ULTRALYD – OPPDATERING

 

( bildet er fra 3D ultralyden i uke 27 )

 


Da har jeg og Tor-Even ( barnefar) nettop vært på ultralyd å sniktittet på lille vakre gutten vår , og jeg kan nå si at det var for aller siste gang mens han enda er i magen.   For nå sa gynekologen at han synes jeg har vært på nok ultralyder i dette svangerskapet (  3 ganger hos han , + den ordinære i Hammerfest og 3D ultralyden i Tromsø)  Heheh.. 

 

 

Lille gutten vår veier nå hele 1900 gram, altså er han blitt stooor !  På 3D UL i Tromsø i uke 27 veide han bare 1000 gram, så han har lagt på seg 900 gram på 5 uker !  Stooore store gutten min !   

Forventet fødselsvekt er 3600 gram,  som er AKKURAT det samme som jeg veide da jeg ble født.  Og ifølge gynekologen/ ultralydmannen så vil han bli en lang baby.


 

 

 

Han ligger forresten med hodet godt nede i bekkenet mitt nå, og gynekologen sa at han blir nok liggende slik nå fram til fødselen.  Jeg ble kjempeoverrasket , for jeg trodde IKKE at han lå med hodet ned.    Men det gjør han som bare det !  Men han ligger ikke med beina i ribbeina mine, så derfor kjenner jeg heller ikke spark der.  Han ligger på en måte med føtterne og armene på venstre side av magen min, og DET visste jeg jo egentlig siden jeg hele tiden kjenner føtterne hans der..  haha.   Hodet var ikke festet though, men det er vel ikke så lenge til det skjer.  

Han er fortsatt en liten gutt, og dette er den 3 ultralyd-undersøkeren som sier det. Så det er ikke tvil, og det var det jo egentlig ikke etter 3D ULn heller.  Men vi fikk det altså bekreftet en 3 gang 🙂   

Gynekologen mente også at han blir å komme før termin, så jeg er i grunn utrolig spent nå ! Han sa at om gutten min hadde blitt født nå, så hadde han sett akkurat ut som en nyfødt baby, bare litt mindre.   Så det var ikke farlig om jeg fødet nå, men han sa at jeg skulle baare føde etter uke 34, for da ble han ikke regnet som prematur lenger.

Jeg har hatt litt mensen -smerter de siste dagene..  men jeg tror jo ikke det er noe.  Men man vet jo aldri.  Håper han holder seg der inne til hvertfall uke 34 !  Etter det kan han bare komme ut til mammaen og pappaen sin, som venter i spenning på han :-  *  

 

SYKT at vi har laget et helt nytt lite menneske, som kommer til verden snart !  Jeg klarer bare ikke å forstå det helt..  Grunnen til at jeg ikke har nye ultralydbilder i dette innlegget, er rett og slett fordi vi ikke fikk noen.  Han klarte ikke å få noen gode bilder siden han ligger med hodet så langt nede i bekkenet mitt nå.

 

Hjerteslagene lå på nydelige 160 i minuttet, altså helt perfekt ! Det var god blodgjennomstrømming i morkaken, og blodrykket mitt var fint.  Altså sto alt helt utmerket til ! 🙂 

 


18 kommentarer
    1. Hvordan vet han at sønnen din kan komme før termin? Jeg har termin 19 desember og teller ned sammen med deg, ikke så lenge igjen nå 😀

    2. Etter uke 34 blir han ikke regnet som prematur?
      Da lurer jeg litt på hva den legen egentlig har lært. Jeg fikk en jente i uke 35+6 og hun er regnet som prematur, og det blir alle barn som er født før uke 37 være.
      Men hadde jeg hatt valget så hadde jeg garantert gått til termin!
      Hadde fødselen blitt stoppet når jeg kom på sykehuset, og jeg hadde gått til terminen, så hadde jeg i dag ikke hatt en nydelig datter.. :-/
      Lykke til 🙂

    3. Malin: Hehe, fikk to ultralyder i uke 11 og i uke 13, fordi det var mistanke om spontanabort (pga blødning) . Men alt sto helt fint til, og nå har jeg en frisk og fin liten/stor gutt inni magen min <3
      Den eneste jeg har betalt for, er 3D'en .. og det var virkelig verdt hver eneste krone !

    4. Ah ok, skjønner:) æ fikk også en i uke 7 men ingen flere etter d bortsett fra den ordinære, men kossn at du fikk den siste nu? va d pågrunn av no spesielt eller spurte du bare legen om han/ho kunne henvise deg til gynekolog?

    5. Malin: Åi 😮 Så du har ikke vært på 3D heller ? Er du langt på vei ? Neida, fordi gynekologen sa ( når jeg var der i uke 13) at jeg bare skulle ringe han når jeg var ca 30 uker på vei, hvis jeg ville ha en til UL.. så da ringte jeg rett til han, og fikk time 🙂 Skal du ha nr ?

    6. Har ikke vært på 3D nei, ble lissom aldri tid til d:) kor den her gynekologen e da? i Alta? æ e 34+2, men e kanskje lite vits nu å dra på UL:) va jo sånn fort i uke 30 om æ ikke husker helt feil fordi æ hadde sånn nedpress men d va jo bare UL som varte i toppen 1 min, fikk jo ikke sett så mye:)

    7. Åshild: Åi, så koselig ! Da får vi se hvem som får baby først ,hehe. Det er nok helt tilfeldig !
      Han så det nok på utviklingen til lillegutt, og at om den fortsetter slik den har gjort så vil han komme før termin 🙂

    8. Håper han holder seg inne til uke 37 for dåkkers og lillegutt sin del 🙂 Ser ut til at du har fått litt feil-informasjon, fordi dem regnes som prematur fram til uke 37. Jordmora sa til mæ at om æ føder før uke 35 (nåt som absolutt ikke e umulig om modninga ikke slakker litt ned) så må æ føde på Tromsø sykehus eller Hammerfest, helst Tromsø, da det enda e ganske tidlig for lillejenta å komme ut.. Lungan e ikke moden før uke 37 🙂

    9. Heia.. Jeg må si jeg reagerte litt når legen din sa han kan bare komme etter uke 34 for da regnes han ikke som prematur lengre.. alle unger regnes som prematur før fulgåtte uke 36 bare så du er klar over det. så hold han inne til etter det om du klarer. hehe:):) Lykke t me graviditeten og livet fremover .har en gutt på 2 mnd det er helt fantastisk. et godt råd. nyt tiden hjemme og slapp av så mye du kan me babyen du får aldri den baby tiden igjen med han…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg