Kontroll hos jordmor, 12 uker på vei i dag !

 Som jeg lovte dere, skal jeg oppdatere dere litt om dagen i dag ! I dag hadde jeg nemlig min første svangerskapskontroll. Forrige gang jeg sto i den gangen hadde jeg heftige rier med korte mellomrom, så det var en litt spesiell følelse å være der skal jeg si dere ! Møtte også jordmoren som var med meg i Ambulansehelikopteret fra Alta til Hammerfest under fødselen. Morsomt ! Rart å tenke på at jeg skal gå gjennom akkurat det samme en gang til nå. Rart det, jeg sa gjentatte ganger under fødselen min at jeg ALDRIIIIi i livet skulle ha flere barn. Men der var jeg , gravid igjen, haha ! Huffa..  å føde gjør vondt, smertene sitter enda i friskt minne ! 

Men uansett ! Jordmoren jeg hadde kontroll har jeg også hatt noen ganger under svangerskapet med Nathaniel, koselig dame ! Det er egentlig alle jordmødrene i Alta, synes jeg. På første kontroll skjer det jo ikke så mye, mest snakk egenltig , og så fyller man ut helseskjema for gravide. Denne gangen kan jeg heldigvis stolt si at jeg ikke røyker ! På helsekortet mitt med Nathaniel står det at jeg røyket 2 ganger daglig i uke 9, ikke bra ! Slutta da jeg var 13 uker på vei. Heldigvis slipper jeg å tenke på sånt denne gangen, røyk er noe svineri ! Æsj, fatter virkelig ikke hvordan folk faktisk klarer å nyte det…  men, hver sin mening :- p 

 ( helsekortet mitt med Nathaniel ) 


(Helsekortet med babyen i magen ! ) 

 

Målte også blodtrykket mitt, som var fint. Skulle også ta med urinprøve, noe jeg glemte, så fikk ikke sjekket det. Men gjør nok ikke så mye, er ikke så mange risikofaktorer enda. Er velnår man bikker uke 30 at man skal passe på !

Jordmoren min sa også at jeg skulle følge mensenterminen min, uansett om jeg vet når jeg ble gravid eller ikke. Så med andre ord er jeg i dag 12+0, og ikke 10+2 som jeg selv har regnet ut. Så kommer vel en statusoppdatering på uke 12 i nærmeste framtid ! Haha. Jordmoren sa også at jeg måtte søke om ordinær UL så fort jeg kommer til Oslo, siden man skal ha den i uke 18 og det kan være litt ventetid. Så om 5-6 uker får vi vite om lille baby i magen er en jente eller gutt, hihi… gleder meg sånn, og det tror jeg det er flere som gjør og ! Hadde vært litt gøy med jente denne gangen, men får vi en gutt blir vi såklart kjempeglad og. 🙂 

 

Fikk også en veldig god nyhet ! Vi snakket litt om amming og sånt, siden jeg jo har silikoninnlegg… og hun mente det kom til å gå helt fint, og det håper jeg virkelig, å amme er veldig koselig og ikke minst viktig for at babyen skal få den aller beste starten på livet ! Og der kan jo dere se, alle dere som mener jeg setter meg selv forran ungen min… hadde jeg gjort det hadde jeg nok neppe ofret mine nyopererte pupper til 24 000for å amme min kommende baby 🙂 Eller hva ? 

 

Fikk med masse brosjyrer og sånt , har jo egentlig alle disse bøkene fra før av og har nok lest dem opp ned i forrige svangerskap. Men det er jo tross alt over ett år siden nå, så mye har man vel glemt. Og en siste ting må jeg bare skrive litt om før jeg avslutter 

Dere som prøver å ødelegge for meg, hvorfor gjør dere det ? Tror dere at jeg stoler mere på en anonym kommentar, enn han som skal bli far til mitt barn ? Virkelig ? Det er virkelig bare tåpelig og lyge sånn for å prøve å sette meg opp mot andre . Nei, jeg tror ikke han har vært å “pult bestevenninna” di i helga. Beklager.  Lær deg folkeskikk søta , om du virkelig hadde ment han hadde vært på venninna di hadde du nok tatt det opp med meg på privaten, og ikke på en offentlig blogg som anonym:- )

Ellers har jeg ikke så mye å tilføye ! Ha en fin kveld videre alle dere andre søte lesere <3 

27 kommentarer
    1. Synes du er tøff som klarer å ha denne bloggen nå som du er gravid, med tanke på alle løgnene folk kommer med, og alle de stygge kommentarene du får!:( Synes det er trist å se at folk kan være så ufattelig tøffe bak en pc-skjerm, og tro at det er greit å skrive hva man vil. Feige er de også, som kommenterer anonymt. Herrefred, ikke rart det er krig i verden! 😛 Men jeg sier bare: Karma is a bitch! De kommer til å møte seg selv i døren en vakker dag.. Karmaen gjør som regel opp, sååå 🙂
      Jeg har forressten silikon, og jeg kunne amme min sønn Nicklas! 🙂 Problemet mitt var at jeg ikke fikk nok melk, så jeg måtte begynne å gi Nicklas flaske for fullt etter kun 2 uker.. han nektet å ta puppen etter å ha fått flaske :/ Men det hadde nok skjedd uansett om jeg hadde hatt silikon eller ikke. Min mamma kunne heller ikke amme noe særlig, og hun hadde ikke silikon, så det er så utrolig forskjellig fra person til person !:) Tror ikke du skal bekymre deg så mye for akkurat det der. Om du skulle ende opp med “flaskebarn”, så er det ikke jordas undergang. Jeg fikk masse nærhet med Nicklas selv om han måtte ta flaske, og han har ikke tatt noen som helst skade av å drikke morsmelkerstatning! Han er en sunn og frisk gutt, på lik linje med alle andre jeg kjenner som er blitt ammet 😀
      Du som har ammet såpass lenge i ditt forrige svangerskap, trenger nok ikke å bekymre deg for ammingen denne gangen heller, selv om du har silikon!! 🙂
      Ønsker deg alt godt, og lykke til med svangerskap nr. 2 🙂 Koselig å høre at du er 12 uker på vei!

    2. Hei Rannveig jeg følger med på unge mødre synes du er kjempe pen og en god mor til Nataniel jeg er 11år og gratulerer med baby nummer 2

    3. Jag började följa din blogg för inte alls så länge sedan & tycker de är väldigt synd att folk försöker att förstöra för dig. Men de bästa är att bara strunta i dom & inte låta dom ta någon energi från dig. Vilket jag tycker du verkar göra väldigt bra!
      Är själv gravid med min första unge & tycker att det är väldigt spännande. Vi besökte även jordmor för första gången idag, spännande

    4. Når du var på UL, sa ikke legen noe om hvor langt fosteret var på vei da, eller hva jeg skal si? Er jo det man skal gå ut ifra, hvor stort fosteret er avgjør jo hvor langt du er på vei? 🙂 Jeg fikk i alle fall beskjed om det, men med meg skilte det bare 1 dag fra det jeg regnet ut ut ifra mensen, og det UL’en sa da 🙂
      ♥ Lizbethosnes.com – Mitt liv som gravid – og ellers litt utenom det vanlige.

    5. Lizbeth Osnes: Man regner kun etter ultralyd etter den ordinære ultralyden i ca uke 18. Dette fordi alle fostre er omtrent like store på dette tidspunktet, og man kan regne ut ca termin.

      Før det kan fostre variere mye i størrelsesforskjell og derfor går man kun etter menstermin, selv om man har vært på ultralyd 🙂 Om du skjønner ?

    6. Ja uh, puppan dine blir vel ødelagt uannsett om du amme eller ikke. Di fylles jo opp me melk under graviditeten, smartass.

    7. Stå på Rannveig !! 🙂
      Jeg synes du får ufortjent mye dritt nå .. Håper du gir en lang marsj i det !!
      Skjønner virkelig ikke hva enkelte får ut av og være så negativ og nedlatende mot deg … , Helt greit og være uenig om ting og tang , men da går det an og fremlegge det på en ordentlig og saklig måte.
      Og folk som skriver ditten og ditten om typen din , patetisk. Hadde det vært ett snev av sannhet i det hadde dem vel hatt fornuft og ikke minst empati nok til og tatt det på privaten. Folk som skriver slikt anonymt på blogg ønsker kun og ødelegge .. Og hvorfor må jo gudene vite .. ?!! Kan umulig være særlig tilfredsstillende og givenes og ødelegge og bryte andre ned , tvert imot !!
      Stå på , gleder meg til og følge deg videre !! 🙂

    8. Så fint at du drømmer om å bli jordmor, men ikke har fått med deg at ALLE i Norge regner uker utfra første dag i siste mens.. Noe som betyr at fosteret som regel er ca 2uker yngre enn ukene man sier man er i…. Så mors uke 12 =fosterets uke 10.. Begynner jo å skjønne hvorfor du bare kunne ha matte på timeplan din og tiltross for d så gikk d ikke veien… Lord!

    9. loool stygge annonym sier jeg bare, haha . rannveig du må ikke bry deg om dem, jeg digger deg og syns at gutten din er nydelig, kommer til og forsette og følge boggen din hele tiden, såh du får ikke låv til og slutte og blogge selv om du flytter til oslo 🙂 haha kosta de 24.000 for silikon hahaha jeg kjøpte ny kamera linse i går til 28.000 :p hehe morsomt . du kan godt like hobbyfotograf else berit på facebook vis du vill 🙂 de er min side

    10. Alle som blir gravid må ta blodprøve av hepatitt c og andre sykdommer! Bare for å være på den sikre siden, betyr jo ikke at man har mistanke eller grunn for å ha det. Hvis man feks har en tatovering, må man ta hep c prøve. Men gøy du prøvde 😉 sikter til kommentaren over meg.

    11. Lykke til Rannveig. Alle vet at man ikke får stygge bryst av AMMINGEN,men av SELVE SVANGERSKAPET. Hørt ordtaket “dum som et brød”? Vel det gjelder ikke deg,for det må være nedverende for et brød å bli sammenlignet med deg. Loff..

    12. skjønner ikke hvorfor folk skriver så mye dritt.. ! lykke til med alt og det blir spennende med samboer som skal støtte deg :))

    13. Jeg prøvde ikke på noe som helst jeg. Jeg lurte fordi jeg ikke klarte å tyde alt som stod skrevet der. Synd du skal ta sånn på vei for ett spørsmål;)

    14. Gratulerer med svangerskapet! 🙂 Flott at lille Nathaniel før en søster/bror på sin egen alder 🙂 Synes forresten at det er litt dumt av deg å henge deg opp i negative kommentarer, og ikke ta deg tid til å svare på de positive istedetfor! 🙂 Lykke til, Rannveig, håper alt går bra! 🙂

    15. Hei 🙂 gratulerer med en liten til på vei 🙂 syns det er litt gøy at sist hadde vi termin på likt og nå har vi med fire dagers mellom rom 🙂 gratulerer så mye 🙂

    16. Stå på Rannveig 😉 Tenk førr kvær hater så får du en tell læser, og førr kvær læser bi d litt meir pænga inn fra bloggen 😀 Haters gonna hate

    17. Så koselig med et lite mirakel til på vei! Stå på, du virker å bære en god mor for sønnen din! Kos deg og nyt graviditeten 😀

    18. Ååhh! Da skjønner jeg litt mer, trodde det var motsatt jeg? At alle fostre utvikler seg likt på tidlig stadie, men at det varierer fra baby til baby etterhvert? I så fall er jeg 12+0 i dag, og ikke 12+1. Jaja, siden det bare er en dag i forskjell får jeg kose meg med at jeg er 12+1, haha :p Nedtur å bli satt tilbake, om det så bare er en dag så tidlig syns jeg :p
      ♥ Lizbethosnes.com – Mitt liv som gravid – og ellers litt utenom det vanlige.

    19. Hvorfor skal folk alltid være så frekke og stygge mot andre på kommentarer? Hvis dere liker hu så lite så skjønner jeg ikke hvorfor dere gidder å lese bloggen engang. Det kalles bare en ting: Sjalusi!!
      Rannveig, jeg syns du ble litt feil fremstilt på tv, men etter å ha lest bloggen så er du som alle andre. Ikke bry deg om stygge kommentarer. Du klarer deg mye bedre enn mange andre, og mange av de har ikke et barn å ta vare på engang 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg