LITE SØVN + OPPDATERING

Blir litt sen blogging i dag, men lille Mr-vil-ikke-sove, ville ikke sove før nå nettop han. Synes det er så utrolig deilig når han sovner på kvelden ( eller, midt på natta i dette tilfellet.. ) så jeg får et par timer til å gjøre ting jeg må og vil gjøre og slappe litt av med min nye bestevenn, babycallen.  For det er bare på kveldene jeg kan gjøre andre ting enn å se på TV og slikt ( for da kan Nathaniel ligge på fanget mitt) 
Han er nemlig ikke en sånn kar som godtar å ligge spesielt lenge alene, han må stort sett oppholdes når han ikke sover, om ikke blir han veeldig grinete.  Ikke at jeg har noe imot det, har virkelig verdens skjønneste baby ! Men tillåme mammaer kan bli lei og sliten, og da spesielt alenemammaer..  kan ærlig inrømme at jeg er ganske misunnelige på de som har barnefaren der til å hjelpe dem døgnet rundt.  
Jeg er jo alene om alt ansvar og omsorg, og det kan du si tar på. Har nok aldri vært så sliten tidligere i hele mitt liv som jeg er nå.  Natt til i dag prøvde jeg å legge han fra kl halv 12 på kvelden, og fikk han rett og slett ikke til å sove. Prøvde alt, men han skulle så absolutt ikke sove han. Kl 6 på mårran kom mamma å tok han i et par timer før hun dro på jobb slik at jeg skulle få litt søvn.  Da hun tok han satt jeg selv og grein, rett og slett fordi jeg var helt gåen og utslitt. Hadde ikke sovet noe som helst natten før dette, så du kan jo tenke deg.  Tusen takk til snille mammaen min <3 
Jeg må faktisk få si at jeg er stolt av meg selv, jeg står på selv om det er utrolig tøft å være 18 år og alenemamma, og til tider så å si 0 søvn.  Men når man ser på gullet sitt så skjønner man jo hvorfor man strekker seg så utrolig langt. Det er såå verdt det , og å få se min sønn utvikle seg for hver dag som går og få være mammaen hans er den beste gaven jeg noen gang har fått 🙂 <3 

Man klarer jo ikke la være å stå på alt man har, når dette er belønningen.  Verdens fineste gullgutt <3
Babyen min er blitt så stor ! Jeg synes det er så rart å se på bilder fra han var nyfødt, såå mye mindre og så … NY.. hahah.  Dagene flyger bare avgårde, og det er vel ikke lenge til han plutselig er blitt et år ! Synes det er rart å tenke på, for dagene er jo 10000 ganger tyngre nå enn før fødselen, men fordeom går dem dobbelt så fort. Vi gjør jo ikke så mye , er mye på city her i Alta, og ellers mye sammens med mine venninner som har barn selv.  
Katrine med Nathaniel’n min <3 
I farten kommer jeg faktisk bare på en venninne jeg fortsatt har kontakt med, som ikke har barn eller er gravid. Rart det der, hvordan visse folk trekker seg unna når man blir gravid. Akkurat som det er en sykdom eller noe ? :p 
Anyways. Fikk faktisk tatt sol i går, takket være min søte veninne Charlotte ( som er hun som ikke har barn selv) som var så snill å passet Nathaniel imens. Var så trøtt at jeg likegodt sovnet av der, og da jeg våknet skjønte jeg ingenting.. hahah ! Var EVIG godt å ta sol igjen, herregud som jeg har savnet det ! Har nok store tendenser til tanorexi jeg , noe som desverre funker veldig dårlig nå som jeg er mamma og nesten ikke får tatt sol.  ( men takk gud for selvbruning <3 ) 
i dag har vi ikke gjort så veldig mye, annet enn å være hjemme og sløøøve.  Har faktisk bakt Oreokake, som forresten er SYKT godt. Herregud, tror det kommer til å gå dårlig med vektnedgang på meg. Har alltid vært sånn søtmums , og har egentlig aldri trengt å tenke på hva jeg har puttet i munnen min, fordi jeg har så høy forbrenning fra naturens side. Har alltid vært tynn og fin uten å trenge å gjøre noe for det. Nå, etter en graviditet og en fødsel er det helt andre boller..  Æsj. Er kjedelig å måtte trene og spise lite og sunt for å være fin, høhøø ;- ) 
Beste kaken som finnes ! Og sikkert den med mest kalorier også… 
Nå skal jeg gå å spise kake ( hade 50 kilo, heiaa 90 kg .. )  og så skal jeg gå å lalla med verdens nydeligste skatten min ! Dere får ha en fin natt/dag videre, så hører dere fra meg igjen snart 🙂
NATTA alle leserne mine  <3

47 kommentarer
    1. Jeg mener ikke være frekk med det jeg kommer til å skrive nå, det bare irriterer meg litt; tror du virkelig det er lettere for en mor som har barnefaren der? Såfall er du veldig naiv.
      Som oftest er det slik at far må holde i gang økonomien mens mor er hjemme med barnet -han er altså borte mesteparten av dagen, og når han da kommer hjem er han alt for sliten for å gjøre annet enn å slappe av. Mor må fortsatt ta vare på hus og hjem. Dette er snakk om i de aller fleste tilfeller, det finnes såklart unntak.
      Poenget er, du har ikke mer ansvar enn enhver annen mor bare fordi du er alene om han. Det blir satt opp litt mere forventninger til deg, men du valgte det helt selv og ikke noe du skal ‘klage’ for i ettertid. Jeg sier ikke at du ikke skal være stolt av deg selv, for det skal du, men det skal også alle andre mødre.
      Sånn. måtte bare få ut litt irritasjon her. Nathaniel er kjempesøt forresten!

    2. Enig med hun over. Kjæresten min går på skole og jobber i tillegg. Han er dermed så opptatt med lekser og eksamen, at han nesten ikke har tid til annet. På grunn av jobb og skole må han stå tidlig opp, og dermed klarer han ikke å sove på samme rom som oss fordi at lillegutt bare griner, pludrer og skal ha mat hele natten. Så han er nesten “flytta” inn på gjesterommet han. Enkelte dager føler jeg meg som alenemamma, selv om jeg har samboer..

    3. Enig med dæm over 🙂 samboern min sover 2 tima vær dag etter jobb, så æ e aleina med ungen fra 6 om mårraen til 5-6 tida på kvelden, å på natta må bf sove siden han ska på jobb så må være våken om natta om baby ikke vil sove 🙂 så e det husarbeid i tillegg, derfår e du heldig som bor med mamman din, ho støvsuge nok å hold litt orden i hjemme, hær i huse e det æ som må gjøre det å.

    4. Jeg synest du virker kjempe flink! Jeg må si at jeg er utrolig glad for at jeg har barnefaren også! Og du er ikke naiv i det heletatt når du skriver det du skriver, for det er helt sant. Jeg har i det minste tid å gå å finne på noe med venninner etter han er ferdig på jobb og fått kvilt seg litt. Greit at det for det meste er mødrene som har ansvaret, men når vi har lagt ungen om kvelden klarer fint barnefar å være hjemme, så vi får slappet av med venninner.. Det er jo viktig å passe på oss selv også! Så du er jo heldig som har en snill mamma så hjelper deg da det er som verst 🙂

    5. Dere som kommenterer at det er like tungt å være alenemor som å være mor med barnefar tilstede skriver som dere har vett til! Det er jo selvfølgelig tusen ganger tyngre å være alene om ansvaret enn det er å være to om det. Hvis dere har valgt å få barn med en mann som er så tafatt at alt han gjør er å sove og prioritere alt annet enn barnet/husarbeid når han er ferdig med sine plikter for dagen (det være seg skole og/eller jobb) så har dere kanskje valgt feil mann å få barn med, evt dere fikk barnet på feil tidspunkt med tanke på nettopp økonomi, jobb og studier. Jeg har selv en nyfødt baby, og samboeren min skriver bachelor oppgave (studier) HVER dag fra 08.30-15.00 og jobber 5 dager i uken fra 16.00-21.00. Allikevel stiller han opp de få timene han er hjemme, og han tar like mange våken netter som meg slik at jeg også skal få sove. Så ikke kom her å rakk ned på Rannveig (som gjør en FANTASTISK jobb) bare fordi dere er missfornøyde med deres egen tilværelse og deres barnefedre. Det var deres valg like mye som Rannveigs å få barn og da må dere også ta konsekvensen av hvem dere valgte å få det barnet med 🙂 Til sist vil jeg bare si: alenemor eller ikke, det er LOV å være sliten i perioder, det betyr ikke at man klager osv 🙂
      Lille prinsen din er nydelig Rannveig! Lykke til videre fremover.

    6. merker meg at han har kløft i haken. akkuratt som faren. det er foressten utrolig arvelig. om foreldrene har SKAL barnet også få det. uansett. har jeg hørt 😀 ser ut som han har dine øyne da?

    7. E ikke snakk om å være missfårnøyd med barnefaren. Men at rannveig trur at det e en dans på rose om barnefaren hadde vært der, får det e det ikke. Greit at det e litt lettere, men det e fortsatt ingen tid til å gjøre husarbeid, å kan ikke dra ut når ungen sover å elte ansvare til barnefaren når babyen min nekte å sove aleina, å spis anna hver time.! Samboern min gjør en super jobb med det han kan stille opp med, men æ e matfate, så det e stortsett mæ ungen treng!

    8. Det er jo ingen som sier at Rannveig ikke gjør en fantastisk jobb? Det synes jeg virkelig hun gjør! For det er ikke bare-bare å bli mor som 18 åring, men det er helt likt for henne som for en mor med barnefaren tilstede. Faren har gjerne flere ting rundt seg han MÅ gjøre for at ting skal gå rundt (utdanning, jobb etc), mens mor får ansvaret for barnet. Det er sånn i de aller fleste tilfeller (merk det, de aller fleste), og når man skal forsørge tre mennesker er det ikke alltid man har tid til stort annet. Det burde nå de fleste skjønne.
      Når det er sagt, du har selvfølgelig lov til å være sliten! Herrefred, du har nettopp blitt mor for svarte. Det er meningen at du skal være nært bristepunktet, han kom ikke akkurat med en bruksanvisning. Det er ikke det vi ‘hakker’ på, for det skal du vite Rannveig at vi sitter nok alle her med en enorm respekt for deg 🙂

    9. Heihei, hvor finner jeg bloggarkivet ditt? dvs tidligere innlegg osv.
      Nathaniel Chrisander er det fineste navnet btw <3

    10. Stå på, du er kjempeflink! 🙂 Å det ER tyngre å være alenemamma, og det kan ikke de her sutremødrene her over si fordi de har ikke vært det selv 🙂 Myye lettere med en som kan passe ungen mens du sover et par timer, tar deg en dusj, går i sola en halvtime eller går en tur alene. Hvis de her oppe er uenige så gjør samboeren deres for lite…
      Nydelige ungen din <3

    11. – Til dem som sier det ikke utghør noe forskjell om du er med barnefar eller ei.
      JEG har bodd med barnefar i 10 mnd, jeg følte meg som en alene mor alerede da fordi han jobba og satt på pcen hele dagen, når jeg flyttet ut.. så fikk jeg kjenne hvordan det var å være alenemor, det var ikke kun å bare lage mat, gjøre reint… ++ Det er virkelig mye du skal gjøre, det er en kamp mot barnefar, og hans familie, det er en kamp mot nav, og er du heldig så slipper du kampen mot BV.
      Så ikke kom å si at det er likt! 🙂
      Rannveig. SÅ nydelig baby du har!! ;D SÅ FINE øyne <3

    12. Greit nok at det er slitsomt å være alenemor, men du er ikke noen bedre mor enn de som er sammen med barnefar/får avlastning av barnefaren. Det er jo det du sitter å skriver virker det som.. Og det kan hende at ei mor som har samboer er mer sliten enn deg f, eks hvis de har en mega grineunge. alt kommer ann på babyen. Hadde jeg vært alene med lillegutt og han var like snill og rolig som han er nå kunne jeg ikke klaga en dritt 😛
      Men selvfølgelig skjønner jeg at du er sliten, er jo en omveldning å gå fra å bare tenke på seg selv til å ha ansvar for et lite menneske 🙂 Tommel opp, du er jo en god mor og en flink mor 🙂 Lykke til videre 🙂

    13. ehm, tror du har misforstått litt.. altså, barnefarene jobber jo da, så vi er jo alene med babyene omtrent hele døgnet bortsett fra de få timene fra faren kommer hjem fra jobb til minsten legger seg kl 8. Jeg er den eneste som står opp med lille om nettene, fordi pappaen må sove siden han jobber! Så det er bare snakk om 3-4 timer på ettermiddagen vi er to om det. Og du får vel litt hjelp av mammaen din, så da er det ikke såå mye forskjell.. Men all creds til alenemammaer, er glad jeg ikke er det.

    14. Heisann!
      Bare noen få råd til deg, siden du er så sliten! 🙂
      Jeg tror du gjør lurt i å prøve å omstille deg litt, til at akkurat nå, så får du ikke mye tid til deg selv. Jeg vet det er vanskelig – men du MÅ gå å legge deg når babyen din sover, så du ikke blir helt utslitt. Det er kjempeviktig! De første ukene så går man liksom på ekstrabatterier – da klarer man 3-4 timer søvn/natt uten problem fordi man er så høy på hormoner og på lillegull. Men ettersom ukene går så blir man veldig utslitt av så lite søvn, og da må man bare høre på kroppen sin om man ikke skal kræsje totalt.
      Drit i solarium, drit i å vere sosial selv om du har veldig lyst – dette kan du ta igjen når søvnrutinene blir mer etablert og du har mer overskudd. SOV når du kan!
      Om du ikke gjør det allerede vil jeg anbefale deg å samsove, da kan den hende at det er lettere for babyen din å forstå at det er natt, og så våkner han ikke skikkelig når han får mat når du ikke tar han opp. Prøv iallfall 🙂
      Drit i de krasse kommentarene over her forresten, hvem sier sånt til en nybakt mor? Patetisk er det – ingen konkurranse i hvem som er mest sliten, eller nødvendig å si hvor liten hjelp man får fra far! Klart det kan vere ekstra slitsomt å vere alenemor. Både fysisk og ikke minst psykisk. Men det er da ingen som har sagt at det ikke er slitsomt å vere mor uansett….!!
      Lykke til 🙂 Disse ukene GÅR over, og da får du mer overskudd. Lykke til! Klem mor på 30.

    15. Syns du er tøff som er alene med prinsen din. 🙂
      Men vil også si til de av dere som sier at det er det “samme” om man er alene eller har barnefar til stedet.
      Du får jo gjort husarbeid når barnet sover, selv uten barnefar i bildet.
      Og dere har jo visst at dere skal bli foreldre, både mor og far, og at fedre da velger å sove, gå på jobb og skole, sitte med data.. Det er feil. Greit, de skal gå på jobb og skole, det er deres måte å få inntekt i huset. Men, de sover på natta de fedrene, hele natten, mens du som mor er våken med pupp/flaske, kos og trøst. Sov når barnet sover, gjør husarbeid når barnet sover.
      Er dere så misfornøyd med samboerne deres, fordi de sover er ute med venner eller hva de gjør etter jobb/skole, så si fra til de. De klarer å være sammen med barnet/barna sine på kveldstid, så du som mor får kommet deg ut av huset, på trening eller være sammen med venninner.
      Det gjelder å samarbeide.
      Synes du er flink jeg, Rannveig! 🙂

    16. Det er ingenting å være misunnelig på her! jeg bor med barnefaren, men føle meg som en alenemor. Så må si meg enige med de fleste her! jeg å vet det er tungt å det blir ikke noe lettere. Men stå på syns du er kjempe flink som mor! 🙂

    17. Jeg mente ikke at noen var bedre enn andre, eller at noen er dårlige!
      Men når du har bf tilstede har du mulighet til å å være sosial med venner, når barnet har lagt seg, eller når han kommer hjem. DET er ikke alle, det vet jeg. Kjedelig i en situasjon der man føler seg som alenemor, eller er det. Kanskje det ikke ble som alle forestilte seg..
      Jeg forestilte meg at vi skulle være lykkelige , og leke masse med jenta vår, men nei. Jeg gikk alene uansett.. Hu hadde kolikk, null hjelp, MEN nå skal det ha seg sagt at noen fedre er ikke klar over hva di har, føre det er ute av huset, og da det er forseint. MEN Jeg mener at du er like god mor om du er alene eller ikke, du kan bli like sliten som alenemor eller ikke. MEN det er vel mere det at når du er fulltid alene, er det kanskje en presentasjonsfølelse, man er redd usikre, og sikker der helt aleine, mens di som er med barnefar, kan faktisk spørre om hjelp.
      MEN ALLE har delte meninger, har man ikke ? 🙂
      Kanskje Rannveig syns det er tyngre å være alene, enn med BF. Hun har jo delvis rett, Dere har fedre til å hjelpe, men hu vil jo sitte natt og dag (uten di timene dere har mulighet til) alene. HVIS ikke hun er heldig at familie støtter inn!
      MEn men, stå på Rannveig, jeg kjenner deg ikke da, men leser bloggen din i ny og ned, og syns du er flink!

    18. Hehe, til dere over som skriver at det ikke er noe enklere når dere er sammen med barnefaren. KYSS MEG I RÆVA A!! Makan til kjærringer… Dere har vel mange flere muligheter til å få litt avlastning enn oss alenemødre. Vi har alt ansvar ALENE 24/7 – omtrent aldri mulighet til å slappe bare litt av (bortsett fra når de sover – da er vi som oftest ganske slitene å sover selv) I helgene kan dere kanskje få sove litt lengre, eller kanskje få dra ut en tur på kveldene når barnefar er hjemme. Så dere har det nok enklere enn dere tror! Ingen skal komme her å dømme de som er alene, før de faktisk har vært i den situasjonen selv. Det er forferdelig til tider, ensomt, ikke minst slitsom – men igjen alt er verdt det! Vi skal være uendelig stolte, det er jo faktisk en grunn til at det er 2 foreldre og ikke 1!!!!
      Og Rannveig, jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver her. Man er så ufattelig sliten noen ganger at man bare kan begynne å gråte, men alt er virkelig verdt det. Før du vet ordet av det er lillegutt 1 år. Min sønn blir 1 år om 5 dager – Herreguuuud så fort tiden går. Stå på! 🙂

    19. Finere med veltrent kropp enn å være tynn pga høy forbrenning, med fett nederst på magen og dissende armer da! Sier ikke at du er feit, for du er jo ute etter å bli undervektig. Sier bare at det er en forskjell på å være trent og dissende-tynn.

    20. kanskje hun bruker ammebh-er, men byttet til push-up og innelgg før hun skulle ta bilde? og hvorfor bryr det alle andre hva slags bh jenta bruker???

    21. Hot boobs, i am jealous! haha! 🙂
      For noen utrolig nuuuuubs her oppe i kommentarfeltet. er det ikke det ene så er det det andre..
      er alltid noe å pirke på! -.-

    22. HVA skjer med at folk tømmer seg for egen dritt her inne da? Rannveig skriver om SITT liv og sine følelser, greit at det er åpent for kommentarer her, ser mange skriver positive ting, men til dere som mener dere har for liten tid med samboeren deres osv..hvem sitt problem er det? Å det å være alenemamma ER nok faktum verre enn å ha samboer og å bo med barnefaren, i de fleste tilfeller, bla. at ungen ikke får vokse opp med faren sin eller se faren sin så mye..så sorry meg..men blir litt patetisk å skulle “kjefte” på henne fordi dere liksom har d like ille eller hva dere hevder..stakkars dere, men måten dere sier det gir lite sympati..og hva forventer dere egentlig av respons her inne`? tenk dere litt om og gjør de endringer i deres liv som må til for at dere skal få det bedre, eller i det minste hold det litt mer for dere selv…

    23. Alle som er oppegående og var klare over hva de gikk til da de valgte å få barn BURDE SKJØNNE AT DET ER LETTERE Å VÆRE TO OM ANSVARET ENN DET ER Å VÆRE ALENE. Det er jo for svarte veldig enkel matte. To om oppgaven = mere hjelp. Så til alle dere sutrende latterlige umodne mødre som klager på dette innlegget: det viser så utrolig godt at dere ikke var klare for å få barn og ikke minst AT DERE FIKK BARN MED EN IDIOT! Hvis du har barn med en som får deg til å føle deg som en alenemor, burde du enten ta tak og komme deg ut av det forholdet, eller suck it up og holde kjeft. Du burde tenkt bedre gjennom hvem du fikk barn med, og slutte å klage over innlegg på denne bloggen. Som sagt tidligere: MIN samboer skriver bachelor oppgave samt jobber fem dager i uken i en høyt respektert jobb. Alikevell er han verdens beste pappa som stiller opp når jeg trenger det.
      Rannveig: Elsker bloggen din, og synes du er helt fantastisk!

    24. Hei Rannveig. ser du skriver at din sønn har problemer med søvn. da bør du prøve kiropraktor. jeg hadde samme problem ..med min sønn, han hadde store problemer med å finne roen til søvn, gikk til kiropraktor 5-6 ganger, og dette hjalp han.. syns du er flink jeg.. og til dere som mener det ikke er enklere å vere to til å oppdra et barn, er veldig uheldige med sine menn/kjærester.. han må sove for han skal på jobb, ja hva med deg da, barnet er jo din ” jobb” nå.. så derfor har ikke dere rett til å få sove like mye da… jeg har 3 barn nå, og min mann tar nattevåk like mye som meg, og han står opp og tar de to eldste, og får di avgårde på skole og bhg… og det går an å la far gi barnet litt flaske, så en kan få sove skikkelig ut innimellom…

    25. =) jeg også har en frøken som har nektet å ligge alene fra første stund, hun må ligge i armene eller fanget..SLITSOMT! men frøkna mi nekter også å ligge i vogn , hyler fra jeg legger henne ned, til jeg tar henne opp..Så blir ikke akkurat de lengste trilleturene, men ut for å handle må jeg bare, så da er det ingen bønn..
      Nydelig gutt du har<3

    26. Dere som er alenemødre har det ikke så mye tyngre enn di som ikke er det hvis man ammer.. Pappan kan ikke stå opp på natta å gi pupp. Kjærestn min jobber borte i 2 uker å er hjemme litt over en uke men jeg syntes ikke det er noe “enklere” når han er hjemme.. Jeg står opp på natta å mater prinsessa, samme på dagtid.. Men nå har jo vi en veldi snill jente som sover hele natten, aldri skriker Og er fornøyd hele tiden sålenge hun får mat.. Jeg har aldri vært så uthvilt som jeg er nå.. Men for dere som er alenemødre å ikke har hatt en kjæreste som hjelper burde ikke si at vi har det så mye lettere.. For vi har også like mye ansvar som dere, å har man flere barn så må pappa ta seg av dem.. Kjærestn min er kjempeflink med dattra vår å sønnen sin, men ting er likens selv om han er hjemme.. Jeg er jo matkilden hennes så jeg har alikevell fult ansvar.. Å dere alenemødre får i tillegg stønader på stønader pga dere er alenemødre, det får ikke vi som hsr barnefar i hus.. Jeg har full forståelse for at dere syntes det er tungt, men jeg har barnefar hjemme annenhver uke å er alenemor resten å kan ikke si at det er no annerledes med han i hus selv om han er flink å hjelper til.. Men som sagt så kam det ha med at vi hsr en kjempesnill jente som alltid er smilende å glad.. Men dere som er alenemødre burde ikke uttale dere om det dere ikke veit noe om.. Ikke styggt ment altså.

    27. Men forresten Rannveig. Jeg syntes du gjør en kjempegod jobb.. Å hvis sønnen din ikke vil sove så kan du jo prate med helsesøster, kanskje hun har noen råd? 🙂 Jeg ville nokk også blitt sliten om dattra mi skulle vært våken hele natten.. Å jeg sikter ikke til deg med kommentaren min, var mer til di som står på sitt at alenemorjobben er et rent slit iforhold til hvis man har en mann i hus.. Prøv deg frem så finner dere nok rutiner 🙂 Klem fra en som er delvis alenemor..

    28. Jeg ble gravid som 17 åring, og var alene om det. Ble mamma som 18 åring.
      Jeg var alene om alt, noe jeg var forberedt på. Tungt, ja. Ungen hadde kolikk i 4 mnd og jeg var alene, utslitt og syk. Hadde infeksjon på infeksjon etter en hard fødsel, og en heftig start på den nye tilværelsen som alenemamma.
      Men så fikk jeg meg kjæreste, som senere ble samboer og vi har fått ett barn i lag. Så nå har jeg to.
      Det er ikke lettere nå enn da jeg var alene. Før var jeg forbered og klar over at jeg skulle ta alt alene og at det bare var meg og ungen. Nå trodde jeg at det skulle bli annerledes og at jeg skulle få masse hjelp, mer søvn og at vi skulle kose oss som en familie og gjøre masse familieting sammen. Drømmer vill jeg kalle det.
      Samboern min jobber hele dagen og kvelden, er nesten aldri hjemme. Jeg må ta meg av ungene 24/7. En skikkelig god natt søvn har jeg ikke fått på flere år. Har glemt hvordan det føles å være uthvilt.
      Husarbeid, stell, mating, trilling, nattevåk og alt mulig annet er det jeg som styrer med.
      Samboern er som oftest sliten etter jobb, og legger seg på sofaen med en gang. Sover gjerne noen timer også.
      Han leker kansje i 10-20 min med ungene om dagen. Noen ganger lager han litt mat, en sjelden gang bader/dusjer han en av dem.
      Får ikke noe mer hjelp nå enn før egentlig.
      Er på mange måter lettere å være alenemor enn “alenemor” i ett forhold. Er såklart mange fedre som er mer ivrig på å gjøre ting enn mammaen, og hjelper masse til både i hjemmet og med barna. Men det er ikke slik de aller fleste har det.
      Klager ikke på situasjonen min, jeg velger jo selv å være i den. Og jeg har det bra og trives med hverdagen min. Men tenkte bare å forklare litt siden jeg har vært alenemor og samboer.
      Men skjønner såklart du er sliten, og du er tøff som står på.. Vet hvor tungt det kan være, men også hvor verdt det det er.
      Ingenting kan sammenlignes med å være mamma, omså man er alene eller i ett forhold. Barna gir så mye glede, og de er de eneste man trenger. Flott å ha kjæreste, samboer, mann, men det er barna som virkelig er lyset i livet.
      Og du må aldri være redd for å be familie og venner om hjelp om du føler du trenger det. Helsesøster kan også hjelpe med mye. Men det viktigste er at du som er mammaen føler deg trygg og komfortabel med hjelpen og rådene du får, ikke la noen trampe over deg om du er usikker på noe.
      Stå på videre:)
      Søvn bruker som oftest å gå seg til etterhvert som babyen blir eldre. Fra 6 mnd så skal han normalt sett kunne sove natten gjennom, ca 12-14 timer.
      Her har vi enda nattvåk og min runder snart året. Men alle barn er forskjellige:)

    29. alle mannfolk er forskjellige, min jobbet fra tili morgen til kl 18, men tok seg alltid av sønnen vår når han kom hjem slik at jeg fikk pause. og de få våkenetterne vi hadde så hjalp han alltid meg med lillegull selv om han skulle opp grytili. jeg hadde ikke klart å være alenemor, det var tongt nok selv om jeg hadde masse hjelp fra min kjære samboer. så virkelig all ære til deg rannveig:) stå på videre, snart blir det bedre, og lillegutten din får en bedre døgnrytme, og vil sove lengre sammenhengende. stå på:)

    30. Til deg som kommenterer: “Så til alle dere sutrende latterlige umodne mødre som klager på dette innlegget: det viser så utrolig godt at dere ikke var klare for å få barn og ikke minst AT DERE FIKK BARN MED EN IDIOT!”
      Man er jo en enda større idiot om man driver å knuller et rævhull, er knødd i huet når det kommer til prevansjon og ender opp som alenemor pga det! LOL.

    31. Ro nu ned på den redigeringa. Du ser jo ikke ut i måneskinn! Du kommer altså til å se ut som en sviske innen du e fylt 25… Og selvbruning e det masse dritt i som ikke ungen din bør være i nærheten av.
      Slutt å klag på at du e sliten, når du faen ikke legg deg når ungen din legg seg å sover i nån tima. Ka du bæs for da? Du må ikke ta selvbruning da, legg deg å vær uthvilt så du kan yte det beste for ungen din.
      Du bruke for mye energi på deg sjøl. Seriøst.

    32. Til dere som påstår at det er likt å være to som å være en; Prøv selv å være alene om alt ansvar for barnet ditt!! Ingen som kan passe barnet mens du tar en dusj, ingen som kan holde han mens du lager middag, ingen å snakke med om kveldene når han har lagt seg, null mulighet til å komme seg ut av huset etter at barnet har sovnet, ingen å rådføre deg med om du tror barnet er syk, ingen å dele gleden over det første smilet med, ingen å dele gleden med over det første ordet, ingen som kan si:”legg deg en liten time du, jeg passer babyen imens”. Jeg klager ikke, men blir provosert når dere som er sammen med barnefaren mener vi har det likt, fordi faren er på jobb på dagtid. Han kommer jo hjem! Har du glemt å handle bleier kan han gjøre det på vei hjem fra jobb, du slipper å pakke ungen inn i bilen for å ta den turen på butikken. Bare det å handle på matbutikken alene er luksus for meg.
      Og til det med at vi som er alene får sååå mye stønader. JA, vi får mye støtte. men det kan allikevel ikke matche to fulle lønninger hver mnd, og en å dele alt ansvar og glede med.
      Til Rannveig; syns du er en kjempeflink og god mamma:) Du står virkelig på, og klager ikke, du bare forteller hvordan hverdagen din er. Du har all grunn til å være stolt av deg selv, for du er verdenst beste mamma for gutten din <3

    33. Dette visste du trolig ikke om Lars Tangen:
      Han har sugd Trond Birkedal, pedofil og tidligere FRP topp.
      Bildebevis: i41.tinypic.com/14nn3hu.jpg
      Link til orginalartikkel (kan bli fjernetendret): nettavisen.no/nyheter/article3303750.ece

    34. Du må jo sove når babyen sover, sier seg jo selv.
      Du får ikke så mye søvn senere som du gjør de tre første mnd. Det er nå du KAN sove. Så dropp alt det andre du prioriterer og sov når babyen sover. Når han runder 6 mnd kan jeg love deg at du ikke får mye søvn. Det er når de små er minst at de sover mest.
      Lykke til:)

    35. Klart er det tyngre å være alene! Vi som har samboer får iallefall tatt oss en dusj iløpet av dagen, og kanskje en tur på trening osv. uten å måtte være avhenig av barnevakt.
      Dere som skriver at det er like tungt å ha samboer som å være alene kan ikke ha noen særlig god partner! Klart er mennene slitne etter de har vert på jobb, skole eller lignende, men de fleste fedre VIL jo ha litt tid med barnet sitt.
      Eg veldig enig i det du skriver om veninner Rannveig! Skulle tro at graviditet var en sykdom..

    36. Jeg syns du er KNALLFLINK, og en flott mamma jeg! 🙂 Det er du bare, ikke bry deg med det andre måtte si =) Nydelig er du også, men du slår ikke den vakre prinsen din – han er bare til å spise opp! 🙂
      Klem fra Lizbeth Osnes – Behind the scenes.. Bloggen handler om min glade hverdag med mote, skjønnhet, fest, shopping, vennskap, tanker, meninger, kjærlighet, bloggtips, bokomtaler, tips i livet generelt – og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa. Lizbethosnes.com

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg