39 FULLGÅTTE UKER

 

 

 I dag er det fredag 9. desember , og du er 39 uker ut i svangerskapet. Det er 1 uke og 2 dager igjen til din termin, søndag 18. desember 

 

 

Som jeg skrev på ukesoppdateringen i uke 38 , så kan dette i likhet med den også bli min siste ukesoppdatering som gravid, for denne gangen iallefall. . Det vet helt ærlig talt ingen andre enn han som ligger å koser seg inne i mamma’s mage i skrivende tidspunkt  <3 

Har i allefall et sterkt håp om at han snart velger å melde sin ankomst, han er helt ferdig og ligger med hodet omtrent så langt ned i bekkenet han kan komme nå før fødselen starter.  Så det er egentlig bare livmorhalsen min som må bli moden nå.  Skulle bare ønske det kunne skje snart..   for det første fordi jeg omtrent DØR av nyskjerrighet på hvordan sønnen min ser ut, til å møte han, og til å få den store æren å være mammaen hans !  Og så gleder jeg meg til å se om han passer navnet sitt 🙂 

MEN..  gleder meg også til å bli ferdig med alt som heter svangerskap.  INGEN skal komme å fortelle meg at det er noen dans på roser å være gravid på slutten, det er et sant helvette for å være heelt ærlig.  Klarer omtrent ikke å gå( og når jeg går så ser jeg mere ut som en vugge som vagger bortover… ) og å snu meg i sengen er jo en ganske stor oppgave å utføre i seg selv ( smerter , auauuu) ..  sånt gjør at det ikke er så utrolig gøy å være gravid lengere.   Men om jeg skal være helt ærlig, så hadde jeg gjort det samme igjen så ufattelig mange ganger, å få sønnen min er så utrolig verdt alle mine plager.  Så lenge han har det bra så har jeg det suupert 🙂 

 

Gleder meg sånn til å bli verdens stolteste mamma til verdens perfekteste gutt ! Har virkelig ikke ord  <3

 

 


 

 

 

På vei:  39 fullgåtte uker og 0 dager (39+0) 

Igjen til termin:  1 uke og 2 dager ( 9 dager )

Neste kontroll:   16 desember

Innkjøp: Har alt klart ! Venter bare på lilleprins nå <3 

Kjønn:  Verdens nydeligste babygutt

Utålmodig:  Lei, lei, lei..  vil ha lille gutten min nå ! 

Navn:  Bestemt, men hemmeliig fram til fødselen <3 

Vektøkning:  13 kg ( har gått ned 5 kg siden uke 28 )

Vann i kroppen: Nei, hadde det for en liten stund siden men det gikk over

Melk  i brystene:  Masse råmelk som jeg har hatt siden uke 14

Strekkmerker: Ja..  1 bittelite på rumpa jeg fikk i uke 35/36

Hodet ned:  Ja

Tungt:  Ja ! 

Kynnere: Ja, hyppige og vonde

Hodet festet:  Ja, det har det vært siden uke 32-33 om jeg husker heelt rett

Matkick:  Her går det ned i storkant på sjokolademelk og mandariner, haha. Og pepperkakedeig ! NAM.

Plager: Mye nedpress og mye modnings/mensen smerter. Så nå er nok fødselen rett rundt hjørnet ! Har så vondt at jeg nesten ikke klarer å gå, så her går det mest i sofa og sengeligging om dagene ! 

Humør: LYKKELIG <3 

Høygravid: Ja, og det M E R K E S.. 

Fødselsforventninger: Tror faktisk aldri jeg har gledet meg så mye til noe !  Akkurat som et lite barn på julaften !  Gleder meg til å treffe sønnen min og holde han og ha han hos meg <3  Tror også han er litt smålei av å ligge inne i trange magen, og hååper også han er like spent på å få se mammaen sin som mammaen er på å se han <3

 

 

 


 

39 uker

Vekt: 3400 g 
CRL: 35 cm 
Full lengde: 49 cm

 

 

OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av uken 37 uker gammelt. Det er omtrent like langt rundt hodet som det er rundt magen nå. Livmoren tar opp stadig større plass i kroppen din og andre organer må fremdeles vike. Magesekken og blæren kan føles små fordi livmoren presser mot dem.

Lanugohåret er nesten helt borte, men det kan finnes rester på armer og skuldre ved fødselen. De faller snart av. Fosteret beveger seg så mye det kan, og det kan se rart ut når magen din hopper opp og ned når fosteret hikker.

Hos guttene er som regel testiklene på plass i pungen, men er de ikke det, er det ikke noe stort problem. Det vil rette seg av seg selv innen kort tid.

Hormonnivået til mor har innvirkning på fosteret også, og både nyfødte gutter og jenter kan ha hovne bryster og kjønnsorganer. Noen ganger kommer det også såkalt heksemelk ut av brystene.

TIL MOR: Gave fra morkaken

39 uker gravid

Dette flotte organet, morkaken, sørger ikke bare for næring til barnet ditt. Den gir henne også en liten avskjedspresang i form av livsviktige antistoffer nå de siste månedene.

Antistoffer er stoffer som bekjemper sykdommer. De sykdommene du selv har hatt, som for eksempel vannkopper, meslinger og influensa, er du immun mot fordi du har produsert antistoffer mot dem. Antistoffene som du har produsert går over fra ditt blod til morkaken, og overføres på den måten til barnet ditt.

Noen av stoffene kan også komme direkte over i fostervannet, og drikkes av barnet. Alt er til beste for barnet. Denne beskyttelsen er god, men ikke perfekt, og den vil vare i omtrent 6 mnd. Morkaken har også et ord med i laget når tiden for fødsel fastsettes. Som du ser, henger alt fint sammen.

Jeg håper du stoler på kroppen din! Husk at den ikke vil svikte deg. Forskning viser at det beste og minst risikofylte for deg er å komme i fødsel på naturlig vis. La derfor kroppen din bruke den tiden den trenger. Du har ventet i 9 måneder. Pøv å belage deg på at det kan gå enda en uke, eller tre.

Hvordan vil du samle krefter til den store dagen? Det kan være fornuftig å gjøre bevisste valg. Det er mange som har erfart at de timene de sløvet foran en dårlig nattkino, heller burde vært brukt til å sove. Høres det kjedelig ut? Riene starter ofte på natten. Hvilken natt vet ingen. Har du sovet dårlig en natt, kan det være lurt å ta en liten hvil i løpet av neste dag. Du har ingen garanti forhvordan neste natt vil bli. Akkurat slik, “uten kontroll”, blir livet med et lite barn – i mange år fremover.

TIL FAR: EN GRÅTEGUIDE FOR HARDT PRØVEDE FEDRE
Mange fedre fristes til å tro at barnegråt er synonymt med at barnet vil ha mat, og leverer babyen til mor ved den minste mishagsytring. Barnet har da også en tendens til å roe seg ved brystet. Gråten er det nyfødte barnets mest virksomme uttrykk. Et vidt spekter av ulyd og grimaser signaliserer ulike typer misnøye. Etter en stund lærer far å tolke hva barnet vil formidle. Få ting er så tilfredsstillende som å kunne temme barnegråt.

Når babyen gråter, begynn med å ta den opp. Kos, vugg og byss så godt du kan. Jobben er gjort om barnet roer seg. Det den trengte, var litt oppmerksomhet fra far. Hvis gråten fortsetter, må du sjekke bleia. Selv om den har god sugeevne, kan den bli ubehagelig våt. Bytt bleie hvis du tror dette er grunnen. Gråter babyen mens den trekker beina oppunder seg, har den sannsynligvis vondt i magen. Ha barnet over skulderen og klapp det forsiktig på ryggen mens du gjør dype knebøy. Fremkaller du en rap, vil barnet kunne roe seg. Du kan også massere magen forsiktig og gjøre rolige syklebevegelser med beina for å få luften ut den andre veien.

Er babyen kald eller svett når du kjenner den i nakken, kan det tyde på at den fryser eller er for varm. Tilpass i så fall med klær og tepper. Vrir barnet hodet mot alt som berører kinnet, er det bare én ting som gjelder. Babyen vil ha mat.

En baby som gråter mer enn tre timer om dagen i mer enn tre dager i løpet av uka, har kolikk. Sukkervann og vugging er de eneste midlene som har dokumentert effekt. Ditt siste middel er tålmodigheten. Gråten lar seg heldigvis temme til slutt. Kolikk går over hos de fleste innen fire måneders alder.

 

 

 

– HVOR LANGT PÅ VEI ER DU ? 🙂 

 

HUSK at jeg har et eget innlegg hvor dere kan gjette fødselsdato, vekt og lengde på lilleprinsen –>HER<– 

 

 


25 kommentarer

Siste innlegg