Spontanabort..

Spontanabort er jo som kjent noe mange av oss opplever, må faktisk tenke meg godt om for å komme på noen som IKKE har opplevd det en eller annen gang. Med andre ord er det jo ganske så normalt, men likevel veldig trist for de det skjer med. Selv har jeg aldri opplevd en spontanabort, har kun vært gravid to ganger, og har gått like bra begge gangene med en velskapt perfekt gutt og en til liten på vei nå som alt står bra til med ifølge flere ultralyder.

I denne graviditeten har jeg flere ganger trodd at jeg har mistet pga mange forskjellige blødninger, men ultralyd har vist et bankende hjerte etter alle gangene. På min siste ultralyd fikk jeg beskjed om at blødningene skyldtes at jeg egentlig skulle hatt tvillinger, og at jeg kanskje kom til å blø mere. Har heldigvis ikke hatt flere slike blødninger, da det er like skremmende hver gang egentlig, selv om jeg har fått beskjed om at det ikke er farlig. 

Selv om spontanabort er trist for den det rammer, så tror jeg at det er til det beste egentlig. For de fleste spontanaborter skjer faktisk fordi fosteret ikke var levedyktig, og kanskje ville trengt livslang hjelp med alt fra A-Å…  og da kan man jo spørre seg selv hva som egentlig er best, å gå gjennom et helt svangerskap med alle forventningene, og deretter få vite at barnet kanskje kommer til å dø veldig raskt eller at det vil trenge mye hjelp, kanskje 24 timer i døgnet, eller at det tar slutt i et tidlig stadium slik at man slipper det.  De sier jo at kroppen fikser opp på sin naturlige måte, for det som ikke hadde vært levedyktig uansett. Dette tror jeg stemmer veldig bra egentlig 🙂 

Risikoen for spontanabort

Man antar at ca. 30% av alle påbegynte svangerskap ender i spontanabort. Halvparten av disse vil skje så tidlig at man ikke rekker å finne ut at man er blitt gravid. Aborten vil da oppleves som en noe forsinket og kraftig menstruasjon. Innen kvinnen rekker å oppdage at hun er gravid har risikoen for spontanabort sunket til 15 %. Fra den 6. svangerskapsuke er det mulig å ta ultralyd for å finne ut om svangerskapet er inntakt. En slik undersøkelse er noe man må betale for selv om man ikke har hatt gjentatte spontanaborter. Dette koster gjerne i underkant av 1 000 kr. En slik undersøkelse viser bl.a. om hjertet til fosteret slår. Om alt er i orden i 8 uke er risikoen for spontanabort sunket til 5 %.

Oppsummert kan vi da sette opp følgende tabell over risiko for spontanabort:

25 ? 30 % risiko fra unnfangelse
15 % sjanse fra ca. uke 3.
8 % sjanse fra uke 6.
5 % sjanse fra uke 8
2 % sjanse fra uke 9
mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke.

Vanligste årsak
60 % av alle spontanaborter skyldes kromosonfeil ved fosteret som gjør at det ikke er levedyktig. Dette er en trøst for mange, at spontanaborten kun er naturen selv som ordner opp. 95% av alle graviditeter med kromosomfeil ender i spontanabort. Det fleste kromosomfeil har ingenting å gjøre med foreldrene.

Risikofaktorer
Det er foretatt en rekke undersøkelser for å avdekke risikofaktorer for abort. Disse spriker noe. Det ser ut til å være enighet om at risikoen for spontanabort øker i følgende tilfeller:

to eller flere foster,
ubehandlet diabetes,
Polycystisk ovariesyndrom
høyt blodtrykk,
alvorlige tilfeller av lavt stoffskifte
røde hunder
chlamydia,
mor røyker,
far røyker,
mor er over 35 år

Mulige risikofaktorer
Risikoen for spontanabort øker med alderen til kvinnen. En undersøkelse viser f. eks at risikoen for spontanabort er 6,4 % når kvinnen er under 20 år og 41 % når kvinnen er over 45 år.

Risikoen for spontanabort er;

200 % større om kvinnen trener mer enn 7 timer i uken.
81 % større om barnets far røyker mer enn 20 sigaretter om dagen.
73 % større om man ikke bor sammen med en fast partner.
72 % større om kvinnen har en BMI lavere enn 18,5.
66 % større om faren til barnet ikke er faren til kvinnens første barn.
60 % større om barnets far er over 40 år.
70 % mindre om man opplever morgenkvalme.
50 % mindre ved daglig inntak av frukt og grønnsaker.
40 % mindre om barnets far er under 25 år.
20 % mindre ved daglig inntak av sjokolade.

Det er gjort flere undersøkelser om inntak av koffein  kan ha noen innvirkning. Resultatene av studiene har ikke vert entydige. En studie viste 50 % økning i risikoen for spontanabort om man konsumerte mer enn 200 mg koffein pr. dag. Andre studier har ikke vist en slik sammenheng.

Nå bør det påpekes at slike undersøkelser alltid bør vurderes med en stor grad av skepsis. Det er langt mer enn en enkeltstående undersøkelse som skal til for å slå fast slike sammenhenger. Legg også merke til at de statistiske sammenhengende ikke fungerer slik at man kan legge sammen to eller flere faktorer og få full effekt av begge.

Årsak og virkning
Menneskehjernen har lett for å konkludere med at hendelser som ligger tett opp mot hverandre i tid også har en årsakssammenheng. Dette er opplagt i mange sammenhenger. F.eks når man skrur på vannkrana så kommer det ut vann. I noen tilfeller er det ingen sammenheng mellom hendelsene selv om disse ligger nær hverandre i tid. Et eksempel på dette er MMR vaksinasjon og påvisning av autisme. Autisme er mulig å diagnostiseres når barnet er i den alderen at det normalt mottar MMR vaksinen. Ettersom det ofte var et kort tidsrom mellom barnet mottok vaksinen og det fikk påvist autisme har noen foreldre vert redd for at det var vaksinen som forårsaket autismen. Forskning viser at det er ingen slik sammenheng.

For mennesker som opplever abort er det naturlig å søke etter hendelser forut for aborten for å finne årsaken. Om man gjorde noe uvanlig eller evt. risikofylt i forkant betyr ikke at dette er årsaken til aborten. En slik kobling mellom årsak og virkning har ført til en flom av velmenende råd og advarsler på ulike forum og blogger. Dette har igjen ført til at mange gravide er unødig bekymret og tar unødige forholdsregler. Snakk alltid med jordmor om du er i tvil.

Hvordan oppdager man det?
Et typisk tegn på at en spontanabort har skjedd er blødning fra skjeden og smerter i nedre deler av magen og ryggen. Legen vil ta to blodprøver med en dags mellomrom for å undersøke HCG nivået blodet. Om nivået synker er dette en bekreftelse på at svangerskapet er avbrutt. Det er også mulig å gjøre undersøkelser gjennom ultralyd. Man får da avklart om det er et levende foster i livmorhulen eller ikke.

Kan man stoppe aborten?
Ved mistanke om spontanabort før 12. uke er det dessverre ingen ting man kan gjøre for å stoppe aborten. Hos de fleste har fosteret verdt dødt en periode, eller at det ikke har blitt utviklet et foster i det hele tatt. Om man kommet forbi 18. svangerskapsuke er det mulig med behandling på sykehus som kan forhindre aborten. Om fødselen skulle starte for tidlig vil barnet ha mulighet til å overleve fra den 22. svangerskapsukeuken.

Ved omtrent 25 % av spontanabortene finnes rester av fosteret eller morkaken igjen i livmoren og det må det gjøres en utskrapning. Dette skjer på sykehus under full narkose og tar 5 – 10 minutter. Å måtte ha en utskrapning vil ikke forhindre at man kan bli gravid ved en senere anledning.

 

Har DU noen gang opplevd en spontanabort ? Hvor langt på vei var du, og hvordan taklet du det ? 🙂 

 

31 kommentarer
    1. Jeg var 19 år første gang og mistet i uke 12. Kjempetrist for hadde virkelig begynt å glede meg. Andre gang i uke 17… Det ble en stor sorg )-;

    2. Ska du virkelig lyge for leseran dine å si at du kun har vært gravid to gang? Huske ikke du på ungdomsskolen med kevin romsdal? Du va gravid da 😉

    3. Jeg har hatt 3 spontanaborter. Uke 8, 12 og 13. Første gangen viste jeg ikke at jeg var gravid så jeg fikk et stort sjokk når det skjedde og jeg var livredd for å fortelle det til kjæresten min. Har ikke helt turt å prøve igjen etter de 3 gangene.

    4. Jeg mista i uke 14, uka etter at vi hadde offentliggjort graviditeten. Var jo selvfølgelig veldig trist, men når man fikk høre fra nesten alle at det var så vanlig så ble det på en måte litt “lettere”. Prøvde å trøste oss med at det ikke var noe vi kunne gjort annerledes og at kroppen støtte fosteret fra seg av en grunn. Det verste var nok alle gratulasjonene i etterkant fra fol som ikke hadde fått med seg at vi hadde mista.

    5. Æ spontanaborterte nu på mandag, og da va æ nesten 7 uker på vei. Tar det veldig tungt siden æ hadde begynt å glede mæ allerede…
      Men takk for at du laget et innlegg om det, for nu fikk æ litt mer informasjon om det hele 🙂

    6. Spontanabort er så trist også så skummelt.. Og graviditet er skummelt generelt.. er så mye som kan gå galt.. gikk 1. året på videregående når jeg og ei anna var gravid i rundt uke 26 samtidig.. det var veldig stas… vi kunne jo sammenligne:) og vi gledet oss masse til framtidige trilleturer og cafeturer.. Men problemet var.. hun hadde lite fotstervann.. så det var fare for at hun kunne føde for tidlig.. som hun gjorde.. Babyen døde 2 dager etterpå. Det er helt forferdelig… ingen som tenker over at noe sånt kunne skje. Det er så hjerteskjærende

    7. Tøft at du tør å sette litt lys på en så viktig sak 🙂
      Har opplevd litt blødninger selv i svangerskapet jeg er i nå, og det er visst like vanlig som å ikke blø..

    8. Har aldri opplevd en spontanabort, har dog vært gravid og selv valgt å ta abort. Men er ganske enig med deg i mye av det du skriver. En spontanabort skjer fordi barnet ikke er levedyktig på egenhånd, og det tror jeg er til trøst for mange.

    9. Jeg mistet i uke 20 å måtte på sykehuset å føde henne ut.. det var utrolig tongt å trist! nå har jeg en liten sønn på 2 mnd å er utrolig glad for at han har kommet til verden! : )

    10. Så den ene tvillingen du mistet går ikke under kategorien “spontanabort”? Siden du sier du aldri har hatt en spontanabort? Vet ikke hvordan det er når det er tvillinger..
      Jeg har heller aldri hatt en spontanabort. Og med alle man hører om som mister, så må jeg si at jeg er glad jeg ikke har opplevd det. Håper jeg slipper å oppleve det noen gang.
      Kjenner du mange i oslo eller? 🙂

    11. Enig.. Lurt at du setter lys på dette! Har selv pcos og kan muligens kun bli gravid med prøverør, uansett blir det nok aldri aktuelt pga min psykiske situasjon..

    12. Uffameg, får helt frysninger når jeg tenker på det. Jeg er jo 12+1 i dag, så sjansen er jo utrolig liten (hører hjertelyd daglig med angelsounds og har vært på UL) 🙂 Jeg er ganske sikker på at jeg opplevde en spontanabort måneden før jeg ble gravid med dette knøttet, dessverre. Blodet direkte fosset, og klumper falt i toalettet. Husker jeg satt på do og hylte og skrek, var virkelig et smertehelvete. Da var jeg omtrent 4 uker på vei tenker jeg, men hadde ikke tatt test (så kan jo aldri vite hva det var for noe, men ut ifra symptomene kan man vel kanskje ikke tvile..). Det var helt grusom som sagt, men jeg tenker faktisk det samme som deg, selv om det er forjævlig ER det faktisk for det beste. Man klarer ikke å se det der og da, men etterhvert vil man nok kunne håndtere det uten å bli deprimert. Jeg fikk jo min lille spire i magen bare måneden etterpå, så jeg klarer helt fint å fokusere på lykken fremfor alt annet 🙂 Lykke til videre i svangerskapet, søte deg!
      ♥ Lizbethosnes.com – Mitt liv som gravid – og ellers litt utenom det vanlige.

    13. Jeg mistet i uke 7, hadde jo såklart begynt å glede meg alt for tidlig, men hadde faktisk en følelse av at noe var galt fra begynnelsen av. Det som var enda mer kjipt var at jeg mistet samme dag som jeg og kjæresten var på tur på ferie til thailand! Heldigvis hadde vi god tid i Oslo (måtte fly dit fra bodø først), så da var det rett på sykehuset, der jeg ble undersøkt av en lege som gav meg beskjeden “her var det ikke mye igjen, nei!” Helt sjokkert over at en lege kan få seg til å si noe sånn.. Var utrolig trist, og tok lang tid for meg å komme over det..
      Men heldigvis er jeg den dag idag gravid i uke 32 med en liten gullgutt, og alt har gått bare fint, og er utrolig glad og lykkelig for det 🙂

    14. Ja, det skjer desverre men åsså heldivis av en grunn!
      Har opplevd det en gang…men ble fort gravid etter det!
      Men det satt en kjempe stor støkk i me å va bekymra under hele svangerskapet etter!
      Men gikk fint!
      Håpe du slippe unna det i livet ditt! 🙂

    15. Du kan jo ikke si at IKKE har spontanabortert når du faktisk akkurat har mistet et barn. du skulle ha tvillinger, med den ene har du jo spontanabortert… mener ikke å være sur eller krass, men syntes bare du feilinformerer litt! 🙂

    16. Jeg hadde en MA i uke 14, fosteret hadde vært dødt helt siden uke7. Jeg slet lenge med tanken på at det hadde vært dødt så lenge uten at kroppen merket det og bare fortsatte og bygge seg opp som om allt var normalt og at jeg hadde knyttet et bånd til det. Jeg hadde jo allt rukket og omvent meg tanken fra og ikke ville ha til og ønske meg av hele mitt hjerte! Jeg fant i går ut at jeg er gravid igjenn og er nå livredd.. kommer nokk ikke til og slappe av et sek i dette svangerskapet.

    17. Jeg mistet da jeg var 5 mnd på vei, var helt jævlig. Var dårlig i litt over en uke, sånn typisk influensa følelse med feber og vondt i korsryggen. Legen mente det var bekkenløsning og henviste meg videre. Videre så følte jeg selv det var noe galt, og uka etter mente jeg selv vannet var gått da jeg våknet og var helt våt. Jeg reiste til sykehuset og de tok en bakt og en ultralyd, de mente alt var iorden. Jeg reiste hjem og drømte faktisk at babyen døde! Uka etterpå midt på natten hadde jeg en blødning, jeg ringte til ahus men kom ikke inn da de mente jeg måtte vente til mandagen for å gå til fastlegen. Jeg ringte et annet sykehus og fikk komme inn der med en gang, da så de på ultralyden at det ikke var noe vann igjen og at babyen var død. De ringte til ahus og de sa at de hadde glemt å sende inn den prøven de tok av meg. Så da måtte de sette igang fødselen og jeg måtte føde som vanlig, det var helt grusomt da fødsel skal være en glede var bare dette helt trist. Itillegg fikk de ikke ut morkaken og jeg måtte legges i narkose for å skrape den ut, da jeg kom opp igjen måtte jeg på ny ultralyd og de trodde de ikke hadde fått ut alt. De satt i gang nye rier får å få resten ut. SMERTE på smerte….aldri mer sier jeg bare !!!

    18. Jeg har spontanabortert , to ganger 🙁
      Men du har jo akkurat mistet du også ?! Mistet ikke du det ene barnet i magen …

    19. jeg spontanaborterte i august, uke 10. helt forferdelig! Fikk man går faktisk igjennom en fødsel, uten at kroppen har forberedt seg i 9 mnd, så det var et smertehelvete. Var på ferie i england da det skjedde, ble hentet av ambulanse og ble rusa på lystgass… Nå er jeg veldig lykkelig med lille bebis i magen, akkurat like langt på vei som deg 🙂 Lykke til! <3

    20. Ja, jeg var 14 år og mistet i uke 9. Var vel så å si dritredd da jeg kjente blødninger og at jeg var vond i magen. Etter 9 timer med mageverk og oppkast kom det ut noe som kunne ligne ett foster + en morkake. Jeg hadde 3 positive graviditetstester, så JA jeg visste jeg var gravid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg