NATHANIEL FÅR TRAN FOR FØRSTE GANG ( BILDER )

I går fikk jeg endelig gitt Nathaniel tran, for aller første gang faktisk ! Jeg har en ekstremt GRUSOM versjon av ammetåka, sånn at slike enkle ting som å huske på å gi han tran, eller f-eks svare på meldinger, rett og slett går i glemmeboka dag etter dag. De anbefaler jo å begynne med tran i 4 ukers alderen, og Nathaniel er snart 11 uker. Men bedre sent enn aldri !

Jeg ble selvfølgelig utrolig stolt og på gråten, akkurat slik som alle andre “første gangene” Jeg har virkelig verdens flinkeste gutt, selv om tranen ikke heelt falt i smak.. 

 


Bestemor holdt gullgutten mens mamma ga han tran ! Som dere ser så ble han meget misfornøyd av at mammaen hans ga han noe SÅ stygt. Han vil jo bare ha melk han ! <3 Jeg hadde fryktet at jeg kom til å få en våkenatt etter dette (pga at han ble så misfornøyd) men han roet seg raskt og nå ligger han å sover så søtt i vuggen sin, noe han har gjort siden halv 11. 

Bortsett fra et par dager med dårlig døgnrytme , så har vi også fått skikkelige rutiner nå de siste par ukene.  Han legger seg i vuggen sin i 11 tiden, våkner i 4-5 tiden for mat, så sovner vi begge sammen i min seng og sover til 9-10 tiden, da får han mat før vi står opp. Noen dager ligger vi å slapper av i sengen og prater en stund før vi står opp. Den følelsen av å våkne opp til synet av verdens fineste, nyydeligste gutt… DEN følelsen <3

 

– Når begynte ditt barn med tran, og får barnet det fortsatt ? 

– Liker barnet ditt tran ? 


43 kommentarer
    1. Begynte med tran i 6 ukers alder.. Rett og slett fordi ingen minnet meg på det, før vi kom til helsesøsteren.. Der fikk vi også den første tran-flasken. 🙂
      Her elsket hun tran, og gjør det enda.. Min unge er litt som går mot strømmen.. 😛

    2. Skjønner ikke at noen vil være så stygge me ungen sin å gi de tran ! vet du ikke selv hvor jævlig det smaker ? Ungen min får hvertfall ikke noe sånn. her går det i sanna sol og vitamin d som ikke smaker tran. alt av mat å drikke smaker tran om du gir det. stakkars unge !

    3. Tnåååhhh, så sinnaa! <3 Hihi, herlige lille ungen 🙂
      Klem fra Lizbethosnes.com - Behind the scenes.. Her skriver jeg mange innlegg daglig om min glade hverdag med mote, skjønnhet, shopping, vennskap, tanker, meninger, bloggtips, bokomtaler - og den psykiske lidelsen Anorexia Nervosa. Min blogg er min terapi, min hobby og min lidenskap. Lizbethosnes.com! Jeg har forresten en spørsmålsrunde gående NÅ 🙂

    4. Så søt han er! Jeg glemmer HELE TIDEN å gi tran til Cecilie.. burde skrive det opp på soveromsdøren! Men de gangene hun har fått, så skjærer hun bare noen rare grimaser. Satser på at det blir mer likbart etterhvert 🙂

    5. æ ga gutten en t-skje d-vitamin dråper ilag me multi vitaminmikstur som smaker som sana sol! noe jeg gir han vær dag.. han har aldri gryntet på nesn da dette faktisk smaker godt! 🙂
      Prøvde å gi han tran 1gang, å aldri gjort dt igjen da æ syns dt va så synd i han som måtte få nåkka som smakte sååå fælt! :p

    6. Vil bare anbefale: http://easytran.no/
      Syns det var veldig vanskelig å få tran i gutten vår, blandt annet fordi strålen som kommer ut av disse sprøytene er så stor og får ganske mye “trykk”. Gikk mye lettere når han fikk svelgt unna tranen i små mengder 🙂

    7. Tran e vell ikke så ille, folk bare bæs ! 🙂 Flink du e å gir gutten din tran så tidlig, han venne seg med smaken, som du sier sjøl så e han jo kun vandt til morsmelka.

    8. min fikk tran allerede i 3 ukers alderen å får det fortsatt tran å sanasol 🙂 stå på e viktig for dem med vitaminer 🙂

    9. Jeg foretrakk tran framfor sanasol da jeg var lita. Sanasol er ALT for søtt. Nei æsj og fy faen. Jeg ser ikke problemet med å gi tran. Tar han det absolutt ikke så bør du se etter alternativ. Men grynter han bare litt men spiser -peis på! Jeg blir helt sjokkert over noen av kommentarene her. Det er ikke synd i noen fordi de får noe som smaker uvant, når det tross alt er bra for dem! Hahaha. Herregud

    10. Jeg anbefaler også D-vit. dråper. Tran lager flekker og lukt som omtrent ikke går bort i vask. Lykke til!

    11. Hehe anbefaler på det stekeste å kjøpe d-vitamin dråper på apoteket! Smaker bedre, lukter ikke og de gulper det ikke opp igjen å sette flekker på klærne som ikke går bort igjen..
      Nydelig gutt du har 🙂

    12. Vi ga tran noen dager, men bare ga oss på hele greia. Det ble så mye søl og lukt og flekker på alle klær. Æsj. Her er gutten fem mnd nå, men har ikke fått tran fast 🙂 går nok bra anyways.

    13. Det kan hende at det ikke er smaken av tran som er problemet, men hvordan han får det i munnen. Prøv å helle det i en tåteflaskesmokk og la han suge det i seg;) sånn fikk jeg min til å ta tran:) han blir forvirra og stresset hvis han plutselig får noe i munnen han må svelge. I flaskesmokken så skjønner han at det kommer noe i munnen hvis ham suger. Og da får de tid til å smake litt på det først også. 😉 burde prøves! 🙂

    14. Aurora har problema med å svælge det så ho bærre geipa det ut ;s kor du har fådt tak i den sprøyta?? den va jo genial! 😀

    15. For å si det sånn, alt man kan kjøpe på apoteke, e kun for å selge! det beste e tran, og ingen unga har daua enda. og hvis alle sammen drar til helsesøstra med ungan, så anbefale ho tran og dokker får ei GRATIS flaska hos ho. Ja nemmelig for at det e sunt.. Alt kostilskudd fra Apoteke e bare for å selge, selge og selge.. dem skal tjene peng på alt. har dokker kanskje sjekka ka dokker kjøre inn i ungan om dokker kjøpe så mye forskjellig derfra ? kanskje det e mer skadelig en tran 😛

    16. Jeg fikk både tran OG D-vitamin dråper hos helsesøster, så jeg tror nok ikke D-vitamindråper er helt ubrukelig.. Prøvde tran først, men det gikk ikke bra.. derfor har jeg D-vitamindråper i melka eller grøten 🙂 Klarer ikke tanken på tran selv og siden ikke snuppa mi gjorde det heller så tvinger jeg det ikke i henne.. Men det er jo selvfølgelig det beste hvis man får det i barna 🙂

    17. Hvis du konsentrer deg om å gi tran istede for å ta bilder kanskje der går bedre ! Vi gir alltid tran på stellebordet når vi skifter på han før natta !! Han er 11 uker og elsker det !!! Da slipper man søl osv.. Sprøyter alltid oppe i venstre skinn !!!

    18. jeg fikk ikke tran på helsestasjonen. jeg sa til dem at det kom jeg ikke til å gi til datra mi for det smaker helt jævlig. å ønsker ikke for henne at alt hun smaker på i ettertid vil smake tran. så vondt vil jeg henne ikke. da fikk jeg beskjed om at man kunne få kjøpt D vitamin som er minst like bra. fordi det er D vitamin i begge. hun så ikke ned på meg selv om jeg sa det. tvert i mot så var hun faktisk enig me meg. slapp av folkens. vitaminer får hun, alt hun trenger. mn noe så jævli som tran unner jeg henne ikke. jeg er hvertfall glad for at mi mor ikke tvang det i meg da jeg var lita, å jeg er frisk som en fisk 🙂

    19. D vitamin dråper er ikke minst like bra for i tran er det ikke bare D-vitamin men også sunne fettstoffer som er kjempebra for babyen! 🙂
      Ikke bry deg om de som skal være slemme for at du faktisk gir han tran, det er jo kjempebra og han venner seg til smaken 🙂 Erik tar tran uten problem nå! Men jeg gir på dagen rett før pupp og bruker den Easy tran sprøyten som du får kjøpt på apoteket!
      Hvis du er flink og gir selv om han ikke liker det så kommer han til å ta det når han blir eldre også 🙂

    20. Syntes du virkelig skal gi han D dråper istede når han viser så tydelig at han ikke liker det.. Det gjorde jeg med min gutt når han viste tydelig at han ikke likte denne smaken av tran, stakkars liten.. 🙂 Av de dråpene skal de kun ha 5 dråper om dagen, og de smaker ingenting. Man vil jo gjøre alt for at den lille skal ha det bra 🙂

    21. Prøvde vel tran da han var 4mnd tror jeg det var, men han gulpet masse så jeg byttet over til d-vitamin sånne dråper.
      Men etterhvert tok både jeg å han fra samme tran flaska, tror han fylte året før han ikke gulpa mer.
      Vi bruker tran med sitron smak, det går glatt ned! ;D

    22. Er du dum du som skriver at alt på apoteket er for å selge bare?? Ehh, å sånne ting får du ikke på dagligvarebutikk som TRAN f.eks!!
      Jeg fikk anbefalt av helsesøster tran eller d-vitamin dråper..
      Vi gir ikke datteren vår noe jeg selv syns er vondt.. Når hun heller blir eldre er det en annen sak..
      Tenk bare på alle de nyttige tingene du BÅDE får i dagligvarebutikk å på apoteket!!!!

    23. gå ned i vekt og få deg en flat rompe! haha… ikke noe pent nei.
      du kan trene faktisk hjemme med ulike treningsmetoder..

    24. min fikk tran fra han var 6 uker gammel.. Jeg prøver så godt jeg kan, men det er ikke lett å huske på det så det blir desverre ikke hver dag.. Men jeg prøver så godt jeg kan!

    25. Lillebroren min e ca 2 uker eldre enn gutten din, vi gir han tran 🙂 Men han brekte sæ og synes d va veldig ekkelt. Så begynte vi å sette fram skjeia med tran på benken en stund før vi skulle gi d til han (så det skulle bli mer romtemperert), og da synes han ikke at d va så ille! Tror d har noe med at han ikke e vant til å få så kalde ting i munnen. Et lite tips bare, prøv d å se om d funker 🙂

    26. Stakkars unger som har foreldre som ikke vil gi ungene det de ikke liker første gangen. Babyer må vennest til alt som ikke smaker søtt. Søtt er den eneste smaken alle automatisk liker, fordi morsmelk er søtt.
      Tran inneholder gunstige fettstoffer som er kjempebra for hjernens utvikling. Man får smartere barn om de får tran 😉
      Men lykke til med å lære ungene å spise grønt og fisk, om dere bare vil gi ungene det de liker! Ting må av og til smakest på 15-20 ganger før man liker det. Bare tenk på når vi voksne lærer å drikke kaffi, eller spise oliven eller fetaost!
      Ett tips er forresten å bruke smekke med plast når man gir tran, evt. gi det på stellebordet uten klær på. Da slipper man å søle til klærne 🙂 Går så bra så! Min toåring kan strute tranflasken om han fikk lov. Han eeeelsker tran. Det gjorde han ikke den første gangen!

    27. Veldig viktig at ungen får i sæ tran. Min sønn får MME så æ blande tran i den første flaska han får på mårran .. Det sa helsesøstra va greit, spesielt hvis dem ikke like tran. Så lurt å blande det i f.eks melk! Må si at dåkker kjærringe e teit som skriv: Stakars ungen, som får tran når man ser at han ikke like det.
      Ungan må jo vende sæ til det! Himmel 🙂 Åsså kan man være gla for at det også finnes andre ting man kan gi også.

    28. får en søt liten unge 🙂 vet hvordan det er å spise tran. gjorde det får noen uker siden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg