ET FOSTER – BARE EN LIVLØS KJØTTKLUMP

Nå nylig ble det funnet et dødt foster i en fryseboks her i Alta. Leste om saken i går, og ble helt sjokkert her jeg satt ! Hvem gjør noe sånt ?Noe så gruusomt ? Det skal også sies at det var i forbindelse med en narkosak at politiet fant fosteret, så det sier jo kanskje litt. Folk blir jo gærn av å bruke stoff ! Og særlig om de har brukt det over lengere perioder. Men noe som sjokkerte meg enda mere, var en kommentar på facebook om denne hendelsen

 

Jeg måtte selv kommentere på dette , da kommentaren fra denne personen provoserte meg noe kraaftig. Tenk å si noe sånt da. Et foster i uke 18 er få uker fra å kunne være levedyktig, jeg var selv på ultralyd i uke 19 med Nathaniel og allerede da så han ut og oppførte seg som et lite menneske. Sprellte, sugde på tommelen sin osv. Hvordan kan noen kalle et lite menneske som kan alle disse tingene, for en livløs kjøttklup ? Vil si denne personen lider av sterk mangel på empati og følelser. Huff åhuff..  kjente jeg fikk litt vondt inni meg. Det er en grunn til at abortgrensen er satt til uke 12 og ikke senere. 

Et foster er ikke bare en livløs kjøttklump ! Et foster er et lite menneske som en dag kunne blitt som meg og deg, og det er IKKE hverken greit eller normalt å putte det i fryseren ! Synes det er respektløst å gjøre noe sånt, vil man minnes sitt døde barn begraver man det heller. Må jo være grusomt å få revet opp sårene etter en slik fæl opplevelse, hver gang man åpner fryseren ? 

 

– Hva mener dere ? Er det rett å legge sitt døde barn i fryseren ? Og er det rett å omtale et foster, som nesten kunne vært levedyktig, som en livløs kjøttklump ? 

 

Og når vi snakker om dødfødsler, så er det en ting jeg vil si ! Er av og til innom et par bloggere, som har opplevd å gått til termin/nesten til termin, for så å miste deres kjære lille baby. Det må være så utrolig grusomt, og jeg gråter aldri så mye som når jeg leser om disse bloggernes tøffe hverdag som “englemamma” . Det må være så grusomt, for min aller største frykt i svangerskapet mitt med Nathaniel, var nettop at han skulle dø. Jeg hadde aldri taklet det, og jeg er så utroolig glad for at jeg var så heldig og slapp å oppleve noe sånt ! 

Anbefaler dere virkelig å ta en titt på disse bloggene ! Caroline, som gikk helt til termin, men som mistet sønnen sin 8 timer etter fødselen. Det var ikke noe galt med han, og etter som jeg har forstått var det ene og alene sykehuset sin feil og en tabbe fra deres side. Har lest bloggen hennes helt siden jeg gikk gravid selv, og hver gang jeg leser den renner tårene og jeg klarer ikke stoppe ! 

Den andre er Martine, som mistet sin sønn 4 uker før termin. Han sluttet rett og slett bare å å leve, og de fant heller aldri noen grunn til hans plutselige død. De har begge fått hver sin nye sønn etter dette, men det kan virkelig ikke være lett å leve med dette.. å ha opplevd noe sånt ! Dere er utrolig sterke jenter  <3 

40 kommentarer
    1. Jeg er for at kvinner skal kunne bestemme over sin egen kropp (Derfor også benytte seg av abort om de føler det nødvendig), men det er ikke humant å legge et foster i fryseren.

    2. Slik jeg forsto denne saken, så var fosteret 18 uker gammelt. Og hvis fosteret var 18 uker gammelt, så har jo fosteret levd til det var 18 uker ? Da har jo fosteret levd, og ikke “vært en livløs klump”?! Jeg var på ul med min i magen i uke 20 og da var fosteret 18 uker gammelt, og det så helt ut som en baby, bare mindre.. Han rørte på seg og sparket osv! Og det er faktisk fostre som her blitt født i uke 23 og overlevd. Men kan jo være fosteret var dødt da der kom ut 18 uker gammelt og de la det i fryseren. Men hvis fosteret levde da det kom ut og de puttet det i fryseren da så er jo det noe annet.. De må jo ha vært helt ødelagt av narkotikaen som i det hele tatt putter sitt barn i fryseren uten å dra til legen å sjekke seg selv eller si ifra til noen.

    3. Herregud så sykt. Er vel ingen med hodet på rett plass som tar vare på et dødt foster?? Jeg forstår forsåvidt ikke de som tar vare på døde kjæledyr heller. CREEPY!

    4. Av en grunn provoserte den kommentaren meg ikke, er jo like respektløs å legge husdyre sitt i fryseren som et foster. Dyr er ikke mindre verdt er åss mennesker, tror man det er man bare helt idiot. De som bodde der gikk jo på stoff? så de er jo ikke direkte helt normale i hode, så de viste vell ikke hva de skulle gjøre med fostere?

    5. Jeg har ikke beskyttet noe som helst, men alle har forskjellige meninger om ting og slik er det bare. Ingenting mer å si om den saken. Respekterer jo så klart at dere gråter å blir helt fortvilet av slike ting. Men slike ting skjer bare her i verden. Vi lever ikke i et fantastisk samfunn hvor alle er glade og vet hva man skal gjøre i situasjoner som det der.
      Men men, det var en trist hendelse som “berørte” alle overhormonelle/overbeskyttende mødre der ute. Nok om den saken.
      Smilefjes.

    6. Et foster på 18 uker er ikke bare et foster, det er et menneske. Hvorfor de la ungen i fryseren kan man bare spekulere på, men sansynligvis ligger det personlige problemer bak, og jeg ser ikke bort ifra at moren syntes det var så fælt å miste barnet sitt at hun ikke ville skilles fra det. Ergo; fryseren. Det er ikke alltid man er rasjonelle når man er i sorg.

    7. Hvis det var snakk om et barn som er 18 uker gammelt i mors mage å noen ikke syns dette er rart, ekkelt, sykt og horribelt; listen to this: Barnet kan gripe, sparker og suger. Kanskje vifter det litt med tærne også. tennene dannes nå bak knoppene som allerede er utviklet for melketennene. Hørselen er ferdig utviklet og kan høre like godt som en ett åring! Personen må være mentalt forstyrret for å gjøre noe slikt.

    8. Blir så provosert når æ læs sånt, man ser jo flere plassa at d e blitt født unga i uke 23 å overlevd, så å kalle d en livløs kjøttklomp e bare så jævli unødvendig, for den har trossalt greid å overleve 18 uke i mors liv, å da e den jo som et lite menneske..

    9. du som sir dyr e like mye verd som menneska. Kordan kan du si at det E sånn? E jo du som må være idiot 😛 E ikke et fasitsvar. Æ elske dyr, men kan ikke for nåt i verden sammenligne en katt/fugl med ungen min. Aldri !!!!

    10. Hva er vitsen med å henge meg ut på denne måten?
      Jeg sammenlignet det med å legge kjæledyrene sine i fryseren. De kan også gripe, høre, kommunisere og ikke minst tenke!
      Jeg blir så oppgitt av tankesløsheten din, og det at du ikke kan se ting i fra andre perspektiv enn ditt eget.

    11. Simen, om du var pappa, og hadde valget mellom å redde katten din eller barnet ditt, hva ville du valgt? Selvfølgelig setter jeg det på spissen, men tror du skjønner hvor jeg vil.
      Det er stor forskjell på mennesker og dyr, og de som mener noe annet håper jeg ikke blir foreldre med det første :p Men nå ville jeg ikke lagt et dyr heller i fryseren, så skal ikke diskutere DEN siden av saken, da jeg personlig synes det er ekkelt uansett. Og poenget her er vel ikke at det er ekkelt, men at et barn ligger i et hjem? 80 % sikkert at noe galt har skjedd. Ellers ville den babyen vært på sykehus.. eller hvor de nå gjør av døde fostre etter en stund. det er snakk om 4-5 uker til de ville reddet den babyen. Da er det noe galt.

    12. Rannveig…Slett! Folk må få lov til å mene ka dem vil uten å bli hengt ut sånn her, for d første e d min status og du har ikke sport eller gjedd noe lyd fra deg at du har lagt dn ut på bloggen din der flere tusen kan se d..! Greit nok at du og simen og sikkert mange andre har helt forskjellige meninger om d her, men alle har lov til å si akkurat ka dm vil og du kunne fint gjort d her på en anna måte -screenshot var for drøyt! Du kunne heller fint lagt ut lenken til artikkelen å heller si DIN mening om d istedenfor å henge ut sine meniger! Dette blir for drøyt så kan du være så snill å ihvertfall slette bilde?

    13. Hvorfor er det relevant?
      Jeg hadde selvfølgelig reddet barnet mitt, hvis jeg hadde vær far.
      Mennesker er dyr, bare litt mer velutviklet. Dyr og mennesker er individer, Vi vet like lite om dyr som de vet om oss. Hvis vi ser bort i fra anatomi og oppførsel.

    14. Det å slette kommentarer som ikke er direkte støtende, synes jeg er ufattelig barnslig.
      Hvorfor er det relevant om jeg ville reddet katten min eller barnet mitt om jeg var far?
      Selvfølgelig hadde jeg reddet barnet, for da hadde det vært i livet.

    15. leste en kommentar lengre opp at dyr og mennesker er like mye verdt.. hmmm. er de egentlig det? Sjekk kjøttdisken på nærmeste daglivarebutikk før du sier en sånn påstand, takk.
      grusom historie det her..

    16. Enkelte av dere missforsto no meg heilt feil på den forige kommentarn min..
      Og ja JEG mener at dyr er verd like mye som åss, og JEG synes folk som ikke er enig i det er egoistiske, men det er jo MIN mening….
      E jo så klart galt å legge et foster oppe fryseren! Men hallo, er de ikke narkomaner eller? De kunne vell ikke vite bedre hva de skulle gjøre med fostere?
      Å legge et dyr i frysern e jo like ille som å legge ett foster der. Men det er jo MIN mening da, å respekter det uten å gli av skafte å ta helt av.. 😉 Alle har forskjellige meninger og jeg respekterer deres meninger og at dere er helt uenige med meg. 🙂

    17. Jeg tror vi kan trekke en fellesnevner hit: forferdelig !!
      Det å putte et barn i fryser = forferdelig
      Det å putte et dyr i fryseren = forferdelig
      Hva hadde forresten dyr med dette her å gjøre, lurer nå jeg på?? Det er like forferdelig med husets kjæledegge i frysern som sitt eget ufødte barn….

    18. E sykt at du ork å rakke ned på den personen på en blogg. det e sjøl et Personangrep Rannveig på den person. uansett om du har sensurert navne. facebookverden e stor. skam deg. uansett kor trasige synspunkt han har. du like heller ikke å bli kritisert, men greit av deg å kritisere andre 🙂

    19. Trodde at i norge så prøvde de ikke redde babyer født før uke 23-24, så om dette hadde skjedd på sykehus ville barnet fremdeles vært dødt. Barnet kan mye inni magen men lungene er nok ikke utviklet til å fungere utenfor, så viss de overlever en fødsel vil de dø innen kort tid. Men hadde det skjedd på sykehuset ville nok omstendighetene vært anderledes og folk ville følt med jenta/damen som mistet sitt barn og ikke dømt henne for en handling som nok er gjort under ganske ekstreme omstendigheter.. Har de selv utført aborten og lagt fosteret i fryseren er saken anderledes enn om det er skjedd en spontanabort..

    20. Ble rett og slett kvalm nu.. at det er mulig! Håper for gudsskyld at de som har gjort noe så grusomt havner i fengsel på livsstid. Fy faen.

    21. Æ må bare si det at.. e dåkker klar over ka som skjer med foster du spontanabortere på sykehuset? Visst du innsistere på det så får du begrave det og ha en begravelse, og det koste vell 20.000 + gravstein, avissannonse, osv. Ellers blir det kasta i biologisk avfall bøtta. D e faktisk sånn d e. Så på en måte kan man forstå den her person. Nr 1: en narkoman vil ikke ha penga til en begravelse (og staten dække d ikke..) og nr 2: ho vil nåkk ikke at ongen ska ende i bøtta. Og om alle som har litt mella øran tenke seg om så sir det seg jo sjøl at ongen ikke har overlevd pga narkotikabruk, d e helt vanlig å abortere om du bruke stoff. Sir seg jo sjøl! Og det står jo i artikkeln at dem ikke mistenke at det har skjedd nåt kriminelt. Mora har nåkk bare gådd i sjokk, og ikke visst ka ho sku jøre.. Såå ho la det i frysern så d ikke sku ligge og råttne.
      Planen va kanskje å begrave den sjøl nu på sommern når bakken ikke e fråsen? gud vet, men e faktisk mange som har private begravelsa for foster.

    22. Utrulig fin blogg du har! Du e virkelig tøff som har valgt å bli forelder så ung! Veldig modig, å voksent valg 🙂
      Ha fortsatt en fin kveld!

    23. Ekkelt, men kan sette meg inn i situasjonen. Om jeg hadde spontanabortert i uke 18, selvfølgelig ville jeg ha hatt en minneverdig begravelse for meg. Uansett liksom. Hadd en liten minnesmarkering for meg selv og sånt. Jeg ville aldri ha lagt det i fryseren, men et 18 uker gammelt foster er ikke levedyktig. Det tidligste et barn kan overleve er fra uke 23-24 og det er rimelig kritisk. JEg syns det er urimelig å legge det i fryseren og helt bak mål. Men er det virkelig bedre å skylle det i do eller kaste det i søpla og ikke tenke over det i det hele tatt? er for og i mot egentlig. Ikke noe jeg ville gjort selv, men jeg kan skjønne kvinnen som har gjort det. (på en måte)

    24. Anonym: Ja, skjønner jo på en måte at ikke noen har lyst til å skylle fosteret sitt ned i do. Det hadde jeg selv hatt store problemer med å gjøre. Det beste er jo å begrave det, er nok det de fleste ville gjort i en sånn situasjon

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg