32 FULLGÅTTE UKER

 

 

 I dag er det fredag 21. oktober, og du er 32 uker ut i svangerskapet. Det er 8 uker og 2 dager igjen til din termin, søndag 18. desember 

 

Nå nærmer den store dagen seg med stormskritt ! Denne her uka synes jeg har gått litt tregt, men jeg regner egentlig med at de neste 2 mnd vil flyge avgårde ! Har forresten hatt en del mensensmerter de siste dagene, ikke kynnere, men MENSENSMERTER.  Og lille prinsen er så stor at han tar hele magen min nå, huff.. 😛 

 

 

På vei:  32 uker og 0 dager (32+0) 

Igjen til termin:  8 uker og 2 dager ( 56 dager )

Kjønn:  Verdens fineste gutt ! 

Utålmodig:  JA, nå er jeg rett og slett jævlig lei på godt Norsk.   

Navn:  Milian Matheo <3 

Innkjøp: Har alt bortsett fra bilstol

Vektøkning:  På forrige kontroll , 17 kg. Men det var i uke 28..   

Melk  i brystene:  Masse råmelk som jeg forøvrig har hatt siden uke 14

Strekkmerker: Nei, ingen faktisk 

Hevelser og vann i kroppen:  Nei

Hodet ned:  Vet ikke, får vell vite på kontroll på Torsdag

Aktivitet:  Masse, har en aktiv liten gutteputt i magen !

Tungt:  Ja, det er ganske tungt nå i grunn.  Føler meg sprekkferdig, men klarer nok mere.. 

Kynnere: Ja

Hodet festet: Vet ikke, får vite på kontroll på Torsdag

Barnerom:  Han skal sove på samme rom som meg det første året iallefall

Sulten: Ja.. 

Matkick:  Sjokolademelk !  

Plager: Blir andpusten av alt og ingenting..  og det er i grunn UTROLIG vanskelig å gjøre noe så enkelt som å snu seg i sengen ..  

Humør: Reeeett opp og ned ! For å si det mildt. 

Sykehusbaggen:  Har jeg begynt å pakke, faktisk !

Høygravid: Nei, men det er bare noen dager til jeg er det

Fødselsforventninger:   Både gleder meg og gruer meg.  Men gleder meg aller mest i verden til å møte min kjære sønn for aller første gang og holde han inntil meg <3 

 

 

32 uker

 

 

Vekt: 1800 g 
CRL: 28 cm 
Full lengde: 38 cm


 

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 30 uker gammelt. Kroppen vokser ikke like fort lenger, men hjernens vekst fortsetter i samme tempo. Når nye hjernefolder dannes, presses hodeskallen utover slik at hodestørrelsen øker. Antallet nervesammenkoblinger i hjernen øker enormt!

Håret på hodet blir tykkere, og nå er både tå- og fingernegler ferdig formet. Lanugohåret dekker stadig mindre deler av kroppen, og øyebryn og øyevipper blir stadig lengre.

Nå har fosteret så dårlig plass i livmoren at det må trekke føttene opp og innta det vi kalles fosterstilling. Fosteret får stadig mer fett under huden slik at noe av rødfargen forsvinner og huden ikke lenger er så rynkete. Nå er fosteret i ferd med å få det litt lubne utseende som hos nyfødte.

TIL MOR: Hva forteller drømmene deg?

32 uker gravid

Det er spennende med drømmer. De er viktige, og hjelper oss med å håndtere livet vårt. Husker du det du drømmer? Det kan være en god hjelp å forsøke å gripe fatt i det med en gang du våkner. Kanskje bare ligge litt i sengen de første minuttene etter at du har våknet, og forsøke å hente drømmene tilbake. Bruke tiden mens følelsen ennå er i kroppen. Er du spesielt interessert kan det være en idé å skrive en drømmedagbok. Hvordan drømmene dine skal tydes er det bare du som vet. De kan være viktige budskap for deg. Vær derfor litt nysgjerrig på dem. Ikke slipp de drømmene som du ikke forstår med det samme. Kanskje kan de bli nyttige, som din egen ubrukte kilde.

Menn drømmer selvfølgelig også ? både om svangerskap og fødsel. Har du spurt eller snakket med partneren din om hans drømmeverden? Her har dere muligheter til å få ta del i hverandres følelsesliv på en spennende måte!

Visste du at barnet også drømmer? Alt fra 24 uke kan det måles REM-bevegelser som er tegn på drømmesøvn. Tenk at det lille barnet ligger der inne i sin verden og drømmer. Om hva, tror du? Ja det kan vi bare drømme om! Men du kan være med på å gjøre drømmene gode. Sørg for at livet i din livmorhule kjennes trygt og godt.

TIL FAR: Papparollen?
Det finnes gøyale pappaer, stressede pappaer, kjedelige pappaer, energiske pappaer, tilbakelente pappaer og strenge pappaer. Ingen pappa er lik.

Prosessen med å finne pappaen i deg bør begynne før barnet er på plass. Når barnet kommer, får du annet å tenke på, og da må slike nyttige refleksjoner ofte vike. Snakk åpent med mor om roller. Kanskje hun har en klar forventning til deg som far.

Historien har lett for å gjenta seg. Fedre har en tendens til å ta etter egne fedre. De fleste sitter igjen med gode minner fra barndommen. Det du irriterte deg over som tenåring, er sikkert enkelt å forstå nå som du har blitt voksen. Imidlertid er det lov å være kritisk til din egen far og hvordan han utøvde sin farsrolle. Var han for mye på jobben? Kunne han vært mer tålmodig?

Kanskje har du aldri hatt noen pappa? For deg er det ikke lett å vite hva en god pappa er. Savnet har kanskje gitt deg et tydelig bilde av den perfekte pappaen. Sjansen for at du selv blir en god pappa, er heldigvis stor.

Det er umulig å planlegge farsrollen i detalj. Du kjenner ikke barnet, og du vet heller ikke hvordan du vil takle oppgaven. Refleksjonene du gjorde deg under svangerskapet, kan være gode å ha når papparollen før eller siden blir satt på prøve. Eplet behøver ikke falle kloss inntil stammen. Det er du som bestemmer hva slags pappa du skal være!

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. God morgen hehe!
      Du har jaggu med flaks for å ikke ha fått noen strekkmerker enda. Ikke at det er stygt (på andre)
      men jeg føler alltid at vi tynne er størst utsatt for det. 🙂
      Har du ikke fått noe på puppene, lår, rumpe heller? 🙂

    2. Gratulerer med 32 uker! Men herre du er jo råheldig om du ikke har fått noen strekkmerker enda! Får bare krysse fingrene for deg og håpe du slipper så mye som mulig! Kjempe fin babymage foressten. 😀

    3. Du må huske å snakke med jordmora om di smertan.. Og helst ringe dit før svangerskapskontrollen om di smertan ikke gir sæ, bedre med en sjekk for mye enn for lite 🙂 Du ser jo ka æ fikk beskjed om, og æ hadde ingen anelse om at det va så alvorlig.. 🙂

    4. by Adina: God morgen ! ;*

      Hehe, ja ! Satser på at den gode trenden holder seg !! Da skal jeg si meg fornøyd

      Har ingen strekkmerker nei, så det synes jeg er utrolig positivt ! Men man vet jo aldri, plutselig melder de sin ankomst. Gleder meg sånn til du blir gravid ! 😀

    5. Jessica: Tusen takk for det ! Så koselig at du skal krysse fingrene for meg, hihi. Jeg satser jo selv på å ikke få strekkmerker, men man vet jo som sagt aldri ! Er ingen krise om de dukker opp da 🙂

    6. må bare smøre deg med babyolje eller noe.. ;D
      å jeg gleder meg til barnet ditt kommer. så det kunne skje når som helst egentlig. speeent!! 😀
      <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg