Mødre som baserer livet og bloggen sin på barnet sitt er uansvarlige !

Jeg ,som så mange andre, har meninger om alt mulig rart mellom himmel og jord. Men i motsetning til mange andre tør jeg å stå for disse meningene, noe jeg er ganske stolt over faktisk ! En ting som irriterer og provoserer meg noe helt sykt er mødre med blogger, som direkte baserer hele bloggen på ungen sin, som aldri har bedt om å bli eksponert for vilt fremmede. En ting er å legge ut litt bilder nå og da, det synes jeg man faktisk skal få lov til ! Det er jo tross alt det mest dyrebare man har her i verden, og da er man selvsagt veldig stolt! MEN, når hvert eneste innlegg handler om ungen

” Seeee hva (navnet til ungen)” har lært seg å gjøre, seee hva (navnet til ungen) har begynt å spise , i dag bæsjet (navnet til ungen) 5 ganger i bleia! Fantastisk ! ” 

Er det virkelig det smarteste å dele ut så mye privat info om ungen din ? Har du ikke et liv selv , eller ? Man begynner jo å lure når det eneste man hører fra en person er om ungen deres. Fordeom man er mamma kan man faktisk tenke litt på seg selv avogtil, prate om seg selv, og at ikke hele din verden svirrer rundt hva ungen din spiser og hvor mange ganger om dagen den bæsjer. For det er faktisk ikke alle folk som synes det er så sykt kult å høre om. Dette har jeg selv full forståelse for, selv om jeg elsker ungen min over alt på jord ! Når jeg er med andre folk som ikke har noe med Nathaniel å gjøre, prater jeg sjeldent om han. For selv om jeg er mamma, er jeg like mye meg selv som jeg var før jeg fikk barn. Jeg er bare nitten år, og skal ha lov til å prate om gutter, sminke og sånt ! For det interesserer meg faktisk SELV om jeg er mamma, tenk det :O

Noe av det latterligste jeg har opplevd på lenge var da jeg ble “ditchet” av min eks vennninne ( som også har barn) med begrunnelse av at jeg pratet om andre ting(blant annet de jeg nevnte over) enn unge, unge unge, bæsjebleier og skriking. Da lo jeg ganske godt egentlig, det beviser bare hvor mye enkelte lever livet til ungen sin, istedenfor å fortsette å leve sitt eget SELV om man er mamma. Man burde fint kunne klare å skille sitt eget liv fra ungen sin sitt, og blogge om det isteden for å publisere en haug meg ting om et lite barn som er lykkelig uvitende om det hele. 

Godt å få ut litt frustrasjon , dette har jeg tenkt LENGE på og jeg mener at skal man absolutt blogge, så burde bloggen i all hovesak handle om seg selv, og ikke noen som aldri har bedt om det( i dette tilfellet barnet sitt) Dette mener jeg også inngår i det å være en ansvarsfull som mor, og personlig synes jeg ikke disse mødrene som gjør dette er særlig ansvarsfulle. 

Noen som er enig ?! 

Jeg elsker sønnen min over alt i denne verden !  Men fordeom har han, eller hva han gjør , spiser eller lærer, på ingen måter behov for å eksponeres på nett for 4-5 000 fremmede mennesker daglig. 

29 kommentarer
    1. Særiøst, du har jo gjort d sjøl! Du har skrevet mye om ungen din, så ikke kom med den du selvom du kanskje har slutta med d nu.

    2. her skriver jeg om hverdagen min, å store deler av hverdagen er ungene så det blir veldig mye om barna! Er jo de som er mammablogger, å da går det jo somregel i bare barna! 🙂

    3. Blir jo litt feil å kalle folk uansvarlig av den grunn synes nå vertfall jeg. er man en mammablogger så handler det jo for det meste om barna, og for oss som ikke har barn i barnehagen er det jo ikke akkurat så mye annet og skrive om da 😉

    4. Enig, ja. Men du har jo gjort det samme i lang tid før du bestemte dæ for at det ikke va ansvarlig. Ikke ta det her som en negativ kommentar, for det e det ikke. 🙂 Æ trur nok heller ikke æ hadde eksponert min unge på nett, da man helst burde være minst 16 år og litt moden før man eventuelt selv velger ka man vil dele.. D sku vært 16 årsgrense på nett, med skjekk av personnr..

    5. Har litt delte meninger her 🙂 Jeg skjønner hva du mener, de har aldri bedt om at hele norge skal vite alt om dem, men jeg tror at hvis man bare er fornuftig med hva man legger ut så er ikke det noe problem. Å fortelle at junior har lært seg å gå eller prøvd å smake grøt første gang er nok ikke noe noen vil reagere sånn særlig på. Men som sagt, jeg skjønner hva du mener, det blir nok bare opp til hver enkel mor hvor nøye de vil være på det 🙂

    6. må si jeg synes det er passe teit at du mener at unger ikk har behov for å bli lagt ut på nett osv,, og ja, du har rett i det. Jeg er enig i den, og jeg er mammablogger selv ,men syns det er helt feil å sitte å si det også vet du at hele norge ser deg på tv om ikke lenge.

    7. Jeg blogger ikke kun om babyen min, men jeg tenker da at om du blir så provosert så er det jo bare å la være å lese disse bloggene og ikke bry deg? Som du selv sier; det er ingen som tvinger deg til å lese disse bloggene. Men jeg er enig i at en ikke trenger å dra den så langt som du skriver over her.

    8. Jeg leser denne bloggen hver dag, og min mening er at det er etter saken med bv at du har begynt å tenke på hva du legger ut selv av din sønn, og man lærer jo av sine feil,men syns det er koselig med mammablogger jeg,det er jo det so er hverdagen for de fleste som har barn

    9. Fantastisk skrevet Rannveig! Endelig noen av dere mammaer som “bryter tausheten” og tør å si det som det er! En ting som folk burde skjønner er at all informasjon angående en baby trengs ikke å deles med offentligheten. Ikke fordi det ikke er ok, men fordi det ikke interesserer andre. Jeg syntes det er kjempe koselig hvis noen skriver om at barnet tok sitt første skritt, fikk sin første tann eller sa mamma for første gang, men jeg trenger ærlig talt ikke høre om at ungen din hadde vondt i magen, var våken hele natten, dreit i bleia eller hadde vondt i øret, rett og slett fordi det kunne ikke interesert meg mindre! Ser jo at det er en del såre sjeler her inne, er nok pilen som traff mammahjertet gitt!

    10. asså det må vel være bedre og blogge om ungen sin enn å vise seg på tv med ungen? ikke like mange blogger som de som ser på tv 😉 , jeg føler ikke at hele bloggen min handler om barna, men ja store deler av den fordi hverdagen min går som regel på unga. Ikke er jeg ute å fester. Da jeg er med venner blir dette skrevet om, men igjen da er minste mann med! : )

    11. Er enig med deg. 🙂 Har en datter selv på 1 år men hun er bare med nå og da på bilder og avogtil skriver jeg om henne i innleggene. Men ellers er det ikke stort mer enn det. Er ganske mange som drøyer det ganske langt. Jeg forstår alle mødre at de er utrolig stolt over barna sine når de klarer noe nytt og sånn, det er jo jeg selv med datteren min! Men herregud, går ann å skrive/snakke om noe annet. Man må jo ikke glemme å leve livet selv. 😛 Får mange ganger slengt at jeg ikke kan oppføre meg som jeg gjør siden jeg er mamma, men da bare LER jeg! Jeg er 17 år gammel, bare fordi jeg er mor betyr ikke det at jeg skal slutte å leve livet mitt! Er glad du også er sånn, og håper det er mange som er sånn også. 😛

    12. Jeg er både enig og uenig med deg.
      Hva en blogg inneholder er opp til den som blogger.. at folk over her kommenterer at det ikke interesserer dem å lese om alt andres unger gjør i løpet av en dag er totalt uinteressant i denne sammenhengen, da er det bare å la være å lese bloggen..
      At det kjipt for ungen å lese om seg selv i ettertid? Nja.. jeg tenker at jeg selv hadde syns det hadde vært fint om min mamma hadde skrevet dagbok (blogg om det hadde vært “oppfunnet” ) da hun var ung slik at jeg fikk enda mer innblikk i hvordan jeg var som liten. For meg hadde det ikke spilt noen rolle om andre kunne lest de samme historiene. Små historier og opplevelser som man dessverre glemmer med tiden, men som kunne ha vært skrevet ned slik at man kan lese om seg selv. (Både gode og slitsomme sider)
      Tenk så interessant!
      Og tenk så spennende å få ta del i sin egen mors tanker rundt det å være mamma. Det er jo helt unikt!
      En annen ting er at det er mange mammabloggere som skriver om de slitsomme tingene også, slik at andre kan se at det ikke bare er rosenrødt å være mamma. DET er fint syns jeg.
      Ja takk begge deler.. jeg vil gjerne lese om barnas og mammaenes hverdager. Både sammen og hver for seg.
      Dette ble litt langt.. men men.. det var litt rabbel fra meg ihvertfall 🙂
      Håper du får en fabelaktig dag.

    13. Jeg er enig i det du skriver, jeg prøver så mye som mulig å kutte Gabriella ut av livet. Men siden jeg er 100% hjemmeværende med studier og har ikke hun i barnehage av den grunn så er dagene mine ganske like sammen med henne. Vi bor ganske “øde” til, så kommer meg heller ingen steder uten førerkort. Men, det att du har valgt og ikke blogge om han her, gir i bunn og grunn ingen mening når du har tenkt å vise HAN og livet DERES til hele norges land på TV. Det er noe helt annet enn blogging. Det er hakket verre i mine øyner… :/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg