Tanker om ettårsdag..

Siden jeg har en ganske hektisk tid forran meg, så må jeg egentlig planlegge og gjøre klart alt utenom kakene til Nathaniel sin bursdag allerede nå. Jeg reiser til Oslo om akkurat en uke i dag, og når jeg kommer hjem derfra etter operasjonen, har jeg aktivitetsbegrensing i 1-2 uker ( dvs. kan ikke bake kake, eller egentlig gjøre noe som helst eller løfte mere enn 1 kilo) Så alt må gjøres klart nå før jeg reiser, i tilegg til innkjøp av alle julegaver siden jeg ikke har kjøpt en eneste en enda ! Streeess. Hvertfall med tanke på at jeg, at the moment, ligger syk( noe jeg har gjort de 2-3 siste ukene mere eller mindre) og ikke klarer å få gjort noe som helst av alt det jeg må få gjort ! Jeg liker jula, men jeg GLEDER meg til desember er over faktisk. Gleder meg også til jeg kan bli frisk og FORBLI frisk.  Eneste jeg har fått gjort av det som står på lista mi er å fått skrevet gjesteliste, noe som ikke akkurat er så alt for tungt i og med at jeg kun skal invitere familien, og gudforeldrene, og i og med at omtrent alle gudforeldrene bor langt borte så blir det kun en gudforelder som kommer,hahah 🙂 

Så det blir altså familien og en gudforelder ! Helt greit for meg, egentlig. Så lenge dagen blir perfekt for Nathaniel ! Det er veldig viktig for meg at den blir det, siden det er hans første bursdag og han betyr hele verden for meg ! 

Ellers. Noen som har tips til ettårsdag ? Kaker, snacks, pynt osv ? Har helt siden han ble født tenkt på at jeg ville han skal få sin helt egne kake på ettårsdagen som han skal få lov til å spise selv, hehe 🙂 Han blir nok å storkose seg ! Gleder meg så mye, og håper virkelig jeg rekker å gjøre alt jeg planlegger å gjøre. Men først, må jeg bli frisk. Jeg savner Nathaniel så vanvittig mye at jeg får vondt inni meg ! Er jo ikke vant til å være borte fra han så mye, og når det skjer så klarer jeg ikke føle noe annet enn dypt savn. Synes ikke det er deilig i det hele tatt. Det har kanskje noe med at jeg er syk også, at det føles ekstra ille denne gangen, men likevel.. 

Etter en tlf samtale med mamma følte jeg meg derimot tusen ganger bedre ! Jeg har virkelig den beste og mest omsorgsfulle mammaen på jord, som heldigvis skal hjelpe meg masse etter operasjonen både når det gjelder Nathaniel, bursdagen hans og generelt egentlig. Kunne ikke klart meg uten henne, og hadde jeg ikke hatt henne tror jeg faktisk ikke en slik operasjon hadde vært gjennomførbar for meg. Jeg kjenner absolutt INGEN andre enn mamma som orker å ta seg av Nathaniel i et så langt tidsrom. Hvertfall ingen jeg klarer å stole nok på til å ta på seg en så stor oppgave. For å ha en ettåring, det er ikke det samme som å ha en baby på 3 mnd eller en nyfødt. Begge er krevende, men jo eldre barnet blir, jo mere krevende, inntil en viss alder selvfølgelig. 

Her var han bare et par måneder gammel !Og gud jeg savner å amme, det var så koselig. Ambefaler alle mødre/gravide å amme ! 

Guud jeg savner den tiden egentlig, dette året her har gått så altfor, altfor ALTFOR fort. I dag er det akkurat to uker til Nathaniel feirer sin aller første bursdag. Jeg er selvfølgelig verdens stolteste mamma , men det er også så vemodig. Fordi jeg får aldri oppleve denne tiden med han igjen.. aldri ! Så man må jo bare prøve å nyte tiden så mye som overhodet mulig til tross for alle bekymringer og alt. Er så utrolig ufattelig glad for at jeg får se Nathaniel hver eneste dag ! Kan ikke forestille meg hvordan det ville være å ikke gjøre det. Eller, jo… jeg kan jo på en måte det, jeg er virkelig på nippet til å gråte, så mye savner jeg han. Har ikke sett han på ca 1,5 dag nå. Haha, huff..  det ordner seg vel 🙂 

 

Nå skal jeg spise vårruller fordi det er det eneste fastfooden jeg har i fryseren. Orker ikke tanken på å lage noe mat nå, eller gjøre andre ting generelt. Tenkte kanskje å lage et innlegg om hva Nathaniel ønsker seg i bursdagsgave og hva han ønsker seg i julegave litt senere, slik at familie og venner kan se. Uheldigvis har jeg jo et julebarn, så folk har en tendens til å kjøpe “kombinert” gave ( les: EN gave) til begge dagene .Dette ønsker jeg ikke, er kanskje teit å si det, men man kan jo ikke kjøpe bare en gave bare fordi bursdagen er nært julaften :p Heheh ! Av meg skal han hvertfall få to forskjellige gaver ! <3 

 

– Noen andre mødre med julebarn som opplever å få “kombinerte” gaver ? 

– Hvordan takler du å være borte fra barnet ditt ? 🙂 

( må også bare beklage for lite bilder, kommer sterkere tilbake når formen bedrer seg og jeg begynner å gjøre ting igjen… ) 

 

 

20 kommentarer
    1. Huff ja den tia går fort! Syns ikke d e så lenge sia du gikk stortjukk 😉 Men e no d virkelig bynne å bli artig, e nok ikke så lenge ijænn før han lære sæ å prate vettu – å DET e artig! Gu kor mye rart æ høre av mi frøken :p Ang bursdagsbarn i jula, æ har bursdag 20. Desember, å da æ va lita fikk æ to gava fra mer eller mindre alle 🙂 Men no som æ e blitt voksen foretrekke æ kombinerte gava t jul 🙂

    2. Frøydis: Jaa , det er helt utrolig hvor fort den går ! Sier det samme, virker som om det var i forrige uke jeg gikk høygravid, hahaha :p Merkelig følelse ! Gleder meg så masse til han begynner å prate ja, det skal virkelig bli morsomt ! Ja, når man blir eldre kan man jo kanskje ønske seg litt større og mere “brukbare” gaver, men som barn er jo ofte pakken i seg selv morsomst, å da blir det jo kjedelig å få dobbelt så lite, hehe 🙂

    3. Jeg ville nok kjøpt 1 gave, men til “dobbel” pris… Og det ville jeg tenkt var veldig greit, spesielt når han er så liten at han ikke selv pakker opp gavene. Kvantitet foran kvalitet!

    4. Tviler på at du blir så dårlig over lengre tid 🙂 Jeg var bra etter bare 3 dager, men man skal jo være forsiktig, så måtte nesten ta meg litt i arma for å roe meg ned litt, hehe. Tar du under muskelen forstår jeg om du blir dårlig over lengre tid, for da klipper dem over så å si en muskel og det er en mere smertelig opperasjon/prosess, men tviler på at legen anbefaler deg å gjøre det! ser jo ut som du har god plass utpå 😉 hehe + tar du under muskelen minsker man plassen på protesene. Jeg vil anbefale deg å be om høy profil og ikke nøl med størelsen, gi litt gass, så slipper du å angre på at du synes dem ble for liten eller hørte på legen 😛 Dem trekker seg litt sammen over tiden, så dem blir nok ikke så store som dem er rett etter operasjonen heller. Jeg har allerede vært på en ny konsultasjonstime, så det blir ny operasjon på meg til neste år 😉 skal få dem litt større, høhø og litt andre ting jeg vil fikse på.. Lykke til 😀 synes det var fin julegave du hadde kjøpt til deg selv 😉

    5. Hvis du fortsatt er syk om en uke blir du ikke operert. Operasjoner under narkose pleier alltid å bli utsatt hvis den som skal opereres ikke er frisk. Får håpe du blir frisk til da, lykke til:)

    6. Wow it’s definitely hard to believe it’s been a whole year already, seems like only yesterday when you were still pregnant with Nathaniel. It was in the news that the world’s oldest person passed away yesterday and was 116! And now an Iowan is the oldest at 115, talk about a lot of birthdays and Christmases to remember. Sometimes I wish I could turn back the clock, but it’s best to just enjoy the present moment and look forward to making each day as special and enjoyed as possible. I think the Christmas stocking with treats is required, then some nice Christmas music and maybe a tree, even if it’s a little one, will make the atmosphere quite pleasant. I should think Rannveig your white chocolate cupcakes with perhaps some Christmas colors added to dress them up, would be a popular and delicious holiday treat. Good luck sweetie,
      hug!

    7. Jeg har alltid tenkt at det måtte være så kjipt for barn født i juletiden 😛 Hvertfall mens de er små, når de blir større er nok ikke antall gaver det viktigste i verden 🙂
      Jeg takler absolutt ikke å være borte fra Liam! Går bare rundt og savner han, selv når det bare er noen få timer. Derfor har han hatt minimalt med barnevakt, men det er helt greit synes jeg. Skal ha han hele livet, han har god tid på å være uten meg siden ^^

    8. Jeg liker dårlig å være borte fra jenta mi (18 mnd). Hun går i BHG og storkoser seg der, men jeg savner hun mye da også selvom det bare er snakk om noen timer mens jeg er på jobb. 🙂
      Jeg er nok en skikkelig hønemor, men jeg verdsetter hvert eneste minutt jeg får med hun. Jeg forguder henne 🙂
      Nathaniel er nydelig, og du er en vakker mamma!! <3

    9. Hei 🙂
      Bare et helt annet spm, siden du la ut bilde av da du ammet. Brukte du ammebh eller bare en vanlig? Er såååå usikker på hva jeg skal bruke. Syntes det ikke er så sexy med ammebh 🙂 hehe..

    10. Til min sønns ettårsdag hadde jeg tema “blå” :p
      Bakte blant annet muffins med blå frosting. Og en marsipankake med blått lokk.
      Lagde også en egen kake til han, og da tok jeg enkelt å greit bare en vaniljemuffins, delte den i 3, puttet krem å jordbærsyltetøy mellom lagene, og krem rundt. Avsluttet “minikaken” med å “pakke den inn” i blå marsipan og et piratskip-lys på toppen (slik at kaken ble “vannet” til båten) Veldig fort gjort, og akkurat passelig stor kake 🙂 Serverte også saltstenger og rundstykker, slik at ungen fikk i seg annet enn sukker! Min sønn var ikke kjempeinteressert i gavene på ettårsdagen, men minikaken var en kjempe suksess! Lykke til med operasjonen foressten 🙂

    11. Du har sikkert hørt det før.. Men hvorfor legger du ut lettkledde bilder av deg selv, hvorfor risikerer du din sønn pga det? ALLE vet jo at det sitter noen som ikke tolerer det på bloggen din, og det koster dem ikke en kalori å sende inn bekymringsmelding pga det. Men du får ta en Malin Angelica da…. Hun fikk så mangen bekymringsmeldinger fra folk som leste bloggen at hun ble fratatt omsorgen for sin sønn, og du kjører veldig lik stil som henne. Ikke snakk om at jeg som skriver dette syns du er uegnet som mor, men jeg har ihvertfall nok oppi topplokket til å forstå at det finnes idiot mennesker som sender bekymringsmeldinger.. Så kle på deg, for din og din sønns del.

    12. gud som du kledde bob ! om du hadde det, så sånn ut hvertfall 🙂
      har selv julebarn, han er 1 år i dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg