjenner at det begynner å bli tungt å være alene i svangerskapet når jeg ser alle andre som kommer til å bli lykkelige familier, og har barnefedre som støtter dem osv.. 

Navn:  Milian Matheo <3 

♥Innkjøp: Har alt nå, bortsett fra bilstol, babycall og stellebord

Vektøkning: 12 kg ca

Melk  i brystene:  Masse råmelk

Strekkmerker: Nei, ingen

Hevelser og vann i kroppen:  Nei

Hodet ned:  Nei

Aktivitet:  MASSE ! Han styrer spesielt mye om natten, så døgnet mitt blir ganske snudd opp-ned.. 

Tungt: Magen vokser i rekordfart nå, så jeg tipper det er like rundt om hjørnet til at det blir tungt.

Kynnere: Ja, og det begynner å bli ganske plagsomt.. kan nesten ikke gjøre noe uten å få kynnere

Hodet festet: Nei

Barnerom:  Han skal sove på samme rom som meg

Sulten: JA   ! Den ekstreme sulten har returnert, desverre … 

Matkick:  Vanlijekrem, skogsbacon og sjokolade

Plager: Leggkramper og ganske hyppig med kynnere. Og nå har kvalmen også kommet tilbake..

Humør: Huff, virkelig ikke bra i det siste.. mye grining på meg ! 

Sykehusbaggen: Har jeg ikke tenkt på engang

Høygravid: Nei

Fødselsforventninger: Jeg gleder meg masse til å holde gutten min i armene mine for første gang   ! <3

 

 

 

 

 26 uker gravid

 

 

Vekt: 900 g 

CRL: 22,5 cm 
Full lengde: 31 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.

Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.

Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

TIL MOR

Trekk pusten dypt og fyll deg med nye tanker. La kreativiteten fylle deg og barnet ditt.

Unn deg noen gode sanseopplevelser hver dag, og la tankene få frihet til å vandre langt av gårde til fantasiens verden. Kanskje kan drømmene dine være med å stimulere deg?

Og hva med leken – når tok du deg sist tid til å leke? “Vi slutter ikke å leke bare fordi vi blir eldre, men vi eldes fordi vi slutter å leke” sies det. Øvelser kan også være lek. Her har du og partneren din en flott mulighet. Det er både nyttig og deilig å ta seg tid til øvelser. De forbereder kroppen din og gir mental styrke til dere begge.

Bekkenbunnen nevnes alltid i forbindelse med svangerskap og fødsel. Bekkenbunnen er en svært viktig del av din kropp, og bør vies oppmerksomhet. Bekkenbunnen er en slags hengekøye av muskler. Den danner en trakt som støtter livmoren, tarmen og blæren og lukker inngangen til skjeden, endetarmen og urinrøret. Disse musklene blir mykere og slappere i svangerskapet. Dette kan du motvirke ved å gjøre øvelser. 

TIL FAR: Babyutstyr
Du er en skikkelig utstyrsfreak og en gadget guy. Livet ditt er spekket med det meste innen hardware, software og menswear. Med babyen følger en ny og uendelig utstyrsverden.

Det er viktig å kjøpe den riktige barnevogna. En kombivogn består av en sittedel som er med hele tiden, og en løs bag som plasseres i sittedelen i de første månedene. En duovogn har egen sovebag som erstattes med sittedel når babyen blir stor nok. Sørg for å få en grundig demonstrasjon, og be om å få prøve vogna en tur rundt i butikken. Vogna må være god å trille. Noen er så lave at det ser ut som far triller dukkevogn når han er på tur. For noen er utformingen det viktigste, for andre teller det mer at vogna tar liten plass i bagasjerommet.

Ved kjøp av bilsete er vekt og sikkerhet viktige kriterier. Nyere biler har egne festemekanismer som gir en ekstra trygghet. Vær skeptisk til kjøp av brukt sete, og husk å montere setet riktig!

Et par strøk med vannbasert maling gjør en brukt barneseng god som ny. Bruk en gammel kommode som stellebord. Det er viktig at den er dyp nok, står støtt, og at du monterer kanter. Kikk på eksisterende modeller for inspirasjon.

Det er ikke lett å velge riktig utstyr. Hva med spisenetting for eplebiter, smokkesterilisator eller en syngende potte? Vent til behovene melder seg!

 

26 uker

14 kommentarer

Siste innlegg