38 FULLGÅTTE UKER

 

 I dag er det fredag 2. desember , og du er 38 uker ut i svangerskapet. Det er 2 uker og 2 dager igjen til din termin, søndag 18. desember  

 

 

I dag er jeg hele 38 fullgåtte uker på vei, og det vil altså si at jeg er “til termin” som jordmødrene sier, som vil si at fødselen like godt kan starte nå som i uke 40 eller 40+..   Dette kan med andre ord være min siste ukesoppdatering i dette svangerskapet, for jeg fikk faktisk beskjed av jordmor på kontroll i går om at jeg bare måtte være klar over at vannet mitt kunne gå når som helst nå, omså i natt..  ( eller at riene starter for den saks skyld )  Han var utrolig aktiv på kontrollen, og hun flirte godt da han stakk ut både hæler og rumpa i været når hun målte magen.  Lilleprins vet å sjarmere allerede inne i magen til mamma !  La oss håpe hun har rett, håper virkelig han kommer nå i dag eller iløpet av de nærmeste dagene.. lengter sånn etter lille gutten miin nå <3 

Fikk også pratet om når jeg eventuelt vil bli satt i gang om jeg går over termin, og da sa hun at jeg blir satt i gang den 30 desember ( eller før, spørs jo om han har det bra inne i magen eller ikke)  Hun pratet også noe om 1 januar, hvis jeg ville det, og hvis lillegutt fortsatt hadde det bra inne i magen. Såklart er det jo bra å være født først i året, men jeg vet ikke om jeg vil at han skal være lengere enn overhodet mulig inne i magen..   Så tror nok det blir 30 desember om dette blir et aktuelt tema.  Time will show ! 

MEEN.. vi håper jo såklart han kommer av seg selv , helst NÅ i natt.. 🙂 <3 

Har forresten et eget innlegg der dere kan gjette dato for når det skjer, vekt og lengde på lilleprins –>HER<–

 

 

På vei:  38 fullgåtte uker og 0 dager (38+0) 

Igjen til termin:  2 uker og 2 dager ( 16 dager )

Neste kontroll:   7 desember

Innkjøp: Har alt klart ! Venter bare på lilleprins nå <3 

Kjønn:  Verdens nydeligste babygutt

Utålmodig:  Gjett om !  

Navn:  Kan si så mye som at det er et nydelig dobbeltnavn jeg kommer til å avsløre når han er født. 

Vektøkning:  13 kg ( har gått ned 5 kg siden uke 28 )

Vann i kroppen: Ja, i føtterne

Melk  i brystene:  Masse råmelk som jeg har hatt siden uke 14

Strekkmerker: Ja.. litt usikker på om det er 1 eller 2, men iallefall 1 på rumpa som jeg fikk i uke 35/36.

Hodet ned:  Ja

Tungt:  Ja ! 

Kynnere: Ja, og de er vonde

Hodet festet:  Ja

Matkick:  Her går det ned i storkant på sjokolademelk og mandariner, haha

Plager: Vondt generelt i livmorhals-området og mye nedpress.. skjer det noe snaart ? 😀

Humør: Blir bare mere og mere lykkelig for hver dag som går <3 

Høygravid: Ja

Fødselsforventninger: Tror faktisk aldri jeg har gledet meg så mye til noe !  Akkurat som et lite barn på julaften !  Gleder meg til å treffe sønnen min og holde han og ha han hos meg <3 

 

 

 

 

 

38 uker


Vekt: 3200 g 
CRL: 34 cm 
Full lengde: 48 cm

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.

Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.

Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.

TIL MOR: La ikke termindatoen trollbinde deg!

38 uker gravid

Du har sikkert hørt uttrykket: “Pluss minus 14 dager.” Det brukes ofte når det snakkes om når man kan forvente at fødselen starter. Pluss minus 14 dager i forhold til termindato vil si at det meste kan skje mellom uke 38-42. Det kan med andre ord være en hel måned igjen å vente!

Hvis du kan klare det, sparer du mye verdifull energi på å ikke la termindatoen være den som skal fortelle deg når din fødsel vil starte. Du har antageligvis oppdaget at det er lite du har kontroll over i svangerskapet. Akkurat slik er det nå også. Det er ingen sammenheng mellom hvor mye du venter og hvor nær termindato du føder.

TIL FAR: Praktisk fødselsforberedelse
Svært mange sykehus tilbyr en omvisning på fødeavdelingen i forkant av fødselen. Bruk den anledningen til å bli kjent, både med personalet, omgivelsene, rutinene og ikke minst til å få informasjon om hva som venter både deg og partneren din under en fødsel. Da vil du også få vite mer om hvordan sykehuset legger forholdene til rette for partneren din og deg etter fødselen. Enkelte sykehus kan tilby familierom eller pasienthotell, mens andre kun har rom forbeholdt mor.

Så langt ut i svangerskapet kan fødselen egentlig skje når som helst, og den drar ofte i gang når man minst forventer det. Derfor bør du unngå lange reiser og alkohol, og bør i det hele tatt å være tilgjengelig og i stand til å komme hjem og kjøre til fødeavdelingen på kort varsel.

Sannsynligvis har partneren din allerede pakket sin bag eller lille koffert for lenge siden. Det kan være lurt at du gjør det samme og gjør klart både tøyskift og toalettartikler dersom fødselen skulle dra ut i tid.

Du bør ha telefonnummeret til sykehuset klart, og vite hvor lang tid det tar til sykehuset og hvor du skal parkere. Videre bør du ha en oversikt over hva som møter deg.

Et lite tips: Har du tenkt å forevige fødselen og den nyfødte ved å ta bilder eller filme, så sørg for at filmen ligger klar og at batteriet er oppladet. Det er ikke sikkert du rekker det på sykehuset.

 

 

Hvor langt på vei er du ? 🙂

 


17 kommentarer
    1. gratulerer med 38 uker da 😀 nå er det ikke lenge igjen nei 😀 spennende tider. 😀
      magen din har blitt kjempe stor å fin 😀 jeg har fått høre fra jordmor lenge at vannet mitt kommer til å gå å at lillegutten har kommet for mange uker siden følge hennes meninger, men idag er jeg uke 40 å har 2 dager til termin.. så håper du har mer hell å lykke enn meg da 😀
      lykke til hvertfall 😀

    2. Hei Rannveig! Du kjenner meg ikke, men jeg fant bloggen din for leeenge siden en gang da jeg googlet noe om graviditet. Har fulgt deg hver dag siden det, selv om jeg ikke er gravid selv, og nå er jeg kjempespent hver dag jeg klikker meg inn for å se om det har skjedd noe!
      Etter å ha lest hele bloggen din gjennom de siste månedene kan jeg merke at du har forandret deg veldig. Jeg tror du kommer til å bli en fantastisk mor. Selv om ikke alt er bra med barnefar, og selv om det har vært mye frem og tilbake, så tror jeg ikke det vil ha noen innvirkning på hvordan du kommer til å takle det. Jeg kan ikke si at jeg skjønner hvordan det er å være alene om noe slikt, siden jeg ikke er graivd, men det er viktig å huske at hei – du er jo ikke alene! du har jo familie og venner som stiller opp 🙂
      Jeg vil egentlig bare ønske deg lykke til med fødselen, og håper du fortsetter å blogge også etter at prinsen har kommet. Krysser fingrene for at han kommer så fort som mulig, jeg er spent!!:)
      Klem fra Bergen!

    3. Hvis du går over termin.. så bør du for barnets del vente til 1 Januar. Det suger så jævlig å være født sent på året. Tro meg.. Jeg har bursdag 27 Desember og det er så sabla kjipt. Får aldri bursdagsgaver/julegaver hver for seg… Og generelt er det kjedelig å vente.. Fyller 18 snart.. Alle vennene mine har vært ute på byen mens jeg sitter aleine hjemme som en idiot -.-

    4. Jeg synes det er fornuftig av deg å tenke på barnets helse først og fremst og ikke hvilken dato han blir født. Hvis noe skulle gå galt bare fordi du ventet to dager ekstra kommer du til å ha det fryktelig vondt pga det. Håper han kommer snart! 🙂
      Lykke til! <3

    5. Mange som er spente annet enn deg her! 🙂
      Jeg lurte på en ting, jeg.. Om det blir slik at du skal sette i gang fødselen så sent på året, som feks 30 desember, kan det da være en ide å la gutten din vente ett år med å begynne på skolen? Så føler han seg kanskje ikke så “sent født” i forhold til de som da blir hans klassekamerater og kompiser/venninner. Er det noe du kunne tenke deg å gjøre, med tanke på at han kanskje kan komme sent? 🙂
      Dette er overhodet ikke en “pekefingerkomentar”, men jeg vet at det er mange som synes dette er veldig praktisk, mens andre synes det er uaktuelt. Så jeg lurte bare på din mening, siden det kanskje blir ideelt for deg 🙂
      Lykke til med fødselen, og alt som kommer så 🙂

    6. Jeg har bursdag den 29.12, og noen ganger er det jo kjipt med å ha bursdag så seint, men tiden går jo fort. jeg satt å ventet og ventet på å bli 18 jeg òg, men tiden min kom ganske fort på en måte, så er ikke noe stress 🙂 vennene dine er jo der fordet. pluss man er yngre mye lenger 😀 og alle syns du er søt som har en slik bursdag 😀 hehe! elsker bloggen din 🙂

    7. Tusen takk for fine kommentarer alle sammen ! Har vært syyykt sløv med å svare på kommentarer i det siste, men har såvidt hatt tid til å blogge liksom..

      Men som sagt, tuusen takk <3

      Undertøyet er kjøpt på H&M 🙂

    8. er selv i uke 41 og var på overtidskontroll i dag og de prøvde å strippe meg. ikke å anbefale. håper det skjer noe i løpet av helgen er en uke på overtid nå og kroppen er lei. jeg hadde premature rier i uke 29 så de trodde hele tiden at han skulle komme tidlig. ikke bli altfor lei deg om det ikke skjer noe med en gang – det kan jo gå en hel måned til.. lykke til

    9. Æ e født i desember, å det e sabla så trasi! Vis du har sjangsen, så la nu han for guds skyld være der inne til 1.Januar, det e mye bedre for hannes del vidre i livet 😉

    10. Mia: Det handle ikke om at Æ ikke gidd å gå gravid til 1 januar, men at det ikke e så veldig bra for gutten min å være for lenge inne i magen.. for ting KAN skje, og det vil æ ikke risikere bare fordi det e bedre å ha bursdag i januar… om du skjønne ? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg