Myter og misforståelser om svangerskap

 

 

Jeg får stadig vekk kommentarer fra folk slik som

 “herreguuud, du er en dårlig person fordi du tar sol når du er gravid ” Eller ” Heeerreeguud, du er en dårlig person fordi du bleker håret ditt når du er gravid “

Begynner å bli temmelig lei kommentarer i den kategorien, så da lager jeg like godt et innlegg hvor jeg bekrefter/avkrefter myter rundt ting man kan gjøre og ikke gjøre , osv, i svangerskapet, ting som folk bare “tror” fordi de har hørt det fra en eller annen plass.  

Her en noen vanlige missoppfattelser rundt svangerskapet ! :- ) 

 

 


UV-strålene fra solarium og vanlig sol skader fosteret, og derfor er soling skadelig under svangerskapet! 

Strålene trenger bare 0,5 mm inn i huden, og jeg skal love deg at babyen ligger langt lengere inn enn det. 

Det man derimot skal være litt forsiktig med, er å bli altfor varm.  Men for all del, man kan godt ligge å svette litt i solariumet uten at babyen blir hjerneskadet ! Jeg blir igrunn litt irritert på folk som påstår at solarium er farlig, når min egen JORDMOR og LEGE forteller meg at det ikke er farlig i det heletatt. 



 


Røyking i svangerskapet er svært skadelig for fosteret, og øker risikoen for misdannelser.

 

Røyking gjør at barnet får mindre næring. Det øker sjansen for feil i organutviklingen og lav fødselsvekt,øker risikoen for at barnet blir født for tidlig,øker risikoen for spontanabort, og for fosterdød sent i svangerskapet, øker risikoen for krybbedød, øker risikoen for at barnet får astma og luftveisinfeksjoner. Røyking øker også risikoen for at barnet får atferdsforstyrrelser og lese- og skriveproblemer.

 

Personelig syns jeg ikke graviditet og røyking hører sammen noensteder! Har man valgt å fullføre svangerskapet, så er det visse ting man må ofre.. ENKELT og greit ! Er man ikke villig til å ofre noe så meningsløst som røyking for noe så meningsfullt som sitt eget bar, ja da har man et problem !

Noe som gjør meg SKIKKELIG forbannet, er personer som sitter å forsvarer røyking i svangerskapet, bare for å ikke få så dårlig samvittighet. 


 

♥ Man kan ikke ha sex når man er gravid

Mange spørr meg om man kan ha sex selv om man er gravid.  Klart kan man det !  Det er til og med sunt, og det øker visst nærheten mellom mammaen og pappaen.. dette kan jeg selv skrive under på!

Og klart man kan ha sex med andre enn barnefar, for det er jo ikke alle som har barnefar der, da inkludert meg selv.  Man kan godt ha sex med andre, men dette er da en smaks-sak..  jeg klarer for eksempel ikke tanken på å ha sex med noen andre så lenge sønnen min ligger i magen min, men det kan jo fort hende at jeg endrer mening. Hehehh



 

 

Man kan se på mageformen til den gravide om hun bærer en jente eller en gutt

Dette er svært individuelt fra kvinne til kvinne, og fra svangerskap til svangerskap. Jente eller gutt, det har ingenting å si for mageformen.  

Mange andre faktorer spiller derimot inn når det kommer til formen på gravidmagen;  Jeg kjenner serriøst at jeg blir litt småflau når personer som er 10-11 uker på vei påstår at de bare VET at de har GUTT i magen, fordi hun ser det på mageformen.. ett ord dukker opp i hodet mitt da ; LOL ! 


 


 

♥Alkohol i svangerskapet er svært skadelig for fosterutviklingen, og selv små mengder tredobler risikoen for spontan abort

Alkohol har svært uheldige virkninger på fosterets utvikling, og selv et glass vin tredobler risikoen for spontanabort de 12 første ukene av svangerskapet.  Alkohol er svært skadelig hele svangerskapet, ikke bare i begynnelsen, selv om det er i begynnelsen fosterets organer har den mest kritiske perioden for ytre forstyrrelser.

Jeg har enda til gode å se en gravid drikke alkohol, og det er jeg veldig glad for. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg ville reagert..  det hadde hvertfall provosert meg sykt mye ! 

 



 

♥ Farging / bleiking av hår skader fosteret, derfor skal man aldri farge/bleike håret i svangerskapet

Dette er for det meste usant , farging og bleiking skader absolutt ikke fosteret så lenge man ikke står å sniffer bleikingen ! Det som skader fosteret derimot, er de kjemikaliene man puster inn mens man holder på med fargingen. Derfor, hvis man bruker munnbind eller har noe annet forran munnen / nesen, så går det helt fint ! Jeg har selv mange ganger bleiket håret mitt under svangerskapet, og jeg har fortsatt en fullt levende babygutt i magen ! 

 

 


 

Det er bare de 12 første ukene av svangerskapet det er mulig å spontanabortere

Det er sant at det er de første 12 ukene det er størst risiko for spontanabort. Faktisk ender hele 50% av alle svangerskap med spontanabort innen utgangen av uke 12.   Etter dette synker risikoen for spontanabort kraftig, MEN det er framdeles mange som sponanaborterer senere i svangerskapet. Jeg vil si at han man kommet over uke 20, så er man temmelig sikker. Etter uke 22 kalles det ikke spontanabort lenger, men dødfødsel. 


36 kommentarer
    1. Man kan se på mageformen om man får gutt eller jente, så sant man ikke er veldig stor fra før da. Men ikke så tidlig som i uke 12. Rundt uke 30 kunne man se at jeg ventet gutt, fikk kun magen. Ingenting på hofter, lår eller noe. La på meg 8 kg og hadde skikkelig strutte-mage.
      Flere venninner, som ventet jenter, la på seg spesielt på hoftene og lårene.

    2. bra innlegg! særlig det med røyking.. lite som e verre enn gravide jente som sitt å forsvare røykinga dæmmes.. sånt kan ikke forsvares, rett og slett 😛

    3. Man kan ikke se det nei. Jeg fikk jente og hadde en kjempestor mage.. større en hva de fleste får og bakfra kunne man ikke se det engang.. mens ei venninne fikk gutt å hu ble bæælfeit og fikk ikke så stor mage.. så det er t u l l …

    4. dæ der me at man kan sjå kjønne på magen e vell heller et gammelt “kjærring råd” 🙂 som oftes stem di, men det finns selvfølgeli unntak 🙂

    5. er nok ikke sant at man ser på mageformen om man venter gutt eller jente.. Hører de aller fleste sier at får man gutt så ser man smashing ut, får man jente stjeler jenta skjønnheta fra mora og mora blir seende ut som.. tja, noe fælt iallfall og blir feit. Vi kan ta meg som et eksempel. Jeg venter jente og jeg har lagt på meg 1 kilo på 25 uker.. Det har nok mye med “hva man gjør det til” under svangerskapet, så å komme å skylde på at det er på grunn av kjønnet til barnet at man blir feit under svangerskapet blir helt feil. Skal ikke stryke alle under en kam når jeg sier at det er hva man gjør det til, men i de fleste tilfeller av stor vektøkning i svangerskapet har mye med at mor selv setter seg på ræva, stapper i seg alt mulig dritt og bruker unnskyldninga “jeg har lov, jeg er gravid”. Det er fælt.. Skjønner ikke at folk gjør det mot verken seg selv eller barnet.

    6. “Ligner magen en basketball og sitter lavt, blir det en gutt. Ligner den en vannmelon og sitter høyt, blir det jente. Dersom det ikke synes bakfra at du er gravid, venter du en gutt. Ses det tydelig, ventes en jente.”
      Marielle, du som mener at mageformen kan si om man får gutt eller jente..
      Jeg mener dette er en stor myte!
      Dette er helt individuellt og magen blir formet etter slik kroppen til kvinnen er bygd.
      Myten ovenfor stemte i allefall ikke på meg.
      Jeg trodde fra jeg ble gravid at jeg fikk en gutt, ikke pga mageform eller hjerteslag eller noe, jeg hadde det på følelsen.
      Magen min var rund som en ball, satt langt nede og det gikk ikke ann å se bakfra at jeg var gravid.
      Jeg fikk en jente. Og jeg tror at mageformen ble slik fordi jeg alltid har vært veldig tynn. Jeg la på meg 11 kilo som gikk bort iløpet av to uker, nå veier jeg 44 og magen min er like flat som den var.
      Min mening er at mageformen kommer etter hvordan kroppsbyggingen til kvinnen er:)

    7. Man kan nok ikke se på mageformen hva man venter uansett hvor langt på vei man er 🙂 Jeg venter gutt, men absolutt alle som kommer og spør hva jeg får sier først ‘Er det jente du får du, da?’ pga at jeg har lagt på meg overalt ellers også. Det er nok helt individuelt dette med hvor vekta legges 🙂

    8. fin blogg: Njaa, tror nok som oftest at de IKKE stemmer, men at noen ganger stemmer det. Er vell ikke noe fasitsvar på hvordan en gravid kvinne ser ut uansett kjønn på babyen :- )

    9. Fotograf Benedikte Bull: Nei, er sant som du sier ! Man har som oftest selv skyld i hvordan man ser ut, å skylde på jenta eller gutten i magen er jo litt drøyt.. Man blir som man spiser( OG gjør forsåvidt) heter det jo :- )

    10. Cathrine: Det er nok en stor myte som du sier, og heller noe som ved en tilfeldighet kan stemme avogtil. Men det blir nok bare med tilfeldigheten, fordi man som gravid blir slik kroppen til kvinnen er bygd ja :- )

    11. Mye av dette over er sant..
      Men jeg er ikke enig ang solarium.
      I det første trimesteret da alt dannes blir man frarådet mot å ta solarium, når man er gravid blir man fortere overopphetet, og det er dette som ikke er bra..
      Samtidig som at huden forandrer seg mye under svangersakpet og det da kan føre til pigmentflekker (det er jo ikke farlig, men det blir ikke borte og er ikke mye pent). Solarium er ikke noe man MÅ ta, så synes man kan la være under svangerskapet.
      😉

    12. Vet du at, i mange tilfeller så kan man faktisk se om der e gutt eller jenta på magen 🙂 E dæffår dæm sir det 🙂 men sælfølgeli så e det jo ikke bestandig 🙂

    13. Du burde ikke bleike håre i de ukene da øyene skapes i hvertfall, en jeg kjenner er sjeløyd bare fordi moren dro på besøk til en som malte et romm i huset da hun var gravid. hun dro da ganske raskt men hun fikk likevell sjeløyde øyne. Hun fant senere ut at dette var uken hvor øynene skaptes. Sterke lukter kan være fali for mange ting.

    14. Enig i det du skriver. En av grunnenen til at hårfarging eller bleking ikke er “bra” under svangerskapet er pga du kan miste mye har i forhold til før 🙂 når man er gravid løsner håpret lettere 🙂

    15. Karianne: Det gjør jeg aldeles ikke, foreslår at du leser bloggen min litt mere nøye før du kommer med en påstand som dette. Jeg sluttet å røyke allerede i uke 13. Do’OH

    16. Synest at du burde tenke over hvilke forbilde du er ovenfor andre.. Det er ikke særlig tøft å se ut som en Bimbo når man er gravid. Det er ikke alltid like lett å slutte å røyke, og det blir ikke lettere når man er gravid og full i hormoner. Synest du skal feie for egen dør før du begynner å dømme andre..

    17. Emma: Åja, virkelig ? Jeg hverken prøver eller synes det er tøft å se ut som en bimbo uansett, gravid eller ikke. Og du skal være bra sikker på at jeg har feid godt for min egen dør, jeg røyket FAST før jeg ble gravid, noe jeg hadde gjort siden jeg var 14 år. Jeg var PROPPFULL av hormoner og faenskap, men jeg sluttet.

      Hahahh.. må nesten le litt av kommentaren din. Røyking i svangerskapet er så jævla egoistisk som det kan få blitt, og om du sitter der med sneipen i kjeften og stor magen, og forsvarer det for deg selv, u got a bit of a problem kjære søte deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg