Det å være mammma

Tenkte å lage et innlegg om hvordan det virkelig er å være mamma. For jeg føler det er så mange bloggere som får mammalivet til å framstå perfekt og som en dans på roser. Å være mamma til en gutt på snart 10 måneder, det er alt annet enn glamorøst ! Det er grøtsøling i håret når du nettop har fikset deg ferdig, det er å bli tisset på, bæsjet på, gulpet på, spydd på, det er til tider null søvn, det er å kunne gå ut av døren med verdens største poser under øynene, som får andre til å tro at du har gått på narko en uke i strekk. Det er å ha evnen til å sette et annet menneske så utrolig langt forran deg selv. Man har ansvar for et helt nytt liv, og skal ærlig inrømme at til tider så skremmer det meg…  tanken på at det er JEG, lille meg,  som helt alene avgjør hvordan min sønn vil bli som voksen er litt skremmende å tenke på,  frykten for å gjøre feil er også til tider stor. Men det hører nok med det å være mamma, det er dette som kalles morsinnstinktet. Jeg følte morsinnstinktet allerede mens Nathaniel lå i magen min, men man klarer ikke å skjønne hvor stor kjærligheten er før barnet faktisk ligger i armene dine . Jeg har fra dag èn vært livredd for at noe skal skje med han, jeg har ene og alene hatt ansvaret for et helt nytt menneske nå i snart ti måneder. JEG, alene. Er det noe jeg er stolt av, så er det nettop det. At jeg har klart å skape noe så vakkert og at han er blitt til den flotte gutten han er den dag i dag ! En sentning jeg har hørt mye av gjennom disse månededene er;” Er han alltid så glad eller, smiler han virkelig så mye til vanlig?” JA, han gjør faktisk det. Nathaniel er en utrolig glad, fornøyd og tilfreds unge. Og det tror jeg er fordi han har fått så mye kjærlighet. Kjærlighet er en ting man aldri kan gi nok av til sine barn. 

 

Den beste dagen i mitt liv !

For når denne grøtsølingen i det ferdig fiksede håret ditt, tissing på de nye klærne dine, eller å måtte plukke opp mat fra gulvet ørten ganger om dagen herjer som verst..   så er det kjærlighet som driver deg videre ! Gir deg motivasjon når man er så sliten at man egentlig bare vil legge seg ned å gråte. Å være mamma er beintøft ! Det er det vanskeligste jeg noen gang har opplevd og gjort. Det er en heltidsjobb, tjuefire timer i døgnet ! For selv om min lille sønn er i barnehagen, så er han alltid i tankene mine. Jeg bekymrer meg for om han har det bra, og om at det ikke skal skje noe med han. Jeg er redd for å ikke ha kontroll ! Derfor har jeg så lite barnevakt som jeg har, jeg liker å ha kontroll. Nettop fordi jeg er så utrolig redd for at det skal skje han noe ! Slik har det som sagt vært helt siden dag en. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har vært på legevakta, og bare blitt sendt hjem igjen fordi det ikke er noe egentlig. Jeg er nok det man kan kalle en hønemamma ! Når det er sagt, så mener jeg ikke at alt det JEG gjør som mor, skal alle andre mødre også gjøre med sine barn. Jeg mener at alle mødre kjenner sine egne barn best, og vet best hvordan de skal være som mor. Jeg blir helt oppgitt når jeg får kommentarer her på bloggen som ;” Hvorfor gjør du (fyll inn hva du vil… ) du burde og skal heller gjøre ( fyll inn noe denne moren gjør med sitt/sine barn) for det gjør jeg med ( barnets navn) ….  har ett ord…  MÅLLØS.  Jeg blir helt sjokkert over enkelte hvor mye de tror de kan og vet om andres barn og deres behov. 

//bilde fra da Nathaniel var innlagt på Hammerfest sykehus med nyrebekkenbetennelse, bare fem måneder gammel. Aldri vært så redd før i hele mitt liv..


En annen ting som også er litt morsomt…  jeg leser en del gravideblogger, og enkelte, spesielt EN, ( skal ikke nevne navn… ) legger ut om hvor perfekt mor hun skal bli, hun skal ALDRI la sitt barn skrike, hun skal være der for h*n hele tiden osv osv. i forhold til hva andre mødre denne personen kjenner gjør…   og da lurer jeg virkelig på !  Hvilken mor er perfekt ? INGEN. Hvilken mor er vel ikke alltid der for sitt barn ? Tror nok alle mødre elsker sine barn over alt på jord, og vil dem kun sitt beste ! Blir rett og slett irritert og provosert når en gravid person, som ikke engang er mor enda og vet hva det går ut på eller innebærer, skal fortelle deg hva som er riktig å gjøre som mor og ikke. Hvilken mor har vel ikke stått å stellt seg ferdig i 2 min mens ungen har sutra litt ? Er man en dårlig mor av den grunn, som denne personen mener ? 

For meg er svaret helt klart NEI ! Livet ditt blir ikke bare unge, unge,unge… ikke mitt, i alle fall ! Jeg er fortsatt Rannveig, ikke bare Mamma.., jeg gjør og sier fortsatt litt sprøe ting en gang i blandt, jeg lever ikke livet mitt gjennom mitt barn. Det er det han selv som skal få leve. Jeg har hundreprosent ansvar for han , ja… jeg er der ALLTID. Men han selv skal få leve sitt liv, ikke jeg. Synes det er trist med mødre som lar seg selv forfalle totalt, og kun snakker om bæsjebleie og spy. En uttav mine “venninner” som også har en unge på Nathaniels alder har faktisk direkte uttalt til en felles venninne av oss at hun ikke gidda å være venn med meg lengere fordi jeg snakket om gutter, sminke , utseende og andre ting… slik som en 19 år gammel jente SKAL prate om…. enn baby , baby , baby ! Da måtte jeg virkelig le. Det er synd i henne som må leve gjennom ungen sin. Også veldig egostisk i mine øyne ! 

 

Men selv om jeg ikke kun snakker om Nathaniel til alle døgnets timer.. så elsker jeg han selvsagt over alt på jord ! Det er ingen jeg har eller noen gang har hatt, eller noen ganger kommer til å få, en større kjærlighet for. Kommer jo såklart til å få flere barn, men tror nok den førstefødte er helt spesiell..Jeg visste ikke hva kjærlighet var, før jeg ble Mamma. Jeg har brukt ordet “jeg elsker deg” altfor mange ganger iløpet av årene… men den eneste jeg virkelig har ment det til, og som jeg forteller det til hver dag, er lille Nathaniel Chrisander’n min <3 

Dette ble et ganske langt innlegg, men det er jo kanskje greit ?  Er ikke ofte jeg skriver slike lange innlegg om mine meninger og slikt. Hva synes dere ? Er dere enige i at det er altfor mange mammabloggere som prøver å få mammalivet til å framstå som perfekt , istedenfor å få fram realiteten ? 

Jeg vil på min blogg prøve å få fram hvordan det EGENTLIG er å være mamma. Det er ikke bare pjatt pjatt bæsjebleie og kafeliv, og man MÅ ikke skrive om interiør hver dag kun fordi man er blitt mamma. På noen innlegg så får jeg kommentarer som ; “At du tør å blogge om dette, det hadde jeg aldri skrevet om” Og mye i den duren. Men skal man skjule realiteten ? Det er jo ikke rett på en flekk ! 

Hva synes dere ? 

31 kommentarer
    1. All respekt til deg! Min mamma var også alenemor med meg. Det er tøft! Men det går!
      Du tar deg godt ut for å være mamma til en på 10 mnd. Ikke alle som ser så bra ut, men som sikkert kunne ønske det. Stå på og overse stygge kommentarer om deg som mor, det er det kun du som har peiling på og ikke folk som ser deg med sønnen din nå og da! DU er der med han! 🙂 Ha en fin dag begge 2 :* Klem fra oss

    2. De aller aller fleste babya e da glad hele tia 🙂 vertfall som æ har opplevd! har en solstråle selv, glise til alle ho ser.. når vi hadde vært på reisefot i 14 tima, lite søvn og lite mat, stod ho og gliste til alle ho så.. verdens nydeligste <3
      Åhh, vi e heldig som har barn! Vil si at livet nu e mye bedre enn da man ikke hadde barn.. livet får faktisk en MENING :p
      Veldig enig i at man e mer enn mamma.. man e kjærest, venninne, datter osv.. skal man gå rundt hjemme med babyen hvert minutt i 18 år blir man gal, og fungere ikke like bra som mamma. Man treng jo pause som alle andre, så drit i de kommentaran!

    3. Bra skrevet! 🙂
      Har selv en sønn på snart 10 mnd og er 19 år selv. Det å være mor er heelt fantastisk, det går faktisk ikke an å forklare det, eller forklare for mye man elsker barnet sitt. Men en ting er sikkert, som mamma vet man hva som er best og hvordan ting skal gjøre med SITT barn 🙂 Jeg fikk en kommentar fra en venninne om at sønnen min kunne dunke hodet i underbordplata, men det vet jeg jo? Men skal ikke sønnen min få finne ut ting selv? Skal jeg alltid ta han fekk bare i tilfelle han får litt vondt? Nei! Han hadde fått et lite dunk i hode å han hadde sikkert bare blitt litt skremt, men da vet han neste gang at han skal passe på akkurat det bordet fordi det har underplate. Man skal ikke være for overbeskyttende heller, de må få finne ut og lære ting av seg selv også!
      Men veldig fin blogg, har fulgt med siden du var halvveis i svangerskapet?, og det var litt godt å se og følge med på andre som var like gammal og like langt på vei 🙂 Stå på, du er flink!

    4. Synes det er kjempe bra at du skriver om slike ting rannveig 🙂 livet er langt ifra perfekt til tider å det kan jeg skrive under på! Hvorfor ikke bare være ærlig en å pynte så fryktelig det perfekte liv når det Igrunn er nå helt annet 🙂

    5. Kristina: Helt enig med deg ! De må selv få erfare , feile og lære. Men man er jo alltid der fordeom ! Følger med..

      Gøy at du er like gammel som meg og har en sønn på Nathaniels alder ! Har du blogg ? 🙂 Hadde vært gøy å lest ! Tusen takk for det du, stå på selv !

    6. Malin og oscar: Takk for det ! Ja, føler jo at noen må skrive om de ikke fullt så gode sidene ved å være mamma.. som oftest hører man jo bare solskinnshistoriene, hehe 🙂

    7. Veldig bra skrevet! Kjente meg mye igjen i dette. Det er slitsomt å være mor til en liten en, og det er MYE ansvar. Men som du sier så driver kjærligheten deg videre, den gir det motivasjon 🙂 Veldig fint at du fikk fram dette!

    8. Oii,kjempebra innlegg! Ser ut som det er skrevet av en voksen og reflektert jente! 🙂 fortsett sånn!

    9. dette her var utrolig ærlig å flott skrevet! digger at du kan blogge både om barnet ditt og andre ting også, er en perfekt balanse! Du er nok en utrolig utrolig bra mor, det kan jeg se på innlegget ditt, å det er bare å gi f i de som sier noe annet, de har ikke peiling.
      Stå på! du er en kjempe fantastisk person!

    10. Veldig bra skrevet, og jeg er veldig enig med deg! Perfekte mødre finnes ikke -såklart kan man ta imot tips til hva man kan gjøre annerledes for å få det bedre, men på de som direkte går og sier ‘jeg er en bedre mamma enn deg fordi blabla’ det igjen blir for dumt og for arrogant synes jeg.
      Det er bare bra at du kan snakke om noe annet enn baby. Jeg sliter litt med akkurat det, for jeg vet jo at mine venner som ikke har barn ikke gidder å høre om Liam hele dagen, så da må jeg virkelig tenke meg om for å klare å være med på deres samtaler av og til. Så at du klarer det så godt synes jeg er imponerende, man blir fort veldig opptatt av å bare bry seg om babyen når man blir mor 🙂

    11. Du er en så flink mamma, og du beskriver det helt perfelt. du er en så flink blogger. jeg elsker og lese bloggen din er ikke liek flink til og kommentere. men jeg er stadig innom og ser 🙂
      en nydelig sønn har du og han ahr verdens beste mamma han none gang kunne fått 🙂

    12. Synes du virker som en kjempeflink mamma:) Og i tillegg alenemamma, det kan jeg tenke meg ikke er lett. Jeg har en sønn på 6 uker, og kan ikke forestille meg å ikke få hjelp fra samboeren/faren hans. Det hadde vært utrolig tungt. Bl.a med tanke på søvn. Så du har all grunn til å være stolt 🙂

    13. Litt morsomt at du spørr! Laget meg en blogg i går faktisk.. Men har ikke kommet helt inni det og må si jeg er virkelig dårlig med header og design generelt.. Men den er iallefall: [email protected] 🙂

    14. Flott skrevet Rannveig!
      Syntes du er kjempe reflektert jeg, og det at du klarer å innrømme at det å mamma er tøft. Det mener jeg er en god egenskap. Det er ikke noen dans på roser, men det er akkurat som du sier. Det er kjærligheten som driver deg videre! Det er noe helt spesielt med å være mamma altså!
      Må si at jeg har blitt litt provosert av tidligere innlegg, men dette var et kjempe flott innlegg.
      Stå på Rannveig! Som du sier, du kjenner barnet ditt best. 🙂

    15. Mamsen: Takk for fine ord ! Ja , du er nok ikke den eneste som har blitt litt provosert, hehe. Men som jeg tidligere har sagt, så vet de som kjenner meg at jeg overhodet ikke i virkeligheten er slik man kanskje ser for seg at jeg er , på bloggen. Jeg er egentlig veldig jordnær og stort sett veldig snill og grei ! 🙂 Hehe ! Helt riktig, å være mamma er ingen dans på roser. Men enkelte mammabloggere har en tendens til å få det til å se slik ut, ogdet synes jeg er veldig feil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg